Dyslexi?
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Medlem sedan
    Oct 1998
    #1

    Dyslexi?

    Hur vet man om ens barn har dyslexi? Min son som är 9 år stavar väldigt dåligt. Han hoppar ofta över bokstäver och har väldigt svårt för att dubbelteckna. Han är däremot oerhört duktig på matte och har heller inget problem med läsförståelsen.

    Jag tycker att han slarvar. Jag har bett honom att läsa igenom det han skrivit och då brukar han kunna rätta ungefär hälften av stavfelen själv men det är många som han aldrig ser.l

    Om han nu har dyslexi så vill jag inte ställa orimliga krav på honom.
  2. 1
    Dyslexi? Hur vet man om ens barn har dyslexi? Min son som är 9 år stavar väldigt dåligt. Han hoppar ofta över bokstäver och har väldigt svårt för att dubbelteckna. Han är däremot oerhört duktig på matte och har heller inget problem med läsförståelsen.

    Jag tycker att han slarvar. Jag har bett honom att läsa igenom det han skrivit och då brukar han kunna rätta ungefär hälften av stavfelen själv men det är många som han aldrig ser.l

    Om han nu har dyslexi så vill jag inte ställa orimliga krav på honom.
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    dyslexi har många olika grader. Min son har god läsförståelse nu när han kan läsa. stavningen är katastrof och det tar lång tid att formulera meningar i skrift.

    Några kännetecken är omkastade bokstäver, svårt att lära sig läsa (gissar mkt), ser inte när orden är felstavade. svårt att rimma är oxå ett kännetecken.

    Om du funderar i de här tankebanerna tycker jag absolut att du ska tala med skolan och begära en utredning. Dyxlexi är en liten del i det vidare begreppet läs och skrivsvårighetet.

    överst i formumet hittar du en tråd med matnyttiga länkar och lästips.
  4. 2
    dyslexi har många olika grader. Min son har god läsförståelse nu när han kan läsa. stavningen är katastrof och det tar lång tid att formulera meningar i skrift.

    Några kännetecken är omkastade bokstäver, svårt att lära sig läsa (gissar mkt), ser inte när orden är felstavade. svårt att rimma är oxå ett kännetecken.

    Om du funderar i de här tankebanerna tycker jag absolut att du ska tala med skolan och begära en utredning. Dyxlexi är en liten del i det vidare begreppet läs och skrivsvårighetet.

    överst i formumet hittar du en tråd med matnyttiga länkar och lästips.

Liknande trådar

  1. Dyslexi?
    By Anonym in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 12:28
  2. Dyslexi
    By Aioli in forum Skolbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 09:57
  3. Ang dyslexi...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 16:40
  4. Dyslexi.
    By ar72 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 22:52
  5. Dyslexi?
    By Malenkaja in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 20:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar