Varning för Nezeril o dylika närsprayer!
_1004 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2009
    #1

    Varning för Nezeril o dylika närsprayer!

    Nu i nästäppans tider, är det lätt att falla för Nezeril, Otrivin o liknande.

    Vill bara varna alla för detta otyg, Skulle förbjudas!

    När jag väntade mitt första barn 1989 så började jag använda Nezeril för att kunna andas på nätterna.
    Blev snabbt fullständigt fast och beroende!
    Har använt Nezeril nu i snart 21 år (flera ggr/dag), med föstört luktsinne som resultat.
    Har fått kortisonspray utskrivet, men det hjälper föga, när näsan väl är paj.

    Så medans tider är använd istället koksalt typ Renesans o dylikt istället!
    Det finns också en receptfri salva på Apoteket som heter Fenezon, som man kan smörja sig med i näsan och underlättar.

    Man blir fort fast i Nezerilträsket!
  2. 1
    Varning för Nezeril o dylika närsprayer! Nu i nästäppans tider, är det lätt att falla för Nezeril, Otrivin o liknande.

    Vill bara varna alla för detta otyg, Skulle förbjudas!

    När jag väntade mitt första barn 1989 så började jag använda Nezeril för att kunna andas på nätterna.
    Blev snabbt fullständigt fast och beroende!
    Har använt Nezeril nu i snart 21 år (flera ggr/dag), med föstört luktsinne som resultat.
    Har fått kortisonspray utskrivet, men det hjälper föga, när näsan väl är paj.

    Så medans tider är använd istället koksalt typ Renesans o dylikt istället!
    Det finns också en receptfri salva på Apoteket som heter Fenezon, som man kan smörja sig med i näsan och underlättar.

    Man blir fort fast i Nezerilträsket!
  3. Medlem sedan
    Dec 2006
    #2
    Ja jag brukar också falla dit men har lyckats sluta. Nu har jag köpt en sån där yoga-kanna som man kan skölja näsan med koksaltlösning, lite läskigt i början, men är superbra.
    Man SKA vara försiktig med nezeril osv, det står att man inte ska använda mer än tio dagar i sträck.
  4. 2
    Ja jag brukar också falla dit men har lyckats sluta. Nu har jag köpt en sån där yoga-kanna som man kan skölja näsan med koksaltlösning, lite läskigt i början, men är superbra.
    Man SKA vara försiktig med nezeril osv, det står att man inte ska använda mer än tio dagar i sträck.
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    Dum fråga kanske men...varför fortsätter du då? Jag blev beroende jag med under en tidigare grav, men jag slutade så fort jag insåg att det var nässprayen som gjorde mig täppt och inte tvärt om... Ett elände det är det, jag håller med!
    Kram
  6. 3
    Dum fråga kanske men...varför fortsätter du då? Jag blev beroende jag med under en tidigare grav, men jag slutade så fort jag insåg att det var nässprayen som gjorde mig täppt och inte tvärt om... Ett elände det är det, jag håller med!
    Kram
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Aj, det låter obehagligt, jag tror att man ska tänka att nässpray är till för förkylningar och inte annan nästäppa, överlag tror jag att man ska undvika självmedicinering.
  8. 4
    Aj, det låter obehagligt, jag tror att man ska tänka att nässpray är till för förkylningar och inte annan nästäppa, överlag tror jag att man ska undvika självmedicinering.
  9. Medlem sedan
    Oct 2009
    #5
    Nej det är ingen dum fråga. Problemet ligger nu i att min slemhinnor i näsan är helt kaputt, så det spelar ingen roll om jag slutar med Nezeril i månader/ år, så blir jag inte bättre. D.v.s. jag är helt igentäppt hela tide, det går inte tillbaka..
    Jag har varit utan Nezeril i ett års tid (för två år sedan), dessförinnan försökt vara utan långa perioder. Har då fått kortisonspray, med det var overksamt.
    Jag var helt täppt dygnet om.

    Så om jag vill andas så måste jag fortsätta med den här skiten.
    Jag tror att det var mycket konserveringsmedlet som jag blev förstörd av (som fanns i Nezeril förut på 90 talet). Då visste man inte heller faran med långtidsanvändandet på samma sätt.
  10. 5
    Nej det är ingen dum fråga. Problemet ligger nu i att min slemhinnor i näsan är helt kaputt, så det spelar ingen roll om jag slutar med Nezeril i månader/ år, så blir jag inte bättre. D.v.s. jag är helt igentäppt hela tide, det går inte tillbaka..
    Jag har varit utan Nezeril i ett års tid (för två år sedan), dessförinnan försökt vara utan långa perioder. Har då fått kortisonspray, med det var overksamt.
    Jag var helt täppt dygnet om.

    Så om jag vill andas så måste jag fortsätta med den här skiten.
    Jag tror att det var mycket konserveringsmedlet som jag blev förstörd av (som fanns i Nezeril förut på 90 talet). Då visste man inte heller faran med långtidsanvändandet på samma sätt.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Hmm sant det du skriver. Har varit förkyld nu i en vecka och använt Otrivin men gick till apoteket och köpte Renässans ist. Ska använda den ist. Låter inget kul att bli beroende.
  12. 6
    Hmm sant det du skriver. Har varit förkyld nu i en vecka och använt Otrivin men gick till apoteket och köpte Renässans ist. Ska använda den ist. Låter inget kul att bli beroende.

Liknande trådar

  1. Har ni också dylika samtal?
    By mandahh in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 06:45
  2. Nezeril
    By mammasmelvin in forum _0807 Julibarn
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 19:43
  3. Nezeril vid amning?
    By NT med bf 16mars in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 08:37
  4. Bebisen kan få Nezeril
    By Tudie in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 12:12
  5. Nezeril..?
    By Karin in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 22:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar