sätesbjudning?
_1005 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2009
    #1

    sätesbjudning?

    Hej!

    Min bebis har inte lagt sig tillrätta ännu i 35+4 och på måndag ska jag till kk för en kontroll om den vänt sig. Jag känner att den inte har det. Är rädd för vändningsförsöket och har hört många historier om det. Känner mig lugn inför både förlossning och kejsarsnitt men är väldigt orolig för just vändningen och hur bebisen upplever detta. Någon som har positiva erfarenheter och kan lugna mig lite?!

    Nu är bebisens rum helt färdigt det enda vi ska köpa är en hylla till förvaring. Min man har byggt ett fint skötbord och jag längtar verkligen efter den lill*.

    Trevlig helg på er!
  2. 1
    sätesbjudning? Hej!

    Min bebis har inte lagt sig tillrätta ännu i 35+4 och på måndag ska jag till kk för en kontroll om den vänt sig. Jag känner att den inte har det. Är rädd för vändningsförsöket och har hört många historier om det. Känner mig lugn inför både förlossning och kejsarsnitt men är väldigt orolig för just vändningen och hur bebisen upplever detta. Någon som har positiva erfarenheter och kan lugna mig lite?!

    Nu är bebisens rum helt färdigt det enda vi ska köpa är en hylla till förvaring. Min man har byggt ett fint skötbord och jag längtar verkligen efter den lill*.

    Trevlig helg på er!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2

    1a låg i säte

    Min 1a låg i säte (konstant från v 28). Jag gjorde vändningsförsök ganska sent, tror det var v 37+5 eller möjligen ännu senare. Det var inte alls läskigt eller ont, men lite obehagligt när läkaren tog i. Man får Bricanyl innan som är muskelavslappnande, man kan få hjärtklappning av den som helt klart känns lite obehagligt. De övervakar bebisen ett tag med ctg innan vändningsförsök och kollar med UL. Även efteråt övervakar de en stund innan man får gå hem.

    Min sätesbebis hade fixerat sig med rumpan ner så det gick inte att rubba honom en millimeter... Efter mycket velande, bäckenmätning och viktskattning så födde jag honom vaginalt i säte. En jättepositiv upplevelse som jag skulle göra igen om denna bebis ligger åt fel håll!

    Det finns även några tricks man kan göra själv för att vända bebis till huvud ner. Dels ligga högt med rumpan så mycket som möjligt. Ett sätt är att lägga en strykbräda mot en soffa och lägga sig huvud ner fötter upp på strykbrädan (jättelätt som höggravid... ). Ett annat är att vända med hjälp av en kylklamp: Sätt en kylklamp upptill på magen (där babyn har huvudet just nu) och lys med en ficklampa på motsatt sida. Barnet kommer då att vilja komma bort från det och ner till det varma (det är ett norskt tips, men inget skämt )

    Hoppas bebis samarbetar och vill vända huvudet ner!
  4. 2
    1a låg i säte Min 1a låg i säte (konstant från v 28). Jag gjorde vändningsförsök ganska sent, tror det var v 37+5 eller möjligen ännu senare. Det var inte alls läskigt eller ont, men lite obehagligt när läkaren tog i. Man får Bricanyl innan som är muskelavslappnande, man kan få hjärtklappning av den som helt klart känns lite obehagligt. De övervakar bebisen ett tag med ctg innan vändningsförsök och kollar med UL. Även efteråt övervakar de en stund innan man får gå hem.

    Min sätesbebis hade fixerat sig med rumpan ner så det gick inte att rubba honom en millimeter... Efter mycket velande, bäckenmätning och viktskattning så födde jag honom vaginalt i säte. En jättepositiv upplevelse som jag skulle göra igen om denna bebis ligger åt fel håll!

    Det finns även några tricks man kan göra själv för att vända bebis till huvud ner. Dels ligga högt med rumpan så mycket som möjligt. Ett sätt är att lägga en strykbräda mot en soffa och lägga sig huvud ner fötter upp på strykbrädan (jättelätt som höggravid... ). Ett annat är att vända med hjälp av en kylklamp: Sätt en kylklamp upptill på magen (där babyn har huvudet just nu) och lys med en ficklampa på motsatt sida. Barnet kommer då att vilja komma bort från det och ner till det varma (det är ett norskt tips, men inget skämt )

    Hoppas bebis samarbetar och vill vända huvudet ner!
  5. Xappoline
    #3
    Jag har vänt bebis och det gick jättebra. Jag tyckte det var spännande och intressant och bebisen vände sig och låg sedan kvar så. Jag mådde bra efteråt, bebisen med. De hade full koll på bebisen hela tiden, hur den mådde.
  6. 3
    Jag har vänt bebis och det gick jättebra. Jag tyckte det var spännande och intressant och bebisen vände sig och låg sedan kvar så. Jag mådde bra efteråt, bebisen med. De hade full koll på bebisen hela tiden, hur den mådde.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Jag var och vände min son i v 35, det gick jättebra. Det kändes bara lite kostigt och det är klart obekvämt eftersom läkaren får ta i en del (beroende på hur fixerad barnet är) men det gick jättebra! Du behöver inte vara orolig!
  8. 4
    Jag var och vände min son i v 35, det gick jättebra. Det kändes bara lite kostigt och det är klart obekvämt eftersom läkaren får ta i en del (beroende på hur fixerad barnet är) men det gick jättebra! Du behöver inte vara orolig!
  9. Medlem sedan
    Aug 2009
    #5
    Tack det känns nu mycket bättre. Jag ska på vändningsförsök på torsdag. Jag hoppas på att den vänder sig!
  10. 5
    Tack det känns nu mycket bättre. Jag ska på vändningsförsök på torsdag. Jag hoppas på att den vänder sig!

Liknande trådar

  1. Sätesbjudning
    By _mammamia_ in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 20:00
  2. hmm....sätesbjudning...
    By Mella in forum Förlossning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 23:39
  3. Sätesbjudning
    By Mast in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 07:39
  4. sätesbjudning
    By uskan in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 12:58
  5. sätesbjudning...
    By zandran in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 20:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar