Räknar plus!
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Räknar plus!

    Alltså, idag visade vi Viggo hur man räknar plus. Tog fingrarna och visade 1+1, jo det fattade han. 1+2, 2+2, 2+3 räknade han ut helt själv, men sen blev det ju svårare när ena handen inte räckte till. Vi har nog försökt visa innan men han har inte fattat riktigt, 1+1 blir ju självklart 11 ;-) Men idag verkade det lossna lite. Han verkar ha sinne för siffror, fast han har fortfarande lite svårt att hålla isär 6 och 9 ibland. Han skrev sitt namn själv för hand idag också, svårt att se när man inte visste, men när han sa att det stod Viggo där så syntes det. Han läser några vanliga ord också, men mer på igenkänning tror jag. Men han vill veta hur saker stavas och har ju kunnat alla bokstäver sen 1-2 årsåldern så det börjar väl bli dags. Även lillasyster är intresserad och kan flera bokstäver och räkna till typ 5-10 beroende på hur bråttom hon har, hoppar ibland över siffror.

    Är era älsklingar intresserade av siffror och bokstäver? Tycker det är så roligt att han vill upptäcka sånt när han inte är så intresserad av att kunna andra saker själv. Han blir väldigt stolt när det blir rätt och fatta vad han kommer att bli glad när han knäcker koden! *stolt mamma-skryt* (sorry)
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  2. 1
    Räknar plus! Alltså, idag visade vi Viggo hur man räknar plus. Tog fingrarna och visade 1+1, jo det fattade han. 1+2, 2+2, 2+3 räknade han ut helt själv, men sen blev det ju svårare när ena handen inte räckte till. Vi har nog försökt visa innan men han har inte fattat riktigt, 1+1 blir ju självklart 11 ;-) Men idag verkade det lossna lite. Han verkar ha sinne för siffror, fast han har fortfarande lite svårt att hålla isär 6 och 9 ibland. Han skrev sitt namn själv för hand idag också, svårt att se när man inte visste, men när han sa att det stod Viggo där så syntes det. Han läser några vanliga ord också, men mer på igenkänning tror jag. Men han vill veta hur saker stavas och har ju kunnat alla bokstäver sen 1-2 årsåldern så det börjar väl bli dags. Även lillasyster är intresserad och kan flera bokstäver och räkna till typ 5-10 beroende på hur bråttom hon har, hoppar ibland över siffror.

    Är era älsklingar intresserade av siffror och bokstäver? Tycker det är så roligt att han vill upptäcka sånt när han inte är så intresserad av att kunna andra saker själv. Han blir väldigt stolt när det blir rätt och fatta vad han kommer att bli glad när han knäcker koden! *stolt mamma-skryt* (sorry)
  3. Medlem sedan
    May 1999
    #2

    Be inte om ursäkt för att du "skryter"

    Om inte du är stolt över ditt barn, vem ska då vara det?

    Här är nog siffer- och bokstavsintresset på en mer vanlig treårsnivå. Hon känner igen vissa bokstäver som initialer. S är alltså inte S utan Signes bokstav, osv.

    Sen har jag testat en ny approach med henne jämfört med hennes systrar (som varit tidiga resp ganska tidiga läsare). Det nya är detta: När vi pratar om bokstäver så säger jag inte "Det är [äss]" om S (ni förstod min fonetiska skrift där, va´?) utan "Det är [ss]". Jag säger alltså ljudet för bokstaven s och inte vad bokstaven "heter". Och när hon frågar vad det står, så svarar jag inte vad det står utan [m]-[a]-[t] [mat]. För att försöka tydliggöra hur ljud och tecken hör ihop. Jag är helt övertygad om att hon kommer att lära sig vad bokstäverna "heter" ändå. Sen kan jag ju inte veta om hon lär sig läsa fortare än hon skulle ändå, men jag tyckte det var lite kul att testa. Vissa läsinlärningsmetoder för skolbarn hävdar att detta är den rätta vägen att gå

    När det gäller siffror, så kan hon räkneramsan till 16. Hon kan räkna 16 saker också. Och har förstått antal. Plus har vi inte testat ännu, men nu måste jag ju
    Jag syr kläder till egna och andras barn. Mina med- och motgångar beskriver jag i min syblogg. Välkommen in!
  4. 2
    Be inte om ursäkt för att du "skryter" Om inte du är stolt över ditt barn, vem ska då vara det?

    Här är nog siffer- och bokstavsintresset på en mer vanlig treårsnivå. Hon känner igen vissa bokstäver som initialer. S är alltså inte S utan Signes bokstav, osv.

    Sen har jag testat en ny approach med henne jämfört med hennes systrar (som varit tidiga resp ganska tidiga läsare). Det nya är detta: När vi pratar om bokstäver så säger jag inte "Det är [äss]" om S (ni förstod min fonetiska skrift där, va´?) utan "Det är [ss]". Jag säger alltså ljudet för bokstaven s och inte vad bokstaven "heter". Och när hon frågar vad det står, så svarar jag inte vad det står utan [m]-[a]-[t] [mat]. För att försöka tydliggöra hur ljud och tecken hör ihop. Jag är helt övertygad om att hon kommer att lära sig vad bokstäverna "heter" ändå. Sen kan jag ju inte veta om hon lär sig läsa fortare än hon skulle ändå, men jag tyckte det var lite kul att testa. Vissa läsinlärningsmetoder för skolbarn hävdar att detta är den rätta vägen att gå

    När det gäller siffror, så kan hon räkneramsan till 16. Hon kan räkna 16 saker också. Och har förstått antal. Plus har vi inte testat ännu, men nu måste jag ju
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3
    Precis så gör de på dagis, de har ett speciellt alfabet på väggen med bokstäver och bilder, men istället för de klassiska som har typ B och en bil så har de ett spöke under b (Hur låter spöket? b b b b Säg det för dig själv så hör du). Kommer inte ihåg vad det heter men det har ett namn... Så det är nog rätt väg att gå, på dagis så berättade de att det i stort sett inte är någon som börjar förskoleklass som har gått där som inte knäckt koden, så det verkar ju som om det är en bra metod Det ÄR faktiskt svårt att koppla att en bokstav som heter pe uttalas p eller att zäta uttalas ungefär som s. De får ju liksom lära sig bokstäverna två ggr då, det är mycket att hålla i huvudet för en liten en...
  6. 3
    Precis så gör de på dagis, de har ett speciellt alfabet på väggen med bokstäver och bilder, men istället för de klassiska som har typ B och en bil så har de ett spöke under b (Hur låter spöket? b b b b Säg det för dig själv så hör du). Kommer inte ihåg vad det heter men det har ett namn... Så det är nog rätt väg att gå, på dagis så berättade de att det i stort sett inte är någon som börjar förskoleklass som har gått där som inte knäckt koden, så det verkar ju som om det är en bra metod Det ÄR faktiskt svårt att koppla att en bokstav som heter pe uttalas p eller att zäta uttalas ungefär som s. De får ju liksom lära sig bokstäverna två ggr då, det är mycket att hålla i huvudet för en liten en...
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Vad duktig han är! Vincent är också väldigt siffer- och bokstavsintresserad, han känner igen sitt eget namn och de flesta kompisars, och han kan alfabetet (både namnen på bokstäverna och ljuden). Storasyster läste när hon var prick fyra, så vi får väl se om han också gör det
  8. 4
    Vad duktig han är! Vincent är också väldigt siffer- och bokstavsintresserad, han känner igen sitt eget namn och de flesta kompisars, och han kan alfabetet (både namnen på bokstäverna och ljuden). Storasyster läste när hon var prick fyra, så vi får väl se om han också gör det

Liknande trådar

  1. Hur räknar man
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 15:18
  2. räknar till tio, räknar till tio *grrr*
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 11:24
  3. hur räknar man?
    By ~Emma~ in forum Förlossning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 19:38
  4. Hur räknar man?
    By sanna_80 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 13:50
  5. Hur räknar man?
    By majjo in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 07:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar