Dottern vill inte gå till skolan
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Jul 2007
    #1

    Dottern vill inte gå till skolan

    Dottern, som snart kommer få diagnos AS (ev med inslag av adhd) är inne i en period då hon vägrar gå till skolan på morgnarna. Hon kommer så långt att hon klär på sig men strax innan vi ska iväg vägrar hon gå och det blir ofta stök och bråk och dottern kan vråla och kasta stolar i köket. Hur långt ska man gå för att få henne till skolan? Detta stressar sönder mig, allt detta bråk på morgnarna mår ju varken dottern eller de andra barnen bra av heller. Hur ska man göra??

    Vi är i kontakt med skolan om detta men de har ingen större förståelse, trots att BUP varit där och trots att jag säger att vi inte kommer få dottern till skolan varje dag. Det vi vill nu är att dottern ska må bra i skolan så att hon vill dit men skolan förstår inte vad de ska göra för att uppnå detta, rektorn tycker den ordinarie läraren ska ta hand om dottern i ett angränsande rum samtidigt som hon har hand om klassen...
    Jag har tipsat rektorn om Specialpedagogiska skolmyndigheten men rektorn verkar tycka att de har tillräcklig kunskap på skolan...vilket de tyvärr inte har.

    Har ni tips på hur man hanterar en sån här situation?
  2. 1
    Dottern vill inte gå till skolan Dottern, som snart kommer få diagnos AS (ev med inslag av adhd) är inne i en period då hon vägrar gå till skolan på morgnarna. Hon kommer så långt att hon klär på sig men strax innan vi ska iväg vägrar hon gå och det blir ofta stök och bråk och dottern kan vråla och kasta stolar i köket. Hur långt ska man gå för att få henne till skolan? Detta stressar sönder mig, allt detta bråk på morgnarna mår ju varken dottern eller de andra barnen bra av heller. Hur ska man göra??

    Vi är i kontakt med skolan om detta men de har ingen större förståelse, trots att BUP varit där och trots att jag säger att vi inte kommer få dottern till skolan varje dag. Det vi vill nu är att dottern ska må bra i skolan så att hon vill dit men skolan förstår inte vad de ska göra för att uppnå detta, rektorn tycker den ordinarie läraren ska ta hand om dottern i ett angränsande rum samtidigt som hon har hand om klassen...
    Jag har tipsat rektorn om Specialpedagogiska skolmyndigheten men rektorn verkar tycka att de har tillräcklig kunskap på skolan...vilket de tyvärr inte har.

    Har ni tips på hur man hanterar en sån här situation?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Studiebesök för rektor e.d. på en skola/klass som är anpassad för autistiska barn? Ger ofta en bra aha-upplevelse.
  4. 2
    Studiebesök för rektor e.d. på en skola/klass som är anpassad för autistiska barn? Ger ofta en bra aha-upplevelse.

Liknande trådar

  1. Vill inte gå till skolan
    By Anonym xx in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 14:06
  2. Han vill inte gå till skolan
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 07:39
  3. Vill inte till skolan
    By anonymt namn in forum Skolbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 09:23
  4. Vill inte gå till skolan
    By lilly1 in forum Skolbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 16:50
  5. Vill inte gå till skolan
    By astrid13 in forum Tonåringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 12:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar