Har ni klippt navelsträngen?
Pappasnack
  1. Anonym
    #1

    Har ni klippt navelsträngen?

    Från era mödrar alltså?
    Är det du och din kvinna?
    Eller du och din mamma?
    Eller delar du lika?

    Hos oss är det mest jag och min man. Men i laddade och jobbiga situationer så väljer han sin mamma. Då glömmer han mig. Han orkar inte med att ta en konflikt med sin mamma. Konflikterna handlar uteslutande om ekonomi. VÅR gemensamma ekonomi. Min och min mans. Vi delar den INTE med svärmor.

    Har vi bokat en resa, så ifrågasätter hon var vi fått pengar i från.
    Ska vi renovera huset, samma sak.
    Köpte ny bil, "oj, ni har väl inte lånat på banken?"
    "Man ska aldrig belåna sitt hus".
    "Glöm inte spara till barnen".
    Osv, osv, osv.....

    Vi har inte mycket pengar, men jag har ett enormt sinne för det här med pengar. Får det alltid att gå ihop. Lyckas spara en slant och köpa nån liten aktie då och då. Har ofta fått beröm av svärmor att jag är så duktig med ekonomin, "men hon kan bara inte förstå hur du gör, du lånar väl inte?"

    Nej, vi lånar inte. Inte mer än nån annan eller utan att vi kan betala tillbaka. Och vi har aldrig varit i ekonomiskt obestånd. Tvärtom. Trots låga inkomster så har vi det bra.

    Men varför kan inte min man säga ifrån? Han mumlar lite i telefon "ja, jo jag vet, nej då, jo vi har råd......". Jag fattar direkt vad det handlar om. Svärmor undrar hur vi har råd att åka utomlands. Hon ska fullständigt skita i var vi har fått pengar ifrån! Och det säger min man direkt han lagt på luren. Till mig. Han är förbannad på henne att hon lägger sig i.

    Men säga till HENNE?
    Nej det går iiiiiiiiiiinte!

    Vem blir kränkt? Jo jag såklart. Det är ju jag som har hand om ekonomin i vår familj. För att jag ÄR duktig på det.

    Kan JAG gå till svärmor och förklara att jag känner mig kränkt över hennes sätt och att hon aldrig mer ska ifrågasätta vår ekonomi?

    Har jag en skitstövel till man?
  2. 1
    Har ni klippt navelsträngen? Från era mödrar alltså?
    Är det du och din kvinna?
    Eller du och din mamma?
    Eller delar du lika?

    Hos oss är det mest jag och min man. Men i laddade och jobbiga situationer så väljer han sin mamma. Då glömmer han mig. Han orkar inte med att ta en konflikt med sin mamma. Konflikterna handlar uteslutande om ekonomi. VÅR gemensamma ekonomi. Min och min mans. Vi delar den INTE med svärmor.

    Har vi bokat en resa, så ifrågasätter hon var vi fått pengar i från.
    Ska vi renovera huset, samma sak.
    Köpte ny bil, "oj, ni har väl inte lånat på banken?"
    "Man ska aldrig belåna sitt hus".
    "Glöm inte spara till barnen".
    Osv, osv, osv.....

    Vi har inte mycket pengar, men jag har ett enormt sinne för det här med pengar. Får det alltid att gå ihop. Lyckas spara en slant och köpa nån liten aktie då och då. Har ofta fått beröm av svärmor att jag är så duktig med ekonomin, "men hon kan bara inte förstå hur du gör, du lånar väl inte?"

    Nej, vi lånar inte. Inte mer än nån annan eller utan att vi kan betala tillbaka. Och vi har aldrig varit i ekonomiskt obestånd. Tvärtom. Trots låga inkomster så har vi det bra.

    Men varför kan inte min man säga ifrån? Han mumlar lite i telefon "ja, jo jag vet, nej då, jo vi har råd......". Jag fattar direkt vad det handlar om. Svärmor undrar hur vi har råd att åka utomlands. Hon ska fullständigt skita i var vi har fått pengar ifrån! Och det säger min man direkt han lagt på luren. Till mig. Han är förbannad på henne att hon lägger sig i.

    Men säga till HENNE?
    Nej det går iiiiiiiiiiinte!

    Vem blir kränkt? Jo jag såklart. Det är ju jag som har hand om ekonomin i vår familj. För att jag ÄR duktig på det.

    Kan JAG gå till svärmor och förklara att jag känner mig kränkt över hennes sätt och att hon aldrig mer ska ifrågasätta vår ekonomi?

    Har jag en skitstövel till man?
  3. Medlem sedan
    May 1999
    #2
    Klart att du kan gå till svärmor och rensa luften, problemet är ju därmed tyvärr inte löst.
    Din man är ju fast i mamma fällan.
    Jag? Jag väljer/valde ALLTID min kvinna. :-)
  4. 2
    Klart att du kan gå till svärmor och rensa luften, problemet är ju därmed tyvärr inte löst.
    Din man är ju fast i mamma fällan.
    Jag? Jag väljer/valde ALLTID min kvinna. :-)
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3
    För en del år sedan började min mamma med "du borde hitta dig en tjej och skaffa dig några barn och ... bla bla bla" då jag hälsade på dom en helg. Jag sa att hon skulle sköta all barnfödande själv, jag ville göra sån i MIN takt!

    Efter en kvart hade hon en bra kompis med en söt dotter som var ledig... Jag sa då att nu knep hon med det annars ville jag åka.

    Det gick 45 minuter innan hon hade ytterligare en väninna med en söt dotter och då packade jag mina pinnaler och åkte!

    Efter det har hon lärt sin läxa, då vi fick barn bet mamma sig i tungan istället för att komma med råd och frågar jag henne om råd är hon mycket noga med att berätta att hon/de förvisso gjorde si och så i sin tid men att hon nog inte är säker på att det var helt rätt eller kanske rakt av fel sätt...

    Min mamma är _helt_säker_ på att jag har flyttat hemifrån på riktigt!

    Skulle jag välja mellan min partner (förvisso ingen just nu) och min mamma/pappa är det ingen tvekan: min partner har prioritet 1!

    Mina föräldrar har _ingen_ styrande funktion i mitt liv, jag hjälper dom när och om jag kan men JAG styr min del och liv.

    Skulle föräldrarna lägga sig i min ekonomi _vet_ de att jag snabbt och tydligt berättar att det är MIN ensak och att de bara kan lägga av!
  6. 3
    För en del år sedan började min mamma med "du borde hitta dig en tjej och skaffa dig några barn och ... bla bla bla" då jag hälsade på dom en helg. Jag sa att hon skulle sköta all barnfödande själv, jag ville göra sån i MIN takt!

    Efter en kvart hade hon en bra kompis med en söt dotter som var ledig... Jag sa då att nu knep hon med det annars ville jag åka.

    Det gick 45 minuter innan hon hade ytterligare en väninna med en söt dotter och då packade jag mina pinnaler och åkte!

    Efter det har hon lärt sin läxa, då vi fick barn bet mamma sig i tungan istället för att komma med råd och frågar jag henne om råd är hon mycket noga med att berätta att hon/de förvisso gjorde si och så i sin tid men att hon nog inte är säker på att det var helt rätt eller kanske rakt av fel sätt...

    Min mamma är _helt_säker_ på att jag har flyttat hemifrån på riktigt!

    Skulle jag välja mellan min partner (förvisso ingen just nu) och min mamma/pappa är det ingen tvekan: min partner har prioritet 1!

    Mina föräldrar har _ingen_ styrande funktion i mitt liv, jag hjälper dom när och om jag kan men JAG styr min del och liv.

    Skulle föräldrarna lägga sig i min ekonomi _vet_ de att jag snabbt och tydligt berättar att det är MIN ensak och att de bara kan lägga av!
  7. Medlem sedan
    Nov 2009
    #4
    Det är alltid jag och min sambo. Alltid. Finns ingen diskussion kring det ens.
  8. 4
    Det är alltid jag och min sambo. Alltid. Finns ingen diskussion kring det ens.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Har hon gjort det?

    Att ha klippt navelsträngen eller inte ser jag som att vara beroende av den andre/-a. Din svärmor verkar ju inte ha klippt den. Din man däremot söker sig ju tydligen inte till sin mor för att få hjälp och stöd hela tiden han vill bara inte fräsa ifrån tillräckligt.

    Så nej, jag tycker absolut inte att du har en skitstövel till man. Ignorera henne.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Har hon gjort det? Att ha klippt navelsträngen eller inte ser jag som att vara beroende av den andre/-a. Din svärmor verkar ju inte ha klippt den. Din man däremot söker sig ju tydligen inte till sin mor för att få hjälp och stöd hela tiden han vill bara inte fräsa ifrån tillräckligt.

    Så nej, jag tycker absolut inte att du har en skitstövel till man. Ignorera henne.

Liknande trådar

  1. Nu känns det som navelsträngen är klippt
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 12:54
  2. Navelsträngen
    By Kattou in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 11:15
  3. Navelsträngen
    By SmillaMilla in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 08:34
  4. hur är det med navelsträngen
    By floRens in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 14:17
  5. navelsträngen
    By lotta in forum _0606 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 19:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar