Dum fråga
_0908 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2007
    #1

    Dum fråga

    Men jag vet ju faktiskt inte...
    Har ju inte gjort så mycket barnmat till Ellen, och framför allt inte efterrätter.
    Min (säkerligen dumma) fråga är hur ni gör era fruktpuréer?
    Kokar ni äpple, annars blir det väl brunt och så där?
    Ellen äter bara släta puréer (jobbiga ungen :P) så jag gissar på att man måste koka va? Med lite vatten bara?
    Hjälp en stackars novis nu! Jag är själv en obotlig fruktoman och jag märker ju själv hur hon älskar frukt, men hon har ju bara fått på burk än. (förutom vinddruvor i nät, och det tyckte hon var så dääär...)
    -----------------------------------------------------------------
    Tilde o Nora födda -01 och lilla Ellen född 28 aug 2009
  2. 1
    Dum fråga Men jag vet ju faktiskt inte...
    Har ju inte gjort så mycket barnmat till Ellen, och framför allt inte efterrätter.
    Min (säkerligen dumma) fråga är hur ni gör era fruktpuréer?
    Kokar ni äpple, annars blir det väl brunt och så där?
    Ellen äter bara släta puréer (jobbiga ungen :P) så jag gissar på att man måste koka va? Med lite vatten bara?
    Hjälp en stackars novis nu! Jag är själv en obotlig fruktoman och jag märker ju själv hur hon älskar frukt, men hon har ju bara fått på burk än. (förutom vinddruvor i nät, och det tyckte hon var så dääär...)
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Mogen frukt borde väl gå att mixa slät med en sån mixerstav om du har?
    Jag kokar grönsaker innan jag mixar dem, de är väl lite hårdsmälta annars, tror jag. Äpplen kanske man också ska koka, de är ju ofta lite hårda, men jag vet inte. Jag skulle nog i så fall bara ta lite vatten. Ska förresten prova det själv nu, tror jag, Leonora har visst vaknat och behöver nog lite mellis
  4. 2
    Mogen frukt borde väl gå att mixa slät med en sån mixerstav om du har?
    Jag kokar grönsaker innan jag mixar dem, de är väl lite hårdsmälta annars, tror jag. Äpplen kanske man också ska koka, de är ju ofta lite hårda, men jag vet inte. Jag skulle nog i så fall bara ta lite vatten. Ska förresten prova det själv nu, tror jag, Leonora har visst vaknat och behöver nog lite mellis
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    Vi finriver päron och äpple på rivjärnet. Det blir som puré. Banan mosar vi med banan. Att det blir brunt gör väl inte så mycket? Men om man vill så kan man väl tillsätta några droppar citronsaft så håller det färgen.
  6. 3
    Vi finriver päron och äpple på rivjärnet. Det blir som puré. Banan mosar vi med banan. Att det blir brunt gör väl inte så mycket? Men om man vill så kan man väl tillsätta några droppar citronsaft så håller det färgen.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Så gör vi också. Men jag tror att om man sa spara puréer på burk får man kanske koka och hålla på. Men vi gör från gång till gång. Mosar dock inte banan utan ger direkt från skalet med sked.
  8. 4
    Så gör vi också. Men jag tror att om man sa spara puréer på burk får man kanske koka och hålla på. Men vi gör från gång till gång. Mosar dock inte banan utan ger direkt från skalet med sked.
  9. Kastanj
    #5
    Skrapar direkt med en sked, päron, äpple, banan o dyl. Pinfärskt och ingen extradisk Bär mosar jag. Att koka kräm är också en gammal god tradition. Den håller sig länge i kylskåpet
  10. 5
    Skrapar direkt med en sked, päron, äpple, banan o dyl. Pinfärskt och ingen extradisk Bär mosar jag. Att koka kräm är också en gammal god tradition. Den håller sig länge i kylskåpet
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Eh, vi mosar alltså inte banan med banan utan med gaffel...
  12. 6
    Eh, vi mosar alltså inte banan med banan utan med gaffel...
  13. Medlem sedan
    Feb 2008
    #7
    Va synd, jag såg framför mig hur ni stod där och mosade banan med banan undrandes varför det inte blev mos.
  14. 7
    Va synd, jag såg framför mig hur ni stod där och mosade banan med banan undrandes varför det inte blev mos.
  15. Medlem sedan
    Jan 2009
    #8
    jag har just fått mig dagens skönaste skratt, skrattar så jag gråter, tårar i ögonvråna å ser knappt tangentbordet...såg precis samma scenario framför mig! T A C K för skrattet!
  16. 8
    jag har just fått mig dagens skönaste skratt, skrattar så jag gråter, tårar i ögonvråna å ser knappt tangentbordet...såg precis samma scenario framför mig! T A C K för skrattet!
  17. Medlem sedan
    Nov 2008
    #9
  18. 9
  19. Medlem sedan
    Jul 2007
    #10
    Tack för svaren!
    Får testa att riva på det "fina" och se. Skrapa direkt funkar INTE, det blir småsmå bitar i och då sätter det igång (klöks, klöks )
  20. 10
    Tack för svaren!
    Får testa att riva på det "fina" och se. Skrapa direkt funkar INTE, det blir småsmå bitar i och då sätter det igång (klöks, klöks )
  21. Medlem sedan
    Mar 2009
    #11
    svarar lite sent men, men... Jag har en receptbok för bebismat och i den ska både päron, äpple- och plommon kokas för att sedan mixas till puré. Om man vill bevara puréerna i kylen eller frysa in tror jag det är nödvändigt eftersom de blir fula så fort. Jag gjorde päronpuré häromdagen, på färska, mogna, saftiga päron, blev jättebra puré men den blev ju dålig på någon dag i kylen...

    En av Lovisas absoluta favoriter är mixad banan och mango, den går bra att ha i kylen ett par dagar...

    Lycka till!

    Lycka till!
  22. 11
    svarar lite sent men, men... Jag har en receptbok för bebismat och i den ska både päron, äpple- och plommon kokas för att sedan mixas till puré. Om man vill bevara puréerna i kylen eller frysa in tror jag det är nödvändigt eftersom de blir fula så fort. Jag gjorde päronpuré häromdagen, på färska, mogna, saftiga päron, blev jättebra puré men den blev ju dålig på någon dag i kylen...

    En av Lovisas absoluta favoriter är mixad banan och mango, den går bra att ha i kylen ett par dagar...

    Lycka till!

    Lycka till!
  23. Medlem sedan
    Feb 2007
    #12
    Gabriel ÄLSKAR banan o mango
  24. 12
    Gabriel ÄLSKAR banan o mango

Liknande trådar

  1. Apropå nedan fråga, omvänd fråga
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 06:47
  2. Måste bara fråga en liten fråga :)
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 06:33
  3. UL idag, fråga eller inte fråga.....hmm
    By Hannastina in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 18:54
  4. fråga till män (även på fråga pappo
    By undrar in forum Sex & erotik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 19:25
  5. Flyttar fråga från "fråga mammor"
    By Vissis in forum Pappasnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 23:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar