Medicinering
Kropp & hälsa
  1. Anonym
    #1

    Medicinering

    När man hämtar ut medicin på apoteket, går det då

    fram på något vis till läkaren, så dem vet att man hämtat medicinen?

    Bara funderar. Dem får ju tydligen extra betalt när nån fått recept utskrivet,

    om jag verkligen fått rätt info?

    Verkar ju helt skumt i så fall...
  2. 1
    Medicinering När man hämtar ut medicin på apoteket, går det då

    fram på något vis till läkaren, så dem vet att man hämtat medicinen?

    Bara funderar. Dem får ju tydligen extra betalt när nån fått recept utskrivet,

    om jag verkligen fått rätt info?

    Verkar ju helt skumt i så fall...
  3. Anonym
    #2
    Ja, läk kan gå in och titta. Har du ringt eller mailat för receptförnyelse?
    För att man får betala en liten summar är för att du inte har något frikort.
  4. 2
    Ja, läk kan gå in och titta. Har du ringt eller mailat för receptförnyelse?
    För att man får betala en liten summar är för att du inte har något frikort.
  5. Anonym
    #3

    jag har..

    mailat in.

    Men ändå att de ska ta ut extra för det?

    Menar det går ju så fort för dem att göra detta, mot

    om man går tillbaks till läkaren.



    Ja, läk kan gå in och titta. Har du ringt eller mailat för receptförnyelse?
    För att man får betala en liten summar är för att du inte har något frikort.
  6. 3
    jag har.. mailat in.

    Men ändå att de ska ta ut extra för det?

    Menar det går ju så fort för dem att göra detta, mot

    om man går tillbaks till läkaren.



    Ja, läk kan gå in och titta. Har du ringt eller mailat för receptförnyelse?
    För att man får betala en liten summar är för att du inte har något frikort.
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Inte med någon automatik. Man måste ha patientens uttryckliga medgivande för att få ta del av apotekens info om detta.

    Och nej, man får inget extra betalt för att skriva ett recept - däremot har en del landsting en (liten) patientavgift för att skriva nya recept. Och nej, det är inget obetydligt jobb - det krävs ofta att man letar i journalen varför man fått det tidigare, och vid vissa mediciner gäller det att man håller koll på mängderna, t ex beroendeframkallande mediciner. Och det BORDE vara en medveten tanke om man skall fortsätta med medicinen eller inte.
  8. 4
    Inte med någon automatik. Man måste ha patientens uttryckliga medgivande för att få ta del av apotekens info om detta.

    Och nej, man får inget extra betalt för att skriva ett recept - däremot har en del landsting en (liten) patientavgift för att skriva nya recept. Och nej, det är inget obetydligt jobb - det krävs ofta att man letar i journalen varför man fått det tidigare, och vid vissa mediciner gäller det att man håller koll på mängderna, t ex beroendeframkallande mediciner. Och det BORDE vara en medveten tanke om man skall fortsätta med medicinen eller inte.
  9. Anonym
    #5

    Ja jag förstår att ...

    det är mkt jobb med även detta..Bra att det kollas ordentligt så det

    inte skrivs ut för mkt medicin...

    Men jag tycker ändå att det kunde vara lite billigare att få ut medicin

    via mail /telefon, då man oftast ändå kräver mer tid av läkaren när man

    är på plats så att säga.





    Inte med någon automatik. Man måste ha patientens uttryckliga medgivande för att få ta del av apotekens info om detta.

    Och nej, man får inget extra betalt för att skriva ett recept - däremot har en del landsting en (liten) patientavgift för att skriva nya recept. Och nej, det är inget obetydligt jobb - det krävs ofta att man letar i journalen varför man fått det tidigare, och vid vissa mediciner gäller det att man håller koll på mängderna, t ex beroendeframkallande mediciner. Och det BORDE vara en medveten tanke om man skall fortsätta med medicinen eller inte.
  10. 5
    Ja jag förstår att ... det är mkt jobb med även detta..Bra att det kollas ordentligt så det

    inte skrivs ut för mkt medicin...

    Men jag tycker ändå att det kunde vara lite billigare att få ut medicin

    via mail /telefon, då man oftast ändå kräver mer tid av läkaren när man

    är på plats så att säga.





    Inte med någon automatik. Man måste ha patientens uttryckliga medgivande för att få ta del av apotekens info om detta.

    Och nej, man får inget extra betalt för att skriva ett recept - däremot har en del landsting en (liten) patientavgift för att skriva nya recept. Och nej, det är inget obetydligt jobb - det krävs ofta att man letar i journalen varför man fått det tidigare, och vid vissa mediciner gäller det att man håller koll på mängderna, t ex beroendeframkallande mediciner. Och det BORDE vara en medveten tanke om man skall fortsätta med medicinen eller inte.
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Men du - vad tar de för att ringa in ett recept? 80 - 100 kr. Och som aiskylos säger så tar det ju faktiskt tid att kolla upp.
    Jag är så tacksam för att vi har ett högkostnadsskydd i Sverige. Om det inte fanns skulle jag måsta betala ca 50000 kr per år. Då betalar jag gärna 100 kr för att få förnyelse på ett recept.
  12. 6
    Men du - vad tar de för att ringa in ett recept? 80 - 100 kr. Och som aiskylos säger så tar det ju faktiskt tid att kolla upp.
    Jag är så tacksam för att vi har ett högkostnadsskydd i Sverige. Om det inte fanns skulle jag måsta betala ca 50000 kr per år. Då betalar jag gärna 100 kr för att få förnyelse på ett recept.
  13. Anonym
    #7

    Aiskylos..

    såg att du är läkare : )

    Kan du berätta något om trombocytemi?

    Vad är det för sjukdom?
  14. 7
    Aiskylos.. såg att du är läkare : )

    Kan du berätta något om trombocytemi?

    Vad är det för sjukdom?
  15. Anonym
    #8
    Va fasen.. denna hamnade fel såklart.
  16. 8
    Va fasen.. denna hamnade fel såklart.

Liknande trådar

  1. Medicinering
    By durian in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 20:58
  2. Medicinering
    By durian in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 11:05
  3. Medicinering....
    By aurora_leigh in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 08:38
  4. medicinering
    By HönaPöna in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 21:35
  5. Medicinering
    By Ny på det här... in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 15:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar