Feberfri dagis, dagis. Måste fråga er
_0807 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Feberfri dagis, dagis. Måste fråga er

    Vet inte om jag har fel eller om dagis är oflexibla. Jag är helt för feberfri dag hemma om barnen varit sjuka. Det har vi följt stenhårt. Men man måste ju kunna vara lite flexibel, anser jag i alla fall, och se till helheten.

    Följande hände förra veckan:

    - Natten till torsdag känner vi att Leo har feber. Märkligt eftersom han inte är förkyld eller sjuk på annat sätt.
    - Vi är hemma torsdag och febern varierar mellan 37.8 - 39
    - När han får alvedon blir han av förklarliga skäl piggare
    - På torsdagkväll är det knytiskalas på dagis och vi bestämmer oss för att gå.
    Ringer och meddelar det. Leo är pigg och leker fint
    - Det är 4 fröknar där, jag pratar med 3 av dom under kvällen och framför att vi har för avsikt - givetvis under förutsättning av Leo INTE har feber fredag morgon och verkar pigg - att lämna honom på dagis för en kortare dag.
    Maken bara kan inte vara hemma och jag hade en sak mitt på dagen som jag hade svårt att ställa in
    - Vi avsåg lämna in honom ca 10.30 - 15.00. Dvs lunch, sovstund och mellis
    Inga lekpass med andra ord.
    - De tre fröknarna säger alla:
    "Men det går jättebra, kom ni"
    - Leo mår jättebra fredag morgon, ingen feber
    - Ringer dagis och säger att vi kommer in senare
    - DET ÄR DÅ DEN FJÄRDE FRÖKEN SOM SVARAR (som jag ej pratat med på kvällen)
    - Hon säger:
    "ja, det ska ju vara en feberfri dag hemma, vi pratade om det sen igår efter kalaset"

    Underförstått, Leo får inte komma.

    Tog inte striden då utan sa bara att vi är hemma.
    Har för avsikt att prata med dom imorgon måndag, på ett vänligt sätt.

    Den fjärde fröken, har jag lite synpunkter på. Hon är yngst, inte utbildad. Fast i denna fråga är det nog hennes attityd som spelar in.
    Tycker hon är näbbig, tycker inte hon prioriterar barnen.

    - Hon kan sitta vid datorn när man kommer och hämtar. Som enda i personalen.
    Tycker inte man planerar in datorjobb när man är själv med barnen! Ungarna springer bara omkring. Eller så är det privat internet hon gör
    - Hon kan stå i kapprummet och sminka sig (hon jobbar extra på restaurang nån kväll i veckan). Ungarna gör vad de vill.
    - Hon lämnar sällan info om hur dagen varit om man inte frågar henne
    - Har fått en känsla bland de andra att det är hon som styr.

    USch, nu känner jag att jag blir mer och mer anti henne.

    Jag tycker att med tanke på att Leo inte varit sjuk, han behövde inte vila upp sig, så hade väl mitt omdöme som mamma kunnat avgöra om han orkade gå eller inte. Dessutom en väldigt kort dag. Och skulle det visa sig vara fel, kan dom ju alltid ringa.

    Har jag helt fel? Ska man ALLTID köra feberfri dag eller bör det finnas utrymme för flexibilitet?

    Oj, det blev långt, men jag vill hemskt gärna höra vad ni som har barn på dagis anser.
  2. 1
    Feberfri dagis, dagis. Måste fråga er Vet inte om jag har fel eller om dagis är oflexibla. Jag är helt för feberfri dag hemma om barnen varit sjuka. Det har vi följt stenhårt. Men man måste ju kunna vara lite flexibel, anser jag i alla fall, och se till helheten.

    Följande hände förra veckan:

    - Natten till torsdag känner vi att Leo har feber. Märkligt eftersom han inte är förkyld eller sjuk på annat sätt.
    - Vi är hemma torsdag och febern varierar mellan 37.8 - 39
    - När han får alvedon blir han av förklarliga skäl piggare
    - På torsdagkväll är det knytiskalas på dagis och vi bestämmer oss för att gå.
    Ringer och meddelar det. Leo är pigg och leker fint
    - Det är 4 fröknar där, jag pratar med 3 av dom under kvällen och framför att vi har för avsikt - givetvis under förutsättning av Leo INTE har feber fredag morgon och verkar pigg - att lämna honom på dagis för en kortare dag.
    Maken bara kan inte vara hemma och jag hade en sak mitt på dagen som jag hade svårt att ställa in
    - Vi avsåg lämna in honom ca 10.30 - 15.00. Dvs lunch, sovstund och mellis
    Inga lekpass med andra ord.
    - De tre fröknarna säger alla:
    "Men det går jättebra, kom ni"
    - Leo mår jättebra fredag morgon, ingen feber
    - Ringer dagis och säger att vi kommer in senare
    - DET ÄR DÅ DEN FJÄRDE FRÖKEN SOM SVARAR (som jag ej pratat med på kvällen)
    - Hon säger:
    "ja, det ska ju vara en feberfri dag hemma, vi pratade om det sen igår efter kalaset"

    Underförstått, Leo får inte komma.

    Tog inte striden då utan sa bara att vi är hemma.
    Har för avsikt att prata med dom imorgon måndag, på ett vänligt sätt.

    Den fjärde fröken, har jag lite synpunkter på. Hon är yngst, inte utbildad. Fast i denna fråga är det nog hennes attityd som spelar in.
    Tycker hon är näbbig, tycker inte hon prioriterar barnen.

    - Hon kan sitta vid datorn när man kommer och hämtar. Som enda i personalen.
    Tycker inte man planerar in datorjobb när man är själv med barnen! Ungarna springer bara omkring. Eller så är det privat internet hon gör
    - Hon kan stå i kapprummet och sminka sig (hon jobbar extra på restaurang nån kväll i veckan). Ungarna gör vad de vill.
    - Hon lämnar sällan info om hur dagen varit om man inte frågar henne
    - Har fått en känsla bland de andra att det är hon som styr.

    USch, nu känner jag att jag blir mer och mer anti henne.

    Jag tycker att med tanke på att Leo inte varit sjuk, han behövde inte vila upp sig, så hade väl mitt omdöme som mamma kunnat avgöra om han orkade gå eller inte. Dessutom en väldigt kort dag. Och skulle det visa sig vara fel, kan dom ju alltid ringa.

    Har jag helt fel? Ska man ALLTID köra feberfri dag eller bör det finnas utrymme för flexibilitet?

    Oj, det blev långt, men jag vill hemskt gärna höra vad ni som har barn på dagis anser.
  3. Medlem sedan
    Sep 2009
    #2
    Hej
    Alltså jag kan ju bara utgå från mitt arbete, vi har alltid kört på en feberfri dag.
    Det är ett beslut som tagits av cheferna.
    Även om dagen är kort så kan de vara jobbigt att vara på förskolan och med tanke på att du säger att alla springer bara runt osv så tycker jag han skulle varit hemma på fredagen för säkerhet skull.
    Sen allt de andra om denna pedagog ifrågasätt verksamheten tycker jag.
    Fråga hur de tänkt med datajobb samtidigt som barnen far runt, säg att du inte tycker de känns ok.
    När sminkar hon sig undrar jag på arbetstid?
    Då hade jag blivit skogstokig tror jag.
    Och hur kommer de sig att de har outbildad personal är de bara tillfälligt?
    De hade jag inte heller tyckt varit ok men att hon är ung ser jg inga nackdelar men blandad kompott är bäst tycker jag. De finns riktiga guldklimpar med mer ork och nytänk men de låter inte som de gällde denna donna ;-)
    Hoppas du känner att du får fram allt på måndag på ett bra sätt.
    kram
  4. 2
    Hej
    Alltså jag kan ju bara utgå från mitt arbete, vi har alltid kört på en feberfri dag.
    Det är ett beslut som tagits av cheferna.
    Även om dagen är kort så kan de vara jobbigt att vara på förskolan och med tanke på att du säger att alla springer bara runt osv så tycker jag han skulle varit hemma på fredagen för säkerhet skull.
    Sen allt de andra om denna pedagog ifrågasätt verksamheten tycker jag.
    Fråga hur de tänkt med datajobb samtidigt som barnen far runt, säg att du inte tycker de känns ok.
    När sminkar hon sig undrar jag på arbetstid?
    Då hade jag blivit skogstokig tror jag.
    Och hur kommer de sig att de har outbildad personal är de bara tillfälligt?
    De hade jag inte heller tyckt varit ok men att hon är ung ser jg inga nackdelar men blandad kompott är bäst tycker jag. De finns riktiga guldklimpar med mer ork och nytänk men de låter inte som de gällde denna donna ;-)
    Hoppas du känner att du får fram allt på måndag på ett bra sätt.
    kram
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Nu är ju inte jag dagis personal eller har någon direkt kunskap om hur det fungerar eftersom Isabelle inte börjat än MEN jag hade nog gått på din linje.
    Våra barn är ju så små än och deras temp kan ju gå upp och ner lite utan att de är direkt "sjuka".
    Så JA jag hade lämnat.
    Måste fråga, varför är det en outbildad på dagiset? Har för mig att alla måste vara utbildade nu för tiden, iaf i vår kommun.
    Sen hade jag ifrågasatt vf man lämnar en outbildad själv (?) med alla barnen!
    Sitta vid datorn eller sminka sig för den delen under arbetstid tycker jag är oacceptabelt.
  6. 3
    Nu är ju inte jag dagis personal eller har någon direkt kunskap om hur det fungerar eftersom Isabelle inte börjat än MEN jag hade nog gått på din linje.
    Våra barn är ju så små än och deras temp kan ju gå upp och ner lite utan att de är direkt "sjuka".
    Så JA jag hade lämnat.
    Måste fråga, varför är det en outbildad på dagiset? Har för mig att alla måste vara utbildade nu för tiden, iaf i vår kommun.
    Sen hade jag ifrågasatt vf man lämnar en outbildad själv (?) med alla barnen!
    Sitta vid datorn eller sminka sig för den delen under arbetstid tycker jag är oacceptabelt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Jag måste säja att det värsta i den här historien är, tycker jag, att de 3 fröknar förespeglar att det är ok att du lämnar och sedan uppenbarligen pratat om detta sedan och haft en annan åsikt. Varför sa det inte det till dig på kvällen då?
    På vårt dagis har inte framförts några regler eller önskemål om feberfri dag. Jag gissar att man antar att vi alla är vuxna nog att veta om våra barn orkar eller ej.
    Den unga, oerfarna dagisfröken verkar ju vara ett kapitel för sig...
  8. 4
    Jag måste säja att det värsta i den här historien är, tycker jag, att de 3 fröknar förespeglar att det är ok att du lämnar och sedan uppenbarligen pratat om detta sedan och haft en annan åsikt. Varför sa det inte det till dig på kvällen då?
    På vårt dagis har inte framförts några regler eller önskemål om feberfri dag. Jag gissar att man antar att vi alla är vuxna nog att veta om våra barn orkar eller ej.
    Den unga, oerfarna dagisfröken verkar ju vara ett kapitel för sig...
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Jag blir helt galen när jag läser om den där fröken (men jag är ju gravid-hormonig som du vet och dagis är ju mitt favvo-reta upp mig ämne just nu

    Att sitta framför datorn när hon är själv med barnen!! Herregud!!

    Ang detta med febern så har vi också lämnar dagen efter om det är så att han haft feber dagen innan men ingen feber på eftermiddagen eller under hela kvällen, iaf vid något tillfälle. Det jag tycker är knäppt är ju att de först säger att det är ok (ni var ju ändå där på kvällen så de såg att han var pigg!) och sen "pratar ihop sig" (för modligen är det ju någon då i personalgruppen som inte tyckte att det var ok och att det blev diskussion om det).

    När det gäller feber tycker jag kansek att de ska lite på föräldrarnas förmåga att avgöra om barnen kan gå (för vem skulle skicka sitt påverkade barn till dagis?) Däremot magsjuka - då är det nolltolerans och hemma 48 h efter sista kräkningen tycker jag!
  10. 5
    Jag blir helt galen när jag läser om den där fröken (men jag är ju gravid-hormonig som du vet och dagis är ju mitt favvo-reta upp mig ämne just nu

    Att sitta framför datorn när hon är själv med barnen!! Herregud!!

    Ang detta med febern så har vi också lämnar dagen efter om det är så att han haft feber dagen innan men ingen feber på eftermiddagen eller under hela kvällen, iaf vid något tillfälle. Det jag tycker är knäppt är ju att de först säger att det är ok (ni var ju ändå där på kvällen så de såg att han var pigg!) och sen "pratar ihop sig" (för modligen är det ju någon då i personalgruppen som inte tyckte att det var ok och att det blev diskussion om det).

    När det gäller feber tycker jag kansek att de ska lite på föräldrarnas förmåga att avgöra om barnen kan gå (för vem skulle skicka sitt påverkade barn till dagis?) Däremot magsjuka - då är det nolltolerans och hemma 48 h efter sista kräkningen tycker jag!
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    just det... jag glömde... jag tycker också att det är konstigt att de lämnar en outbildad själv med barnen... Varför gör de det?
  12. 6
    just det... jag glömde... jag tycker också att det är konstigt att de lämnar en outbildad själv med barnen... Varför gör de det?
  13. Medlem sedan
    Jan 2008
    #7
    Tack för era svar och synpunkter.

    Jag har sugit på denna "karamell" under helgen och bestämt att jag inte ska ifrågasätta just feberfri dag, men ta upp varför tre säger OK på kvällen och sen blir det nej.

    Om det nu är "klara regler" så skulle de sagt ifrån redan på kvällen.

    Ang outbildat. Det står i faktat att av de fyra så är
    2 pedagoger och 2 barnskötare.
    Så det är kanske taskigt att säga outbildad om henne.

    Jag ska hålla koll på henne och se vad hon gör och såvidare framöver och väljer kanske att ta upp det längre fram.
  14. 7
    Tack för era svar och synpunkter.

    Jag har sugit på denna "karamell" under helgen och bestämt att jag inte ska ifrågasätta just feberfri dag, men ta upp varför tre säger OK på kvällen och sen blir det nej.

    Om det nu är "klara regler" så skulle de sagt ifrån redan på kvällen.

    Ang outbildat. Det står i faktat att av de fyra så är
    2 pedagoger och 2 barnskötare.
    Så det är kanske taskigt att säga outbildad om henne.

    Jag ska hålla koll på henne och se vad hon gör och såvidare framöver och väljer kanske att ta upp det längre fram.
  15. Medlem sedan
    Sep 2009
    #8
    men är hon barnskötare så har hon ju barnskötarutbildning.
    Va sa de nu idag när du lämna, nyfiken :-)
  16. 8
    men är hon barnskötare så har hon ju barnskötarutbildning.
    Va sa de nu idag när du lämna, nyfiken :-)

Liknande trådar

  1. Jag måste fråga, ang. dagis
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 16:15
  2. Måste jobba - dagis??
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 13:29
  3. Feberfri dag, pratat med dagis nu
    By heke4 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 10:10
  4. Sjuk igen...åh suck..dagis dagis
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 10:47
  5. Måste ta ett dagis
    By Tiger_Lux in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 16:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar