Rapsolja/solrosolja?
_0909 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2009
    #1

    Rapsolja/solrosolja?

    Det verkar som om många förordar rapsolja till bebisarna - finns det någon speciell anledning till det? Jag köpte lite rapsolja för att ha i bebisens mat - men den smakar ju så mycket så jag tycker att den "tar över" matens smak, har jag köpt någon konstig variant eller smakar den så mycket? Jag tänkte istället prova solrosolja - men är den inte lika bra? Någon som har koll?
  2. 1
    Rapsolja/solrosolja? Det verkar som om många förordar rapsolja till bebisarna - finns det någon speciell anledning till det? Jag köpte lite rapsolja för att ha i bebisens mat - men den smakar ju så mycket så jag tycker att den "tar över" matens smak, har jag köpt någon konstig variant eller smakar den så mycket? Jag tänkte istället prova solrosolja - men är den inte lika bra? Någon som har koll?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Huvudsaken är att du köper en olja av god kvalitet, på hälsokost tex. Tistelolja hade vi tror jag till bebisarna. Solrosolja är bra, kolla någon hälsosajt.
  4. 2
    Huvudsaken är att du köper en olja av god kvalitet, på hälsokost tex. Tistelolja hade vi tror jag till bebisarna. Solrosolja är bra, kolla någon hälsosajt.
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3

    Har du köpt kallpressad?

    Det finns 2 varianter av rapsolja, den ena kallpressad (och finare) och den andra är raffinerad. Det sista ska inte påverka sammansättningen av fettsyror. Den är neutral i smaken medan jag tycker att den kallpressade smakar mycket.

    Utan att kunna för mycket så tror jag att de flesta vegetabiliska oljor är bra. Viktigt är en låg del mättat fett.
  6. 3
    Har du köpt kallpressad? Det finns 2 varianter av rapsolja, den ena kallpressad (och finare) och den andra är raffinerad. Det sista ska inte påverka sammansättningen av fettsyror. Den är neutral i smaken medan jag tycker att den kallpressade smakar mycket.

    Utan att kunna för mycket så tror jag att de flesta vegetabiliska oljor är bra. Viktigt är en låg del mättat fett.
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Läste på lite om ordet Raffinerad efter att ha köpt Apotekets mandelolja för rengöring - det lät inte så lockande att stoppa i sig något raffinerat... typ som lättmargarin = kemikalier. Är det verkligen så att matolja raffineras? (vad kocko jag känner mig)
  8. 4
    Läste på lite om ordet Raffinerad efter att ha köpt Apotekets mandelolja för rengöring - det lät inte så lockande att stoppa i sig något raffinerat... typ som lättmargarin = kemikalier. Är det verkligen så att matolja raffineras? (vad kocko jag känner mig)
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5
    Raffinerad betyder renad, thats it. Mandelolja är renad, bara fettet är kvar. Samma med raffinerad rapsolja. Man kan raffinera med kemikalier, men de är inte kvar i slutprodukten. Vanligt vitt socker är rafinerat, råsocker är det inte. I oraffinerad rapsolja (och socker) är diverse smakämnen och annat borta. Själ föredrar jag kallpressad oraffinerad rapsolja, men jag gillar smaken helt enkelt!
  10. 5
    Raffinerad betyder renad, thats it. Mandelolja är renad, bara fettet är kvar. Samma med raffinerad rapsolja. Man kan raffinera med kemikalier, men de är inte kvar i slutprodukten. Vanligt vitt socker är rafinerat, råsocker är det inte. I oraffinerad rapsolja (och socker) är diverse smakämnen och annat borta. Själ föredrar jag kallpressad oraffinerad rapsolja, men jag gillar smaken helt enkelt!
  11. Medlem sedan
    Apr 2007
    #6
    Den bästa olja du kan stoppa i dig är rapsolja. Näst bäst är olivolja. Rapsolja innehåller omega-3 fettsyror. Oljor såsom solrosolja (omega-6) ska man inte äta för mycket av om man inte samtidigt stoppar i sig en massa omega-3 fett. Då kan det vara bättre med en riktig smörklick, men man ska kanske vara försiktig med mjölkprodukter till riktigt små bebisar.
  12. 6
    Den bästa olja du kan stoppa i dig är rapsolja. Näst bäst är olivolja. Rapsolja innehåller omega-3 fettsyror. Oljor såsom solrosolja (omega-6) ska man inte äta för mycket av om man inte samtidigt stoppar i sig en massa omega-3 fett. Då kan det vara bättre med en riktig smörklick, men man ska kanske vara försiktig med mjölkprodukter till riktigt små bebisar.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Också lustigt! När mina andra barn var små (7 och 9 år sedan), då rekommenderades det att man antingen kunde ta olja i maten ELLER smör. Riktigt smör utan salt. Då var det inte tal om att de små inte skulle ha i sig mjölk! Jo, de skulle inte dricka mjölk, men man behövde inte utesluta smör i maten eller så.
    Då vill jag minnas att de fick börja med mjölk på gröten och att dricka mjölk när de var 9 månader. Nu ska de visst vara 1 år innan den vita drycken ska introduceras. Tycker det är lite roligt att allt ändras hela tiden!
  14. 7
    Också lustigt! När mina andra barn var små (7 och 9 år sedan), då rekommenderades det att man antingen kunde ta olja i maten ELLER smör. Riktigt smör utan salt. Då var det inte tal om att de små inte skulle ha i sig mjölk! Jo, de skulle inte dricka mjölk, men man behövde inte utesluta smör i maten eller så.
    Då vill jag minnas att de fick börja med mjölk på gröten och att dricka mjölk när de var 9 månader. Nu ska de visst vara 1 år innan den vita drycken ska introduceras. Tycker det är lite roligt att allt ändras hela tiden!
  15. Medlem sedan
    Feb 2002
    #8
    Det är särskilt lustigt med tanke på hur de pushar för välling och pulvergröt, med tanke på vad det innehåller...
  16. 8
    Det är särskilt lustigt med tanke på hur de pushar för välling och pulvergröt, med tanke på vad det innehåller...
  17. Medlem sedan
    Jan 2009
    #9
    Har ju kallpressad men som sagt - den kan jag bara inte använda eftersom maten tar sådan smak av den - får använda den till dressingar istället!
  18. 9
    Har ju kallpressad men som sagt - den kan jag bara inte använda eftersom maten tar sådan smak av den - får använda den till dressingar istället!
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Ja, verkligen mysko! Det bästa med att vara inne på barn nr 3 är att jag faktiskt skiter i vad BVC säger och gör det som känns bäst själv! För det är ju inte så att alla BVC är eniga heller, utan det beror helt på vem man pratar med på de olika ställena. Tacka vet jag sunt förnuft och en bra magkänsla!
  20. 10
    Ja, verkligen mysko! Det bästa med att vara inne på barn nr 3 är att jag faktiskt skiter i vad BVC säger och gör det som känns bäst själv! För det är ju inte så att alla BVC är eniga heller, utan det beror helt på vem man pratar med på de olika ställena. Tacka vet jag sunt förnuft och en bra magkänsla!

Liknande trådar

  1. solrosolja?
    By Anonym in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 18:46
  2. Rapsolja ist för solrosolja
    By cat m Vilgot o Molly in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 10:26
  3. Rapsolja
    By sanna_80 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 19:56
  4. Rapsolja
    By HeidiN72 in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 17:47
  5. Rapsolja, solrosolja ... ?
    By Gourmanden in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 14:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar