Mitt vårbarn luktar svett
_03 Vårbarn
  1. Anonym
    #1

    Mitt vårbarn luktar svett

    Väljer att vara anonym i detta inlägg av olika skäl. Mitt vårbarn som snart fyller 7 är just nu inne i en riktigt hormonperiod verkar det som. Håret blir smutsigt fort och det värsta är att h*n svettas en del och det luktar. Jag kan inte hjälpa att jag tycker det känns jättejobbigt och gör allt för att hjälpa mitt barn att hålla sig fräsch. Men det är svårt för h*n kan ju inte duscha varje dag pga av andra orsaker och det skulle kännas fel att börja använda parfymfri deodorant vid 7 års ålder! Har frågat runt lite bland kompisar med barn i samma åldrar men ingen verkar ha samma bekymmer. Så nu undrar jag om det är någon här inne som har någon erfarenhet av samma sak. Hur ska man förhålla sig till detta? Jag kan inte hjälpa att jag är livrädd att h*n ska bli mobbad i skolan för att h*n luktar svett.
  2. 1
    Mitt vårbarn luktar svett Väljer att vara anonym i detta inlägg av olika skäl. Mitt vårbarn som snart fyller 7 är just nu inne i en riktigt hormonperiod verkar det som. Håret blir smutsigt fort och det värsta är att h*n svettas en del och det luktar. Jag kan inte hjälpa att jag tycker det känns jättejobbigt och gör allt för att hjälpa mitt barn att hålla sig fräsch. Men det är svårt för h*n kan ju inte duscha varje dag pga av andra orsaker och det skulle kännas fel att börja använda parfymfri deodorant vid 7 års ålder! Har frågat runt lite bland kompisar med barn i samma åldrar men ingen verkar ha samma bekymmer. Så nu undrar jag om det är någon här inne som har någon erfarenhet av samma sak. Hur ska man förhålla sig till detta? Jag kan inte hjälpa att jag är livrädd att h*n ska bli mobbad i skolan för att h*n luktar svett.
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2
    Jag har ingget svar på vad man kan göra - men jag har en snart 7-åring som också luktar "sursvett" med jämna mellanrum...

    Kommer dock att följa tråden för att ev få hjälp och svar.

    //Helena!!
  4. 2
    Jag har ingget svar på vad man kan göra - men jag har en snart 7-åring som också luktar "sursvett" med jämna mellanrum...

    Kommer dock att följa tråden för att ev få hjälp och svar.

    //Helena!!
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Jag vet ju inte varför ditt barn inte kan duscha varje dag men jag kan inte duscha mina barn varje dag p g a eksem så jag har lärt dem "raggardusch". Varje morgon och kväll tvättar det sig med tvättlappar, nu gäller det än så länge bara snippan men i framtiden blir det ju med tvål under armarna, ansiktet och hals. Kan ni inte göra nåt sånt? Och så byta kläder varje dag såklart men det utgår jag ifrån att ni redan gör - sen får ni väl lov att tvätta håret varannan dag då eller varje och köpa kortisonsalva och feta krämer (vi har miniderm och mildison på recept till barnen) om det är eksem som är problemet med duschen.
    Men oavsett skulle jag kontakta läkare och diskutera saken.
  6. 3
    Jag vet ju inte varför ditt barn inte kan duscha varje dag men jag kan inte duscha mina barn varje dag p g a eksem så jag har lärt dem "raggardusch". Varje morgon och kväll tvättar det sig med tvättlappar, nu gäller det än så länge bara snippan men i framtiden blir det ju med tvål under armarna, ansiktet och hals. Kan ni inte göra nåt sånt? Och så byta kläder varje dag såklart men det utgår jag ifrån att ni redan gör - sen får ni väl lov att tvätta håret varannan dag då eller varje och köpa kortisonsalva och feta krämer (vi har miniderm och mildison på recept till barnen) om det är eksem som är problemet med duschen.
    Men oavsett skulle jag kontakta läkare och diskutera saken.
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4
    Förtydligande: _de_ tvättar sig med tvättlappar, inte "det" och det är såklart bara nerblötta med vatten, ingen tvål i de nedre regionerna och det är både snippan och rumpan som tvättas. (mitt vårbarn har en tendens att gå i sista sekunden på toan så vi har ofta kissiga trosor så hon luktar kiss annars)
  8. 4
    Förtydligande: _de_ tvättar sig med tvättlappar, inte "det" och det är såklart bara nerblötta med vatten, ingen tvål i de nedre regionerna och det är både snippan och rumpan som tvättas. (mitt vårbarn har en tendens att gå i sista sekunden på toan så vi har ofta kissiga trosor så hon luktar kiss annars)
  9. Anonym
    #5
    Jag har en 8½åring som för ett tag sedan började lukta svett, riktig vuxensvett. Jag blev lite orolig och googlade runt lite för såvitt jag har förstått det så ska man börja lukta svett först när man når pubertet.

    Vad jag har kunnat läsa mig till så ska man hålla koll om man ser tecken på för tidig pubertet. Finns det två eller fler tecken på pubertet så ska man kolla upp det, jag tror det var ett enkelt blodprov för att se om det handlar om förtidig pubertet och det finns injektioner som stoppar puberteten isf.

    Min dotter har förutom svettlukten också begynnande bröst så jag ska ringa barnmottagningen och kolla upp. Visar det inget så är det ju bra men jag vill verkligen inte att hon ska behöva komma in i puberteten ännu!

    Sen tror jag att jag har hört att barn kan börja lukta svett när de har infektioner i kroppen, men jag vet inte om det stämmer.
  10. 5
    Jag har en 8½åring som för ett tag sedan började lukta svett, riktig vuxensvett. Jag blev lite orolig och googlade runt lite för såvitt jag har förstått det så ska man börja lukta svett först när man når pubertet.

    Vad jag har kunnat läsa mig till så ska man hålla koll om man ser tecken på för tidig pubertet. Finns det två eller fler tecken på pubertet så ska man kolla upp det, jag tror det var ett enkelt blodprov för att se om det handlar om förtidig pubertet och det finns injektioner som stoppar puberteten isf.

    Min dotter har förutom svettlukten också begynnande bröst så jag ska ringa barnmottagningen och kolla upp. Visar det inget så är det ju bra men jag vill verkligen inte att hon ska behöva komma in i puberteten ännu!

    Sen tror jag att jag har hört att barn kan börja lukta svett när de har infektioner i kroppen, men jag vet inte om det stämmer.
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Min stora kille började lukta svett då han var runt åtta år. Det är bara att acceptera att det är så och lära barnet att tvätta sig varje morgon. Nu är min son nio och vi andvänder doves deodorant. Det funkar jättebra och ingen har mobbat honom eller sagt något. Jag tycker inte man behöver göra så stor grej av det.
  12. 6
    Min stora kille började lukta svett då han var runt åtta år. Det är bara att acceptera att det är så och lära barnet att tvätta sig varje morgon. Nu är min son nio och vi andvänder doves deodorant. Det funkar jättebra och ingen har mobbat honom eller sagt något. Jag tycker inte man behöver göra så stor grej av det.
  13. Medlem sedan
    Nov 2000
    #7

    Det är helt normalt!

    Jag har fått förklaringen att det är just därför barnen duschar efter gympan redan nu. Vissa barn börjar svettas "på riktigt" i den här åldern.
    Hur du ska lösa det rent praktiskt vet jag tyvärr inte, men det är väl att tvätta ordentligt och inte använda gårdagens tröja. Tycker också det känns tidigt med deo. Tror inte jag själv hade det förrens framåt tonåren.
    Mia med Emma -01, Theo -03 & Saga -10

    Bloggar lite lätt på http://miasalskadebarn.blogspot.com/
  14. 7
    Det är helt normalt! Jag har fått förklaringen att det är just därför barnen duschar efter gympan redan nu. Vissa barn börjar svettas "på riktigt" i den här åldern.
    Hur du ska lösa det rent praktiskt vet jag tyvärr inte, men det är väl att tvätta ordentligt och inte använda gårdagens tröja. Tycker också det känns tidigt med deo. Tror inte jag själv hade det förrens framåt tonåren.
  15. Anonym
    #8
    Tack för era input. Har nu pratat med läkaren och det är helt normalt och det var jag ju inte så orolig över. Hon tyckte att vi kunde börja med parfymfri deo från Apoteket så det har vi börjat med. Tvättlappar är inköpta så nu blir det "raggartvätt" varje morgon. Anledningen till att h*n inte kan duscha varje dag är eksem och läkaren tycket absolut inte att h*n skulle duscha varje dag heller.
  16. 8
    Tack för era input. Har nu pratat med läkaren och det är helt normalt och det var jag ju inte så orolig över. Hon tyckte att vi kunde börja med parfymfri deo från Apoteket så det har vi börjat med. Tvättlappar är inköpta så nu blir det "raggartvätt" varje morgon. Anledningen till att h*n inte kan duscha varje dag är eksem och läkaren tycket absolut inte att h*n skulle duscha varje dag heller.

Liknande trådar

  1. Luktar svett...
    By Christine & William in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 09:23
  2. Luktar svett!
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 19:11
  3. 6-åring luktar svett ?
    By Eva_a in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 20:32
  4. Luktar svett?
    By Nissa in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 16:55
  5. Luktar svett!
    By tejja in forum _00 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 11:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar