Fördelar/nackdelar med igångsättning???
_1003 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Fördelar/nackdelar med igångsättning???

    Tänkte kolla om någon har erfarenheter om igångsättning? Sist jag fick barn (9 år sedan) så gick jag över tiden kom in till förlossningen i v 42+3 och det hela slutade med ett sk katastrofsnitt jag blev sövd och sonen plockades ut pga att bla hans hjärtljud plötsligt skönk.

    I morgon ska jag till spec mödravården på Danderyd för att disskutera ev igångsättning för att slippa att det ev blir samma sak igen.
    Men vad är för och nackdelar med en igångsättning, det kanske inte finns några fördelar, men å andra sidan så finns det ju inga fördelar med akutsnitt heller.

    Uch jag känner mig så tveksam till allt, börjar nog bli lite rädd och nervös tror jag.
  2. 1
    Fördelar/nackdelar med igångsättning??? Tänkte kolla om någon har erfarenheter om igångsättning? Sist jag fick barn (9 år sedan) så gick jag över tiden kom in till förlossningen i v 42+3 och det hela slutade med ett sk katastrofsnitt jag blev sövd och sonen plockades ut pga att bla hans hjärtljud plötsligt skönk.

    I morgon ska jag till spec mödravården på Danderyd för att disskutera ev igångsättning för att slippa att det ev blir samma sak igen.
    Men vad är för och nackdelar med en igångsättning, det kanske inte finns några fördelar, men å andra sidan så finns det ju inga fördelar med akutsnitt heller.

    Uch jag känner mig så tveksam till allt, börjar nog bli lite rädd och nervös tror jag.
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Fördelen är väl att man blir igångsatt o slipper vänta....

    Nackdelarna sägs väl bla vara att iom kroppen själv inte drar igång det kan det bli för svagt verkarbete och som jag har förstått det slutar igångsättningar oftare med snitt än vanliga förlossningar så att säga.

    Jag blev igångsatt förra gången, o det blev akutsnitt, men om det berodde på hjässbjudning o jätteklump till barn o varit detsamma oavsett om det startat av sig själv... tja det vette gudarna..
  4. 2
    Fördelen är väl att man blir igångsatt o slipper vänta....

    Nackdelarna sägs väl bla vara att iom kroppen själv inte drar igång det kan det bli för svagt verkarbete och som jag har förstått det slutar igångsättningar oftare med snitt än vanliga förlossningar så att säga.

    Jag blev igångsatt förra gången, o det blev akutsnitt, men om det berodde på hjässbjudning o jätteklump till barn o varit detsamma oavsett om det startat av sig själv... tja det vette gudarna..
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Ingen bra erfarenhet

    av igångsättning här inte. Med 1.an sattes jag igång 3 veckor över tiden och det slutade med akutsnitt efter 2 ½ dygn. I mitt fall var livmodertappen helt omogen och fick aldrig några egna värkar alls, inte heller då man tog hål på hinnorna eller efter att ha varit helt öppen en total evighet. Kanske inte det du ville höra men är du mogen "därnere" har du säkert bättre förutsättningar. Många gånger går det ju jättebra! Lycka till, hur det än blir.
  6. 3
    Ingen bra erfarenhet av igångsättning här inte. Med 1.an sattes jag igång 3 veckor över tiden och det slutade med akutsnitt efter 2 ½ dygn. I mitt fall var livmodertappen helt omogen och fick aldrig några egna värkar alls, inte heller då man tog hål på hinnorna eller efter att ha varit helt öppen en total evighet. Kanske inte det du ville höra men är du mogen "därnere" har du säkert bättre förutsättningar. Många gånger går det ju jättebra! Lycka till, hur det än blir.
  7. Medlem sedan
    Jun 2006
    #4
    Kan dessvärre inte heller bidra med goda erfarenheter av igångsättning. Med sonen blev jag efter vattenavgång igångsatt men egna värkar uteblev helt och hållet. När droppställningen plötsligt slutade fungera som den skulle avtog också värkarna. Det hela kändes så onaturligt, vilket det såklart på sätt och vis även var.
    Från igångsättningen tog förlossningen 38 h vilket mycket berodde på att min kropp inte alls var mogen.
    Har dock en väninna som gick över 14 dagar och blev igångsatt. Hon är jättenöjd med sin igångsättning och jag gissar på att hennes kropp var mer redo helt enkelt.
  8. 4
    Kan dessvärre inte heller bidra med goda erfarenheter av igångsättning. Med sonen blev jag efter vattenavgång igångsatt men egna värkar uteblev helt och hållet. När droppställningen plötsligt slutade fungera som den skulle avtog också värkarna. Det hela kändes så onaturligt, vilket det såklart på sätt och vis även var.
    Från igångsättningen tog förlossningen 38 h vilket mycket berodde på att min kropp inte alls var mogen.
    Har dock en väninna som gick över 14 dagar och blev igångsatt. Hon är jättenöjd med sin igångsättning och jag gissar på att hennes kropp var mer redo helt enkelt.
  9. Medlem sedan
    Jul 2009
    #5
    jag blev igångsatt i vecka 37+2 och Erika var född37+3.
    när de satte första gelen så satte det igång "tomma värkar"
    dvs att jag hade smärtan av värkarna men de gjorde inget så ett par timmar senare satte de dropp och en "ballong" som hjälpte mig att öppna mig och bli helt mogen.
    visst tog det lång tid men jag fick all hjälp jag kunde få och det var en underbar personal så det kändes faktiskt inte så länge och jag kunde till och med sova lite då och då mellan värkarna så jag var inte för trött när krystvärkarna började.
    nu gick det hur bra som helst för både mig och för Erika som föddes helt frisk.

    men visst finns det risker med det, precis som med allt annat är i livet.
    men i det fallet måste man göra vad som känns rätt och lita på vårdpersonalen att göra vad som är bäst för dig och ditt barn.

    jag hoppas att allt löser sig för er och att när det väl sker att det känns bra.
  10. 5
    jag blev igångsatt i vecka 37+2 och Erika var född37+3.
    när de satte första gelen så satte det igång "tomma värkar"
    dvs att jag hade smärtan av värkarna men de gjorde inget så ett par timmar senare satte de dropp och en "ballong" som hjälpte mig att öppna mig och bli helt mogen.
    visst tog det lång tid men jag fick all hjälp jag kunde få och det var en underbar personal så det kändes faktiskt inte så länge och jag kunde till och med sova lite då och då mellan värkarna så jag var inte för trött när krystvärkarna började.
    nu gick det hur bra som helst för både mig och för Erika som föddes helt frisk.

    men visst finns det risker med det, precis som med allt annat är i livet.
    men i det fallet måste man göra vad som känns rätt och lita på vårdpersonalen att göra vad som är bäst för dig och ditt barn.

    jag hoppas att allt löser sig för er och att när det väl sker att det känns bra.
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6
    Jag har tre igångsättningar i bagaget och har bara goda erfarenheter. Första gången var det av medicinska skäl i v 38+3, de följande 2 av praktiska skäl runt v 39. Alla är födda normalt, vaginalt och utan några större problem alls.
  12. 6
    Jag har tre igångsättningar i bagaget och har bara goda erfarenheter. Första gången var det av medicinska skäl i v 38+3, de följande 2 av praktiska skäl runt v 39. Alla är födda normalt, vaginalt och utan några större problem alls.
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7
    Förlåt - jag bara snokar omkring och kunde inte låta bli att svara!
  14. 7
    Förlåt - jag bara snokar omkring och kunde inte låta bli att svara!
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8
    Nackdelarna överväger tyvärr...
    I ditt fall som tidigare snittad kan man inte forcera din livmoder hur mycket som helst, och chansen till en lyckad igångsättning blir mindre. (Det finns risk att livmodern går sönder...) En fördel är att du tidigare varit i värkarbete och kroppen känner igen detta. Då kan den också föda lättare. Vissa upplever "igångsättningsvärkar" mer smärtsamma.
    Vilken vecka är du i? Kanske gör man en undersökning för att bedöma barnets resurser (mäter fostervattensmängden). När du födde i vecka 42+ är det större chans moderkakan inte förser barnet med tillräcklig näring och då är h*n ockå känsligare för värkarna.

    Att du blev akutsnittad förra innebär att det kan var något ökad risk att bli det igen, dock inte särsilt mycket. En igångsättning och tidigare snitt ökar däremot riskerna avsevärt.

    Hopas du får de svar du behöver av läkaren!
    Lycka till!
  16. 8
    Nackdelarna överväger tyvärr...
    I ditt fall som tidigare snittad kan man inte forcera din livmoder hur mycket som helst, och chansen till en lyckad igångsättning blir mindre. (Det finns risk att livmodern går sönder...) En fördel är att du tidigare varit i värkarbete och kroppen känner igen detta. Då kan den också föda lättare. Vissa upplever "igångsättningsvärkar" mer smärtsamma.
    Vilken vecka är du i? Kanske gör man en undersökning för att bedöma barnets resurser (mäter fostervattensmängden). När du födde i vecka 42+ är det större chans moderkakan inte förser barnet med tillräcklig näring och då är h*n ockå känsligare för värkarna.

    Att du blev akutsnittad förra innebär att det kan var något ökad risk att bli det igen, dock inte särsilt mycket. En igångsättning och tidigare snitt ökar däremot riskerna avsevärt.

    Hopas du får de svar du behöver av läkaren!
    Lycka till!

Liknande trådar

  1. fördelar och nackdelar
    By MsBecks in forum _1108 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 09:48
  2. Fördelar och nackdelar
    By intressant in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 11:11
  3. Fördelar VS nackdelar
    By engel in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 22:55
  4. Fördelar / nackdelar?
    By Anne32 in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 21:39
  5. Fördelar/nackdelar
    By fru Jonsson in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 12:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar