vad kostar en IVF
Provrörsbefruktning - IVF
  1. Anonym
    #1

    vad kostar en IVF

    vi har 2 barn sen tidigare och har försökt att bli gravida med en trea i lite över 1 år. Det går inte!! Funderar på IVF men vad kostar det? Har för mig att jag läst att har man barn sen tidigare kan man inte få det betalt av landstinget, stämmer det? det kanske varierar från klinik till klinik, vi bor i sthlmsområdet.
  2. 1
    vad kostar en IVF vi har 2 barn sen tidigare och har försökt att bli gravida med en trea i lite över 1 år. Det går inte!! Funderar på IVF men vad kostar det? Har för mig att jag läst att har man barn sen tidigare kan man inte få det betalt av landstinget, stämmer det? det kanske varierar från klinik till klinik, vi bor i sthlmsområdet.
  3. Anonym
    #2

    ca 45000

    Barn sedan tidigare gör att det kostar. Runt 50000.
  4. 2
    ca 45000 Barn sedan tidigare gör att det kostar. Runt 50000.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Det beror på, man kan ju köpa ett försök eller ett "tre-pack". Ett försök kostar runt 20,000 kr och ett tre-pack runt 45,000.
    Vi går på Carl von Linné-kliniken i Uppsala kolla deras hemsida www.linne.se där hittar du allt.

    Lycka till!
  6. 3
    Det beror på, man kan ju köpa ett försök eller ett "tre-pack". Ett försök kostar runt 20,000 kr och ett tre-pack runt 45,000.
    Vi går på Carl von Linné-kliniken i Uppsala kolla deras hemsida www.linne.se där hittar du allt.

    Lycka till!
  7. Infertilia
    #4

    Billigast här:

    CvL tar 17000:- för distansbehandling. CA likaså. Falun tar lite mer,men det blir billigare om man behöver mer än tre försök. IVF-kliniken i Gbg är absolut billigast om man blir gravid-de har nåt specialpris då.
  8. 4
    Billigast här: CvL tar 17000:- för distansbehandling. CA likaså. Falun tar lite mer,men det blir billigare om man behöver mer än tre försök. IVF-kliniken i Gbg är absolut billigast om man blir gravid-de har nåt specialpris då.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    När man, som vi, har behandlingen på distans får man ju betala till läkaren på hemmaplan. Oavsett om man går på cvl eller hemma blir det samma kostnad dvs 22000. Kollar man priserna på cvl:s hemsida så står det totala priset.
  10. 5
    När man, som vi, har behandlingen på distans får man ju betala till läkaren på hemmaplan. Oavsett om man går på cvl eller hemma blir det samma kostnad dvs 22000. Kollar man priserna på cvl:s hemsida så står det totala priset.
  11. Medlem sedan
    Mar 2006
    #6

    Welcome to the jungle!

    Det kanske är olika från landsting till landsting, men det för Stockholm stämmer det att du får betala ur egen ficka om du har barn sedan tidigare.

    Nu behöver ju inte en IVF vara första steget, jag skulle snarare påstå att det är det sista steget. Hos en fertilitetsklinik kan ni ju få hjälp med att se var problemet kan ligga. Man börjar med att kolla t ex om dina äggledare funkar som de ska, kollar kvalitet på spermier osv. Och ibland kan det då finnas andra behandlingar som hjälper er; äggstimulering, insemination m.m.
    Dessa behandlingar går på vanlig landstingstaxa (om kliniken är ansluten till landstinget) dvs ni betalar bara upp till högkostnadsnivån (totalt 900 kronor under en period av 12 månader, och får därefter frikort).

    Börja alltså med att se till att få en remiss till en fertilitetsklinik av din läkare/gynekolog. Det kan vara en viss väntetid att komma in som patient, även på de privata klinikerna, som väl som kund är det inga väntetider för att påbörja behandling.

    Skulle det ändå bli fråga om IVF-behandling måste ni alltså betala själva. Där kan det löna sig att jämförprisa. I Stockholm på Sophiahemmet kostar en ivf idag 31 000:-, andra kliniker säljer behandlingar i 3-pack, eller har så kallade "garanti-priser" (ni betalar inte om ni inte blir gravida, men betalar då desto mer).

    När ni jämförprisar hittar ni säkert billigare kliniker en bit ut från Stockholm, men lägg då till i beräkningen kostad för alla resor, och förlorad arbetsinkomst. Under fertilitetsbehandlingar är besöken många och ofta täta.

    Men börja alltså med remissen. Stort lycka till, och låt mig i all välmening säga att jag hoppas att vi inte ses här framöver. :-)
  12. 6
    Welcome to the jungle! Det kanske är olika från landsting till landsting, men det för Stockholm stämmer det att du får betala ur egen ficka om du har barn sedan tidigare.

    Nu behöver ju inte en IVF vara första steget, jag skulle snarare påstå att det är det sista steget. Hos en fertilitetsklinik kan ni ju få hjälp med att se var problemet kan ligga. Man börjar med att kolla t ex om dina äggledare funkar som de ska, kollar kvalitet på spermier osv. Och ibland kan det då finnas andra behandlingar som hjälper er; äggstimulering, insemination m.m.
    Dessa behandlingar går på vanlig landstingstaxa (om kliniken är ansluten till landstinget) dvs ni betalar bara upp till högkostnadsnivån (totalt 900 kronor under en period av 12 månader, och får därefter frikort).

    Börja alltså med att se till att få en remiss till en fertilitetsklinik av din läkare/gynekolog. Det kan vara en viss väntetid att komma in som patient, även på de privata klinikerna, som väl som kund är det inga väntetider för att påbörja behandling.

    Skulle det ändå bli fråga om IVF-behandling måste ni alltså betala själva. Där kan det löna sig att jämförprisa. I Stockholm på Sophiahemmet kostar en ivf idag 31 000:-, andra kliniker säljer behandlingar i 3-pack, eller har så kallade "garanti-priser" (ni betalar inte om ni inte blir gravida, men betalar då desto mer).

    När ni jämförprisar hittar ni säkert billigare kliniker en bit ut från Stockholm, men lägg då till i beräkningen kostad för alla resor, och förlorad arbetsinkomst. Under fertilitetsbehandlingar är besöken många och ofta täta.

    Men börja alltså med remissen. Stort lycka till, och låt mig i all välmening säga att jag hoppas att vi inte ses här framöver. :-)
  13. Infertilia
    #7

    Inte för oss!

    Vi har betalat som mest kanske 3000:- till vår läkare. Några 5000:- skulle jag vägra betala för två VUL! Så distans blir billigare med en läkare som inte tar hutlöst betalt för knappt ingenting.
  14. 7
    Inte för oss! Vi har betalat som mest kanske 3000:- till vår läkare. Några 5000:- skulle jag vägra betala för två VUL! Så distans blir billigare med en läkare som inte tar hutlöst betalt för knappt ingenting.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Om du kollar på cvl:s hemsida står det att dom tar 22,500 kr. Det bet oftast direkt till dom men i annat fall kan man dra av den summa man bet till sin hemmadoktor mot uppvisande av kvitto. Alltså, vi betalar 5000 till vår dr och resten till dom. Du hade fått betala mer till kliniken.

    Eller har jag tolkat det fel?
  16. 8
    Om du kollar på cvl:s hemsida står det att dom tar 22,500 kr. Det bet oftast direkt till dom men i annat fall kan man dra av den summa man bet till sin hemmadoktor mot uppvisande av kvitto. Alltså, vi betalar 5000 till vår dr och resten till dom. Du hade fått betala mer till kliniken.

    Eller har jag tolkat det fel?
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9
    Vi har gjort 3 IVF (och 3 FET) på CvL. Vi betalade hela summan till CvL och hemmadoktorn fick sina pengar av dem. Sista gången var för 2 år sen.
  18. 9
    Vi har gjort 3 IVF (och 3 FET) på CvL. Vi betalade hela summan till CvL och hemmadoktorn fick sina pengar av dem. Sista gången var för 2 år sen.

Liknande trådar

  1. Vad kostar bio?
    By TacoBelle in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 15:06
  2. Vad kostar ett hus ?
    By Bygga nytt ? in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 13:18
  3. Vad kostar en Fun?
    By Linda m. Danne&Zebbe in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 09:16
  4. Hur mkt kostar(POP)
    By Annica in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 19:19
  5. Vad kostar???
    By Loa in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 15:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar