8-månaders, krypa?
_0906 Junibarn
  1. Anonym
    #1

    8-månaders, krypa?

    En fråga... Min dotter, 8 månader har inte börjat "hasa" eller krypa o vill inte ligga på magen (vilken bebis vill det i o för sig, men hon gråter verkligen - med tårar! så det känns svårt att ha henne så några längre stunder). En pappa sa att hans son aldrig kröp o fick senare gå hos sjukgymnast för att bli av med vissa rörelser. Min äldste son kröp heller inte o har inte så bra kroppskontroll (vet ej om det hör ihop - vad är hönan o vad är ägget - det vet man ju inte...).

    Någon som har några tips? Råd? Kommentarer? Börjar bli lite smånervös sådär...
  2. 1
    8-månaders, krypa? En fråga... Min dotter, 8 månader har inte börjat "hasa" eller krypa o vill inte ligga på magen (vilken bebis vill det i o för sig, men hon gråter verkligen - med tårar! så det känns svårt att ha henne så några längre stunder). En pappa sa att hans son aldrig kröp o fick senare gå hos sjukgymnast för att bli av med vissa rörelser. Min äldste son kröp heller inte o har inte så bra kroppskontroll (vet ej om det hör ihop - vad är hönan o vad är ägget - det vet man ju inte...).

    Någon som har några tips? Råd? Kommentarer? Börjar bli lite smånervös sådär...
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2
    Ta det lugnt! Våra bebbar är bara 8 månader

    Min äldste son vare sig satt, kröp eller nått förrän 10 månader!!!! Snacka om att jag fick panik.. "alla andra barn" kunde ju det o vissa tom gå!.. men BVC lugnade mig.. sen gick det undan o han började sitta, rumphasa o stå på en ggn vid 10 mån o gick/sprang vid 13-14 månader.

    Kram
    Bissen med William 16/6 2006 o Jonathan 21/6 2009

    Stora barnen -93 & -95 + bonus -93

    http://bajenfrost.blogspot.com/
  4. 2
    Ta det lugnt! Våra bebbar är bara 8 månader

    Min äldste son vare sig satt, kröp eller nått förrän 10 månader!!!! Snacka om att jag fick panik.. "alla andra barn" kunde ju det o vissa tom gå!.. men BVC lugnade mig.. sen gick det undan o han började sitta, rumphasa o stå på en ggn vid 10 mån o gick/sprang vid 13-14 månader.

    Kram
  5. Anonym
    #3
    Okej! Skönt o höra! En mamma föreslog nämligen att jag skulle gå till sjukgymnasto få hjälp. Det kändes ju sådär.
  6. 3
    Okej! Skönt o höra! En mamma föreslog nämligen att jag skulle gå till sjukgymnasto få hjälp. Det kändes ju sådär.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    Vad jag har läst mig till så är det "normalt" att börja krypa allt mellan 6-13 månader. Men jag tror att det är bra att öva på att ligga på mage så försök vänja din bebis vid detta. Jag tror att det är en konsekvens av ryggrekommendationen, många bebisar hatar därför att ligga på mage.
  8. 4
    Vad jag har läst mig till så är det "normalt" att börja krypa allt mellan 6-13 månader. Men jag tror att det är bra att öva på att ligga på mage så försök vänja din bebis vid detta. Jag tror att det är en konsekvens av ryggrekommendationen, många bebisar hatar därför att ligga på mage.
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5
    Sa en mamma det?! Hmm... Låter konstigt.. Jag antar att du vart nyligen på BVC för 8m-koll o hon inte höjde på ögonbrynet... Om inte så prata med dom om du fortf känner dig orolig (vilket jag tycker att du inte skall vara) Sen har vi våra läkarbesök när bebbarna är 10 månader

    kram
    Bissen med William 16/6 2006 o Jonathan 21/6 2009

    Stora barnen -93 & -95 + bonus -93

    http://bajenfrost.blogspot.com/
  10. 5
    Sa en mamma det?! Hmm... Låter konstigt.. Jag antar att du vart nyligen på BVC för 8m-koll o hon inte höjde på ögonbrynet... Om inte så prata med dom om du fortf känner dig orolig (vilket jag tycker att du inte skall vara) Sen har vi våra läkarbesök när bebbarna är 10 månader

    kram
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6
    Alltså.. jag tyckte det var ett konstigt råd från en mamma...
    Bissen med William 16/6 2006 o Jonathan 21/6 2009

    Stora barnen -93 & -95 + bonus -93

    http://bajenfrost.blogspot.com/
  12. 6
    Alltså.. jag tyckte det var ett konstigt råd från en mamma...
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Tror inte du behöver vara orolig. Min äldste son började krypa när han var 10 månader, har alltid varit lite "sen" med det mesta men sån är han. Har också hört om barn som hoppat över krypandet helt och hört en del säga att det är "bra" för barnet att krypa först, varför vet jag inte och det är bara "vanligt folk" jag hört det av, ingen läkare. När det gäller kroppskontroll så tror jag bara att barn är olika. Min äldste har inte heller samma motorik som många andra i sin ålder, kan t.ex. inte klättra upp på dessa stora snöhögar som många av hans kompisar kan, men det kommer väl.
  14. 7
    Tror inte du behöver vara orolig. Min äldste son började krypa när han var 10 månader, har alltid varit lite "sen" med det mesta men sån är han. Har också hört om barn som hoppat över krypandet helt och hört en del säga att det är "bra" för barnet att krypa först, varför vet jag inte och det är bara "vanligt folk" jag hört det av, ingen läkare. När det gäller kroppskontroll så tror jag bara att barn är olika. Min äldste har inte heller samma motorik som många andra i sin ålder, kan t.ex. inte klättra upp på dessa stora snöhögar som många av hans kompisar kan, men det kommer väl.
  15. Medlem sedan
    Jul 2006
    #8
    Jag antar att din oro beror på att din dotter inte ens vill ligga på magen. Många 8-månaders kryper ju inte än, min pojke var 10,5 mån innan han började krypa, fast han ålade innan.
    Jag tror det är ganska vanligt med bebisar som inte ligger på magen, utan som blir stjärthasare när de sitter upp istället och har inte hört att det skulle innebära problem längre fram. Min sambo vat en sån som bebis, vet ett barn i föräldragruppen jag gick i för sonen som inte kröp och kan nog komma på flera.
    Men jag tycker du ska fråga på BVC om du är orolig. De borde ju veta om du ska träna nåt särskilt.
    Jag hade inte heller velat "plåga" mitt barn att ligga på mage om hon blivit så ledsen. Hoppas det löser sig.
  16. 8
    Jag antar att din oro beror på att din dotter inte ens vill ligga på magen. Många 8-månaders kryper ju inte än, min pojke var 10,5 mån innan han började krypa, fast han ålade innan.
    Jag tror det är ganska vanligt med bebisar som inte ligger på magen, utan som blir stjärthasare när de sitter upp istället och har inte hört att det skulle innebära problem längre fram. Min sambo vat en sån som bebis, vet ett barn i föräldragruppen jag gick i för sonen som inte kröp och kan nog komma på flera.
    Men jag tycker du ska fråga på BVC om du är orolig. De borde ju veta om du ska träna nåt särskilt.
    Jag hade inte heller velat "plåga" mitt barn att ligga på mage om hon blivit så ledsen. Hoppas det löser sig.
  17. Medlem sedan
    Jan 2008
    #9
    Min dotter började krypa några dagar efter sin 8-mån dag, men jag har flera kompisar vars barn har struntat i krypandet och börjat gå ist lite tidigare..
    Du behöver inte oroa dig, som med allt annat är alla barn olika
  18. 9
    Min dotter började krypa några dagar efter sin 8-mån dag, men jag har flera kompisar vars barn har struntat i krypandet och börjat gå ist lite tidigare..
    Du behöver inte oroa dig, som med allt annat är alla barn olika
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Inget att oroa sig över, det kommer när det kommer.
    Matilda kryper inte, och det kommer hon nog inte göra på säkert minst 1 månad till. Henner bröder började krypa när dom var runt 10 månader och båda gick runt året. OK mellanbarnet gick länge längs möbler och väggar och när han släppte gick han lika som när han höll i sig, dvs lite snett, men det gick ju över av sig självt.

    Matilda tycker dock om att ligga på mage och rullar omkring en del, men kanske inte så hon medvetet kan rulla till någon sak hon vill ha på golvet.
    Men pojkarna gillade aldrig att ligga på mage.

    Så inget att vara nervös över med andra ord, barn är olika.
  20. 10
    Inget att oroa sig över, det kommer när det kommer.
    Matilda kryper inte, och det kommer hon nog inte göra på säkert minst 1 månad till. Henner bröder började krypa när dom var runt 10 månader och båda gick runt året. OK mellanbarnet gick länge längs möbler och väggar och när han släppte gick han lika som när han höll i sig, dvs lite snett, men det gick ju över av sig självt.

    Matilda tycker dock om att ligga på mage och rullar omkring en del, men kanske inte så hon medvetet kan rulla till någon sak hon vill ha på golvet.
    Men pojkarna gillade aldrig att ligga på mage.

    Så inget att vara nervös över med andra ord, barn är olika.

Liknande trådar

  1. krypa
    By bibbi83 in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 10:53
  2. Krypa?
    By Tsarbabe in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 14:18
  3. Krypa eller inte krypa?
    By Caixa in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 10:28
  4. Krypa
    By liv in forum Mammasnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 21:25
  5. Krypa
    By liv in forum Mammasnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 14:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar