Filt över ansiktet = dykreflex
_0911 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Filt över ansiktet = dykreflex

    Jag har läst att flera av er (och andra jag känner) söver sina barn genom att ge dem napp och lägga en snuttefilt el handduk över ansiktet men när vi lägger en filt över ansiktet på Simon (om det så bara är över munnen eller över ögonen, alltså med näsan fri) så går hans dykreflex igång (och mororeflexen) och han håller alltså andan och viftar med armarna. (Napp har han inte.) Gör inte era bebisar det? Han kan inte heller ta bort filten själv eftersom han bara panikar.

    Inatt gick andningslarmet igång 2 ggr och första gången hade han dragit sin snuttefilt över munnen (inte näsan) och tydligen slutat andas... Gissa om jag är glad att jag har andningslarm! Och snuttisen fick inte ligga mer i sängen.
  2. 1
    Filt över ansiktet = dykreflex Jag har läst att flera av er (och andra jag känner) söver sina barn genom att ge dem napp och lägga en snuttefilt el handduk över ansiktet men när vi lägger en filt över ansiktet på Simon (om det så bara är över munnen eller över ögonen, alltså med näsan fri) så går hans dykreflex igång (och mororeflexen) och han håller alltså andan och viftar med armarna. (Napp har han inte.) Gör inte era bebisar det? Han kan inte heller ta bort filten själv eftersom han bara panikar.

    Inatt gick andningslarmet igång 2 ggr och första gången hade han dragit sin snuttefilt över munnen (inte näsan) och tydligen slutat andas... Gissa om jag är glad att jag har andningslarm! Och snuttisen fick inte ligga mer i sängen.
  3. Medlem sedan
    Nov 2005
    #2
    Förresten går dykreflexen också igång på honom när det blåser i ansiktet fast det gör det nästan för mig också, att jag håller andan då automatiskt, så det är ju inget konstigt...
  4. 2
    Förresten går dykreflexen också igång på honom när det blåser i ansiktet fast det gör det nästan för mig också, att jag håller andan då automatiskt, så det är ju inget konstigt...
  5. Medlem sedan
    Nov 2005
    #3
    Förresten går dykreflexen också igång på honom när det blåser i ansiktet fast det gör det nästan för mig också, att jag håller andan då automatiskt, så det är ju inget konstigt...
  6. 3
    Förresten går dykreflexen också igång på honom när det blåser i ansiktet fast det gör det nästan för mig också, att jag håller andan då automatiskt, så det är ju inget konstigt...
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Kian har ganska nyligen börjat med snuttefilt och lustigt att du säger det... just nu sover han här bakom mig i sin spjälsäng med snuttefilten - just det - över sitt ansikte
  8. 4
    Kian har ganska nyligen börjat med snuttefilt och lustigt att du säger det... just nu sover han här bakom mig i sin spjälsäng med snuttefilten - just det - över sitt ansikte
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Osse gör likadant, alltså gäller det att inga filtar/trasor eller annat får finnas över ansiktet på honom. Men jag vet inte, det kanske är olika på olika ungar som allt annat.
  10. 5
    Osse gör likadant, alltså gäller det att inga filtar/trasor eller annat får finnas över ansiktet på honom. Men jag vet inte, det kanske är olika på olika ungar som allt annat.
  11. Medlem sedan
    Nov 2005
    #6
    Skönt att höra att flera gör samma sak! Började undra om Simon hade nån andningsproblematik eller nåt... :/
  12. 6
    Skönt att höra att flera gör samma sak! Började undra om Simon hade nån andningsproblematik eller nåt... :/
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Ja det är nog väldigt olika, mina småttingar har tyckt om att borra in ansiktet i något när dom ligger på sidan, men gillar inte att ha nåt över ansiktet om de ligger på rygg.
    Håller han andan tills du tar bort filten? Efter hur många sek går andningslarmet igång?
  14. 7
    Ja det är nog väldigt olika, mina småttingar har tyckt om att borra in ansiktet i något när dom ligger på sidan, men gillar inte att ha nåt över ansiktet om de ligger på rygg.
    Håller han andan tills du tar bort filten? Efter hur många sek går andningslarmet igång?
  15. Medlem sedan
    Nov 2005
    #8
    Jag har aldrig testat att låta filten vara kvar en längre stund för jag märker ju direkt att dykreflexen går igång och han flaxar med armarna och får panik.

    Andningslarmet går först igång efter 15-20 sek med ett litet varningspip och efter ytterligare 5 sek går det igång "på riktigt" men jag låter det aldrig gå så långt, jag vaknar vid första pipet.
  16. 8
    Jag har aldrig testat att låta filten vara kvar en längre stund för jag märker ju direkt att dykreflexen går igång och han flaxar med armarna och får panik.

    Andningslarmet går först igång efter 15-20 sek med ett litet varningspip och efter ytterligare 5 sek går det igång "på riktigt" men jag låter det aldrig gå så långt, jag vaknar vid första pipet.
  17. Medlem sedan
    Aug 2007
    #9
    Bara en tanke, tror ni inte att de kommer att dra efter andan till sist även om de först håller den när de får filten över huvudet? Nu menar jag inte att man ska exprimentera med det när det skapar obehag för barnet, absolut inte. Men rent logiskt känns det som att kroppen reflexmässigt borde se till att de drar efter andan till sist? Det är ju vad som händer om man ex skulle hålla andan så man svimmar: när man svimmar börjar man automatiskt andas. Så jag tror inte de kan kväva sig själv genom att hålla andan men som sagt hade jag inte provat om de visade obehag av filten.
  18. 9
    Bara en tanke, tror ni inte att de kommer att dra efter andan till sist även om de först håller den när de får filten över huvudet? Nu menar jag inte att man ska exprimentera med det när det skapar obehag för barnet, absolut inte. Men rent logiskt känns det som att kroppen reflexmässigt borde se till att de drar efter andan till sist? Det är ju vad som händer om man ex skulle hålla andan så man svimmar: när man svimmar börjar man automatiskt andas. Så jag tror inte de kan kväva sig själv genom att hålla andan men som sagt hade jag inte provat om de visade obehag av filten.
  19. Medlem sedan
    Nov 2005
    #10
    nä jag har oxå hört att man inte kan hålla för andan så man dör, men man vill ju inte prova... ;/
  20. 10
    nä jag har oxå hört att man inte kan hålla för andan så man dör, men man vill ju inte prova... ;/
  21. Medlem sedan
    Aug 2007
    #11
    Nä precis, inget man vill exprimentera med
  22. 11
    Nä precis, inget man vill exprimentera med

Liknande trådar

  1. rea och filt
    By NewYork in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 21:30
  2. Filt?
    By happy for 4 in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 22:12
  3. Fluffig filt - platt filt
    By morran in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 08:58
  4. Hunden bet min dotter över ansiktet
    By UKU-naut in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 17:37
  5. Hunden bet min dotter över ansiktet
    By UKU-naut in forum _0607 Julibarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 08:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar