Restvärde ny bil
Bilsnack
  1. Puckot
    #1

    Restvärde ny bil

    Hur fungerar detta med lån på ny bil? Säg en bil för 100.000. I annonserna brukar det stå 30% kontant, lån ex 1000 kr i månaden och restvärde 50% efter 3 år. Vad betyder detta? Måste jag köpa ut bilen för 50.000 kr efter tre år? Jag fattar verkligen ingenting!
  2. 1
    Restvärde ny bil Hur fungerar detta med lån på ny bil? Säg en bil för 100.000. I annonserna brukar det stå 30% kontant, lån ex 1000 kr i månaden och restvärde 50% efter 3 år. Vad betyder detta? Måste jag köpa ut bilen för 50.000 kr efter tre år? Jag fattar verkligen ingenting!
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Skuld

    I ditt exempel så har du 50.000:- i skuld efter tre år. Då får du antingen köpa bilen för 50.000:- eller lämna den i byte hos en bilfirma. Byter du in den hos en firma och bilen är värd mindre än skulden så måste du fram med den mellanskillnaden. T.ex om du är skyldig 50.000:- och bilen är värd 40.000:- så måste du då hala fram 10.000:-. Och dessutom en handpenning på den nya bilen du då köper.
  4. 2
    Skuld I ditt exempel så har du 50.000:- i skuld efter tre år. Då får du antingen köpa bilen för 50.000:- eller lämna den i byte hos en bilfirma. Byter du in den hos en firma och bilen är värd mindre än skulden så måste du fram med den mellanskillnaden. T.ex om du är skyldig 50.000:- och bilen är värd 40.000:- så måste du då hala fram 10.000:-. Och dessutom en handpenning på den nya bilen du då köper.
  5. Puckot
    #3
    OK! Är restvärdet satt så att det ska motsvara bilens värde efter 3 år? Om jag vill behålla den bilen måste jag alltså punga ut med 50.000? Eller sälja den, betala 50.000 och få fram ex 30.000 kontant för en ny bil. Låter ju vansinnigt? Vad lånar man för egentligen? Man lånar ju på 30% av bilen....och får betala massor varje månad.
    Var det du som räknade ut att det blev totalt mindre kostsamt att köpa en ny bil än en 3 år gammal? (däck o skatt osv) Hittar inte den tråden...
  6. 3
    OK! Är restvärdet satt så att det ska motsvara bilens värde efter 3 år? Om jag vill behålla den bilen måste jag alltså punga ut med 50.000? Eller sälja den, betala 50.000 och få fram ex 30.000 kontant för en ny bil. Låter ju vansinnigt? Vad lånar man för egentligen? Man lånar ju på 30% av bilen....och får betala massor varje månad.
    Var det du som räknade ut att det blev totalt mindre kostsamt att köpa en ny bil än en 3 år gammal? (däck o skatt osv) Hittar inte den tråden...
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Olika

    Det är olika hur man sätter restvärdet vid försäljning av en bil. Är man seriös som säljare så försöker man sätta ett restvärde som minst motsvarar det man tror att bilen kommer att vara värd efter tre år. Men alla är inte seriösa. Är man sugen på att sälja händer att säljaren säljer bilen med för högt restväde. Ett lägre restvärde innebär ju en högre månadskostnad vilket kan göra det svåare att sälja bilen.

    Sen kan man även som seriös säljare göra ett misstag och sätta ett för högt restvärde av misstag eller att marknaden förändrar sig under den tid som kontraktet löper. T.ex så när den ekonomiska krisen blommade ut hösten 2008 så sjönk värdet på bilarna kraftigt och de som hade köpt bilen när det var högkonjunktur kunde då sitta illa till.

    Jag har någon gång gjort en jämförelse med vad det kostar att ha en helt ny bil mot vad kostnaden blir för en begagnad. Det är dyrare med en ny bil än en begagnad. Men många talar i samband med ett nybilsköp om att den sjunker i värde direkt när man lämnat bilhallen och åkt därifrån. Det stämmer i och för sig. Men vad jag i det inlägg du talar om försökte förklara var att även en begagnad bil sjunker i värde. Och den nya bilen har lägre kostnader i form av t.ex försäkring eftersom de flesta bilar har vagnskadegaranti vilket gör att den bara behöver halvförsäkras.
  8. 4
    Olika Det är olika hur man sätter restvärdet vid försäljning av en bil. Är man seriös som säljare så försöker man sätta ett restvärde som minst motsvarar det man tror att bilen kommer att vara värd efter tre år. Men alla är inte seriösa. Är man sugen på att sälja händer att säljaren säljer bilen med för högt restväde. Ett lägre restvärde innebär ju en högre månadskostnad vilket kan göra det svåare att sälja bilen.

    Sen kan man även som seriös säljare göra ett misstag och sätta ett för högt restvärde av misstag eller att marknaden förändrar sig under den tid som kontraktet löper. T.ex så när den ekonomiska krisen blommade ut hösten 2008 så sjönk värdet på bilarna kraftigt och de som hade köpt bilen när det var högkonjunktur kunde då sitta illa till.

    Jag har någon gång gjort en jämförelse med vad det kostar att ha en helt ny bil mot vad kostnaden blir för en begagnad. Det är dyrare med en ny bil än en begagnad. Men många talar i samband med ett nybilsköp om att den sjunker i värde direkt när man lämnat bilhallen och åkt därifrån. Det stämmer i och för sig. Men vad jag i det inlägg du talar om försökte förklara var att även en begagnad bil sjunker i värde. Och den nya bilen har lägre kostnader i form av t.ex försäkring eftersom de flesta bilar har vagnskadegaranti vilket gör att den bara behöver halvförsäkras.
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Komplettering

    En komplettering av mitt föregående svar. Om du vill behålla bilen efter tre års kontrakttid måste du köpa den. I ditt exempel för 50.000:- Du kan i många fall förlänga kontraktet med ett par år och då ha ett nytt och lägre restvärde.

    Och en detalj, du lånar 70% av bilens pris inte 30% som du skrev. Om du lägger in 30% kontant så återstår ju 70% Och om du efter tre år har ett restvärde på 50% har du alltså betalat av ytterligare 20% av bilens inköpspris.
  10. 5
    Komplettering En komplettering av mitt föregående svar. Om du vill behålla bilen efter tre års kontrakttid måste du köpa den. I ditt exempel för 50.000:- Du kan i många fall förlänga kontraktet med ett par år och då ha ett nytt och lägre restvärde.

    Och en detalj, du lånar 70% av bilens pris inte 30% som du skrev. Om du lägger in 30% kontant så återstår ju 70% Och om du efter tre år har ett restvärde på 50% har du alltså betalat av ytterligare 20% av bilens inköpspris.
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Ett alternativ

    Ett alternativ till att köpa en bil med restvärde efter tre år är att köpa den på avbetalning utan restvärde men i stället lägga amorteringstiden på fem år. Det brukar ge ungefär samma månadskostnad.

    D.v.s om du köper bilen som i ditt exempel för 100.000:- och lägger 30% kontant så lånar du resterande 70.000:- på fem år (60 månader) och efter den tiden är bilen färdigbetald.

    Men bilfirmor och finansbolag säljer gärna bilar med restvärde, då är det lättare att få dig som kund att byta bil efter tre år.
  12. 6
    Ett alternativ Ett alternativ till att köpa en bil med restvärde efter tre år är att köpa den på avbetalning utan restvärde men i stället lägga amorteringstiden på fem år. Det brukar ge ungefär samma månadskostnad.

    D.v.s om du köper bilen som i ditt exempel för 100.000:- och lägger 30% kontant så lånar du resterande 70.000:- på fem år (60 månader) och efter den tiden är bilen färdigbetald.

    Men bilfirmor och finansbolag säljer gärna bilar med restvärde, då är det lättare att få dig som kund att byta bil efter tre år.
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    Så har jag köpt bil i stort sett varje gång jag har handlat. Jag har köpt ny bil, haft den i 5-7 år. lånat pengar på 5 år. När lånet är slutbetalt har jag oftast haft ett rejält sparande i bilens värde som har räckt till mer än 20 5 på en ny bil.
    Senaste bilen var en Passat Variant köpt 2002 för 200000. Bilen såldes 2009 med 7000 mil på mätaren för 80000 kr. Den var helt betald 2007...
  14. 7
    Så har jag köpt bil i stort sett varje gång jag har handlat. Jag har köpt ny bil, haft den i 5-7 år. lånat pengar på 5 år. När lånet är slutbetalt har jag oftast haft ett rejält sparande i bilens värde som har räckt till mer än 20 5 på en ny bil.
    Senaste bilen var en Passat Variant köpt 2002 för 200000. Bilen såldes 2009 med 7000 mil på mätaren för 80000 kr. Den var helt betald 2007...
  15. Anonym
    #8
    Så har jag köpt bil i stort sett varje gång jag har handlat. Jag har köpt ny bil, haft den i 5-7 år. lånat pengar på 5 år. När lånet är slutbetalt har jag oftast haft ett rejält sparande i bilens värde som har räckt till mer än 20 5 på en ny bil.
    Senaste bilen var en Passat Variant köpt 2002 för 200000. Bilen såldes 2009 med 7000 mil på mätaren för 80000 kr. Den var helt betald 2007...
    Men det blir ju typ över 3000 kr i månaden i 5 år. Vem har råd med det...?
  16. 8
    Så har jag köpt bil i stort sett varje gång jag har handlat. Jag har köpt ny bil, haft den i 5-7 år. lånat pengar på 5 år. När lånet är slutbetalt har jag oftast haft ett rejält sparande i bilens värde som har räckt till mer än 20 5 på en ny bil.
    Senaste bilen var en Passat Variant köpt 2002 för 200000. Bilen såldes 2009 med 7000 mil på mätaren för 80000 kr. Den var helt betald 2007...
    Men det blir ju typ över 3000 kr i månaden i 5 år. Vem har råd med det...?
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Många

    Det är många som har avbetalning på cirka 3.000:-/mån för sina bilar, jag lovar. De flesta ligger i alla fall på en månadskostnad på en bra bit över 2.000:-/mån
  18. 9
    Många Det är många som har avbetalning på cirka 3.000:-/mån för sina bilar, jag lovar. De flesta ligger i alla fall på en månadskostnad på en bra bit över 2.000:-/mån
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Gör dom? jag känner "många" som inte betalar något annat än skatt och försäkring i fasta kostnader.
  20. 10
    Gör dom? jag känner "många" som inte betalar något annat än skatt och försäkring i fasta kostnader.
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11

    Naturligtvis

    Naturligtvis finns det massor av bilägare som inte har några avbetalningar. Men jag talar om de som köper bil på avbetalning eller leasing. Många av dem har månadskostnader på cirka 3.000:-/mån även om det kanke inte är något som de berättar om för sina vänner och bekanta.
  22. 11
    Naturligtvis Naturligtvis finns det massor av bilägare som inte har några avbetalningar. Men jag talar om de som köper bil på avbetalning eller leasing. Många av dem har månadskostnader på cirka 3.000:-/mån även om det kanke inte är något som de berättar om för sina vänner och bekanta.
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Jag har flera bekanta som har månadskostnader på fina bilar till den grad att dom knappt har råd med något annat, inte minst försäkringen för oss som bor i storstad och inte har haft körkort i 25 år
  24. 12
    Jag har flera bekanta som har månadskostnader på fina bilar till den grad att dom knappt har råd med något annat, inte minst försäkringen för oss som bor i storstad och inte har haft körkort i 25 år

Liknande trådar

  1. Restvärde - vad är det?
    By anonymt namn in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 19:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar