Blåa händer och fötter..
_0910 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2009
    #1

    Blåa händer och fötter..

    Satt och matade Emil nyligen och såg att hans händer var liksom blåröda, mörka.. syntes jättetydligt vid naglarna, men jag tänkte inte så mkt på det.. när jag lyfte upp honom såg jag att fötterna var likadana.. tog av honom kläderna och såg att från knäna och nedåt och ifrån armbågen och nedåt är han blåröd i huden.. ser att läppen blivit blå också och upp till näsan.. DÅ blir jag riktigt orolig.. men jag försökte söka på internet vad det kunde vara men hittade inget.. sval var han om händer och fötter men han hade ju kläder och vi var inomhus så han borde ju inte blivit för kall liksom.. han verkade ju må bra så jag lät det vara.. klädde honom i andra kläder och lite varmare ifall att.. nu är det väl i princip borta, 30 minuter senare.. men jag undrar, vad kan detta ha varit?! Först blev jag ju helt rädd och trodde han inte fick luft nog men insåg ju att han var glad och som vanligt så då lugnade jag mig.. och det försvann ju. Någon som vet vad det kan vara när man bli blå sådär?
  2. 1
    Blåa händer och fötter.. Satt och matade Emil nyligen och såg att hans händer var liksom blåröda, mörka.. syntes jättetydligt vid naglarna, men jag tänkte inte så mkt på det.. när jag lyfte upp honom såg jag att fötterna var likadana.. tog av honom kläderna och såg att från knäna och nedåt och ifrån armbågen och nedåt är han blåröd i huden.. ser att läppen blivit blå också och upp till näsan.. DÅ blir jag riktigt orolig.. men jag försökte söka på internet vad det kunde vara men hittade inget.. sval var han om händer och fötter men han hade ju kläder och vi var inomhus så han borde ju inte blivit för kall liksom.. han verkade ju må bra så jag lät det vara.. klädde honom i andra kläder och lite varmare ifall att.. nu är det väl i princip borta, 30 minuter senare.. men jag undrar, vad kan detta ha varit?! Först blev jag ju helt rädd och trodde han inte fick luft nog men insåg ju att han var glad och som vanligt så då lugnade jag mig.. och det försvann ju. Någon som vet vad det kan vara när man bli blå sådär?
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    ingen som vet nåt?
  4. 2
    ingen som vet nåt?
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Vi hade liknande problem när Bror var nyfödd och en tid efteråt. Han blev framförallt blå-lila runt munnen , under näsan och på händer och fötter. Jag tog med honom till vår barnläkare och han förklarade att små barns cirkulation inta alltid fungerar som den ska och då kan kroppen "stänga av" så att de är de viktigaste delarna som får den blodcirkulation som behövs. Vanligtvis är det då händer och fötter , dvs det som sitter längst ut från hjärtat som drabbas och de blir kalla.
    Om barnet i övrigt är ok är det ingen fara , skulle barnet dock uppvisa tecken på trötthet , inte vilja äta, apati så ska man åka in då det kan vara något hjärt/lung relaterat problem
    Hoppas nu att det inte kommer tillbaka för det ser obehagligt ut
    Bror fick det när han bara var ett par timmar gammal och vi var kvar på BB - gissa om jag fick panik !!!
  6. 3
    Vi hade liknande problem när Bror var nyfödd och en tid efteråt. Han blev framförallt blå-lila runt munnen , under näsan och på händer och fötter. Jag tog med honom till vår barnläkare och han förklarade att små barns cirkulation inta alltid fungerar som den ska och då kan kroppen "stänga av" så att de är de viktigaste delarna som får den blodcirkulation som behövs. Vanligtvis är det då händer och fötter , dvs det som sitter längst ut från hjärtat som drabbas och de blir kalla.
    Om barnet i övrigt är ok är det ingen fara , skulle barnet dock uppvisa tecken på trötthet , inte vilja äta, apati så ska man åka in då det kan vara något hjärt/lung relaterat problem
    Hoppas nu att det inte kommer tillbaka för det ser obehagligt ut
    Bror fick det när han bara var ett par timmar gammal och vi var kvar på BB - gissa om jag fick panik !!!
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4
    Jag förstår att du blev rädd! Men han har inget sådant nu eller?

    Tack för ditt svar.. ska hålla ögonen öppna om det händer igen. Det var obehagligt att se, kändes som något farligt liksom. Men han mådde bra och det försvann snabbt igen.
  8. 4
    Jag förstår att du blev rädd! Men han har inget sådant nu eller?

    Tack för ditt svar.. ska hålla ögonen öppna om det händer igen. Det var obehagligt att se, kändes som något farligt liksom. Men han mådde bra och det försvann snabbt igen.
  9. Medlem sedan
    Feb 2009
    #5
    Ring sjukvårdsupplysningen och prata med dom! Alltid skönt att få tips och råd från dem!
  10. 5
    Ring sjukvårdsupplysningen och prata med dom! Alltid skönt att få tips och råd från dem!
  11. Medlem sedan
    Feb 2007
    #6
    Hade han nyligen ätit?

    Ring sjukvårdsupplysningen anyways. Nelli, vår smalsticka kan bli blå om läppar och typ tungan o iiiiiiskall, lite blåish efter måltider.
    All syre går till magen då. Oki, inte all...;O)
  12. 6
    Hade han nyligen ätit?

    Ring sjukvårdsupplysningen anyways. Nelli, vår smalsticka kan bli blå om läppar och typ tungan o iiiiiiskall, lite blåish efter måltider.
    All syre går till magen då. Oki, inte all...;O)
  13. Medlem sedan
    Jan 2007
    #7
    Obehagligt när det blir så. Tyder ju på syrebrist. Blir det så igen skulle jag ringa och prata med sjukvårdsrådgivningen.
  14. 7
    Obehagligt när det blir så. Tyder ju på syrebrist. Blir det så igen skulle jag ringa och prata med sjukvårdsrådgivningen.
  15. Medlem sedan
    Jun 2000
    #8
    Läskigt! Jag skulle nog ringa sjukvårdsupplysningen och kolla vad dom har för förslag. Hoppas ni slipper uppleva det igen!
  16. 8
    Läskigt! Jag skulle nog ringa sjukvårdsupplysningen och kolla vad dom har för förslag. Hoppas ni slipper uppleva det igen!
  17. Medlem sedan
    May 2009
    #9
    Tack! Jag ska hålla koll och om det händer igen ska jag ringa och prata med dem. Ska ta upp det på bvc när vi är där om en vecka också och höra..
  18. 9
    Tack! Jag ska hålla koll och om det händer igen ska jag ringa och prata med dem. Ska ta upp det på bvc när vi är där om en vecka också och höra..
  19. Medlem sedan
    May 2009
    #10
    ja, jag upptäckte det när han åt och när jag lyfte upp honom efter måltiden. Intressant det du skriver.. kanske var en kombination av att vara lite kall + äta så behövdes syret där.. eller nåt.
  20. 10
    ja, jag upptäckte det när han åt och när jag lyfte upp honom efter måltiden. Intressant det du skriver.. kanske var en kombination av att vara lite kall + äta så behövdes syret där.. eller nåt.
  21. Medlem sedan
    May 2009
    #11
    Vi ringde för säkerhets skull nu.. de trodde mest på teorin att han sattit i halsen men det tror vi inte på. Men vi skulle hålla koll på om det hände igen eller om han börjar hosta eller bete sig konstigt då skulle vi ringa barnakuten.
  22. 11
    Vi ringde för säkerhets skull nu.. de trodde mest på teorin att han sattit i halsen men det tror vi inte på. Men vi skulle hålla koll på om det hände igen eller om han börjar hosta eller bete sig konstigt då skulle vi ringa barnakuten.
  23. Medlem sedan
    Jun 2000
    #12
    Vad dum jag är Jag tänkte att du skulle avvakta och ringa någonstans på måndag men jag kom inte på vart du kunde ringa. Det finns ju något ställe man kan ringa men jag vet inte vad det heter så jag skrev sjukvårdsupplysningen tillslut... Vänta nu... bvc heter det ju *dumskalle* Jag tycker du ska ringa på måndag till bvc och fråga eller vänta tills du har tid
  24. 12
    Vad dum jag är Jag tänkte att du skulle avvakta och ringa någonstans på måndag men jag kom inte på vart du kunde ringa. Det finns ju något ställe man kan ringa men jag vet inte vad det heter så jag skrev sjukvårdsupplysningen tillslut... Vänta nu... bvc heter det ju *dumskalle* Jag tycker du ska ringa på måndag till bvc och fråga eller vänta tills du har tid
  25. Medlem sedan
    Jun 2000
    #13
    Det där är anledningen till att jag nästan slutat att ringa vårdguiden eller vad dom heter. Dom har så många konstiga idéer för sig, som när jag hostade i september och dom skrämde upp mig med att jag nog hade en propp i lungan och jag satt på förlossningen halva kvällen. Jag tycker precis som du att det låter osannolikt att han skulle ha satt i halsen utan att ni märkt det.
  26. 13
    Det där är anledningen till att jag nästan slutat att ringa vårdguiden eller vad dom heter. Dom har så många konstiga idéer för sig, som när jag hostade i september och dom skrämde upp mig med att jag nog hade en propp i lungan och jag satt på förlossningen halva kvällen. Jag tycker precis som du att det låter osannolikt att han skulle ha satt i halsen utan att ni märkt det.
  27. Medlem sedan
    May 2009
    #14
    Vi brukar bara få meningen "ring barnakuten i växjö och fråga där istället" och där är de jättegulliga och snälla. Men när vi ringde dit nu så sa telefonsvararen; ring sjukvårdsupplysningen... så då gjorde vi det. Men där får man ofta inte hjälp..
  28. 14
    Vi brukar bara få meningen "ring barnakuten i växjö och fråga där istället" och där är de jättegulliga och snälla. Men när vi ringde dit nu så sa telefonsvararen; ring sjukvårdsupplysningen... så då gjorde vi det. Men där får man ofta inte hjälp..
  29. Medlem sedan
    Aug 2003
    #15
    Obehagligt när man inte vet vad som händer! Hur mår han nu?
    Carl har jättetaskig blodcirkulation och har haft så sedan födseln, han är nästan jämt småblå på fötterna och händerna. Maken har också så :/

    Hoppas det inte händer igen och att allt är bra med liten!
  30. 15
    Obehagligt när man inte vet vad som händer! Hur mår han nu?
    Carl har jättetaskig blodcirkulation och har haft så sedan födseln, han är nästan jämt småblå på fötterna och händerna. Maken har också så :/

    Hoppas det inte händer igen och att allt är bra med liten!
  31. Medlem sedan
    May 2009
    #16
    Jo, han är ju ofta småblå på händer och fötter, det har han varit hela tiden, men inte som idag. Men han mår fint, vi har inte märkt något särskilt.

    Jag har världens sämsta blodcirkulation.. mina fötter är alltid iskalla, även om jag ligger under duntäcke. Duschar jag hett tills fötterna till slut blir varma, ja då mår jag dåligt och blir svimfärdig, hehe.. är så van att ha kalla fötter att det måste vara så nu.
  32. 16
    Jo, han är ju ofta småblå på händer och fötter, det har han varit hela tiden, men inte som idag. Men han mår fint, vi har inte märkt något särskilt.

    Jag har världens sämsta blodcirkulation.. mina fötter är alltid iskalla, även om jag ligger under duntäcke. Duschar jag hett tills fötterna till slut blir varma, ja då mår jag dåligt och blir svimfärdig, hehe.. är så van att ha kalla fötter att det måste vara så nu.
  33. Medlem sedan
    Feb 2007
    #17
    Det hände för någon månad sedan när vi var ute och gick med vagnen - han sov och blev blå under näsan , runt läpparna och kall om näsan. Tydligen så kan det hända när de sover och cirkulationen är lägre , eller som när de äter som någon annan skrev här inne, barn har en förmåga att koncentrera cirkulationen dit det behövs !
  34. 17
    Det hände för någon månad sedan när vi var ute och gick med vagnen - han sov och blev blå under näsan , runt läpparna och kall om näsan. Tydligen så kan det hända när de sover och cirkulationen är lägre , eller som när de äter som någon annan skrev här inne, barn har en förmåga att koncentrera cirkulationen dit det behövs !
  35. Medlem sedan
    Mar 2009
    #18
    Det handlar bara om att bebisar har dålig blodcirkulation. Det har hänt Alva oxå och jag fick direkt svaret att jag skulle massera händer och fötter för att se till att dom fick tillbaka sin färg.

    Ingenting att vara orolig för.
  36. 18
    Det handlar bara om att bebisar har dålig blodcirkulation. Det har hänt Alva oxå och jag fick direkt svaret att jag skulle massera händer och fötter för att se till att dom fick tillbaka sin färg.

    Ingenting att vara orolig för.

Liknande trådar

  1. Öppna sår o blåa fötter
    By linusmormor in forum Klumpfot
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 21:54
  2. Ont i händer och fötter
    By S-mamman in forum _0806 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 19:18
  3. Små händer, små fötter och lit
    By anonym in forum Sex & erotik
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 16:07
  4. Ont i händer och fötter?
    By Freja in forum Komplikationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 09:09
  5. Ont i händer och fötter
    By Freja BF 15/8 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 15:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar