Hemutredning
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Undrar???
    #1

    Hemutredning

    Min f.d. man har stämt mig på boendet och det ska göras en hemutredning. Min moster jobbade på 70-80-talen inom socialtjänsten och säger att man bör inte sova i samma säng (dubbelsäng) som sitt barn och definitivt inte dela täcke med sin 6-årige son. Då kommer utredarna verkligen att undra. Men han vill inte sova i sitt rum och just nu ligger han och klämmer sig mot mig på natten. Tidigare låg han en bit längre bort. Jag tror att han behöver det just nu, när utredningen är aktuell och det är lite nervositet i luften och låter honom. Däremot vill jag inte att han ligger PÅ mig, vilket han får för sig korta stunder. Min kusins son låg på henne, när hon och hennes man just skilde sig, så jag vet att det förekommer.

    Är detta gammalmodiga åsikter eller ska jag lyssna på moster? Utredarna är ganska unga och känns bra att prata med.
  2. 1
    Hemutredning Min f.d. man har stämt mig på boendet och det ska göras en hemutredning. Min moster jobbade på 70-80-talen inom socialtjänsten och säger att man bör inte sova i samma säng (dubbelsäng) som sitt barn och definitivt inte dela täcke med sin 6-årige son. Då kommer utredarna verkligen att undra. Men han vill inte sova i sitt rum och just nu ligger han och klämmer sig mot mig på natten. Tidigare låg han en bit längre bort. Jag tror att han behöver det just nu, när utredningen är aktuell och det är lite nervositet i luften och låter honom. Däremot vill jag inte att han ligger PÅ mig, vilket han får för sig korta stunder. Min kusins son låg på henne, när hon och hennes man just skilde sig, så jag vet att det förekommer.

    Är detta gammalmodiga åsikter eller ska jag lyssna på moster? Utredarna är ganska unga och känns bra att prata med.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Det är gammalmodiga åsikter. Förr skulle man ju lägga bebisen i egen säng i eget rum och att sova med barnen i sängen sågs väl i bästa fall som bohemiskt. Numera ser vi ju helt annorlunda på det.
  4. 2
    Det är gammalmodiga åsikter. Förr skulle man ju lägga bebisen i egen säng i eget rum och att sova med barnen i sängen sågs väl i bästa fall som bohemiskt. Numera ser vi ju helt annorlunda på det.
  5. Medlem sedan
    Mar 2010
    #3
    Fast grejen är väl att barn ska ha en egen säng. Sen om dom vill komma över och sova i mammas sägn ibland är väl det ok. Din son kanske behöver sova hos dig just nu men utredanrna bör nog se att det är en _tillfällig_ grej i samband med er separation.
  6. 3
    Fast grejen är väl att barn ska ha en egen säng. Sen om dom vill komma över och sova i mammas sägn ibland är väl det ok. Din son kanske behöver sova hos dig just nu men utredanrna bör nog se att det är en _tillfällig_ grej i samband med er separation.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    Men herregud! Då skulle min son omhändertas för längesen om det var så! Han är 9,5 och sover med mig i min dubbelsäng....*ve&fasa*.... varje helg!

    Hur kan man ens tänka så då ALLA barn har olika behov av närhet i olika perioder!!?? Ska man inte som förälder kunna ge både kärlek och närhet då barnet behöver det?!

    Nä fy... En sån förlegad syn din moster ha!!!!
  8. 4
    Men herregud! Då skulle min son omhändertas för längesen om det var så! Han är 9,5 och sover med mig i min dubbelsäng....*ve&fasa*.... varje helg!

    Hur kan man ens tänka så då ALLA barn har olika behov av närhet i olika perioder!!?? Ska man inte som förälder kunna ge både kärlek och närhet då barnet behöver det?!

    Nä fy... En sån förlegad syn din moster ha!!!!
  9. Skräckerfarenhet
    #5
    En generalisering:
    Unga socialsekreterare kan vara mycket farliga. De har läst i sina böcker hur det "ska" vara och vet inget om verkligheten. Det värsta med dem är att de lätt låter sig charmas av en vältalig exman, som tex kan påstå att du inte är bra för barnen.

    Efter ETT hembesök "visste" utredaren (det ska vara två) att jag lät barnen driva vind för våg utan uppsikt, att de fick dålig mat och att jag bara ljög och förtalade pappan. Mina barn råkade fruktansvärt illa ut pga henne.

    Hoppas det går bättre för dig.
  10. 5
    En generalisering:
    Unga socialsekreterare kan vara mycket farliga. De har läst i sina böcker hur det "ska" vara och vet inget om verkligheten. Det värsta med dem är att de lätt låter sig charmas av en vältalig exman, som tex kan påstå att du inte är bra för barnen.

    Efter ETT hembesök "visste" utredaren (det ska vara två) att jag lät barnen driva vind för våg utan uppsikt, att de fick dålig mat och att jag bara ljög och förtalade pappan. Mina barn råkade fruktansvärt illa ut pga henne.

    Hoppas det går bättre för dig.
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6
    Har han en egen säng i sitt rum? Fast sover hos dej? Så har vi det hos oss och efter skilsmässan var behovet av samsovning stort.
    Ifall han har egen säng så behöver det ju inte ens komma upp att den inte används.
  12. 6
    Har han en egen säng i sitt rum? Fast sover hos dej? Så har vi det hos oss och efter skilsmässan var behovet av samsovning stort.
    Ifall han har egen säng så behöver det ju inte ens komma upp att den inte används.
  13. L m barn
    #7
    Hej!

    Yngre människor brukar ha en större förståelse för människor i allmänhet tycker jag. Och det där med att barnen inte ska sova i samma säng, det är en gammal och förlegad åsikt (hoppas jag) som inte hör den yngre generationen till. Tvärtom så kan det ju vara en extra trygghet för barnen att få göra det.

    Problemet är kanske om de inte har egna barn än och har fått all sin vetskap ur böcker och från statisktik.

    Hur eller hur så tycker jag att du ska vara ärlig. Det är ju det en hemutredning går ut på, att ta reda på hur barnen har det. Och det fungerar ju inte om man inte är ärlig...
  14. 7
    Hej!

    Yngre människor brukar ha en större förståelse för människor i allmänhet tycker jag. Och det där med att barnen inte ska sova i samma säng, det är en gammal och förlegad åsikt (hoppas jag) som inte hör den yngre generationen till. Tvärtom så kan det ju vara en extra trygghet för barnen att få göra det.

    Problemet är kanske om de inte har egna barn än och har fått all sin vetskap ur böcker och från statisktik.

    Hur eller hur så tycker jag att du ska vara ärlig. Det är ju det en hemutredning går ut på, att ta reda på hur barnen har det. Och det fungerar ju inte om man inte är ärlig...
  15. Anonym
    #8
    Fast en snart 10årig son som sover hos sin mamma!?!?! Då reagerar även jag! Han har väl en egen säng hos dig? och kommer över ibland? hoppas jag.
  16. 8
    Fast en snart 10årig son som sover hos sin mamma!?!?! Då reagerar även jag! Han har väl en egen säng hos dig? och kommer över ibland? hoppas jag.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9
    Egentligen så kan jag ju tycka att mitt inlägg är onödigt men för att du inte ska tänka "för mycket" och låta din fantasi skena ännu mer, så låt gå.

    Självklart har sonen en egen säng. Till och med ett eget rum Och självklart sover han inte jämt hos mig.

    Nöjd?
  18. 9
    Egentligen så kan jag ju tycka att mitt inlägg är onödigt men för att du inte ska tänka "för mycket" och låta din fantasi skena ännu mer, så låt gå.

    Självklart har sonen en egen säng. Till och med ett eget rum Och självklart sover han inte jämt hos mig.

    Nöjd?
  19. Anonym
    #10
    Pust! Tack. Det var skönt att höra.
  20. 10
    Pust! Tack. Det var skönt att höra.

Liknande trådar

  1. Äntligen tid för hemutredning!
    By Grodan in forum Adoption
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 21:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar