Minns ni begreppet "poängplats"?
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Minns ni begreppet "poängplats"?

    För den som inte gör det kan jag förklara att de nationstabeller man ser i OS-sammanhang brukade var baserade på poäng 7-5-4-3-2-1 för de sex första platserna, helt enkelt för att man för rätt länge sedan bara var 6 st i finalerna, det har ju varit 8 rätt länge nu. I vilket fall som helst ansågs då en fjärdeplats vara hedrande och värderades till 3 poäng i den där sammanräkningen.

    Numera är det bara medaljer som gäller. Inte bara det, så som tabellen presenteras i åtminstone svenska medier så anses ett guld smälla högre än 22 silver och 45 brons vilket förstås är rätt löjligt. En gång i tiden räknades medaljtabellen enligt medaljpoäng 3-2-1 och om båda förlorarna i en semifinal fick brons utan att gå en match om bronset fick de 0,5 medaljpoäng vardera.

    Så hur kommer det sig att man har gått ifrån detta då? Är det MTV-generationen som vill ha lätta, snabba saker presenterade för sig hellre än mer komplicerade sammanhang eller är det bara jag som börjar bli gammal? Eller tar det bara för lång tid på redaktionerna att räkna ut ställningen och artikeln måste ut nu genast?

    Själv tycker jag att det gav en bättre bild att presentera både-och: Medaljtabellen visade hur man lyckats i toppresultat och poängtabellen, som numera borde ge poäng för de åtta bästa placeringarna, visade hur man lyckats på bredden.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Minns ni begreppet "poängplats"? För den som inte gör det kan jag förklara att de nationstabeller man ser i OS-sammanhang brukade var baserade på poäng 7-5-4-3-2-1 för de sex första platserna, helt enkelt för att man för rätt länge sedan bara var 6 st i finalerna, det har ju varit 8 rätt länge nu. I vilket fall som helst ansågs då en fjärdeplats vara hedrande och värderades till 3 poäng i den där sammanräkningen.

    Numera är det bara medaljer som gäller. Inte bara det, så som tabellen presenteras i åtminstone svenska medier så anses ett guld smälla högre än 22 silver och 45 brons vilket förstås är rätt löjligt. En gång i tiden räknades medaljtabellen enligt medaljpoäng 3-2-1 och om båda förlorarna i en semifinal fick brons utan att gå en match om bronset fick de 0,5 medaljpoäng vardera.

    Så hur kommer det sig att man har gått ifrån detta då? Är det MTV-generationen som vill ha lätta, snabba saker presenterade för sig hellre än mer komplicerade sammanhang eller är det bara jag som börjar bli gammal? Eller tar det bara för lång tid på redaktionerna att räkna ut ställningen och artikeln måste ut nu genast?

    Själv tycker jag att det gav en bättre bild att presentera både-och: Medaljtabellen visade hur man lyckats i toppresultat och poängtabellen, som numera borde ge poäng för de åtta bästa placeringarna, visade hur man lyckats på bredden.
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2
    Ja, vill man se på en trupps totala prestation så är det ju bara poängtabbeller som funkar. Detta oavsett om man beräknar poängen enbart på medaljer eller även på placeringar bakom medaljerna.
    Medaljligan är ganska ointressant som en jämförelse över hur bra olika nationer presterat eftersom den som sagt alltid sorterar på guld först.
    Vad vet jag IOK och/eller tidningsredaktionerna har väl blivit lata. Dom kör väl ett excelark där dom bara skriver in antal guld, silver, brons och sedan trycker dom sortera med guldkollumnen först. Då hamnana en guldmedalj före förtisju silvermedaljer.

    Jag röstar för poängtabell baserat på medalplatserna. För ärligt talat.....vem kommer ihåg en 6:e plats om 2 år?
  4. 2
    Ja, vill man se på en trupps totala prestation så är det ju bara poängtabbeller som funkar. Detta oavsett om man beräknar poängen enbart på medaljer eller även på placeringar bakom medaljerna.
    Medaljligan är ganska ointressant som en jämförelse över hur bra olika nationer presterat eftersom den som sagt alltid sorterar på guld först.
    Vad vet jag IOK och/eller tidningsredaktionerna har väl blivit lata. Dom kör väl ett excelark där dom bara skriver in antal guld, silver, brons och sedan trycker dom sortera med guldkollumnen först. Då hamnana en guldmedalj före förtisju silvermedaljer.

    Jag röstar för poängtabell baserat på medalplatserna. För ärligt talat.....vem kommer ihåg en 6:e plats om 2 år?
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Både-och var bra tycker jag

    Naturligtvis kommer ingen ihåg en sjätteplats eftersom det idag bara är medaljer som gäller, eller hur? Det är ju litet moment-22 över det där. De två tabellerna, en för poäng och en för medaljpoäng tyckte jag gav en bra bild av hur de olika trupperna lyckades på ett OS.

    Någon har blivit lat, om det är tidningsredaktioner eller någon annan vill jag låta vara osagt. Utländska medier sorterar ofta efter antal medaljer snarare än antal guld och det är ju något bättre men medaljpoäng tycker jag är bäst.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Både-och var bra tycker jag Naturligtvis kommer ingen ihåg en sjätteplats eftersom det idag bara är medaljer som gäller, eller hur? Det är ju litet moment-22 över det där. De två tabellerna, en för poäng och en för medaljpoäng tyckte jag gav en bra bild av hur de olika trupperna lyckades på ett OS.

    Någon har blivit lat, om det är tidningsredaktioner eller någon annan vill jag låta vara osagt. Utländska medier sorterar ofta efter antal medaljer snarare än antal guld och det är ju något bättre men medaljpoäng tycker jag är bäst.
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4
    På IOC:s hemsida hittar jag heller ingen poängtabell (orkar inte leta i varje skrymsle och vrå dock) så latheten verkar börja där i deras officiella statistik.

    Deras medaljtabell är sorterade efter det totala antalet medaljer. Ytterligare en variant alltså där bronsmedaljer blir lika mycket "värda" som guld utom i de fall då två flera nationer har samma antal medaljer då rankas det i ordning guld, silver, brons.
    http://www.vancouver2010.com/olympic-medals/
  8. 4
    På IOC:s hemsida hittar jag heller ingen poängtabell (orkar inte leta i varje skrymsle och vrå dock) så latheten verkar börja där i deras officiella statistik.

    Deras medaljtabell är sorterade efter det totala antalet medaljer. Ytterligare en variant alltså där bronsmedaljer blir lika mycket "värda" som guld utom i de fall då två flera nationer har samma antal medaljer då rankas det i ordning guld, silver, brons.
    http://www.vancouver2010.com/olympic-medals/
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    IOC har aldrig gillat det

    De vill egentligen inte se de där nationstabellerna så att de inte har några poängtabeller är fullkomligt logiskt. Att de går efter antal medaljer var det jag skrev, ja, och det tycker jag inte heller är riktigt bra.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    IOC har aldrig gillat det De vill egentligen inte se de där nationstabellerna så att de inte har några poängtabeller är fullkomligt logiskt. Att de går efter antal medaljer var det jag skrev, ja, och det tycker jag inte heller är riktigt bra.
  11. Medlem sedan
    Oct 2003
    #6
    Var skrev du att de går eftersumman på antal medaljer?
    Såg bara att du berörde varianten som är i alla tidningar där det sorteras på guld i första hand.
  12. 6
    Var skrev du att de går eftersumman på antal medaljer?
    Såg bara att du berörde varianten som är i alla tidningar där det sorteras på guld i första hand.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Inte så viktigt kanske

    ... men ovan skrev jag "Utländska medier sorterar ofta efter antal medaljer snarare än antal guld..."

    I vilket fall som helst är det en utveckling som känns allmänt fördummande...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Inte så viktigt kanske ... men ovan skrev jag "Utländska medier sorterar ofta efter antal medaljer snarare än antal guld..."

    I vilket fall som helst är det en utveckling som känns allmänt fördummande...
  15. Medlem sedan
    Oct 2003
    #8
    Ahh...missade det. My pun!
    Anyhow.....vi får starta en gräsrotsrörelse för att återinföra poängtabellen innan nästa OS.
  16. 8
    Ahh...missade det. My pun!
    Anyhow.....vi får starta en gräsrotsrörelse för att återinföra poängtabellen innan nästa OS.

Liknande trådar

  1. Om "PAS"-begreppet
    By KatjaK in forum Omhändertagna barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-06, 07:42
  2. "Minns innan jag fanns"
    By mammajag in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 12:03
  3. minns ni mig..o min "fling" ....
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 12:56
  4. Nån som minns "min" rullstolsgubbe?
    By ~Trixie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 15:44
  5. Försökte förklara begreppet "pant" för
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 20:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar