Ang amning, gröt, mat mm
_0908 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Ang amning, gröt, mat mm

    Men alltså, räcker det inte med att konstatera att alla barn och alla mammor är olika? Jag kunde inte amma länge, Leonora gick inte upp i vikt, och så var det med den saken. Men blir ungen mätt, växer och går upp i vikt och verkar må allmänt bra och mamman tycker att det funkar, så ser jag inte varför man inte skulle amma länge. Alla är inte likadana, ska man göra helt rätt får man väl analysera alla mammors bröstmjölk och barnens näringsbehov individuellt. ELLER så kan man lita på att mammor i allmänhet vet bäst vad som funkar för dem och deras egna barn. Man kanske kan få lite ledtrådar på hur man ser om barnet inte mår bra och hjälp att kolla vid behov.
    Blir så trött på att alla måste passa i samma form för att accepteras, bara...
    Mamma till M född 040823, Z född 070214 och L född 090831.
  2. 1
    Ang amning, gröt, mat mm Men alltså, räcker det inte med att konstatera att alla barn och alla mammor är olika? Jag kunde inte amma länge, Leonora gick inte upp i vikt, och så var det med den saken. Men blir ungen mätt, växer och går upp i vikt och verkar må allmänt bra och mamman tycker att det funkar, så ser jag inte varför man inte skulle amma länge. Alla är inte likadana, ska man göra helt rätt får man väl analysera alla mammors bröstmjölk och barnens näringsbehov individuellt. ELLER så kan man lita på att mammor i allmänhet vet bäst vad som funkar för dem och deras egna barn. Man kanske kan få lite ledtrådar på hur man ser om barnet inte mår bra och hjälp att kolla vid behov.
    Blir så trött på att alla måste passa i samma form för att accepteras, bara...
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2
    Jag håller med dig precis. Alla ska göra som de själva vill. Men som jag ser det är det lite samma problem längs hela sträckan: hur ska man kunna fatta det beslut som är "rätt" för en själv och sin egen bebis om man inte får sanningsenlig information?
  4. 2
    Jag håller med dig precis. Alla ska göra som de själva vill. Men som jag ser det är det lite samma problem längs hela sträckan: hur ska man kunna fatta det beslut som är "rätt" för en själv och sin egen bebis om man inte får sanningsenlig information?
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Håller med!! Har du fått kritik??
  6. 3
    Håller med!! Har du fått kritik??
  7. Julborg
    #4
    Håller med dig helt!
    Det spelar ingen roll hur man gör, det finns alltid någon som tycker det är fel ändå.
    Jag har hela tiden ammat helt fritt och började med smakisar först vid drygt 5 mån, och har alltså egentligen "följt" de för tillfället rådande rekommendationerna (ja, nästan i alla fall - 6 månaders helamning är det ju då) men har fått kritik från flera håll. Jag ammar för ofta, för mycket, har väntat för länge med att ge annan mat, ger för lite mat, för få olika saker och för sällan, har jag bl.a. fått höra. Dock ej från BVC, vilket är skönt. Men jag tar på mig teflonkappan och låter det rinna av!
  8. 4
    Håller med dig helt!
    Det spelar ingen roll hur man gör, det finns alltid någon som tycker det är fel ändå.
    Jag har hela tiden ammat helt fritt och började med smakisar först vid drygt 5 mån, och har alltså egentligen "följt" de för tillfället rådande rekommendationerna (ja, nästan i alla fall - 6 månaders helamning är det ju då) men har fått kritik från flera håll. Jag ammar för ofta, för mycket, har väntat för länge med att ge annan mat, ger för lite mat, för få olika saker och för sällan, har jag bl.a. fått höra. Dock ej från BVC, vilket är skönt. Men jag tar på mig teflonkappan och låter det rinna av!
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Kan inte annat än instämma!
  10. 5
    Kan inte annat än instämma!
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Ja jävlar vad folk vet mycket om ens bröstmjölk!! Det är otroligt! Jag kunde inte heller helamma så länge jag ville. Elna gick inte heller upp i vikt, så jag fick börja med gröt när hon var strax över 3 månader... Nu äter hon som en häst (inte hö alltså, utan mängdmässigt...). Så brukar inte bebisar vara. Dom flesta gillar bröstmjölk mer än vanlig mat. Och då tycker folk att det motsatta är konstigt!!
    Normen är till för att brytas!!
  12. 6
    Ja jävlar vad folk vet mycket om ens bröstmjölk!! Det är otroligt! Jag kunde inte heller helamma så länge jag ville. Elna gick inte heller upp i vikt, så jag fick börja med gröt när hon var strax över 3 månader... Nu äter hon som en häst (inte hö alltså, utan mängdmässigt...). Så brukar inte bebisar vara. Dom flesta gillar bröstmjölk mer än vanlig mat. Och då tycker folk att det motsatta är konstigt!!
    Normen är till för att brytas!!
  13. Medlem sedan
    Mar 2009
    #7
    Instämmer helt! Alla är vi individer med olika behov och tur är väl det .
  14. 7
    Instämmer helt! Alla är vi individer med olika behov och tur är väl det .
  15. Kastanj
    #8
    Ja men visst! Alla vägar är bra utom de dåliga!
  16. 8
    Ja men visst! Alla vägar är bra utom de dåliga!
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Nej, inte alls Bara frustrerad över att man, särskilt som förstagångsmamma, vill jag minnas, dumförklaras av alla och envar. Ännu värre är det nog om man dessutom är ung, tror jag. Jag har nu tre barn, och var knappast ung när jag fick min första (32 år), men när jag minns hur det var och hör hur andra bemöts blir jag bara arg och frustrerad. Vill bara kolla om det bara är jag Och det är det ju tydligen inte, skönt! Kanske dags för en charmkurs bland BVC-sköterskor och BB-anställda? Ja, anmäl alla läkare till kursen också, förresten...
  18. 9
    Nej, inte alls Bara frustrerad över att man, särskilt som förstagångsmamma, vill jag minnas, dumförklaras av alla och envar. Ännu värre är det nog om man dessutom är ung, tror jag. Jag har nu tre barn, och var knappast ung när jag fick min första (32 år), men när jag minns hur det var och hör hur andra bemöts blir jag bara arg och frustrerad. Vill bara kolla om det bara är jag Och det är det ju tydligen inte, skönt! Kanske dags för en charmkurs bland BVC-sköterskor och BB-anställda? Ja, anmäl alla läkare till kursen också, förresten...
  19. Medlem sedan
    Feb 2007
    #10
    ja, de skulle behöva gå en sån kurs!
  20. 10
    ja, de skulle behöva gå en sån kurs!

Liknande trådar

  1. Smakisar, mat, gröt, välling, amning mm
    By Ebba-Lisa in forum _1006 Junibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 23:40
  2. Gröt/Mat/Amning
    By elwira76 in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 15:40
  3. gröt gröt gröt fråga
    By ia-fia in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 16:21
  4. Ang amning, inlägg i "amning" IMT
    By kranen in forum _0605 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 23:29
  5. Amning och tänder..*även på amning*
    By mamin in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar