55/45 boende underhåll?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Medlem sedan
    Sep 2009
    #1

    55/45 boende underhåll?

    Hur gör ni som har v/v eller i närheten av det med det så kallade underhållet.

    Jag har min son hos mig knappt halvtid, då vi tyvärr inte är överens om att köra v/v med vår son (5,5 år). Idag har hans mamma barnbidrag, jag står för dagis, försäkring och gemensamma kläder, (vinteroverall, jackor, skor, regnklädder, osv).

    Detta efter att jag tidigare betalade underhåll på 1000kr/mån för kläder och dagis, men slutade ofta med att jag fick köpa de gemensama kläderna ändå.

    Vi är alltså inte helt överens om hur detta upplägg skall fungera, jag vill som sagt betala direkt för dagis och kläder, och inte låta dem gå via min sons mamma. Samtidigt som hon anser sig ha rätt att få 1000kr/mån i underhåll för att själv diponera pengarna.

    Klart att frågan är turdelad, jag vill ju inte känna att jag betalar för att slippa ansvare för vår son genom att betala en penga varje månad och där efter gjort mitt. Samtidigt gissar jag att hans mamma tycker det också är roligt att köpa kläder för dessa pengar.

    Vad har ni andra för erfarenhet av detta? Vad anser ni om de två olika uppläggen ovan?
  2. 1
    55/45 boende underhåll? Hur gör ni som har v/v eller i närheten av det med det så kallade underhållet.

    Jag har min son hos mig knappt halvtid, då vi tyvärr inte är överens om att köra v/v med vår son (5,5 år). Idag har hans mamma barnbidrag, jag står för dagis, försäkring och gemensamma kläder, (vinteroverall, jackor, skor, regnklädder, osv).

    Detta efter att jag tidigare betalade underhåll på 1000kr/mån för kläder och dagis, men slutade ofta med att jag fick köpa de gemensama kläderna ändå.

    Vi är alltså inte helt överens om hur detta upplägg skall fungera, jag vill som sagt betala direkt för dagis och kläder, och inte låta dem gå via min sons mamma. Samtidigt som hon anser sig ha rätt att få 1000kr/mån i underhåll för att själv diponera pengarna.

    Klart att frågan är turdelad, jag vill ju inte känna att jag betalar för att slippa ansvare för vår son genom att betala en penga varje månad och där efter gjort mitt. Samtidigt gissar jag att hans mamma tycker det också är roligt att köpa kläder för dessa pengar.

    Vad har ni andra för erfarenhet av detta? Vad anser ni om de två olika uppläggen ovan?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2

    Med den uppdelningen

    så tycker jag att du med råge uppfyller din del. Inget underhåll åt ngt håll mao. Har mamman dålig inkomst kan hon söka vi fk för halvtidsboende. Nu kommer jag inte ihåg vad det heter med det är ca 1/2 underhåll och det är inget du ska stå för.
    Bara måste...... allt....
  4. 2
    Med den uppdelningen så tycker jag att du med råge uppfyller din del. Inget underhåll åt ngt håll mao. Har mamman dålig inkomst kan hon söka vi fk för halvtidsboende. Nu kommer jag inte ihåg vad det heter med det är ca 1/2 underhåll och det är inget du ska stå för.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Du gör det du ska. Du ska inte försörja mamman.
  6. 3
    Du gör det du ska. Du ska inte försörja mamman.
  7. Medlem sedan
    Jan 1998
    #4
    Varför fixar ni inte en mer kontrollerbar och genomskinlig fördelning av det ekonomiska ansvaret, t.ex. så som jag beskriver nedan (Excelark där vi bokför allt och håller koll) eller med ett gemensamt konto?

    Och för övrigt ska du naturligtvis inte försörja henne. No way. Never. Aldrig. Skamligt att försöka sig på detta.
  8. 4
    Varför fixar ni inte en mer kontrollerbar och genomskinlig fördelning av det ekonomiska ansvaret, t.ex. så som jag beskriver nedan (Excelark där vi bokför allt och håller koll) eller med ett gemensamt konto?

    Och för övrigt ska du naturligtvis inte försörja henne. No way. Never. Aldrig. Skamligt att försöka sig på detta.
  9. Medlem sedan
    Jan 1998
    #5
    Sorry, det där om Excelarket skrev jag på Skilsmässosnacket.
  10. 5
    Sorry, det där om Excelarket skrev jag på Skilsmässosnacket.

Liknande trådar

  1. Underhåll växelvis boende?
    By jojjjo in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-24, 10:31
  2. Underhåll (55/45 boende)
    By kalle.larsson in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 11:44
  3. Växelvis boende/underhåll
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 18:20
  4. Bb/underhåll, vv boende
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 13:00
  5. VV-boende - fråga om underhåll
    By Anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 12:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar