Wildas ankomst till världen
_1004 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Wildas ankomst till världen

    8 april i V 39+2. Vaknar som vanlig tidigt på morgonen, för att jag behövde gå och kissa. Sätter mig upp i sängen, känner att det blir rejält blött i sängen. Klockan är 05:10 när jag kommer ned till toaletten. Jag är nu säker på att vattnet har börjat sippra, eftersom det rinner längs benen. Har dock inte några värkar. Går därför in i duschen för att bli ren och fin.


    Ringer till förlossningen vid 05:30 för att kolla om jag ska komma in på kontroll. Får en tid 10:30 på spec MVC för kontroll.


    Därefter ställer jag mig och diskar, kan ju inte ha en massa disk, när man kommer hem i från BB


    Fram emot kl 06 börjar jag få molande mensvärk, men inte något besvärliga värkar, de tilltar dock i styrka snabbt. Kl 06:15 väcker jag sambon, för jag känner på värkstyrkan att jag vill in till förlossningen innan 10:30.


    Sambon vaknar och väcker barnen. Sambon äter frukost och barnen gör sig i ordning för att gå upp till grannen, där de ska vara när jag är på förlossningen. Barnen är uppe vid grannen vid 7 -tiden.


    Jag har ringt förlossningen och sagt att jag nu har värkar med ca 2-3 min mellanrum och de gör rejält ont. BM säger att jag är välkommen in.


    Sambon har börjar plocka ut de saker vi ska ha med oss ut till bilen.


    Nu har jag så ont att jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen. Ber sambon sätta på TENS. Den hjälper faktiskt att ta bort toppen på värkstyrkan.


    Snart är vi klara att ge oss i väg. Känner dock att jag måste på toaletten innan vi åker, jag funderar också över hur jag ska klara av att sitta ned i ca 40 min i bilen in till förlossningen, eftersom det gör så ont nu...


    Tar en stund innan jag förstår att det är krystvärkar jag har och inte det att jag behöver bajsa.


    Ropar på sambon, han ringer förlossningen och pratat med BM där, får vägledning. Samtidigt har han ringt till SOS, så att ambulans är på väg.


    Kl 07:32 föds Wilda på badrumsgolvet hemma.


    Hon gnyr lite, så jag får frottera henne så att hon börjar skrika lite mer ordentligt. Det gör hon efter ca 20- 30 sekunder. Lyfter upp henne och lägger henne under min tröja.


    Väntar därefter på ambulansen. Får vänta ca 10-15 min efter det att Wilda är född innan den kommer.


    Ambulanspersonalen sätter peanger runt navel strängen. Därefter får jag och Wilda åka ambulans in till förlossningen. Sambon åker våran bil efter in.


    Kommer in till förlossningen strax efter 08:30, där moder kakan kommer ut. BM syr några stygn, hade spruckit lite grann.


    Dessa mått hade Wilda vid första undersökningen: 4040 gram, 51 cm lång, 35 cm i huvudmått.
  2. 1
    Wildas ankomst till världen 8 april i V 39+2. Vaknar som vanlig tidigt på morgonen, för att jag behövde gå och kissa. Sätter mig upp i sängen, känner att det blir rejält blött i sängen. Klockan är 05:10 när jag kommer ned till toaletten. Jag är nu säker på att vattnet har börjat sippra, eftersom det rinner längs benen. Har dock inte några värkar. Går därför in i duschen för att bli ren och fin.


    Ringer till förlossningen vid 05:30 för att kolla om jag ska komma in på kontroll. Får en tid 10:30 på spec MVC för kontroll.


    Därefter ställer jag mig och diskar, kan ju inte ha en massa disk, när man kommer hem i från BB


    Fram emot kl 06 börjar jag få molande mensvärk, men inte något besvärliga värkar, de tilltar dock i styrka snabbt. Kl 06:15 väcker jag sambon, för jag känner på värkstyrkan att jag vill in till förlossningen innan 10:30.


    Sambon vaknar och väcker barnen. Sambon äter frukost och barnen gör sig i ordning för att gå upp till grannen, där de ska vara när jag är på förlossningen. Barnen är uppe vid grannen vid 7 -tiden.


    Jag har ringt förlossningen och sagt att jag nu har värkar med ca 2-3 min mellanrum och de gör rejält ont. BM säger att jag är välkommen in.


    Sambon har börjar plocka ut de saker vi ska ha med oss ut till bilen.


    Nu har jag så ont att jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen. Ber sambon sätta på TENS. Den hjälper faktiskt att ta bort toppen på värkstyrkan.


    Snart är vi klara att ge oss i väg. Känner dock att jag måste på toaletten innan vi åker, jag funderar också över hur jag ska klara av att sitta ned i ca 40 min i bilen in till förlossningen, eftersom det gör så ont nu...


    Tar en stund innan jag förstår att det är krystvärkar jag har och inte det att jag behöver bajsa.


    Ropar på sambon, han ringer förlossningen och pratat med BM där, får vägledning. Samtidigt har han ringt till SOS, så att ambulans är på väg.


    Kl 07:32 föds Wilda på badrumsgolvet hemma.


    Hon gnyr lite, så jag får frottera henne så att hon börjar skrika lite mer ordentligt. Det gör hon efter ca 20- 30 sekunder. Lyfter upp henne och lägger henne under min tröja.


    Väntar därefter på ambulansen. Får vänta ca 10-15 min efter det att Wilda är född innan den kommer.


    Ambulanspersonalen sätter peanger runt navel strängen. Därefter får jag och Wilda åka ambulans in till förlossningen. Sambon åker våran bil efter in.


    Kommer in till förlossningen strax efter 08:30, där moder kakan kommer ut. BM syr några stygn, hade spruckit lite grann.


    Dessa mått hade Wilda vid första undersökningen: 4040 gram, 51 cm lång, 35 cm i huvudmått.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Oj,vilken förlossning! vad härligt att det gick bra så bra. har dina andra förlossningar gått fort med?
  4. 2
    Oj,vilken förlossning! vad härligt att det gick bra så bra. har dina andra förlossningar gått fort med?
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Nej

    De har tagit 1½ dygn samt 8 timmar, från första värkarna.
  6. 3
    Nej

    De har tagit 1½ dygn samt 8 timmar, från första värkarna.
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Wow vilken förlossning . Hur kändes det att hon kom hemma?? Jag hade blivit ganska rädd tror jag...? Men skönt att allt gick så fort och bra.
  8. 4
    Wow vilken förlossning . Hur kändes det att hon kom hemma?? Jag hade blivit ganska rädd tror jag...? Men skönt att allt gick så fort och bra.
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5
    Oj va imponerande. Va vi kvinnor kan :-))
    Härligt att allt gick bra, otrolig historia att berätta för Wilda i framtiden.
  10. 5
    Oj va imponerande. Va vi kvinnor kan :-))
    Härligt att allt gick bra, otrolig historia att berätta för Wilda i framtiden.
  11. Medlem sedan
    Jan 2010
    #6
    Wow, vad strongt! Vilken förlossning att berätta om! Jag hade nog dock varit riktigt skraj.. men vad gör man..bebben ska ju ut.

    Hoppas ni alla mår bra nu!
  12. 6
    Wow, vad strongt! Vilken förlossning att berätta om! Jag hade nog dock varit riktigt skraj.. men vad gör man..bebben ska ju ut.

    Hoppas ni alla mår bra nu!
  13. Medlem sedan
    Dec 2009
    #7
    Härligt! Vilken underbar historia. Nu blir ju t.o.m. jag inspirerad.
  14. 7
    Härligt! Vilken underbar historia. Nu blir ju t.o.m. jag inspirerad.
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Oj vilken upplevelse. Va fort det kan gå. Grattis!! va säger syskonen när ni berättat för dom?
  16. 8
    Oj vilken upplevelse. Va fort det kan gå. Grattis!! va säger syskonen när ni berättat för dom?
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Så skönt att läsa att allt gick bra trots den dramatiska ankomsten.
  18. 9
    Så skönt att läsa att allt gick bra trots den dramatiska ankomsten.
  19. Medlem sedan
    Aug 2009
    #10
    Wow... tårarna bara rinner... häftigt! Det gick ju superfort. Kanske skönt att du gjort det förut så du visste vad som hände. Skönt att allt gick bra också! Stort grattis till Wilda! Bra namn på en sån unge... *ler* Lycka till och gosa mycket!
  20. 10
    Wow... tårarna bara rinner... häftigt! Det gick ju superfort. Kanske skönt att du gjort det förut så du visste vad som hände. Skönt att allt gick bra också! Stort grattis till Wilda! Bra namn på en sån unge... *ler* Lycka till och gosa mycket!
  21. Medlem sedan
    Oct 2009
    #11
    Ohh, du store tid!! Vilken grej ni fick vara med om!!
    Lilla Wilda hade verkligen bråttom ut.
    O vad duktig du var!!
    Vad skönt att allt gick bra.

    Ett stort Grattis till er!!
  22. 11
    Ohh, du store tid!! Vilken grej ni fick vara med om!!
    Lilla Wilda hade verkligen bråttom ut.
    O vad duktig du var!!
    Vad skönt att allt gick bra.

    Ett stort Grattis till er!!
  23. Medlem sedan
    Jul 2009
    #12
    wow vilken förlossning. blir grymt impad av dig som klarade allt själv. Grattis till lilla Wilda!
  24. 12
    wow vilken förlossning. blir grymt impad av dig som klarade allt själv. Grattis till lilla Wilda!
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #13
    Oj, oj!! Nu sitter jag ju här å gråter igen!! Jag som precis hade slutat med det för idag.. Fast nu är det förstås tårar av glädje.

    Vad starkt av dig att fixa det helt själv! även om inte tror att man har ett val när bebisen väl valt att komma ut så behövs det ju ändå mental styrka och sinnesnärvaro.
    Jag är så imponerad!!!! STORT grattis!!! Vilken häftig upplevelse du har fått vara med om.

    Kram!
  26. 13
    Oj, oj!! Nu sitter jag ju här å gråter igen!! Jag som precis hade slutat med det för idag.. Fast nu är det förstås tårar av glädje.

    Vad starkt av dig att fixa det helt själv! även om inte tror att man har ett val när bebisen väl valt att komma ut så behövs det ju ändå mental styrka och sinnesnärvaro.
    Jag är så imponerad!!!! STORT grattis!!! Vilken häftig upplevelse du har fått vara med om.

    Kram!
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Ojoj, lite dramatiskt blev det ju! Men vad härligt att allt gick så bra. Tack för fin läsning.
  28. 14
    Ojoj, lite dramatiskt blev det ju! Men vad härligt att allt gick så bra. Tack för fin läsning.
  29. Medlem sedan
    Dec 2009
    #15
    Grattis! Tack för att du delade med dig av en helt otrolig upplevelse...och berättelse. Roligt att berätta för Wilda när hon blir större.
    Kramar!!!
  30. 15
    Grattis! Tack för att du delade med dig av en helt otrolig upplevelse...och berättelse. Roligt att berätta för Wilda när hon blir större.
    Kramar!!!
  31. Medlem sedan
    Feb 2010
    #16
    Ojsan! Gud vad duktig du var som fixade att få ut tjejen hemma! Men vilken tur att det i alla fall inte blev i bilen eller nåt på vägen in till sjukhuset!
    Kram på er!
  32. 16
    Ojsan! Gud vad duktig du var som fixade att få ut tjejen hemma! Men vilken tur att det i alla fall inte blev i bilen eller nåt på vägen in till sjukhuset!
    Kram på er!
  33. Medlem sedan
    Feb 2010
    #17
    Och stort grattis! Glömde ju säga det...
  34. 17
    Och stort grattis! Glömde ju säga det...
  35. Medlem sedan
    Dec 2006
    #18
    Grattis, vilken härlig berättelse och så skönt att det gick så bra!
  36. 18
    Grattis, vilken härlig berättelse och så skönt att det gick så bra!

Liknande trådar

  1. Nu är Wildas...
    By Eize/Åza m Wilda in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 22:17
  2. efter min sons ankomst till världen
    By anonym in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 20:16
  3. flyttar till ankomst april
    By jenny 72 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 15:57
  4. Nu har jag lagt till mig i en ny ankomst
    By anonym in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 20:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar