Vart kan man vända sig?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Anonym
    #1

    Vart kan man vända sig?

    Jag undrar om det är någon som vet vart man kan vända sig att få råd hur man skall hantera olika situtioner som uppkommer mellan skilda föräldrar. Mitt ex oxh jag är skilda sedan 7 år tillbaka, men det var för ca 2 år sedan som problemen började, då han träffade en ny som vill styra och ställa. Jag ringde famrätten i min kommun ,men de har inte den funktionen sa de. Dit får man komma på samarbets-samtal båda två och det vill han inte. Jag undrar om någon vet om det finns någonstans man kan ringa och få råd och stöd hur man skall handla mm.

    Tacksam för svar
  2. 1
    Vart kan man vända sig? Jag undrar om det är någon som vet vart man kan vända sig att få råd hur man skall hantera olika situtioner som uppkommer mellan skilda föräldrar. Mitt ex oxh jag är skilda sedan 7 år tillbaka, men det var för ca 2 år sedan som problemen började, då han träffade en ny som vill styra och ställa. Jag ringde famrätten i min kommun ,men de har inte den funktionen sa de. Dit får man komma på samarbets-samtal båda två och det vill han inte. Jag undrar om någon vet om det finns någonstans man kan ringa och få råd och stöd hur man skall handla mm.

    Tacksam för svar
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Varje kommun och många kyrkor har familjerådgivning. Men även där handlar det ju om att ditt ex måste vilja följa med. Är det juridiska frågor får du anlita en jurist.

    Annars kan du ju fråga här. Vi är snart en sådan institution.
  4. 2
    Varje kommun och många kyrkor har familjerådgivning. Men även där handlar det ju om att ditt ex måste vilja följa med. Är det juridiska frågor får du anlita en jurist.

    Annars kan du ju fråga här. Vi är snart en sådan institution.
  5. Anonym
    #3
    Tack för avaret. Nej det är nog inte juridiska frågor, det är med råd jag behöver i vårdnadsfråga. Bla undrar jag, har en dotter på snart 10 år som just nu bor 9 dagar mamma och 5 dagar pappa på en tvåveckors period. Hon själv tycker detta är bra, men pappa och hans nya (de har ett barn tillsammans) vill att det skall vara vv. Jag säger nej och dottern säger nej. De försöker nu allt för att hon skall ändra vilja och för att jag i min tur skall ge med mig. Det köps saker, på saker, på saker, det köptes även en katt som nu navänds som anledning att vara där (hon har alltid önskat sig en katt, men vi kan inte ha pga jag är allergisk). Don lockar med thailandsresa och skidresa för att hon ska vara där. Nu börjar dottern vackla och orkar inte heler riktigt stå emot pressen som är hemma hos pappa. Hon har försökt säga till hur hon vill ha det i snart 2 år, men nånstans går ju ett barns gräns när de inte orkar mer.
    Vi har en gång för ca 2 år sedan varit på samarbets-samtal, vilket inte gåck speciellt bra då han bara pratade negativt om mig. Jag har alltid skött allt. Han glömmer möten i skolan, läxor, träningar mm. Han betalat inget förutom de kläder hon har hos honom. Pengarna orkar jag inte ens bråka om pga vår separatin var så pass uppslitande och jag har mått ävldigt dåligt psykiskt efter den (men detta har aldrig gått ut över dotter). Oj nu vart detta långt. Jagvill bara göra det som är rätt för mitt barn, inte tänka på vad som är bäst för mig utan vad är bäst för henne.
  6. 3
    Tack för avaret. Nej det är nog inte juridiska frågor, det är med råd jag behöver i vårdnadsfråga. Bla undrar jag, har en dotter på snart 10 år som just nu bor 9 dagar mamma och 5 dagar pappa på en tvåveckors period. Hon själv tycker detta är bra, men pappa och hans nya (de har ett barn tillsammans) vill att det skall vara vv. Jag säger nej och dottern säger nej. De försöker nu allt för att hon skall ändra vilja och för att jag i min tur skall ge med mig. Det köps saker, på saker, på saker, det köptes även en katt som nu navänds som anledning att vara där (hon har alltid önskat sig en katt, men vi kan inte ha pga jag är allergisk). Don lockar med thailandsresa och skidresa för att hon ska vara där. Nu börjar dottern vackla och orkar inte heler riktigt stå emot pressen som är hemma hos pappa. Hon har försökt säga till hur hon vill ha det i snart 2 år, men nånstans går ju ett barns gräns när de inte orkar mer.
    Vi har en gång för ca 2 år sedan varit på samarbets-samtal, vilket inte gåck speciellt bra då han bara pratade negativt om mig. Jag har alltid skött allt. Han glömmer möten i skolan, läxor, träningar mm. Han betalat inget förutom de kläder hon har hos honom. Pengarna orkar jag inte ens bråka om pga vår separatin var så pass uppslitande och jag har mått ävldigt dåligt psykiskt efter den (men detta har aldrig gått ut över dotter). Oj nu vart detta långt. Jagvill bara göra det som är rätt för mitt barn, inte tänka på vad som är bäst för mig utan vad är bäst för henne.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Det han gör mot sin dotter är rakt av taskigt. Han ignorerar henne i många avseenden och sätter istället press på henne så att hon mår dåligt.

    Man ska så långt som möjligt försöka inrätta tillvaron för barnets bästa. Det innebär inte alltid att det ska få som det vill, men i din dotters fall kanske det är så.

    Finns det idag någon dom eller något avtal om umgänget?
  8. 4
    Det han gör mot sin dotter är rakt av taskigt. Han ignorerar henne i många avseenden och sätter istället press på henne så att hon mår dåligt.

    Man ska så långt som möjligt försöka inrätta tillvaron för barnets bästa. Det innebär inte alltid att det ska få som det vill, men i din dotters fall kanske det är så.

    Finns det idag någon dom eller något avtal om umgänget?
  9. Medlem sedan
    Mar 2010
    #5
    Ursäkta men innebär detta att pappan aldrig har någon helg tillsammans med dottern? Är hans 5 dagar alltid arbetsdagar?

    Annars förstår jag nog inte riktigt. Är 7 + 7 under en 14 dagars period så väldigt mycket sämre än 9 + 5 ?
  10. 5
    Ursäkta men innebär detta att pappan aldrig har någon helg tillsammans med dottern? Är hans 5 dagar alltid arbetsdagar?

    Annars förstår jag nog inte riktigt. Är 7 + 7 under en 14 dagars period så väldigt mycket sämre än 9 + 5 ?

Liknande trådar

  1. Vart kan man vända sig?
    By Elinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 09:04
  2. Vart ska man vända sig ?
    By QueenCake in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 21:25
  3. Vart ska man vända sig??
    By 73anette in forum Kropp & hälsa
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 14:16
  4. Vart ska jag vända mig?
    By frida in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 20:35
  5. Vart ska jag vända mig..
    By Mamma1979 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 21:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar