Ibland är jag sååå... DUM!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Ibland är jag sååå... DUM!

    Det finns inte riktigt nå´t annat ord för det. Eller ni kan ju försöka komma på ett om ni vill

    Idag öppnade jag ett forum för eleverna i en av mina klasser. Det skulle jag inte ha gjort. INTE! Som jag har suttit och tagit bort inlägg i det där forumet De är ju inte riktigt kloka! Och det värsta är att det visste jag ju. Egentligen. Att de inte är riktigt kloka. I alla fall inte i bemärkelsen att de kan uppföra sig mot varandra på ett civiliserat sätt och tilltala varandra med respekt och typ... vanliga ord Är det konstigt om de blir osams? Nä, knappast.

    Nu verkar de ha tröttnat. I alla fall på just den platsen. Men jag gissar att det ser ut ungefär exakt just så på msn nu och det gör mig faktiskt lite ledsen. Vad de får stå ut med! Och vad de utsätter sig själva för!

    Som sagt. Jag visste ju detta. Ingenting av det jag läste var helt nytt. Jag har hört det från dem. Men det är en väldig skillnad att säga något och så var det sagt och hört och ljudet dör ut... och att skriva det och läsa det och så står det kvar.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  2. 1
    Ibland är jag sååå... DUM! Det finns inte riktigt nå´t annat ord för det. Eller ni kan ju försöka komma på ett om ni vill

    Idag öppnade jag ett forum för eleverna i en av mina klasser. Det skulle jag inte ha gjort. INTE! Som jag har suttit och tagit bort inlägg i det där forumet De är ju inte riktigt kloka! Och det värsta är att det visste jag ju. Egentligen. Att de inte är riktigt kloka. I alla fall inte i bemärkelsen att de kan uppföra sig mot varandra på ett civiliserat sätt och tilltala varandra med respekt och typ... vanliga ord Är det konstigt om de blir osams? Nä, knappast.

    Nu verkar de ha tröttnat. I alla fall på just den platsen. Men jag gissar att det ser ut ungefär exakt just så på msn nu och det gör mig faktiskt lite ledsen. Vad de får stå ut med! Och vad de utsätter sig själva för!

    Som sagt. Jag visste ju detta. Ingenting av det jag läste var helt nytt. Jag har hört det från dem. Men det är en väldig skillnad att säga något och så var det sagt och hört och ljudet dör ut... och att skriva det och läsa det och så står det kvar.
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Ja jag är förvånad över språkbruk men också hur stor skillnad det är mellan vår ungdom o deras, det är milsvid skillnad. Inte till det bättre. Allt normaliseras ju o det som sågs som elakt o hemskt när vi var unga för de äldre tyckte vi inte var lika otrevligt/hemskt, o det kanske blir samma för dem? O hemska tanke. Kan du ta upp det där med etik o socialt beteende? Hur kan vi ändra detta?
  4. 2
    Ja jag är förvånad över språkbruk men också hur stor skillnad det är mellan vår ungdom o deras, det är milsvid skillnad. Inte till det bättre. Allt normaliseras ju o det som sågs som elakt o hemskt när vi var unga för de äldre tyckte vi inte var lika otrevligt/hemskt, o det kanske blir samma för dem? O hemska tanke. Kan du ta upp det där med etik o socialt beteende? Hur kan vi ändra detta?
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Jag är inte ett dugg förvånad, speciellt inte efter vad jag läste medlemmar här som är föräldrar skrev igår om andra medlemmar...
  6. 3
    Jag är inte ett dugg förvånad, speciellt inte efter vad jag läste medlemmar här som är föräldrar skrev igår om andra medlemmar...
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Alltså vad hände igår? Jag verkar ha missat en hel del. *fattar nada*
  8. 4
    Alltså vad hände igår? Jag verkar ha missat en hel del. *fattar nada*
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Printa ut och ta upp på lektion imorgon! Prata om vad det var som hände, varför man uttrycker sig som man gör, vad som händer i den som läser det elaka man skrivit, att det Pär säger om Pål säger mer om Pär än om Pål... Konfrontera snyggt de som skrivit de dummaste elakaste sakerna och få dem att skämmas (ja jag tror att det är BRA att få skämmas så att man fattar att man gjort fel och ångrar sig - på _riktigt_) för när man måste titta den i ögonen som man skrev sånt dumt till känner man sig (förhoppningsvis) inte lika fräck och cool.

    Och om ngn elev inte har förmågan att skämmas så tyder det ju också på något.
  10. 5
    Printa ut och ta upp på lektion imorgon! Prata om vad det var som hände, varför man uttrycker sig som man gör, vad som händer i den som läser det elaka man skrivit, att det Pär säger om Pål säger mer om Pär än om Pål... Konfrontera snyggt de som skrivit de dummaste elakaste sakerna och få dem att skämmas (ja jag tror att det är BRA att få skämmas så att man fattar att man gjort fel och ångrar sig - på _riktigt_) för när man måste titta den i ögonen som man skrev sånt dumt till känner man sig (förhoppningsvis) inte lika fräck och cool.

    Och om ngn elev inte har förmågan att skämmas så tyder det ju också på något.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Vi pratar ju om det hela tiden

    Hur man ska vara mot andra och hur man själv vill bli bemött och allt. Och de är 15-16 år och har så kloka tankar så det är inte vettigt och man blir alldeles varm av att höra dem och så säger man att de kan få gå på rast och då...

    - Kom då jävla hora!
    - Ja, jag är på väg, idiot!

    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  12. 6
    Vi pratar ju om det hela tiden Hur man ska vara mot andra och hur man själv vill bli bemött och allt. Och de är 15-16 år och har så kloka tankar så det är inte vettigt och man blir alldeles varm av att höra dem och så säger man att de kan få gå på rast och då...

    - Kom då jävla hora!
    - Ja, jag är på väg, idiot!

  13. ÅJ67 m 3 kidz
    #7
    Det du kan använda detta till är ju faktiskt att ta en diskussion i klassen om netiqette osv. Att prata om att det man skriver på nätet inte försvinner och att det är lika viktigt att tänka på att inte såra varandra där än IRL. Spara en del inlägg men "anonymisera" dem och använd för att diskutera hur det känns för den som får ett sånt uttalande emot sig.
  14. 7
    Det du kan använda detta till är ju faktiskt att ta en diskussion i klassen om netiqette osv. Att prata om att det man skriver på nätet inte försvinner och att det är lika viktigt att tänka på att inte såra varandra där än IRL. Spara en del inlägg men "anonymisera" dem och använd för att diskutera hur det känns för den som får ett sånt uttalande emot sig.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Jag är inte heller förvånad

    Inte egentligen.

    De där trådarna lät jag bli att ens läsa.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  16. 8
    Jag är inte heller förvånad Inte egentligen.

    De där trådarna lät jag bli att ens läsa.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    mmm

    Det vore ju inte första gången vi tog upp det, men du har en poäng.

    Nu var de inte elaka på det viset. De var mest bara själva språket de använde och använder till varandra... Det är så fult!

    Jag ska se om jag hittar de borttagna inläggen i nån soppåse nå´nstas. Jag ville bara inte ha dem kvar i forumet, så de rök
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  18. 9
    mmm Det vore ju inte första gången vi tog upp det, men du har en poäng.

    Nu var de inte elaka på det viset. De var mest bara själva språket de använde och använder till varandra... Det är så fult!

    Jag ska se om jag hittar de borttagna inläggen i nån soppåse nå´nstas. Jag ville bara inte ha dem kvar i forumet, så de rök
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Ja

    Jag ska leta reda på dem, för de finns ju nå´nstans. Och så kan jag ta upp det vid tillfälle. Eller spara dem till efter påsklovet som en ingång till arbetsområdet "Etik"
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  20. 10
    Ja Jag ska leta reda på dem, för de finns ju nå´nstans. Och så kan jag ta upp det vid tillfälle. Eller spara dem till efter påsklovet som en ingång till arbetsområdet "Etik"
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11
    Ja, och när hon gör det kommer _alla_ elever förstå, och de kommer att resonera klokt och förståndigt. De kommer att kunna sätta sig in i hur det vore att bli utsatt, och de kommer inte tycka att det skulle vara okej. Alla kommer att säga att de ska tänka till lite extra osv.osv.
    Och sedan kommer de resa sig, gå ut på rasten och skrika hora och idiot åt varandra som om ingenting hänt... *luttrad*
  22. 11
    Ja, och när hon gör det kommer _alla_ elever förstå, och de kommer att resonera klokt och förståndigt. De kommer att kunna sätta sig in i hur det vore att bli utsatt, och de kommer inte tycka att det skulle vara okej. Alla kommer att säga att de ska tänka till lite extra osv.osv.
    Och sedan kommer de resa sig, gå ut på rasten och skrika hora och idiot åt varandra som om ingenting hänt... *luttrad*
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    :)

    Precis! Jag får komma på en bra twist
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  24. 12
    :) Precis! Jag får komma på en bra twist
  25. ÅJ67 m 3 kidz
    #13
    Jag är fullt medveten om att det kan försvinna lika fort som man har lämnat klassrummet men samtidigt så är frågan om man som vuxen bara kan se på utan reagerar när man ser att något fel begåtts?

    Jag tror på uttrycket "man får spotta på stenen många gånger för att den skall bli våt".
  26. 13
    Jag är fullt medveten om att det kan försvinna lika fort som man har lämnat klassrummet men samtidigt så är frågan om man som vuxen bara kan se på utan reagerar när man ser att något fel begåtts?

    Jag tror på uttrycket "man får spotta på stenen många gånger för att den skall bli våt".
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Jag säger detsamma,,,,vad hände igår?
  28. 14
    Jag säger detsamma,,,,vad hände igår?

Liknande trådar

  1. Jag är sååå korkad ibland
    By MsBecks in forum _1108 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 12:16
  2. Jag blir sååå trött på oss ibland
    By MsBecks in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 12:35
  3. Ibland... IBLAND alltså!! GAAAH!!
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 21:37
  4. Inte sååå aktiv längre men ibland
    By H@ppy Me in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 22:20
  5. Ibland varje dag i veckan & ibland inte
    By malte0926 in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar