Tömma pungen-fråga.
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Tömma pungen-fråga.

    Igår pratade jag och min sambo om sterilisering och vem som ska göra den när det blir aktuellt och sådär (att någon ska sterilisera sig råder det ingen tvekan om, frågan är alltså bara vem). Han har sagt att han lika gärna kan göra det som jag, eftersom ingreppet på en man bara kräver lokalbedövning och alltså är ett enklare ingrepp och sådär. Men så igår slog det honom att om man inte tömmer pungen på sperma så får man såhär blue balls och ont och DET vill han ju inte ha. Och visst, det vill man ju inte ha för då kan man ju inte ligga tusen obehindrat som vi hade tänkt oss (man vill ju kanske inte ligga om man har ont i fjaset liksom). Men så tänker jag att så kan det ju inte vara. Alltså den första tiden kanske pungen är öm, men visst måste sperman på nåt sätt.. jag vet inte. återbildas? Eller absorberas av kroppen?

    Är det nån pappa som genomgått vasektomi som kan svara på om han fått blue balls eller om det är lugnt på pungfronten?
  2. 1
    Tömma pungen-fråga. Igår pratade jag och min sambo om sterilisering och vem som ska göra den när det blir aktuellt och sådär (att någon ska sterilisera sig råder det ingen tvekan om, frågan är alltså bara vem). Han har sagt att han lika gärna kan göra det som jag, eftersom ingreppet på en man bara kräver lokalbedövning och alltså är ett enklare ingrepp och sådär. Men så igår slog det honom att om man inte tömmer pungen på sperma så får man såhär blue balls och ont och DET vill han ju inte ha. Och visst, det vill man ju inte ha för då kan man ju inte ligga tusen obehindrat som vi hade tänkt oss (man vill ju kanske inte ligga om man har ont i fjaset liksom). Men så tänker jag att så kan det ju inte vara. Alltså den första tiden kanske pungen är öm, men visst måste sperman på nåt sätt.. jag vet inte. återbildas? Eller absorberas av kroppen?

    Är det nån pappa som genomgått vasektomi som kan svara på om han fått blue balls eller om det är lugnt på pungfronten?
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2
    Har inte gjort det själv men som jag förstått det så är ju effekten att man stänger tillförseln av spermier till sperman. Det är alltså fortfarande så att man får utlösning och att det kommer sperma bara det att den inte innehåller små simmare.
    M.a.o. torde risken för "blu balls" vara varken större eller mindre än utan vasektomi. Det är väl liksom bara att tömma om man tycker man har övertryck.
  4. 2
    Har inte gjort det själv men som jag förstått det så är ju effekten att man stänger tillförseln av spermier till sperman. Det är alltså fortfarande så att man får utlösning och att det kommer sperma bara det att den inte innehåller små simmare.
    M.a.o. torde risken för "blu balls" vara varken större eller mindre än utan vasektomi. Det är väl liksom bara att tömma om man tycker man har övertryck.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Men eller hur! Han säger att det kommer sädesvätska, men att spermierna vackert får stanna kvar i kroppen = blue balls. Det låter ju helt knäppt, skulle tusentals män gå runt och ha pungvärk dagarna i ända då?
  6. 3
    Men eller hur! Han säger att det kommer sädesvätska, men att spermierna vackert får stanna kvar i kroppen = blue balls. Det låter ju helt knäppt, skulle tusentals män gå runt och ha pungvärk dagarna i ända då?
  7. Medlem sedan
    May 1999
    #4
    Han har inte koll riktigt. Spermierna dör och tas upp i kroppen om dom inte "åker iväg på sin resa", allt för att det hela tiden ska vara färska och pigga spermier.
    Ingen risk för pungvärk, således.
  8. 4
    Han har inte koll riktigt. Spermierna dör och tas upp i kroppen om dom inte "åker iväg på sin resa", allt för att det hela tiden ska vara färska och pigga spermier.
    Ingen risk för pungvärk, således.
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5
    Fick vasectomi för ett tag sedan och i samband med läkningen fick jag ett "tryck" som gjorde lite ont i kanske 3 dagar. En snabb koll med urologen gav att det var spermierna som stokade sig, efter 3 dagar var det borta och har aldrig kommit tillbaka.
  10. 5
    Fick vasectomi för ett tag sedan och i samband med läkningen fick jag ett "tryck" som gjorde lite ont i kanske 3 dagar. En snabb koll med urologen gav att det var spermierna som stokade sig, efter 3 dagar var det borta och har aldrig kommit tillbaka.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Tack, MaWe. Det var så jag tänkte att det ju bör hända sig. Jag ska hälsa honom det.
  12. 6
    Tack, MaWe. Det var så jag tänkte att det ju bör hända sig. Jag ska hälsa honom det.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Ja, så kan jag iofs tänka mig att det kan hända precis exakt efteråt. men sen bör det ju, som du säger, försvinna. Annars hade man väl knappast utfört ingreppet, om man fick svinont resten av livet efteråt.
  14. 7
    Ja, så kan jag iofs tänka mig att det kan hända precis exakt efteråt. men sen bör det ju, som du säger, försvinna. Annars hade man väl knappast utfört ingreppet, om man fick svinont resten av livet efteråt.
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8
    Det är ju en infintecimal mängd spermier i varje utlösning och de låter man väl bara gå ut i kroppen och inte vidare till prostatat där den verkliga produktionen av sperma eller va fan man ska kalla det sker.
  16. 8
    Det är ju en infintecimal mängd spermier i varje utlösning och de låter man väl bara gå ut i kroppen och inte vidare till prostatat där den verkliga produktionen av sperma eller va fan man ska kalla det sker.
  17. Medlem sedan
    Aug 2004
    #9
    Blue balls får man inte av spermieupphopning, det är "det andra" (sädesvätskan) som kan fylla på körtlarna ibland om man inte får utlösning på ett tag om man har fått det regelbundet tidigare.

    Det sker oavsett om man har fått en vasectomi eller inte.
  18. 9
    Blue balls får man inte av spermieupphopning, det är "det andra" (sädesvätskan) som kan fylla på körtlarna ibland om man inte får utlösning på ett tag om man har fått det regelbundet tidigare.

    Det sker oavsett om man har fått en vasectomi eller inte.
  19. Medlem sedan
    Sep 2001
    #10
    Spermierna tas upp av kroppen. Enligt skrämselsidan dontfixit.org kan detta leda till allergiliknande symptom när kroppen försvarar sig mot inkräktarna. Den sidan tar även upp andra risker. Jag vet inte hur bra sanningshalten är, åtminstone är informationen på den sidan ganska ensidig.

    Men alla vet ju också att det finns inget roligt i livet som skulle vara riskfritt.
  20. 10
    Spermierna tas upp av kroppen. Enligt skrämselsidan dontfixit.org kan detta leda till allergiliknande symptom när kroppen försvarar sig mot inkräktarna. Den sidan tar även upp andra risker. Jag vet inte hur bra sanningshalten är, åtminstone är informationen på den sidan ganska ensidig.

    Men alla vet ju också att det finns inget roligt i livet som skulle vara riskfritt.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Aha! Det visste nog varken han el jag. Elle rnog, jag vet att jag inte visste.
  22. 11
    Aha! Det visste nog varken han el jag. Elle rnog, jag vet att jag inte visste.
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12
    Så det du säger är att den där pyttelilla mängden liksom varken gör till eller från i det stora hela i kroppen? Ung som jag tänkte då. Han kanske bara inte vill iofs och skyller på det här, vad vet jag.
  24. 12
    Så det du säger är att den där pyttelilla mängden liksom varken gör till eller från i det stora hela i kroppen? Ung som jag tänkte då. Han kanske bara inte vill iofs och skyller på det här, vad vet jag.
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13
    Dontfixit! Oj, men vem är det som är så helhjärtat mot vasektomi? Gud så märkligt. Alltså, jag kan lika gärna göra det fast det rä väl ett störr eingrepp på mig?
    Jag läste nånstans att det de första dagarna kan göra lite ont eller ömma eller vad det stod, men all den glädjen det där ömma står i proportion till, det kan det vara värt. tycker jaag. Då.
  26. 13
    Dontfixit! Oj, men vem är det som är så helhjärtat mot vasektomi? Gud så märkligt. Alltså, jag kan lika gärna göra det fast det rä väl ett störr eingrepp på mig?
    Jag läste nånstans att det de första dagarna kan göra lite ont eller ömma eller vad det stod, men all den glädjen det där ömma står i proportion till, det kan det vara värt. tycker jaag. Då.
  27. Medlem sedan
    Mar 2006
    #14
    Jag genomgick det där ett gäng år sen. Inga problem alls, inga Blue Balls, ingen skillnad i spermamängd eller konsistens eller något sånt.

    Ont av operationen i nån vecka, viss ömhet i ärren längre tid, men inget problem för min del. Vissa kan väl få något mer ont.
  28. 14
    Jag genomgick det där ett gäng år sen. Inga problem alls, inga Blue Balls, ingen skillnad i spermamängd eller konsistens eller något sånt.

    Ont av operationen i nån vecka, viss ömhet i ärren längre tid, men inget problem för min del. Vissa kan väl få något mer ont.
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15
    Veckans kul, stycke 2, egan åtgärder.

    "Spermaprov
    • 6 veckor efter operationen skall spermaprov lämnas, först efter svaret på detta kan man avgöra om du är steril.
    • Provet erhålles geonom avbrutet samlag eller egna åtgärder, kondom får inte användas eftersom de innehåller ett spermiedödande medel.
    "
  30. 15
    Veckans kul, stycke 2, egan åtgärder.

    "Spermaprov
    • 6 veckor efter operationen skall spermaprov lämnas, först efter svaret på detta kan man avgöra om du är steril.
    • Provet erhålles geonom avbrutet samlag eller egna åtgärder, kondom får inte användas eftersom de innehåller ett spermiedödande medel.
    "
  31. Medlem sedan
    Aug 2008
    #16
    En liten anatomilektion kanske vore på sin plats? Det mesta i sperman kommer från sädesblåsan, det är bara några promille av innehållet som är spermier och kommer från testiklarna. Det kommer fortfarande sekret från sädesblåsan efter en vasektomi, däremot innehåller det inga spermier längre.
  32. 16
    En liten anatomilektion kanske vore på sin plats? Det mesta i sperman kommer från sädesblåsan, det är bara några promille av innehållet som är spermier och kommer från testiklarna. Det kommer fortfarande sekret från sädesblåsan efter en vasektomi, däremot innehåller det inga spermier längre.

Liknande trådar

  1. shuntslang i pungen
    By willow in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 19:20
  2. Raka-pungen-tips??
    By anonymt namn in forum Sex & erotik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 14:28
  3. Fråga om pungen
    By Sussisnus in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 13:56
  4. Vad har man pungen till?
    By Mamma-Hela in forum Ur barnamun
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 09:21
  5. Ont i pungen
    By Anethe in forum Pappasnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 14:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar