Innehåller mjölkprotein laktos?
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    Innehåller mjölkprotein laktos?

    Hej!

    Det här kanske är en dum fråga, men om det står i innehållsförteckningen att en produkt innehåller 'mjölkprotein', innehåller den då också laktos? Jag vet ju att laktos och mjölkprotein inte är samma sak. Tacksam för svar.
    Hanna med Erik född 050504 och Ida född 090523
  2. 1
    Innehåller mjölkprotein laktos? Hej!

    Det här kanske är en dum fråga, men om det står i innehållsförteckningen att en produkt innehåller 'mjölkprotein', innehåller den då också laktos? Jag vet ju att laktos och mjölkprotein inte är samma sak. Tacksam för svar.
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Rent generellt skulle jag utgå ifrån att en innehåller det, ja.
    Laktos i tex medicin är dock fritt från mjölkprotein (omvända biten då ) och även i mat kan det vara så. Dock är den inte lika ren i mat som i mediciner.
  4. 2
    Rent generellt skulle jag utgå ifrån att en innehåller det, ja.
    Laktos i tex medicin är dock fritt från mjölkprotein (omvända biten då ) och även i mat kan det vara så. Dock är den inte lika ren i mat som i mediciner.
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    Om den innehåller någon mjölkprodukt som ingrediens så innehåller den laktos. Anledningen att man varnar för mjölkprotein men inte laktos är att mjölkprotein kan ge en farlig reaktion för allergiker. Om mjölkprotein står som ingrediens, så kan du kolla näringsinformationen hur mycket kolhydrater den innehåller. Där står det ibland uppdelat i sockerarter ibland inte. Jag tror att man kan utgå ifrån att mjölkproteinet kan vara kontaminerat av laktos, men kanske inte i så stor mängd att det spelar någon roll.
  6. 3
    Om den innehåller någon mjölkprodukt som ingrediens så innehåller den laktos. Anledningen att man varnar för mjölkprotein men inte laktos är att mjölkprotein kan ge en farlig reaktion för allergiker. Om mjölkprotein står som ingrediens, så kan du kolla näringsinformationen hur mycket kolhydrater den innehåller. Där står det ibland uppdelat i sockerarter ibland inte. Jag tror att man kan utgå ifrån att mjölkproteinet kan vara kontaminerat av laktos, men kanske inte i så stor mängd att det spelar någon roll.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    oftas är laktosintol. inte så känsliga

    I regel tål man ju som laktosintolerant litet laktos; en del personer mer, en del personer mindre, men de flesta tål nog i.a.f. spår av laktos.
    Om det står mjölkprotein som ingrediens så kan man nog räkna med spår av laktos, men inte så mycket mer.

    Jag är laktosintolerant, och ganska känslig; t.ex. klarar jag inte alls av låglaktosprodukter. Men jag brukar kunna använda sådant som har mjölkprotein som ingrediens, t.ex. vaniljsåspulver och chokladpuddingpulver. (Och laktosfria mjölkprodukter, de innehåller ju också mjölkprotein.)
  8. 4
    oftas är laktosintol. inte så känsliga I regel tål man ju som laktosintolerant litet laktos; en del personer mer, en del personer mindre, men de flesta tål nog i.a.f. spår av laktos.
    Om det står mjölkprotein som ingrediens så kan man nog räkna med spår av laktos, men inte så mycket mer.

    Jag är laktosintolerant, och ganska känslig; t.ex. klarar jag inte alls av låglaktosprodukter. Men jag brukar kunna använda sådant som har mjölkprotein som ingrediens, t.ex. vaniljsåspulver och chokladpuddingpulver. (Och laktosfria mjölkprodukter, de innehåller ju också mjölkprotein.)
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5
    Tack för era svar! Jag känner mig lite klokare nu. Vi har fått direktiv att undvika laktos helt i tre månader och sedan introducera små mängder så jag antar att vi skippar produkter med mjölkprotein nu i början (förutom de laktosfria då).
  10. 5
    Tack för era svar! Jag känner mig lite klokare nu. Vi har fått direktiv att undvika laktos helt i tre månader och sedan introducera små mängder så jag antar att vi skippar produkter med mjölkprotein nu i början (förutom de laktosfria då).
  11. Medlem sedan
    Dec 1998
    #6
    Vem är det ni ska undvika laktosen för? Hos barn är en allergi mot mjölkprotein många gånger vanligare än en laktosintolerans. Och många berättar om erfarenheten att tar man först bort laktos helt så är det svårt att föra tillbaka den om kroppen liksom vant sig av med den.
  12. 6
    Vem är det ni ska undvika laktosen för? Hos barn är en allergi mot mjölkprotein många gånger vanligare än en laktosintolerans. Och många berättar om erfarenheten att tar man först bort laktos helt så är det svårt att föra tillbaka den om kroppen liksom vant sig av med den.

Liknande trådar

  1. Mjölkprotein :(
    By Sofia_N in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 10:42
  2. Först mjölkprotein och nu laktos?
    By Fia in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 11:28
  3. Är det laktos i mjölkprotein?
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 11:45
  4. Mjölkprotein o äta ute?
    By wina in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 10:14
  5. mjölkprotein och laktos...
    By Jenny in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 07:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar