Dålig balans, muskelsvaghet, ridning
Övriga funktionshinder
  1. Medlem sedan
    Sep 2008
    #1

    Dålig balans, muskelsvaghet, ridning

    Med lite tur ska jag iväg med lillkillen i mars för att prova på ridning som behandlingsmetod. Jag är lite oroad över det här för det har inte gått så bra de gånger vi provat på ridning (de gångerna har varit utan någon form av hjälpmedel) Han kan inte hålla sej kvar!

    Han är inte ett med hästen om jag säger som så... utan han vickar, glider av en åt höger, än åt vänster, än bakåt och om hästan råkar bocka fram huvudet ja... då åker han ditåt.

    Som tur är har han kul åt hela elädet själv så varje gång han håller på att halka av, vilket i princip är vid varje steg hästentar, så skrattar han hejdlöst vilket gör att han får än mindre kontroll. Jag som går bredvid och försöker hålla honom kvar har en milta sagt en... svettig stund och helst skulle jag vilja sitta bakom och hålla i

    Jag har nu fått frågan vilka hjälpmedel de ska ha redo för honom och det är en fråga jag inte kan svara på alls, jag kan inget om detta så frågan är om någon här vet? Jag kan ju inte skriva, häll lim på sadeln
  2. 1
    Dålig balans, muskelsvaghet, ridning Med lite tur ska jag iväg med lillkillen i mars för att prova på ridning som behandlingsmetod. Jag är lite oroad över det här för det har inte gått så bra de gånger vi provat på ridning (de gångerna har varit utan någon form av hjälpmedel) Han kan inte hålla sej kvar!

    Han är inte ett med hästen om jag säger som så... utan han vickar, glider av en åt höger, än åt vänster, än bakåt och om hästan råkar bocka fram huvudet ja... då åker han ditåt.

    Som tur är har han kul åt hela elädet själv så varje gång han håller på att halka av, vilket i princip är vid varje steg hästentar, så skrattar han hejdlöst vilket gör att han får än mindre kontroll. Jag som går bredvid och försöker hålla honom kvar har en milta sagt en... svettig stund och helst skulle jag vilja sitta bakom och hålla i

    Jag har nu fått frågan vilka hjälpmedel de ska ha redo för honom och det är en fråga jag inte kan svara på alls, jag kan inget om detta så frågan är om någon här vet? Jag kan ju inte skriva, häll lim på sadeln
  3. Xappoline
    #2
    Beskriv problematiken och vad han kan och inte, så borde ridskolan kunna svara på vad som skulle vara till hjälp.
  4. 2
    Beskriv problematiken och vad han kan och inte, så borde ridskolan kunna svara på vad som skulle vara till hjälp.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Stigbyglar (har han kanske redan), nån form av handtag att hålla i (blir stadigare än tyglarna, t ex en kort rem som fästs i sadeln). Specialsadlar finns också, men det kanske de inte har på ridskolan? Annars kan en bit anti-glid på sadeln hjälpa honom att sitta kvar. Kan köpas i hjälpmedelsbutiker på löpmeter. Lycka till!
  6. 3
    Stigbyglar (har han kanske redan), nån form av handtag att hålla i (blir stadigare än tyglarna, t ex en kort rem som fästs i sadeln). Specialsadlar finns också, men det kanske de inte har på ridskolan? Annars kan en bit anti-glid på sadeln hjälpa honom att sitta kvar. Kan köpas i hjälpmedelsbutiker på löpmeter. Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Sep 2008
    #4
    Tack för svar, jag har inte fått tag i ridskolan men jag la med ett extra papper i brevet till dom där jag beskrev hans halkande i sadeln så får vi se vad de kan komma på. De har ju barn med svårare handikapp än lillkillen så det kan nog lösa det hoppas jag.
  8. 4
    Tack för svar, jag har inte fått tag i ridskolan men jag la med ett extra papper i brevet till dom där jag beskrev hans halkande i sadeln så får vi se vad de kan komma på. De har ju barn med svårare handikapp än lillkillen så det kan nog lösa det hoppas jag.
  9. Medlem sedan
    Sep 2008
    #5
    Nu har vi ridit :-) Han höll sej förvånasvärt väl kvar på hästen även om hans överrörlighet och muskelsvaghet gjorde att jag trodde att hans huvud skulle trilla av... Han orkade inte med två heldagar så det blev en halvdag med en ridning men han var lika glad för att få ha ridit en gång, fått borsta häst, sett stallet etc. :-) och stolt som en tupp över att ha hållit sej kvar :-) :-)
  10. 5
    Nu har vi ridit :-) Han höll sej förvånasvärt väl kvar på hästen även om hans överrörlighet och muskelsvaghet gjorde att jag trodde att hans huvud skulle trilla av... Han orkade inte med två heldagar så det blev en halvdag med en ridning men han var lika glad för att få ha ridit en gång, fått borsta häst, sett stallet etc. :-) och stolt som en tupp över att ha hållit sej kvar :-) :-)

Liknande trådar

  1. Muskelsvaghet
    By wondergirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 10:51
  2. Balans i livet? (även på Balans i livet)
    By ludviga in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 11:51
  3. ridning
    By biologen in forum Fritidsaktiviteter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 16:18
  4. Dålig balans+koordination?
    By L in forum _01 Höstbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 11:19
  5. Ridning!
    By Ulrika m Ebba o Klara in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 14:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar