Framfall
_1004 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2009
    #1

    Framfall

    Varning för känsliga!!

    Fy, vad less jag blir.

    Har varit jättetrög i magen i påskhelgen p.g.a att jag ätit järntabletter + att bebisen trycker mot tarmen, så det tar liksom stopp.
    Igår kväll trodde jag att skulle avlida, magen var helt stopp.
    Efter an halvtimmes kamp, utan större resultat gav jag upp.
    Mådde riktigt pyton.

    När jag satt mig framför Tv:n så kände jag att det sved och stack i slidan.
    När jag kollade efter så hade det ramlat ut "något", som såg ut som livmodertappen.
    Jag blev alldeles bensvag!!
    Ringde förlossningen som sa att jag skulle komma dit på en gång.

    En barnborska tittade på mig och konstaterade att det såg ut som livmodertappaen som ramlat ut. Hon ringde efter läkare som skulle komma och undersöka mig.
    Kände att nu höll jag på att ramla sönder !! Hur skulle det gå med förlossningen och hur skulle jag bli efteråt??
    Skulle jag måsta vara kvar på sjukhuset sängliggandes?
    Tusen frågor och panikkänslor!!

    När äntligen läkaren kom efter ca 1 timme så konstaterade hon att det inte var livmodertappen utan den bakre slidväggen som ramlat ner, ut. Antagligen hände det att något brast i bakre slidväggen p.g.a. mina förstoppning och krystningar.

    Det finns tydligen tre olika sorters framfall. Livmoderframfall då hela livmodern ramlar ner, bakre och främre slidväggsframfall då man får försvagningar i vävnaderna.

    Ja, så kl. 01.30 fick jag åka hem. Ska komma tillbaka på tisdag så att de får undersöka så att det inte är några hinder att föda vaginalt.
    Kändes ändå som en lättnad att det inte var livmodertappen.

    Är det någon som har fått det här?? Tydligen vanligt efter förlossningen.
    Kan man föda vaginalt eller blir det värre?
    Hur länge sitter det i och kan man göra något åt det ??

    Det här med förlossning känns bara väldigt jobbigt just nu!!

  2. 1
    Framfall Varning för känsliga!!

    Fy, vad less jag blir.

    Har varit jättetrög i magen i påskhelgen p.g.a att jag ätit järntabletter + att bebisen trycker mot tarmen, så det tar liksom stopp.
    Igår kväll trodde jag att skulle avlida, magen var helt stopp.
    Efter an halvtimmes kamp, utan större resultat gav jag upp.
    Mådde riktigt pyton.

    När jag satt mig framför Tv:n så kände jag att det sved och stack i slidan.
    När jag kollade efter så hade det ramlat ut "något", som såg ut som livmodertappen.
    Jag blev alldeles bensvag!!
    Ringde förlossningen som sa att jag skulle komma dit på en gång.

    En barnborska tittade på mig och konstaterade att det såg ut som livmodertappaen som ramlat ut. Hon ringde efter läkare som skulle komma och undersöka mig.
    Kände att nu höll jag på att ramla sönder !! Hur skulle det gå med förlossningen och hur skulle jag bli efteråt??
    Skulle jag måsta vara kvar på sjukhuset sängliggandes?
    Tusen frågor och panikkänslor!!

    När äntligen läkaren kom efter ca 1 timme så konstaterade hon att det inte var livmodertappen utan den bakre slidväggen som ramlat ner, ut. Antagligen hände det att något brast i bakre slidväggen p.g.a. mina förstoppning och krystningar.

    Det finns tydligen tre olika sorters framfall. Livmoderframfall då hela livmodern ramlar ner, bakre och främre slidväggsframfall då man får försvagningar i vävnaderna.

    Ja, så kl. 01.30 fick jag åka hem. Ska komma tillbaka på tisdag så att de får undersöka så att det inte är några hinder att föda vaginalt.
    Kändes ändå som en lättnad att det inte var livmodertappen.

    Är det någon som har fått det här?? Tydligen vanligt efter förlossningen.
    Kan man föda vaginalt eller blir det värre?
    Hur länge sitter det i och kan man göra något åt det ??

    Det här med förlossning känns bara väldigt jobbigt just nu!!

  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Så jobbigt och otrevligt det låter - jag har inte en aning - trodde inte man fick framfall under graviditet faktiskt. Hoppas verkligen att det löser sig!
  4. 2
    Så jobbigt och otrevligt det låter - jag har inte en aning - trodde inte man fick framfall under graviditet faktiskt. Hoppas verkligen att det löser sig!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Stackars dig! har tyvärr inga svar att ge dig. Hoppas någonannan kan svara! Lycka till på Tisdag!
  6. 3
    Stackars dig! har tyvärr inga svar att ge dig. Hoppas någonannan kan svara! Lycka till på Tisdag!
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Låter inget trevligt alls men nu har ju läkarna koll på det och det kommer säkert gå bra. Hoppas det inte blir värre. Oroa dig inte, det löser sig, men förstår att det känns jobbigt just nu.
  8. 4
    Låter inget trevligt alls men nu har ju läkarna koll på det och det kommer säkert gå bra. Hoppas det inte blir värre. Oroa dig inte, det löser sig, men förstår att det känns jobbigt just nu.
  9. Medlem sedan
    Feb 2010
    #5
    Men din stackare... Det låter ju himlans jobbigt det där!
    Hoppas ändå att det inte är några problem för dig att föda vaginalt.

    Funderar på om jag själv fått något slags framfall efter förlossningen. När jag hostar så känns det som om det är nåt där inne som vill ut lixom... Eller jag vet inte. Det visar sig väl på efterkontrollen.

    Lycka till med allt!
    Kram
  10. 5
    Men din stackare... Det låter ju himlans jobbigt det där!
    Hoppas ändå att det inte är några problem för dig att föda vaginalt.

    Funderar på om jag själv fått något slags framfall efter förlossningen. När jag hostar så känns det som om det är nåt där inne som vill ut lixom... Eller jag vet inte. Det visar sig väl på efterkontrollen.

    Lycka till med allt!
    Kram
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6
    Jag fick ett framfall efter min förra förlossning. Jag födde med kejsarsnitt och ingen talade om för mig att det t o m är större risk för framfam efter kejsarsnitt, så jag gjorde inga knipövningar.

    En dag ramlade en del nästan ut. det såg ut som livmodertappen som var i öppningen av slidan och jag blev supernojjig, för jag ville INTE göra en operation till.

    Så jag mer eller mindre lade mig ner i 1veckas till och vilade och knep. På dag två, så kände jag hur grejerna "gled på plats" när jag låg ner och knep. Gick jag ramlade det ner igen. Med tiden så ramlade det ner mindre ofta och till slut satt grejerna där de ska. Jag kunde absolut inte använda mig av någon som helst push-in-underkläder, för trycker du på magen, så blir även trycket nedåt större.

    Men, i mitt fall fixade jag det med knip och vila. Du kommer nog få hjälp med hur du ska gå till väga för att bli återställd igen. Nu är det ju hemskt mycket som trycker nedåt i livmodern.

    stor kram och lycka till!
  12. 6
    Jag fick ett framfall efter min förra förlossning. Jag födde med kejsarsnitt och ingen talade om för mig att det t o m är större risk för framfam efter kejsarsnitt, så jag gjorde inga knipövningar.

    En dag ramlade en del nästan ut. det såg ut som livmodertappen som var i öppningen av slidan och jag blev supernojjig, för jag ville INTE göra en operation till.

    Så jag mer eller mindre lade mig ner i 1veckas till och vilade och knep. På dag två, så kände jag hur grejerna "gled på plats" när jag låg ner och knep. Gick jag ramlade det ner igen. Med tiden så ramlade det ner mindre ofta och till slut satt grejerna där de ska. Jag kunde absolut inte använda mig av någon som helst push-in-underkläder, för trycker du på magen, så blir även trycket nedåt större.

    Men, i mitt fall fixade jag det med knip och vila. Du kommer nog få hjälp med hur du ska gå till väga för att bli återställd igen. Nu är det ju hemskt mycket som trycker nedåt i livmodern.

    stor kram och lycka till!
  13. Medlem sedan
    Oct 2009
    #7
    Tack snälla för ditt svar!

    Det låter ju faktiskt hoppfullt att man kan knipa bort det.
    Jag har aldrig hört talas om det här tidigare, så jag känner mig sätt chockad.
    Att man kan få framfall efter förlossningen har jag hört men inte före.

    Jag ska genast börja hårdköra med knipövningar och se om det blir bättre.

  14. 7
    Tack snälla för ditt svar!

    Det låter ju faktiskt hoppfullt att man kan knipa bort det.
    Jag har aldrig hört talas om det här tidigare, så jag känner mig sätt chockad.
    Att man kan få framfall efter förlossningen har jag hört men inte före.

    Jag ska genast börja hårdköra med knipövningar och se om det blir bättre.

  15. Medlem sedan
    Oct 2009
    #8
    Tusen tack för ert stöd!
    Känner mig lite lugnare nu efter att den första tokchocken lagt sig.

    Ska försöka göra mina knipövningar och vila, se om det hjälper.

  16. 8
    Tusen tack för ert stöd!
    Känner mig lite lugnare nu efter att den första tokchocken lagt sig.

    Ska försöka göra mina knipövningar och vila, se om det hjälper.

  17. Medlem sedan
    Aug 2009
    #9
    Det finns mycket info på nätet om framfall t.ex. på 1177 eller vårdguiden.se och så. Jag trodde att jag hade fått det eftersom det känns som att allt ramlar ut hela tiden, men det är nog inte så fast det känns så. Då läste jag på en hel del och fick bra info. Så sök gärna runt och läs. Hoppas det ordnar sig för dig.
  18. 9
    Det finns mycket info på nätet om framfall t.ex. på 1177 eller vårdguiden.se och så. Jag trodde att jag hade fått det eftersom det känns som att allt ramlar ut hela tiden, men det är nog inte så fast det känns så. Då läste jag på en hel del och fick bra info. Så sök gärna runt och läs. Hoppas det ordnar sig för dig.
  19. Medlem sedan
    Dec 2006
    #10
    Oj, större risk vid kejsarsnitt, hade ingen aning, bäst börja knipa nu alltså.
    Efter min förra förlossning knep jag från dag ett eftersom det kändes som att allt var på väg ut, i början kändes det som att man inte hade någon kraft alls men gör man det bara så blir det ju snabbt bättre.
  20. 10
    Oj, större risk vid kejsarsnitt, hade ingen aning, bäst börja knipa nu alltså.
    Efter min förra förlossning knep jag från dag ett eftersom det kändes som att allt var på väg ut, i början kändes det som att man inte hade någon kraft alls men gör man det bara så blir det ju snabbt bättre.
  21. Medlem sedan
    Jan 2010
    #11
    Hej Vännen! Hoppas det blir bättre. Låter som en riktig pärs. Tänkte höra om du hade tid för lunch innan det är dags. Hör av dig när du är på benen och det känns ok.

    Kram
  22. 11
    Hej Vännen! Hoppas det blir bättre. Låter som en riktig pärs. Tänkte höra om du hade tid för lunch innan det är dags. Hör av dig när du är på benen och det känns ok.

    Kram
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12
    Huu det där lät läskigt, tur att du har så många kloka mamor här inne som kan ge bra svar. Ska genast börja knipa jag med har varit ruskigt dålig på det.. Hoppas det blir bra för dig.
  24. 12
    Huu det där lät läskigt, tur att du har så många kloka mamor här inne som kan ge bra svar. Ska genast börja knipa jag med har varit ruskigt dålig på det.. Hoppas det blir bra för dig.
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #13
    Synd om!! Usch, det låter ju jättejobbigt! Det kommer säkert att gå tillbaka men förstår ju att det känns väldigt jobbigt just nu när det ändå är ett sånt stort tryck nedåt.

    De där jäkla järntabletterna som man måste ta och som ställer till det så med magen!!!! Kan de inte hitta på ett smidigare alternativ till oss gravida som redan har det kämpigt med kroppen så här i slutet..

    Många kramar till dig!!! Det kommer att ordna sig!
  26. 13
    Synd om!! Usch, det låter ju jättejobbigt! Det kommer säkert att gå tillbaka men förstår ju att det känns väldigt jobbigt just nu när det ändå är ett sånt stort tryck nedåt.

    De där jäkla järntabletterna som man måste ta och som ställer till det så med magen!!!! Kan de inte hitta på ett smidigare alternativ till oss gravida som redan har det kämpigt med kroppen så här i slutet..

    Många kramar till dig!!! Det kommer att ordna sig!
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14
    ujujuj, vilken pers du fått gå igenom. du har fått bra tips om detta så jag hoppas det har börjat hjälpa så du mår bättre nu.
    jag hoppas iaf att du har möjlighet att träffa mig och maria en gång till innan våra bebisar tittar ut.

    kramar i massor!
  28. 14
    ujujuj, vilken pers du fått gå igenom. du har fått bra tips om detta så jag hoppas det har börjat hjälpa så du mår bättre nu.
    jag hoppas iaf att du har möjlighet att träffa mig och maria en gång till innan våra bebisar tittar ut.

    kramar i massor!
  29. Medlem sedan
    Oct 2009
    #15
    Tack!! Ja, det har blivit lite bättre nu i helgen. Men fy vilken ångest jag fått inför den här förlossningen! Men nu kniper jag för kung och fosterland.

    Ja, vi kan väl träffas nu i veckan och ta en fika eller lunch! Skulle vara jättekul, jag slår en pling på måndag!!

    Kram
  30. 15
    Tack!! Ja, det har blivit lite bättre nu i helgen. Men fy vilken ångest jag fått inför den här förlossningen! Men nu kniper jag för kung och fosterland.

    Ja, vi kan väl träffas nu i veckan och ta en fika eller lunch! Skulle vara jättekul, jag slår en pling på måndag!!

    Kram
  31. Medlem sedan
    Oct 2009
    #16
    Ja, lite bättre har det blivit nu de sista dagarna.
    Inte kul det här!

    Ja, det skulle vara jättekul att hinna träffas en gång till innan våra småknyten kommit ut.

    Vi kan väl höras av på måndag.

    Kram!
  32. 16
    Ja, lite bättre har det blivit nu de sista dagarna.
    Inte kul det här!

    Ja, det skulle vara jättekul att hinna träffas en gång till innan våra småknyten kommit ut.

    Vi kan väl höras av på måndag.

    Kram!
  33. Medlem sedan
    Oct 2009
    #17
    Det har nu gått tillbaka lite och känns nu lite bättre.
    Men, det här med en stundande förlossning känns inte som någon höjdare!

    Hoppas era tarm magar håller sig i trim i alla fall!

    Kram!

  34. 17
    Det har nu gått tillbaka lite och känns nu lite bättre.
    Men, det här med en stundande förlossning känns inte som någon höjdare!

    Hoppas era tarm magar håller sig i trim i alla fall!

    Kram!

Liknande trådar

  1. Framfall
    By Anonym in forum _1206 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 20:30
  2. Framfall
    By See Me in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 14:04
  3. Framfall??
    By gordii in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 08:53
  4. Framfall?
    By tuva06 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 20:04
  5. Nån som op framfall?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 22:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar