PÅSK :)
_1006 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2006
    #1

    PÅSK :)

    Tjo!
    Vad ska ni hitta på i påsk& har ni några favoriter (i ätväg) ni inte kan vara utan?
    Ser du en människa utan ett leende, ge henne ditt!
  2. 1
    PÅSK :) Tjo!
    Vad ska ni hitta på i påsk& har ni några favoriter (i ätväg) ni inte kan vara utan?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Jag och dottern ska åka till Finland till mina föräldrar.
    Maken följer inte med då han är superallergisk och mina föräldrar har katt.
    Vi brukar annars stanna i min syrras gästhus (djurfritt) men det är lite för kallt där just nu, funkar endast på sommar.

    Inga matfavoriter just för påsk men min pappa ska laga renskav som jag alltid har älskad.
    Och säkert blir det mycket godis
  4. 2
    Jag och dottern ska åka till Finland till mina föräldrar.
    Maken följer inte med då han är superallergisk och mina föräldrar har katt.
    Vi brukar annars stanna i min syrras gästhus (djurfritt) men det är lite för kallt där just nu, funkar endast på sommar.

    Inga matfavoriter just för påsk men min pappa ska laga renskav som jag alltid har älskad.
    Och säkert blir det mycket godis
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    Vi åker till makens familj och firar Pesach, inte påsk. Ser fram emot den traditionella måltiden, men inte maten, eftersom mina svärisar inte kan laga mat för fem öre!
    Från påskbordet älskar jag sill och lammstek, så klart!
  6. 3
    Vi åker till makens familj och firar Pesach, inte påsk. Ser fram emot den traditionella måltiden, men inte maten, eftersom mina svärisar inte kan laga mat för fem öre!
    Från påskbordet älskar jag sill och lammstek, så klart!
  7. Medlem sedan
    Dec 2009
    #4
    Jag får besök av en av mina bästa kompisar från Umeå och hon har plockat med sig familjevaggan från pappas förråd, en vagga som jag och alla mina systrar legat i. Med våra namn målade på ena gaveln. Ska bli kul att återse och så småningom använda den!

    På "påskbordet" har jag samma favorit som på julbordet. Inte något som så många har men alltid vår familj iaf: Tjälknöl. Vilket är ett köttstycke (typ rostbiff) som långsamt tillagats från djupfryst över natten på låg temp i ugnen för att sedan läggas i en saltlag med en massa enbär, peppar och vitlök i några timmar. Hur gott som helst!
  8. 4
    Jag får besök av en av mina bästa kompisar från Umeå och hon har plockat med sig familjevaggan från pappas förråd, en vagga som jag och alla mina systrar legat i. Med våra namn målade på ena gaveln. Ska bli kul att återse och så småningom använda den!

    På "påskbordet" har jag samma favorit som på julbordet. Inte något som så många har men alltid vår familj iaf: Tjälknöl. Vilket är ett köttstycke (typ rostbiff) som långsamt tillagats från djupfryst över natten på låg temp i ugnen för att sedan läggas i en saltlag med en massa enbär, peppar och vitlök i några timmar. Hur gott som helst!
  9. Medlem sedan
    May 2000
    #5
    Det är verkligen gott!
  10. 5
    Det är verkligen gott!
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Här blir det kalas i dagarna 3...

    Eftersom dottern fyller år den 4/4 så föll det sig naturlig att fira påskafton hos oss i år. Så det blir, så långt jag hunnit planera i huvudet, olika sorters sill, gravad lax, varmrökt lax med romsås, ägg, stekt Bjärekyckling, sparris med parmesan och citronaioli, ljummen eller kall potatissallad. Till kaffet blir det såklart rosa födelsedagstårta med Hello Kitty på och fyllning med jordgubbssylt och lemoncurdgrädde. På påskdagen firar familjen själva och på annandag påsk är det barnkalas som gäller med dekorerade muffins istället för tårta. Blir Hello Kitty i miniatyr... Sedan är ju påsken slut igen...
    Har 2 underbara gosungar och väntar en 3:a med bf 24/6-2010.
  12. 6
    Här blir det kalas i dagarna 3... Eftersom dottern fyller år den 4/4 så föll det sig naturlig att fira påskafton hos oss i år. Så det blir, så långt jag hunnit planera i huvudet, olika sorters sill, gravad lax, varmrökt lax med romsås, ägg, stekt Bjärekyckling, sparris med parmesan och citronaioli, ljummen eller kall potatissallad. Till kaffet blir det såklart rosa födelsedagstårta med Hello Kitty på och fyllning med jordgubbssylt och lemoncurdgrädde. På påskdagen firar familjen själva och på annandag påsk är det barnkalas som gäller med dekorerade muffins istället för tårta. Blir Hello Kitty i miniatyr... Sedan är ju påsken slut igen...
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    konstig påsk..

    barnen sk vara hos sin pappa, så jag vet inte vad jag ska hitta på. kokar väl ett ägg eller två o käkar med lite sill o hoppas på att det är bra filmer på tv..
  14. 7
    konstig påsk.. barnen sk vara hos sin pappa, så jag vet inte vad jag ska hitta på. kokar väl ett ägg eller två o käkar med lite sill o hoppas på att det är bra filmer på tv..
  15. Medlem sedan
    Jan 2010
    #8
    Jag och sambon har bokat in en weekend i Göteborg, ska bli så mysigt!
  16. 8
    Jag och sambon har bokat in en weekend i Göteborg, ska bli så mysigt!
  17. Medlem sedan
    Jan 2010
    #9
    Barnen och jag åker till mina föräldrars sommarstuga i Dalarna. Mina föräldrar fyller båda 70 år i år så det blir stor släktfest. Påskgodis blir det mycket av, men framförallt mammas påskbuffé ser jag fram emot!
  18. 9
    Barnen och jag åker till mina föräldrars sommarstuga i Dalarna. Mina föräldrar fyller båda 70 år i år så det blir stor släktfest. Påskgodis blir det mycket av, men framförallt mammas påskbuffé ser jag fram emot!
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10
    Jag ska jobba till halv fem på påskafton, sen ska vi till min mamma på middag. På påskbordet ser jag mest fram emot ägg med kaviargrädde (hackad rödlök, vispgrädde och en tub kalles). Mums! Påskmust ligger också högt på listan
  20. 10
    Jag ska jobba till halv fem på påskafton, sen ska vi till min mamma på middag. På påskbordet ser jag mest fram emot ägg med kaviargrädde (hackad rödlök, vispgrädde och en tub kalles). Mums! Påskmust ligger också högt på listan
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Den blandningen lät mums det ska jag kopiera till mina ägg! Om jag får...
  22. 11
    Den blandningen lät mums det ska jag kopiera till mina ägg! Om jag får...
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12
    Aspelut! jag tänkte precis svara dig att din mat lät så god att jag fick lust att bjuda in mig - kul med lika smak
  24. 12
    Aspelut! jag tänkte precis svara dig att din mat lät så god att jag fick lust att bjuda in mig - kul med lika smak
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13

    Tror släkten hade undrat...

    Men mat är verkligen kul och gott!!!
    Har 2 underbara gosungar och väntar en 3:a med bf 24/6-2010.
  26. 13
    Tror släkten hade undrat... Men mat är verkligen kul och gott!!!
  27. Medlem sedan
    Feb 2006
    #14
    Ja, och min släkt hade nog också undrat vad jag sysslade med... Och dessutom måste jag ju vinna över min bror i äggpickning. Men tanken var god
  28. 14
    Ja, och min släkt hade nog också undrat vad jag sysslade med... Och dessutom måste jag ju vinna över min bror i äggpickning. Men tanken var god
  29. Medlem sedan
    Apr 2002
    #15
    Vi åker hem till Dalarna (Rättvik) och firar påsken med resten av familjen/släkten. Ska bli toppen, hoppas snön ligger kvar så stora tjejerna kan åka slalom. Det jag inte kan vara ut är GODIS hi hi. Kram
  30. 15
    Vi åker hem till Dalarna (Rättvik) och firar påsken med resten av familjen/släkten. Ska bli toppen, hoppas snön ligger kvar så stora tjejerna kan åka slalom. Det jag inte kan vara ut är GODIS hi hi. Kram
  31. Medlem sedan
    Jan 2010
    #16
    Då kan vi nästan vinka till dig när vi är i Tällberg!
  32. 16
    Då kan vi nästan vinka till dig när vi är i Tällberg!
  33. Medlem sedan
    Apr 2004
    #17
    Vi firar inte påsk - men jag äter gärna ägg och godis året runt. Maken ska på rollspelskonvent i påsk så jag och dottern blir ensamma några dagar.
  34. 17
    Vi firar inte påsk - men jag äter gärna ägg och godis året runt. Maken ska på rollspelskonvent i påsk så jag och dottern blir ensamma några dagar.
  35. Medlem sedan
    Jan 2010
    #18
    Vi ska som de senaste âren fira pâsk hos svärföräldrarna. Antagligen blir det pâsklamm som de brukar ha, men jag är inte helt säker. Traditionsenliga ägg med röra pâ hade ju varit gott, men de äter inte ägg här till pâsk, bara chokladägg. Sâ kommer svärfar att gömma chokladägg i trädgârden och alla bâde stora och smâ mâste ut och leta:-)
  36. 18
    Vi ska som de senaste âren fira pâsk hos svärföräldrarna. Antagligen blir det pâsklamm som de brukar ha, men jag är inte helt säker. Traditionsenliga ägg med röra pâ hade ju varit gott, men de äter inte ägg här till pâsk, bara chokladägg. Sâ kommer svärfar att gömma chokladägg i trädgârden och alla bâde stora och smâ mâste ut och leta:-)
  37. Medlem sedan
    May 2000
    #19
    Ganska trevligt ändå. Du får göra dig några ägg med gubbröra och annat hemma för dig själv.
  38. 19
    Ganska trevligt ändå. Du får göra dig några ägg med gubbröra och annat hemma för dig själv.
  39. Medlem sedan
    Dec 2006
    #20
    Har ju inte svart själv

    *Skärtorsdagen är vi bara hemma& myser!
    *Långfredagen ska jag på TJEJFEST till en kompis som är ganska nyförlovad, (vad hitta på för present?!) Vet inte om det blir mat då det börjar kl19..
    * sen resten av påsken ska vi vara hos min föräldrar, där de blir MASSOR m god mat- och GODIS! Jag står dock för äggen& alla olika röror!! Hoppas lite på att det blir lammstek, alt så får jag fixa köttet& göra själv& ta med!!

    Ngt jag inte vill vara utan i påsk är som sagt äggen då jag är BARNSLIGT förtjust i just alla röror man kan hita på.. tex: 10 kokta ägg, dela, lägg gulorna i en stor skål& mosa dem. Lägg på "lagom" mängd fraiche, ca en tsk Dijon, lite flingsalt& svartpeppar. Toppas m röd/svart kaviar! En av alla jag gillar
    Kom gärna m fler tips/recept på röror till ägg!!!
  40. 20
    Har ju inte svart själv

    *Skärtorsdagen är vi bara hemma& myser!
    *Långfredagen ska jag på TJEJFEST till en kompis som är ganska nyförlovad, (vad hitta på för present?!) Vet inte om det blir mat då det börjar kl19..
    * sen resten av påsken ska vi vara hos min föräldrar, där de blir MASSOR m god mat- och GODIS! Jag står dock för äggen& alla olika röror!! Hoppas lite på att det blir lammstek, alt så får jag fixa köttet& göra själv& ta med!!

    Ngt jag inte vill vara utan i påsk är som sagt äggen då jag är BARNSLIGT förtjust i just alla röror man kan hita på.. tex: 10 kokta ägg, dela, lägg gulorna i en stor skål& mosa dem. Lägg på "lagom" mängd fraiche, ca en tsk Dijon, lite flingsalt& svartpeppar. Toppas m röd/svart kaviar! En av alla jag gillar
    Kom gärna m fler tips/recept på röror till ägg!!!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. På tal om påsk
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 17:21
  2. Påsk?
    By Cissi med G och A in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 17:17
  3. Påsk?!
    By Linda 28/4 in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 18:30
  4. Vad gör ni i påsk?
    By Mia m Jesper o lille in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 19:13
  5. Glad Påsk! Vad läser ni i påsk?
    By Chand in forum Hem & fritid
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 15:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar