Läketid för hål i öronen?
Mammasnack
  1. Lilla M:s mamma
    #1

    Läketid för hål i öronen?

    Dottern var iväg och tog hål i öronen idag. Hon som utförde det hela sa att hålen läkt efter 3 veckor och att man då kan byta hängen. Sen visade det sig att till bästa kompisen hade dom sagt att läkeörhängena ska sitta i minst 6 veckor... Någon som vet vad som egentligen gäller?
    F.ö undrar jag lite om det här med att tvätta runt hålen. Vi blev rekommenderade att tvätta med typ asolsprit morgon & kväll. Kompisen hade fått rådet att hålla på så lite med tvätt som möjligt om inte det kom blod eller sårvätska... Så vad gäller med det?
    Enda saken vi fått samma besked om var att man ska snurra på hängena morgon & kväll...
  2. 1
    Läketid för hål i öronen? Dottern var iväg och tog hål i öronen idag. Hon som utförde det hela sa att hålen läkt efter 3 veckor och att man då kan byta hängen. Sen visade det sig att till bästa kompisen hade dom sagt att läkeörhängena ska sitta i minst 6 veckor... Någon som vet vad som egentligen gäller?
    F.ö undrar jag lite om det här med att tvätta runt hålen. Vi blev rekommenderade att tvätta med typ asolsprit morgon & kväll. Kompisen hade fått rådet att hålla på så lite med tvätt som möjligt om inte det kom blod eller sårvätska... Så vad gäller med det?
    Enda saken vi fått samma besked om var att man ska snurra på hängena morgon & kväll...
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Jag skulle satsa på den längre läktiden (och gärna längre än det) och badda med alsolsprit morgon och kväll (inte pilla med fingrarna, utan med en tuss med alsolsprit).
    Om man får en infektion kan örsnibben svullna upp och man måste ta bort örhänget och hålet kan läka ihop... Dvs viktigt att faktiskt inte vänta in en infektion (som man kanske skulle kunna göra med andra så små sår).
  4. 2
    Jag skulle satsa på den längre läktiden (och gärna längre än det) och badda med alsolsprit morgon och kväll (inte pilla med fingrarna, utan med en tuss med alsolsprit).
    Om man får en infektion kan örsnibben svullna upp och man måste ta bort örhänget och hålet kan läka ihop... Dvs viktigt att faktiskt inte vänta in en infektion (som man kanske skulle kunna göra med andra så små sår).
  5. Medlem sedan
    May 2009
    #3
    Renlighet är jätteviktigt och pillande är förbjudet, märker ni att det börjar bli inflammerat behöver ni torka med alkohol. Hur lång läktiden är, är individuellt.
  6. 3
    Renlighet är jätteviktigt och pillande är förbjudet, märker ni att det börjar bli inflammerat behöver ni torka med alkohol. Hur lång läktiden är, är individuellt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Det är ju viktigt med renligheten. Men samtdigt så är det ju när man är där och petar som det kan komma bakterier. Men jag hade nog ändå torkat av örat med sprit en gång om dagen. Inte petat in bakom örhängena men torkat av snibben eftersom man är där och vrider på örhänget.
  8. 4
    Det är ju viktigt med renligheten. Men samtdigt så är det ju när man är där och petar som det kan komma bakterier. Men jag hade nog ändå torkat av örat med sprit en gång om dagen. Inte petat in bakom örhängena men torkat av snibben eftersom man är där och vrider på örhänget.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Ja, den längre läketiden hade jag satsat på. Jag tog hål för tre år sen, och då skulle man inte pilla på hålen med fingrarna och således inte snurra heller. Jag skulle dessutom inte vara på och tvätta, utan hon som gjorde det menade att det rengjordes när jag ändå tvättade håret och så.
  10. 5
    Ja, den längre läketiden hade jag satsat på. Jag tog hål för tre år sen, och då skulle man inte pilla på hålen med fingrarna och således inte snurra heller. Jag skulle dessutom inte vara på och tvätta, utan hon som gjorde det menade att det rengjordes när jag ändå tvättade håret och så.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Nej, inte snurra! Det är ett helt förlegat råd...Låt örat läka i fred, man kan tvätta med alsolsprit eller hellre bara skölja med steril koksaltlösning (kan köpas i engångspipetter på apoteket). Och låt hängena sitta minst 6 veckor innan ni byter.
  12. 6
    Nej, inte snurra! Det är ett helt förlegat råd...Låt örat läka i fred, man kan tvätta med alsolsprit eller hellre bara skölja med steril koksaltlösning (kan köpas i engångspipetter på apoteket). Och låt hängena sitta minst 6 veckor innan ni byter.

Liknande trådar

  1. Rör i öronen
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 12:24
  2. Ta hål i öronen
    By Maria L in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 09:41
  3. När tar man hål i öronen?
    By Vixen in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 11:11
  4. Hål i öronen? Var?
    By marie-72 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 15:12
  5. Ta hål i öronen......
    By pinja in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 15:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar