"blöjeksem" på snopp o pung
_0910 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    "blöjeksem" på snopp o pung

    Ni som har grabbar. Hugo har rött utslag på snoppen och på pungen under snoppen. Kan man använda inoytol eller vad den heter tror ni?
    Jag körde lite bröstmjölk innan och lät honom ligga och lufta ett tag.
    Det här med luftandet är inte lika enkelt den här gången, för när kisset kommer är det ju överallt:-)
  2. 1
    "blöjeksem" på snopp o pung Ni som har grabbar. Hugo har rött utslag på snoppen och på pungen under snoppen. Kan man använda inoytol eller vad den heter tror ni?
    Jag körde lite bröstmjölk innan och lät honom ligga och lufta ett tag.
    Det här med luftandet är inte lika enkelt den här gången, för när kisset kommer är det ju överallt:-)
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Är han röd på/i rumpan också? Enbart röd på pung och snopp kan vara svamp. Man kan använda inotyol där också, man ska till och med kunna ha kortisonsalva på snoppen.
  4. 2
    Är han röd på/i rumpan också? Enbart röd på pung och snopp kan vara svamp. Man kan använda inotyol där också, man ska till och med kunna ha kortisonsalva på snoppen.
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Här har du en som kan det här med små röda snoppar! Nä skämt å sido, inget kul när de blir röda. Men visst kan du använda Inotyol. Det gör jag när de blir röda där. Både på snopp och pung.

    Ibland kan det funka att lägga en handduk mellan benen på dem när de ligger och luftar. Men de är säkert för rörliga de flesta nu för att den ska ligga kvar så länge. Annars fångar den upp kisset bra!
  6. 3
    Här har du en som kan det här med små röda snoppar! Nä skämt å sido, inget kul när de blir röda. Men visst kan du använda Inotyol. Det gör jag när de blir röda där. Både på snopp och pung.

    Ibland kan det funka att lägga en handduk mellan benen på dem när de ligger och luftar. Men de är säkert för rörliga de flesta nu för att den ska ligga kvar så länge. Annars fångar den upp kisset bra!
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Tack för tipsen
  8. 4
    Tack för tipsen
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Nej, inte rumpan. Hur vet man om det är svamp då?
  10. 5
    Nej, inte rumpan. Hur vet man om det är svamp då?
  11. Medlem sedan
    May 2009
    #6
    Jag kollade på sjukvårdsrådgivningen och det stod såhär:

    Blöjutslag eller svampinfektion?
    Röd och irriterad hud under blöjan på små barn är oftast vanliga blöjutslag, men ibland kan utslagen bero på en svampinfektion.

    Behandla som blöjutslag först
    Som förälder kan det vara svårt att avgöra om det är vanliga blöjutslag eller svamp. Behandla därför först som om det är blöjutslag:
    Håll stjärten ren genom att tvätta försiktigt med vatten. Om tvål behövs, bör man använda en mild tvål. Om huden är öm är det bättre att rengöra med barnolja än med tvål.
    Låt barnet ligga utan blöja på torrt underlag och lufta stjärten så mycket som möjligt.
    Byt blöjor ofta och så fort som möjligt när barnet har bajsat.
    För att få en snabbare läkning kan det vara bra att använda en skyddande salva som innehåller zink, till exempel Silon- eller Inotyolsalva. På barnavårdscentralen eller apotek kan man få råd om olika salvor.
    Om inte den här behandlingen hjälper på en eller ett par dagar bör man kontakta BVC. Utslagen kan bero på en svampinfektion och kan behöva behandlas med en kräm som innehåller medel mot svamp.
  12. 6
    Jag kollade på sjukvårdsrådgivningen och det stod såhär:

    Blöjutslag eller svampinfektion?
    Röd och irriterad hud under blöjan på små barn är oftast vanliga blöjutslag, men ibland kan utslagen bero på en svampinfektion.

    Behandla som blöjutslag först
    Som förälder kan det vara svårt att avgöra om det är vanliga blöjutslag eller svamp. Behandla därför först som om det är blöjutslag:
    Håll stjärten ren genom att tvätta försiktigt med vatten. Om tvål behövs, bör man använda en mild tvål. Om huden är öm är det bättre att rengöra med barnolja än med tvål.
    Låt barnet ligga utan blöja på torrt underlag och lufta stjärten så mycket som möjligt.
    Byt blöjor ofta och så fort som möjligt när barnet har bajsat.
    För att få en snabbare läkning kan det vara bra att använda en skyddande salva som innehåller zink, till exempel Silon- eller Inotyolsalva. På barnavårdscentralen eller apotek kan man få råd om olika salvor.
    Om inte den här behandlingen hjälper på en eller ett par dagar bör man kontakta BVC. Utslagen kan bero på en svampinfektion och kan behöva behandlas med en kräm som innehåller medel mot svamp.
  13. Medlem sedan
    May 2009
    #7
    Jag har hört tidigare att det kan vara svamp om det sitter just på snoppen/pungen bara. Men jag hittade inget om det på nätet. Men behandla med inotyol och lufta som vanligt och blir det inte bättre kan det ju vara svamp.
  14. 7
    Jag har hört tidigare att det kan vara svamp om det sitter just på snoppen/pungen bara. Men jag hittade inget om det på nätet. Men behandla med inotyol och lufta som vanligt och blir det inte bättre kan det ju vara svamp.
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #8
    Fast när mina killar haft det har det blivit som röda i rumpan röda fast ytterst på snoppen oftast. Då har inotyolen botat det direkt. Även de gånger det blivit så rött under själva snoppen mot pungen har det gått bort med den salvan mellan ett par blöjbyten. Hoppas det blir det samma här. Svamp verkar inte så kul.
  16. 8
    Fast när mina killar haft det har det blivit som röda i rumpan röda fast ytterst på snoppen oftast. Då har inotyolen botat det direkt. Även de gånger det blivit så rött under själva snoppen mot pungen har det gått bort med den salvan mellan ett par blöjbyten. Hoppas det blir det samma här. Svamp verkar inte så kul.
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9
    Tack, Gud va snällt:-)
  18. 9
    Tack, Gud va snällt:-)
  19. Medlem sedan
    Feb 2007
    #10
    fram med hårfönen och blås med den vid varje blöjbyte. Mkt effektiv luftning!!
  20. 10
    fram med hårfönen och blås med den vid varje blöjbyte. Mkt effektiv luftning!!
  21. Medlem sedan
    Jun 2000
    #11
    Tips för att hålla sprinklern i kontroll är att köpa för stora kalsonger och dra på honom. Det hade alltid jag på Alx när han luftade så man slapp sprinklereffekten
  22. 11
    Tips för att hålla sprinklern i kontroll är att köpa för stora kalsonger och dra på honom. Det hade alltid jag på Alx när han luftade så man slapp sprinklereffekten
  23. Medlem sedan
    Nov 2005
    #12
    smart!
  24. 12
    smart!

Liknande trådar

  1. Skillnaden mellan "Farväl" och "Hejdå"
    By mej76 in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 10:08
  2. Till "Anonym" ang "droppe glass"!
    By Ann-Louise in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 20:52
  3. "Jag har två kulor i min snopp"
    By Nissa in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 08:29
  4. v v eller "v14" för "vuxen" dotter?
    By KA_Johansson in forum Separation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 22:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar