Vad är det med arbetsförmedlingen?!
Ordet är fritt
  1. alle
    #1

    Vad är det med arbetsförmedlingen?!

    Mannen har varit arbetslös ett kort tag, och ska nu på intervju 12 mil härifrån, ett mycket bra jobb som han gärna vill ha. Intervjun börjar tidigt, och han behöver ta 2 bussar + tåg, det tidigaste tåget och han är där 1 minut innan intervjun, sen måste han gå 2 km för att komma dit, och då lär han komma försent. En handläggare sa att det var ok att köra själv, och få reseersättning. Men nu var mannen inne och pratade med en annan handläggare för att få det godkänt, och han säger blankt nej och sa att min man bara vill "få ut mer pengar från dem". Han menar att mannen ska ta första tåget som är framme 1 min innan intervjun (förutsatt att de två bussarna och tåget är i tid) sen gå de två km - och RINGA och säga att han är försenad till intervjun. Detta är ett jobb som jag kan lova de förväntar sig att man kommer i tid. Han var otroligt sarkastisk denna man på Arbetsförmedlingen, och att mannen skulle suga ut pengar är så långt ifrån sanningen man kan komma. Han vill ju komma i tid så att han kan FÅ jobbet. Förstår mig inte på vissa på arbetsförmedlingen, nu är min man inte svensk- ibland undrar man tyst om det har något med saken att göra ärligt. Men han har betalt mer i skatt än vad den där mannen troligtvis kommer att göra någonsin. Fy för sura bemötanden!
  2. 1
    Vad är det med arbetsförmedlingen?! Mannen har varit arbetslös ett kort tag, och ska nu på intervju 12 mil härifrån, ett mycket bra jobb som han gärna vill ha. Intervjun börjar tidigt, och han behöver ta 2 bussar + tåg, det tidigaste tåget och han är där 1 minut innan intervjun, sen måste han gå 2 km för att komma dit, och då lär han komma försent. En handläggare sa att det var ok att köra själv, och få reseersättning. Men nu var mannen inne och pratade med en annan handläggare för att få det godkänt, och han säger blankt nej och sa att min man bara vill "få ut mer pengar från dem". Han menar att mannen ska ta första tåget som är framme 1 min innan intervjun (förutsatt att de två bussarna och tåget är i tid) sen gå de två km - och RINGA och säga att han är försenad till intervjun. Detta är ett jobb som jag kan lova de förväntar sig att man kommer i tid. Han var otroligt sarkastisk denna man på Arbetsförmedlingen, och att mannen skulle suga ut pengar är så långt ifrån sanningen man kan komma. Han vill ju komma i tid så att han kan FÅ jobbet. Förstår mig inte på vissa på arbetsförmedlingen, nu är min man inte svensk- ibland undrar man tyst om det har något med saken att göra ärligt. Men han har betalt mer i skatt än vad den där mannen troligtvis kommer att göra någonsin. Fy för sura bemötanden!
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2
    Vilken dålig stil. Men om det hade varit min man det gällde hade vi lagt de pengarna på att köra själv och levt på vatten och bröd ett tag, för att få et jobb och slippa AF sedan, Jag kan också tycka att vissa på AF är ffruktansvärt dåliga på att bemöta folk.
  4. 2
    Vilken dålig stil. Men om det hade varit min man det gällde hade vi lagt de pengarna på att köra själv och levt på vatten och bröd ett tag, för att få et jobb och slippa AF sedan, Jag kan också tycka att vissa på AF är ffruktansvärt dåliga på att bemöta folk.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Synd att han inte får ersättning, men normalt får ju folk betala sina resor själva. Det är ju inga astronomiska summor vi talar om, så så mycket kan det ju inte vara att bråka om?
  6. 3
    Synd att han inte får ersättning, men normalt får ju folk betala sina resor själva. Det är ju inga astronomiska summor vi talar om, så så mycket kan det ju inte vara att bråka om?
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Mäh?! SA han så? Vilken jävla knallkork. På alla jobb kan man väl nästan vänta sig att de förväntar sig att man kommer i tid - särskilt till intervjun! Och inte vill man ringa helst och boka om heller, alltså man vill ju visa liksom hur smidig och flexibel och ostrulig man är.
    Hoppas det ordnar sig, han får ju ringa den handläggaren som lovat bensapengar.
  8. 4
    Mäh?! SA han så? Vilken jävla knallkork. På alla jobb kan man väl nästan vänta sig att de förväntar sig att man kommer i tid - särskilt till intervjun! Och inte vill man ringa helst och boka om heller, alltså man vill ju visa liksom hur smidig och flexibel och ostrulig man är.
    Hoppas det ordnar sig, han får ju ringa den handläggaren som lovat bensapengar.
  9. Medlem sedan
    Nov 2009
    #5
    Trist inställning från arbetsförmedlaren, såklart.
    Men så fantastiskt kostsamt kan det ju inte vara för din man att ta bilen ändå, oavsett om han får ersättning eller inte? Det är ju bara en engångskostnad.
  10. 5
    Trist inställning från arbetsförmedlaren, såklart.
    Men så fantastiskt kostsamt kan det ju inte vara för din man att ta bilen ändå, oavsett om han får ersättning eller inte? Det är ju bara en engångskostnad.
  11. alle
    #6
    500 kr gällde det, och min man bråkade verkligen inte, utan hans handläggare sa att det var bara att komma in med pappret för att få det underskrivet, och nu när han körde 4 mil dit så skulle det inte bli godkänt av den andra handläggaren. Det var själva bemötandet som var så dåligt, och att föreslå att han ska ringa och säga att han är försenad.
  12. 6
    500 kr gällde det, och min man bråkade verkligen inte, utan hans handläggare sa att det var bara att komma in med pappret för att få det underskrivet, och nu när han körde 4 mil dit så skulle det inte bli godkänt av den andra handläggaren. Det var själva bemötandet som var så dåligt, och att föreslå att han ska ringa och säga att han är försenad.
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Men är man arbetslös är det oftast väldigt knapert och 240kr kan räcka långt om man vill,
  14. 7
    Men är man arbetslös är det oftast väldigt knapert och 240kr kan räcka långt om man vill,
  15. Medlem sedan
    Sep 2005
    #8
    ja 500kr är väldigt mycket pengar som arbetslös, Jag skulle ringa upp den handläggaren som sa det var okej från början och ta det med honom! o förklara hur hans kolega bemöter dom arbetssökande
  16. 8
    ja 500kr är väldigt mycket pengar som arbetslös, Jag skulle ringa upp den handläggaren som sa det var okej från början och ta det med honom! o förklara hur hans kolega bemöter dom arbetssökande
  17. alle
    #9
    Han har tagit flyg många gånger, för att gå på intervju. Kostnaden i sig är inte problemet, utan inställningen- se svaret till sprengja.
  18. 9
    Han har tagit flyg många gånger, för att gå på intervju. Kostnaden i sig är inte problemet, utan inställningen- se svaret till sprengja.
  19. Medlem sedan
    Apr 2002
    #10
    ja precis min tanke... 500 kr är mycket... hoppas han kan ringa honom.
  20. 10
    ja precis min tanke... 500 kr är mycket... hoppas han kan ringa honom.
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11
    Skitdåligt att föreslå en sån sak, men helt oavsett hans bemötande (som jag håller med om var dåligt), tycker jag inte att ersättning för 2 x 12 mils resa med egen bil är något att bråka om. Visste inte ens att man kunde få det, om jag ska vara ärlig. Det kostar ju fö inte 500 kr att köra den biten.
  22. 11
    Skitdåligt att föreslå en sån sak, men helt oavsett hans bemötande (som jag håller med om var dåligt), tycker jag inte att ersättning för 2 x 12 mils resa med egen bil är något att bråka om. Visste inte ens att man kunde få det, om jag ska vara ärlig. Det kostar ju fö inte 500 kr att köra den biten.
  23. alle
    #12
    Han ringde precis och medgav att mannen hade haft rätt, han får det godkänt. Men att påstå att han bara ville suga ut pengar, så säger man ju bara inte! Han har inte fått en enda akassa än, och vill bara ha jobb...
  24. 12
    Han ringde precis och medgav att mannen hade haft rätt, han får det godkänt. Men att påstå att han bara ville suga ut pengar, så säger man ju bara inte! Han har inte fått en enda akassa än, och vill bara ha jobb...
  25. alle
    #13
    Det är mer än 12 mil, nu när jag räknar. Och jo, 400 kr bensinkostnad kan vara mycket om man
    är utan inkomst, för många.
  26. 13
    Det är mer än 12 mil, nu när jag räknar. Och jo, 400 kr bensinkostnad kan vara mycket om man
    är utan inkomst, för många.
  27. Medlem sedan
    Sep 2005
    #14
    Håller med, vet hur jäkla svårt det kan vara när en (läs jag) stått utan inkomst o man ska försöka pussla ihop alla räkningar och utgifter på en lön PLUS att ha o äta för också, o det är snålt med pengar i den sittsen o då kan 400-500kr vara en veckas middagar minst.
  28. 14
    Håller med, vet hur jäkla svårt det kan vara när en (läs jag) stått utan inkomst o man ska försöka pussla ihop alla räkningar och utgifter på en lön PLUS att ha o äta för också, o det är snålt med pengar i den sittsen o då kan 400-500kr vara en veckas middagar minst.
  29. alle
    #15
    Ja det är ett jobb med många resor, det är ju av vikt att man kan komma i tid till flyget när det är viktiga möten runt halva jordklotet...då kommer man inte försent till första arbetsintervjun liksom...
  30. 15
    Ja det är ett jobb med många resor, det är ju av vikt att man kan komma i tid till flyget när det är viktiga möten runt halva jordklotet...då kommer man inte försent till första arbetsintervjun liksom...
  31. Medlem sedan
    May 2002
    #16
    Tycker ändå det låter märkligt. Men rätt ska ju vara rätt enligt gällande regler! Hoppas det löst sig nu.

    Nu går vi OT, men jag skulle vilja skrota både A-kassan och Försäkringskassan och låta alla slags bidrag och ersättningar bli behovsprövade och hamnar under samma paraply. Det finns säkert de MED jobb som också skulle behöva bidrag för att ha råd att åka till en intervju, medan andra arbetslösa har riktigt bra ställt.
  32. 16
    Tycker ändå det låter märkligt. Men rätt ska ju vara rätt enligt gällande regler! Hoppas det löst sig nu.

    Nu går vi OT, men jag skulle vilja skrota både A-kassan och Försäkringskassan och låta alla slags bidrag och ersättningar bli behovsprövade och hamnar under samma paraply. Det finns säkert de MED jobb som också skulle behöva bidrag för att ha råd att åka till en intervju, medan andra arbetslösa har riktigt bra ställt.
  33. Medlem sedan
    Sep 2005
    #17
    Nä har man aldrig lämnat dåligt intryck innan så gör man ju det absolut då!
  34. 17
    Nä har man aldrig lämnat dåligt intryck innan så gör man ju det absolut då!
  35. alle
    #18
    Ja det är ju inte den enda intervjun, det blir ett par tusen i månaden på bensin till intervjuer, och ett par flygbiljetter...
  36. 18
    Ja det är ju inte den enda intervjun, det blir ett par tusen i månaden på bensin till intervjuer, och ett par flygbiljetter...
  37. alle
    #19
    Hade det inte varit så att det var handläggaren som bad honom komma in för att få ersättning hade vi inte heller vetat. Detta gäller om det inte går att åka kollektivt, inte annars.
  38. 19
    Hade det inte varit så att det var handläggaren som bad honom komma in för att få ersättning hade vi inte heller vetat. Detta gäller om det inte går att åka kollektivt, inte annars.
  39. alle
    #20
    Se mina svar till de andra, han har självklart lagt de pengarna själv, och skulle så gjort nu också.
  40. 20
    Se mina svar till de andra, han har självklart lagt de pengarna själv, och skulle så gjort nu också.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Arbetsförmedlingen vs FK?
    By Hunnisarna82 in forum _1007 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 16:41
  2. Hos Arbetsförmedlingen
    By peter56 in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 10:26
  3. Hos Arbetsförmedlingen
    By peter56 in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 13:21
  4. Arbetsförmedlingen...
    By Matilda m. William in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 23:50
  5. Arbetsförmedlingen...
    By stello in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 12:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar