smal 4 åring
Vikt – barn
  1. Anonym
    #1

    smal 4 åring

    Min tjej är 4 1/2 nu och väldigt lång och smal. Jag får ofta kommentarer om att hon är så smal, men inte bekymrat mig över det då hon äter och mår bra. Vi väger henne aldrig då vi inte ens äger en våg, men på besök hos min mamma upptäckte vi att hon har gått ner ett kilo sedan i somras. Hon är 116 cm lång och väger 18 kg. Vi äter sällan godis och kakor hemma, men hon är matglad och vi begränsar aldrig intaget av mat, smörgås eller andra mellanmål. Hur mycket väger era barn som är lika långa?
  2. 1
    smal 4 åring Min tjej är 4 1/2 nu och väldigt lång och smal. Jag får ofta kommentarer om att hon är så smal, men inte bekymrat mig över det då hon äter och mår bra. Vi väger henne aldrig då vi inte ens äger en våg, men på besök hos min mamma upptäckte vi att hon har gått ner ett kilo sedan i somras. Hon är 116 cm lång och väger 18 kg. Vi äter sällan godis och kakor hemma, men hon är matglad och vi begränsar aldrig intaget av mat, smörgås eller andra mellanmål. Hur mycket väger era barn som är lika långa?
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Jag har ingen koll på vad som är normalt (det finns de som har länkat till viktkurvor här längre ner om du letar) men min son vägde ca 17 kg när han var lika lång. Idag är han 127 och väger 23-24. Han är helt normal tycker jag även om man ser en hel del barn som är tjockare på badhuset och så.
  4. 2
    Jag har ingen koll på vad som är normalt (det finns de som har länkat till viktkurvor här längre ner om du letar) men min son vägde ca 17 kg när han var lika lång. Idag är han 127 och väger 23-24. Han är helt normal tycker jag även om man ser en hel del barn som är tjockare på badhuset och så.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Min pojke som är 6,5 har ganska exakt de måtten. Han har alltid varit mycket tunn men nu tycker vi att han har lagt på sig ordentligt när han nu kommit upp till arton kilo. Jag tycker således inte att proportionerna 116/18 i sig låter konstigt, men du skriver ju att hon gått ner i vikt och det hade jag kollat upp. Kan du inte gå till bvc och höra vad de säger?
  6. 3
    Min pojke som är 6,5 har ganska exakt de måtten. Han har alltid varit mycket tunn men nu tycker vi att han har lagt på sig ordentligt när han nu kommit upp till arton kilo. Jag tycker således inte att proportionerna 116/18 i sig låter konstigt, men du skriver ju att hon gått ner i vikt och det hade jag kollat upp. Kan du inte gå till bvc och höra vad de säger?
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Mina barn vägde 28 resp 24 kg när de var så långa, vilket fö var vid samma ålder som din dotter. Men mina barn har alltid varit stora...
    Ska man gå efter kurvorna i min bok "borde" man väga 23 kg till 116 cm i den åldern för att ligga på samma vikt- som längdkurva.

    Mår hon bra i övrigt? Kanske du skulle kontakta BVC för att kunna utesluta någon födoämnesintolerans?
  8. 4
    Mina barn vägde 28 resp 24 kg när de var så långa, vilket fö var vid samma ålder som din dotter. Men mina barn har alltid varit stora...
    Ska man gå efter kurvorna i min bok "borde" man väga 23 kg till 116 cm i den åldern för att ligga på samma vikt- som längdkurva.

    Mår hon bra i övrigt? Kanske du skulle kontakta BVC för att kunna utesluta någon födoämnesintolerans?
  9. Medlem sedan
    Feb 2004
    #5
    Jag har en 7åring som har nästan samma mått, 116cm och 17,5kg. Han är utredd för det mesta och är bara så stor, så är det. Om hon verkar må bra hade jag inte oroat mig så mycket, men att hon gått ner i vikt låter inte så bra. Kanske ska väga lite med ett par veckors mellanrum och se vad som händer? Det kan ju vara så mycket som påverkar barns vikt, att de varit sjuka eller så menar jag...
  10. 5
    Jag har en 7åring som har nästan samma mått, 116cm och 17,5kg. Han är utredd för det mesta och är bara så stor, så är det. Om hon verkar må bra hade jag inte oroat mig så mycket, men att hon gått ner i vikt låter inte så bra. Kanske ska väga lite med ett par veckors mellanrum och se vad som händer? Det kan ju vara så mycket som påverkar barns vikt, att de varit sjuka eller så menar jag...
  11. Medlem sedan
    Apr 2010
    #6
    Min 6-åring är 117.5 cm lång och väger ca 20 kg. Han har alltid varit smal men äter ordentligt och är pigg och glad. Om din dotter har gått ner i vikt är det väl dock inte helt normalt. Jag tycker också du ska ta kontakt med bvc eller liknande just pga att hon gått ner ett kg.
  12. 6
    Min 6-åring är 117.5 cm lång och väger ca 20 kg. Han har alltid varit smal men äter ordentligt och är pigg och glad. Om din dotter har gått ner i vikt är det väl dock inte helt normalt. Jag tycker också du ska ta kontakt med bvc eller liknande just pga att hon gått ner ett kg.
  13. Medlem sedan
    Oct 2008
    #7
    Jag tycker att du ska ha lite koll där. Om din dotter fortsätter att gå ned i vikt tycker jag att du ska kontakta skolhälsovården.

    min sparris går ner i vikt ibland.. ofta när han drar iväg på längden.. som om kroppen tar all enerig för att växa.
  14. 7
    Jag tycker att du ska ha lite koll där. Om din dotter fortsätter att gå ned i vikt tycker jag att du ska kontakta skolhälsovården.

    min sparris går ner i vikt ibland.. ofta när han drar iväg på längden.. som om kroppen tar all enerig för att växa.

Liknande trådar

  1. Smal och kort 7-åring
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 18:26
  2. Smal och kort 7-åring
    By Anonym in forum _04/05 Vinterbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 11:13
  3. Smal och kort 4-åring
    By Mamma till en smalis in forum Vikt – barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 16:31
  4. smal bilstol för 1-åring?
    By Madeléne S in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 17:27
  5. Overall till smal 3½-åring.......
    By Alfas in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 17:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar