Jag är blåslagen
Pappasnack
  1. Anonym
    #1

    Jag är blåslagen

    över hela kroppen: märken efter händer på armarna, uppskrapad på bröstkorgen, svullna fingrar. En röd och öm handled, blåmärken på fötterna.

    Min partner hade druckit, en av mina gamla killar gick fram till honom och berättade att han knäckt ett revben på mig en gång när vi låg med varandra. Och han blev galen, min man.
    Jag har sån ångest, jag har tidigare varit i ett sådant förhållande där stryk var vardagsmat och min man är inte sån. Han är inte det.
    Nu är jag så ledsen. Kan jag lite på honom? Kommer detta hända igen?
    Vad tror ni, är man antingen en sån som slåss och säger fula ord som hora eller så är man inte?
  2. 1
    Jag är blåslagen över hela kroppen: märken efter händer på armarna, uppskrapad på bröstkorgen, svullna fingrar. En röd och öm handled, blåmärken på fötterna.

    Min partner hade druckit, en av mina gamla killar gick fram till honom och berättade att han knäckt ett revben på mig en gång när vi låg med varandra. Och han blev galen, min man.
    Jag har sån ångest, jag har tidigare varit i ett sådant förhållande där stryk var vardagsmat och min man är inte sån. Han är inte det.
    Nu är jag så ledsen. Kan jag lite på honom? Kommer detta hända igen?
    Vad tror ni, är man antingen en sån som slåss och säger fula ord som hora eller så är man inte?
  3. Medlem sedan
    Jan 2010
    #2
    enkelt svar.. ja..

    har själv rätt hätskt temperament, kan komma på en sekund och svurit mycket.. men aldrig åt en person.. mest datorn

    jag tror att antingen har man en spärr eller inte.. dessutom har det hänt en gång så kommer du nog alltid fundera på när näste gång händer.. eller har jag fel?

    Jag tror att går han inte i terapi så ska du nog därifrån tyvärr..


    men jag kan ha fel.. är inte speciallist på detta riktigt, bara glad ammatör
  4. 2
    enkelt svar.. ja..

    har själv rätt hätskt temperament, kan komma på en sekund och svurit mycket.. men aldrig åt en person.. mest datorn

    jag tror att antingen har man en spärr eller inte.. dessutom har det hänt en gång så kommer du nog alltid fundera på när näste gång händer.. eller har jag fel?

    Jag tror att går han inte i terapi så ska du nog därifrån tyvärr..


    men jag kan ha fel.. är inte speciallist på detta riktigt, bara glad ammatör
  5. Medlem sedan
    Nov 2009
    #3
    Jag är verkligen ledsen för din skull.

    Tydligen är han visst sån. Det måste du försöka se. Du kan inte lita på en man som slagit dig sönder och samman av absolut ingen anledning alls.

    Jag tycker att du omgående ska få dina skador dokumenterade. Bra är att gå till akuten så fort som möjligt. Läkarna tar bilder och skriver upp alla dina skador för att kunna skriva ett rättsintyg om det behövs. De har ingn anmälningsskyldighet på ett brott där minimistraffet understiger 2 år. De får inte ens anmäla.

    Jag brukar aldrig råda någon att lämna sin partner förutom i fall som ditt. Jag tycker absolut att du bör gå. Nu helst.

    Dessutom ska du göra en polisanmälan men det är inte prio 1.

    Har han en gång slagit så brutalt och oprovocerat så kan du räkna med att det händer igen.

    Snälla ta hand om dig.
  6. 3
    Jag är verkligen ledsen för din skull.

    Tydligen är han visst sån. Det måste du försöka se. Du kan inte lita på en man som slagit dig sönder och samman av absolut ingen anledning alls.

    Jag tycker att du omgående ska få dina skador dokumenterade. Bra är att gå till akuten så fort som möjligt. Läkarna tar bilder och skriver upp alla dina skador för att kunna skriva ett rättsintyg om det behövs. De har ingn anmälningsskyldighet på ett brott där minimistraffet understiger 2 år. De får inte ens anmäla.

    Jag brukar aldrig råda någon att lämna sin partner förutom i fall som ditt. Jag tycker absolut att du bör gå. Nu helst.

    Dessutom ska du göra en polisanmälan men det är inte prio 1.

    Har han en gång slagit så brutalt och oprovocerat så kan du räkna med att det händer igen.

    Snälla ta hand om dig.
  7. Medlem sedan
    Dec 2007
    #4
    Jag inbillar mig ialla fall att det så att antingen gör man det eller inte och bevisligen så är ju din man en sådan som slår.

    De tjejkompisar jag har som råkat ut för att bli slagna har det i samtliga fall INTE varit en engångsföreteelse.

    Jag tycker inte att det finns några förmildrande omständigheter oavsett provokation eller annat, man kan alltid bara gå därifrån istället för att slå.

    Att din man sen slår DIG för att någon annan berättar något från ditt tidigare sexliv gör det bara ännu värre tycker jag.

    Jag hade inte stannat en sekund och det tycker jag inte att du skall göra heller.
  8. 4
    Jag inbillar mig ialla fall att det så att antingen gör man det eller inte och bevisligen så är ju din man en sådan som slår.

    De tjejkompisar jag har som råkat ut för att bli slagna har det i samtliga fall INTE varit en engångsföreteelse.

    Jag tycker inte att det finns några förmildrande omständigheter oavsett provokation eller annat, man kan alltid bara gå därifrån istället för att slå.

    Att din man sen slår DIG för att någon annan berättar något från ditt tidigare sexliv gör det bara ännu värre tycker jag.

    Jag hade inte stannat en sekund och det tycker jag inte att du skall göra heller.
  9. Medlem sedan
    Oct 2003
    #5
    Parkerar här och instämmer med Jack T. Hans svar innehåller precis allt det jag också skulle skriva till dig.
  10. 5
    Parkerar här och instämmer med Jack T. Hans svar innehåller precis allt det jag också skulle skriva till dig.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Vill bara instämma och tillägga att jag tycker att du ska bryta med honom direkt.
  12. 6
    Vill bara instämma och tillägga att jag tycker att du ska bryta med honom direkt.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Instämmer med övriga..

    ta dig till vården för att få dina skador på pränt.

    Har du några vänner/bekanta som du litar på så tycker jag du ska be dom om hjälp/support. Sen ska du lämna denna gris om möjligt omedelbart.

    Lycka till - skriv gärna och berätta hur det går för dig.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    Instämmer med övriga.. ta dig till vården för att få dina skador på pränt.

    Har du några vänner/bekanta som du litar på så tycker jag du ska be dom om hjälp/support. Sen ska du lämna denna gris om möjligt omedelbart.

    Lycka till - skriv gärna och berätta hur det går för dig.
  15. Anonym
    #8
    Tack för era svar. Jag har dokumenterat mina blåmärken, och pratat med en vän om vad som hände så att hon kan vittna om det händer igen.
    Jag kommer att stanna den här gången, men händer det igen går jag. Vi har barn och ett liv tillsammans. Jag kan inte bara gå utan vill ge oss en chans. Men jag ser det nyktert och inser ju att som ni säger, att ja. Han är sån. tydligen är han det.
    Vi har pratat mycket och han ska inte dricka mer. Och han är införstådd med att jag går om något liknande händer.
    Tack för era svar.
  16. 8
    Tack för era svar. Jag har dokumenterat mina blåmärken, och pratat med en vän om vad som hände så att hon kan vittna om det händer igen.
    Jag kommer att stanna den här gången, men händer det igen går jag. Vi har barn och ett liv tillsammans. Jag kan inte bara gå utan vill ge oss en chans. Men jag ser det nyktert och inser ju att som ni säger, att ja. Han är sån. tydligen är han det.
    Vi har pratat mycket och han ska inte dricka mer. Och han är införstådd med att jag går om något liknande händer.
    Tack för era svar.
  17. Medlem sedan
    Sep 2001
    #9
    Du skriver att du har ångest och är ledsen. Jag är glad att du inte skriver att du har skuldkänslor, för det ska du komma ihåg att orsakerna till vad som hänt inte kan hittas i dig. I normala fall när man har problem i en relation är ju det vettigaste att fundera vad man själv skulle kunna göra annorlunda. I fall av våld kan det bli fel om den utsatta börjar fundera på vad man borde göra annorlunda. Du har redan gjort det som du kan göra, dvs. ställa det rimliga kravet att det inte händer igen.
  18. 9
    Du skriver att du har ångest och är ledsen. Jag är glad att du inte skriver att du har skuldkänslor, för det ska du komma ihåg att orsakerna till vad som hänt inte kan hittas i dig. I normala fall när man har problem i en relation är ju det vettigaste att fundera vad man själv skulle kunna göra annorlunda. I fall av våld kan det bli fel om den utsatta börjar fundera på vad man borde göra annorlunda. Du har redan gjort det som du kan göra, dvs. ställa det rimliga kravet att det inte händer igen.
  19. Medlem sedan
    May 1999
    #10
    Jag vet bara en sak och det är att har han slagit dig så ska du dumpa honom.
    En sådan man har gått över en gräns, och även om det aldrig skulle hända igen så har du ju en oro.

    Dessutom: Vad är det för jävla sätt att spöa på dig för något som någon annan gjort med dig INNAN du och din nya snubbe träffades?

    Lämna honom!
  20. 10
    Jag vet bara en sak och det är att har han slagit dig så ska du dumpa honom.
    En sådan man har gått över en gräns, och även om det aldrig skulle hända igen så har du ju en oro.

    Dessutom: Vad är det för jävla sätt att spöa på dig för något som någon annan gjort med dig INNAN du och din nya snubbe träffades?

    Lämna honom!
  21. Medlem sedan
    Aug 2004
    #11
    Att man kan bli arg sker ju men att slå andra utan att det är självförsvar är _oförlåtligt_ och ska anmälas!

    Och grejen är att om du förlåter honom detta kommer det inte att vara så allvarligt att spöa upp dig, nästa gång han blir arg... vad händer då? Det gick ju bra förra gång... och då går det väl igen och inom kort är du där igen.

    Du kan INTE lita på honom!!!! Det KOMMER att hända igen hur mycket han än ber om förlåtelse, det är hans sätt att reagera på när det blir trängd läge helt enkelt.

    Så svaren är:
    Nej, du kan INTE lita på honom!
    Ja, det kommer att hända igen!
    Och jo, han ÄR så!

    Om någon skulle komma fram och säga saker om min partner som är så pass grova att våld ville vara svaret (kan det ens hända? Inte i min värld!) ville det vara den som påstår saker som skulle vara måltavlan.

    Så jag håller med de andra: ANMÄL!!!!
  22. 11
    Att man kan bli arg sker ju men att slå andra utan att det är självförsvar är _oförlåtligt_ och ska anmälas!

    Och grejen är att om du förlåter honom detta kommer det inte att vara så allvarligt att spöa upp dig, nästa gång han blir arg... vad händer då? Det gick ju bra förra gång... och då går det väl igen och inom kort är du där igen.

    Du kan INTE lita på honom!!!! Det KOMMER att hända igen hur mycket han än ber om förlåtelse, det är hans sätt att reagera på när det blir trängd läge helt enkelt.

    Så svaren är:
    Nej, du kan INTE lita på honom!
    Ja, det kommer att hända igen!
    Och jo, han ÄR så!

    Om någon skulle komma fram och säga saker om min partner som är så pass grova att våld ville vara svaret (kan det ens hända? Inte i min värld!) ville det vara den som påstår saker som skulle vara måltavlan.

    Så jag håller med de andra: ANMÄL!!!!
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Håller med ovanstående

    Det där är totalt oacceptabelt och en normal man har spärrar som gör att man inte beter sig på det viset. Tydligen har den här inte det, dra slutsatser av det!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Håller med ovanstående Det där är totalt oacceptabelt och en normal man har spärrar som gör att man inte beter sig på det viset. Tydligen har den här inte det, dra slutsatser av det!
  25. Anonym
    #13
    Hej!

    Råkade ut för samma sak som dig för snart ett år sedan.
    Efter att varit på ett after work med jobbet antastade min man mig, full och fylld av svartsjuka.
    Jag fick fly vårt hem mitt i natten, blåslagen och totalt chockad.
    Tänk att min i vanliga fall "älskade man" blev en helt annan person, och kunde göra mig detta.
    En man med bra jobb och inte alls den bild man har av
    kvinnomisshandlande råbuse.

    Jag åkte till akuten dit polisen också kom och gjorde ett förhör på plats.
    Min man blev anhållen. Polisanmälan gjordes.

    Mitt liv föll ihop. Vad skulle jag tro?
    Alla jag träffade, polis, sköterskor, kuratorer, närmaste vänner sa - Lämna honom!!. Han kommer att göra det igen!
    Men innan känslor har avtagit så är detta svårt.
    Man vill veta att det är hopplöst innan men ger opp.

    Dessutom, om jag gav upp, kom han ju lätt ifrån ansvaret och antagligen utsätta nästa kvinna för detta.

    Jag bestämde mig för att låta polisanmälan stå fast och låta honom stå för det han gjort mig. Ge honom En chans till, om han samtidigt sökte proffshjälp.
    Jag är av den åsikten att alla bör få En chans.

    Han fick böter + samhällstjänst.

    Kvar stod jag med skulden. att ha "satt dit" min man.
    Nej ingen har gett mig den skulden, men det är lätt att reagera så.
    Några av mina vänner accepterar inte mitt val, utan har lämnat oss och mig. Jag har också känt skuld emot dem.
    Skuld, skuld, skuld.
    I långt större utsträckning än han som borde känna den.

    Min tillit för honom är illa söndertrasad, och jag går i terapi. Min tillit till hela världen har fått sig en törn kan man säga.
    Jag är en stark kvinna med ett tufft jobb där jag måste ta svåra beslut. Men det här beslutet att stanna kvar.. trots allt, är det svåraste jag tagit.

    I efterhand så vet jag också med mig att han visat tendenser på sjuklig svartsjuka tidigare och ett visst begränsande . Men jag vet också att han inuti är en mycket rädd människa som drabbats hårt tidigare i livet.

    Det här har gjor att jag tidigare tyckt lite synd om honom.
    Men, hans livsbekymmer måste han själv försöka att reda upp och söka hjälp för.

    I efterhand så är jag Såå tacksam för att jag på en gång satt ner foten och polisanmälde honom!
    Åk direkt och gör det, råder jag dig, även om det har gått en tid. Han kan bli mycket farlig nästa gång!
    Han gjorde inte bara detta mot dig, han gjorde det också mot ditt barn och din släkt och mot dina vänner! Han passerade samhällets normer.
    Han måste få veta att han klev över alla gränser.
    Tyvärr så förstår vanligtvis inte dessa män detta förrän det drabbar dem själva på något sätt.
    Han kommer att skylla allt på dig samt baktala dig inför sina vänner och du blir bara svagare och svagare.

    Om du känner att det här troligen sker igen, så ska du bryta upp nu. Vad har han gjort tidigare mot dig, fysiskt och psykiskt?

    Om du ger honom en chans till, ställ motkrav på honom. Han måste gå terapi, antagligen flera år.

    Min man gick terapi tills det att rättegången var över. Nu har jag måsta ställa krav igen för att han ska fortsätta.
    Har man visat att man är kapabel att göra som han gjorde är det en allvarlig störning, det är ett faktum!

    Oftast så ser dessa män inte det de gjort som så stort själva. De vill ofta gärna att man glämmer, och går vidare.
    Men själv står du kvar lika frågande, - Varför.
    Sedan detta med tilliten... Nej jag tror inte att allt kan bli som förut igen.Inom mig har jag nu en del som aldrig mer kan lita på honom. Respekten har fårtt sig en rejäl törn.

    Det är jättelätt för människor som inte har varit med om denna situation att komma med rådet, -Gå ifrån honom.
    Men inget fall är det andra likt.
    Ingen har stått i dina skor någon gång.
    Svaret hur du ska göra, har bara du.

    LITA PÅ VAD DITT INRE SÄGER DIG!!

    Men sök genast hjälp hos kurator så att du kan bearbeta dina tankar och inte falla in i en skuld och normaliterings fålla. Vänner är bra men du Måste få proffshjälp!

    Och polisanmäl honom nu!

    Inget blir någonsin som det varit, vilket val du än gör.

    Många många varma kramar till Dig
  26. 13
    Hej!

    Råkade ut för samma sak som dig för snart ett år sedan.
    Efter att varit på ett after work med jobbet antastade min man mig, full och fylld av svartsjuka.
    Jag fick fly vårt hem mitt i natten, blåslagen och totalt chockad.
    Tänk att min i vanliga fall "älskade man" blev en helt annan person, och kunde göra mig detta.
    En man med bra jobb och inte alls den bild man har av
    kvinnomisshandlande råbuse.

    Jag åkte till akuten dit polisen också kom och gjorde ett förhör på plats.
    Min man blev anhållen. Polisanmälan gjordes.

    Mitt liv föll ihop. Vad skulle jag tro?
    Alla jag träffade, polis, sköterskor, kuratorer, närmaste vänner sa - Lämna honom!!. Han kommer att göra det igen!
    Men innan känslor har avtagit så är detta svårt.
    Man vill veta att det är hopplöst innan men ger opp.

    Dessutom, om jag gav upp, kom han ju lätt ifrån ansvaret och antagligen utsätta nästa kvinna för detta.

    Jag bestämde mig för att låta polisanmälan stå fast och låta honom stå för det han gjort mig. Ge honom En chans till, om han samtidigt sökte proffshjälp.
    Jag är av den åsikten att alla bör få En chans.

    Han fick böter + samhällstjänst.

    Kvar stod jag med skulden. att ha "satt dit" min man.
    Nej ingen har gett mig den skulden, men det är lätt att reagera så.
    Några av mina vänner accepterar inte mitt val, utan har lämnat oss och mig. Jag har också känt skuld emot dem.
    Skuld, skuld, skuld.
    I långt större utsträckning än han som borde känna den.

    Min tillit för honom är illa söndertrasad, och jag går i terapi. Min tillit till hela världen har fått sig en törn kan man säga.
    Jag är en stark kvinna med ett tufft jobb där jag måste ta svåra beslut. Men det här beslutet att stanna kvar.. trots allt, är det svåraste jag tagit.

    I efterhand så vet jag också med mig att han visat tendenser på sjuklig svartsjuka tidigare och ett visst begränsande . Men jag vet också att han inuti är en mycket rädd människa som drabbats hårt tidigare i livet.

    Det här har gjor att jag tidigare tyckt lite synd om honom.
    Men, hans livsbekymmer måste han själv försöka att reda upp och söka hjälp för.

    I efterhand så är jag Såå tacksam för att jag på en gång satt ner foten och polisanmälde honom!
    Åk direkt och gör det, råder jag dig, även om det har gått en tid. Han kan bli mycket farlig nästa gång!
    Han gjorde inte bara detta mot dig, han gjorde det också mot ditt barn och din släkt och mot dina vänner! Han passerade samhällets normer.
    Han måste få veta att han klev över alla gränser.
    Tyvärr så förstår vanligtvis inte dessa män detta förrän det drabbar dem själva på något sätt.
    Han kommer att skylla allt på dig samt baktala dig inför sina vänner och du blir bara svagare och svagare.

    Om du känner att det här troligen sker igen, så ska du bryta upp nu. Vad har han gjort tidigare mot dig, fysiskt och psykiskt?

    Om du ger honom en chans till, ställ motkrav på honom. Han måste gå terapi, antagligen flera år.

    Min man gick terapi tills det att rättegången var över. Nu har jag måsta ställa krav igen för att han ska fortsätta.
    Har man visat att man är kapabel att göra som han gjorde är det en allvarlig störning, det är ett faktum!

    Oftast så ser dessa män inte det de gjort som så stort själva. De vill ofta gärna att man glämmer, och går vidare.
    Men själv står du kvar lika frågande, - Varför.
    Sedan detta med tilliten... Nej jag tror inte att allt kan bli som förut igen.Inom mig har jag nu en del som aldrig mer kan lita på honom. Respekten har fårtt sig en rejäl törn.

    Det är jättelätt för människor som inte har varit med om denna situation att komma med rådet, -Gå ifrån honom.
    Men inget fall är det andra likt.
    Ingen har stått i dina skor någon gång.
    Svaret hur du ska göra, har bara du.

    LITA PÅ VAD DITT INRE SÄGER DIG!!

    Men sök genast hjälp hos kurator så att du kan bearbeta dina tankar och inte falla in i en skuld och normaliterings fålla. Vänner är bra men du Måste få proffshjälp!

    Och polisanmäl honom nu!

    Inget blir någonsin som det varit, vilket val du än gör.

    Många många varma kramar till Dig
  27. Anonym
    #14
    Hmm... Kom plötsligt på att jag inte som tjej får svara på det här forumet.... Sorry!
  28. 14
    Hmm... Kom plötsligt på att jag inte som tjej får svara på det här forumet.... Sorry!
  29. Medlem sedan
    Aug 2004
    #15
    Jag funderade faktisk ett sekund på att anmäla pga. fel kön men detta är så pass allvarligt att jag anser att ditt inlägg faktisk är befogad.
  30. 15
    Jag funderade faktisk ett sekund på att anmäla pga. fel kön men detta är så pass allvarligt att jag anser att ditt inlägg faktisk är befogad.
  31. Medlem sedan
    Oct 2003
    #16
    Gjorde samma reflektion igår kväll.
    Rätt skall vara rätt om man är av rätt ätt.....men ibland finns det befogade undantag.
    Hoppas svaret får stå kvar så TS hinner läsa det.
  32. 16
    Gjorde samma reflektion igår kväll.
    Rätt skall vara rätt om man är av rätt ätt.....men ibland finns det befogade undantag.
    Hoppas svaret får stå kvar så TS hinner läsa det.

Liknande trådar

  1. Lycklig o blåslagen
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 09:49
  2. Blåslagen!
    By Annica m Felix in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 15:20
  3. Blåslagen son...
    By Mamma med ADHD-son in forum Bokstavsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 21:36
  4. blåslagen
    By femella in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 11:52
  5. Nu är jag fullständigt blåslagen
    By Sofia m.Ludvig in forum Autismspektrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 10:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar