Kan man sjukskriva sig?
_1005 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Kan man sjukskriva sig?

    Kan man på eget initiativ sjukskriva sig för graviditetsrelaterade problem? Har ont i ryggen och är fruktansvärt trött. Jag tänker att om jag inte vore gravid och mådde så här skulle jag stanna hemma från jobbet. Nu känns det som att jag måste ta ut föräldraledigt om jag vill vara hemma. Är det så?
  2. 1
    Kan man sjukskriva sig? Kan man på eget initiativ sjukskriva sig för graviditetsrelaterade problem? Har ont i ryggen och är fruktansvärt trött. Jag tänker att om jag inte vore gravid och mådde så här skulle jag stanna hemma från jobbet. Nu känns det som att jag måste ta ut föräldraledigt om jag vill vara hemma. Är det så?
  3. Xappoline
    #2
    Från åttonde sjukdagen kräver arbetsgivaren sjukintyg.
  4. 2
    Från åttonde sjukdagen kräver arbetsgivaren sjukintyg.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Fram tills dess då? Kan jag vara hemma för graviditetsrelaterade problem utan sjukintyg då? Kan arbetsgivare säga nej till sjukskrivning som beror på graviditetsbesvär?
  6. 3
    Fram tills dess då? Kan jag vara hemma för graviditetsrelaterade problem utan sjukintyg då? Kan arbetsgivare säga nej till sjukskrivning som beror på graviditetsbesvär?
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    jag ser ingen anledning till att det inte skulle kunna gå att sjukskriva sig i 7 dagar utan intyg. som du skriver så hade du ju stannat hemma från jobbet om du mått så här utan att vara gravid. varför plåga ihjäl dig.

    jag hade sjukskrivit mig en vecka iaf. du har inte långt kvar av din graviditet. sköt om dig nu! kram
  8. 4
    jag ser ingen anledning till att det inte skulle kunna gå att sjukskriva sig i 7 dagar utan intyg. som du skriver så hade du ju stannat hemma från jobbet om du mått så här utan att vara gravid. varför plåga ihjäl dig.

    jag hade sjukskrivit mig en vecka iaf. du har inte långt kvar av din graviditet. sköt om dig nu! kram
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5
    Har skickat ett mail till min chef och kollat om det är ok - lika bra lägga korten på bordet, tänker att det brukar löna sig.
  10. 5
    Har skickat ett mail till min chef och kollat om det är ok - lika bra lägga korten på bordet, tänker att det brukar löna sig.
  11. Medlem sedan
    Oct 2009
    #6
    När min foglossning satte igång rejält sjukskrev jag mig i en vecka. Arbetsgivaren sa ingenting om det. Sen krävdes så klart sjukintyg. Man har rätt till en veckas sjukskrivning utan läkarintyg men jag tror att arbetsgivaren kan begära sjukintyg från första dagen om det finns anledning till det.

    Lycks till! Hoppas du piggar på dig!
  12. 6
    När min foglossning satte igång rejält sjukskrev jag mig i en vecka. Arbetsgivaren sa ingenting om det. Sen krävdes så klart sjukintyg. Man har rätt till en veckas sjukskrivning utan läkarintyg men jag tror att arbetsgivaren kan begära sjukintyg från första dagen om det finns anledning till det.

    Lycks till! Hoppas du piggar på dig!
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7
    Är lite bekymrad bara eftersom det ju iaf tidigare varit problem att från försäkringskassan få igenom ersättning för grav.relaterade problem, så jag tänker att det kanske även kan vara problem med arbetsgivare.
  14. 7
    Är lite bekymrad bara eftersom det ju iaf tidigare varit problem att från försäkringskassan få igenom ersättning för grav.relaterade problem, så jag tänker att det kanske även kan vara problem med arbetsgivare.
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8
    ja absolut! ärlighet varar längst.
  16. 8
    ja absolut! ärlighet varar längst.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9

    Ja det kan du

    Du får sjukskriva dig själv första veckan, sen krävs läkarintyg. En arbetsgivare kan i undantagsfall (vid särskilda skäl som det så fint står i lagen) kräva läkarintyg från dag 1, men det är väldigt väldigt ovanligt och sker mest med arbetstagare som t ex ofta är hemma och är "måndagssjuka", alltså något som ska ha pågått under en period innan arbetsgivaren börjar kräva intyg från dag 1.

    Skulle du ha en knasig arbetsgivare som skulle få för sig att kräva sjukintyg från dag 1 så be om läkarintyg från din MVC. Din arbetsgivare kan inte göra en egen bedömning utifrån sjukintyget (som FKs försäkringsläkare kan göra) utan är då skyldig att betala ut sjuklön.

    Förresten bör du kunna sjukskriva dig med läkarintyg från dag 8, din arbetsgivare är då skyldig att betala sjuklön till dig ytterligare en vecka innan du behöver blanda in FK i det hela!

    Kram och hoppas det löser sig

    /Myral, fd personalchef
  18. 9
    Ja det kan du Du får sjukskriva dig själv första veckan, sen krävs läkarintyg. En arbetsgivare kan i undantagsfall (vid särskilda skäl som det så fint står i lagen) kräva läkarintyg från dag 1, men det är väldigt väldigt ovanligt och sker mest med arbetstagare som t ex ofta är hemma och är "måndagssjuka", alltså något som ska ha pågått under en period innan arbetsgivaren börjar kräva intyg från dag 1.

    Skulle du ha en knasig arbetsgivare som skulle få för sig att kräva sjukintyg från dag 1 så be om läkarintyg från din MVC. Din arbetsgivare kan inte göra en egen bedömning utifrån sjukintyget (som FKs försäkringsläkare kan göra) utan är då skyldig att betala ut sjuklön.

    Förresten bör du kunna sjukskriva dig med läkarintyg från dag 8, din arbetsgivare är då skyldig att betala sjuklön till dig ytterligare en vecka innan du behöver blanda in FK i det hela!

    Kram och hoppas det löser sig

    /Myral, fd personalchef
  19. Xappoline
    #10
    Du behöver inte ange vad det är för "fel" på dig antar jag. På samma sätta som om man är förkyld eller hemma för migrän eller vad det är. Du är hemma för ohälsa, du kommer på torsdag.

    Du kan ju också berätta för din chef om det känns bra, att du känner att du behöver ta igen dig på ett eller annat sätt. Kanske tre dagar hemma, eller halvdagar hela veckan? Att det är för att du inte vill bli sjukskriven på ett mer definitivt sätt. En chef bör lyssna på det örat.
  20. 10
    Du behöver inte ange vad det är för "fel" på dig antar jag. På samma sätta som om man är förkyld eller hemma för migrän eller vad det är. Du är hemma för ohälsa, du kommer på torsdag.

    Du kan ju också berätta för din chef om det känns bra, att du känner att du behöver ta igen dig på ett eller annat sätt. Kanske tre dagar hemma, eller halvdagar hela veckan? Att det är för att du inte vill bli sjukskriven på ett mer definitivt sätt. En chef bör lyssna på det örat.
  21. Medlem sedan
    Oct 2009
    #11
    Jag fick igenom foglossning som sjukdom även hos FK.

    Lycka till!
  22. 11
    Jag fick igenom foglossning som sjukdom även hos FK.

    Lycka till!
  23. Medlem sedan
    Dec 2006
    #12
    håller med, om du hade varit en av mina anställda och sagt som det var hade du självklart fått va hemma ett par dar om du mår så dåligt att du inte kan jobba. men om man ljuger och smusslar och så, då blir jag som chef irriterad! Hoppas nu att din chef går att prata med!
    Kram
  24. 12
    håller med, om du hade varit en av mina anställda och sagt som det var hade du självklart fått va hemma ett par dar om du mår så dåligt att du inte kan jobba. men om man ljuger och smusslar och så, då blir jag som chef irriterad! Hoppas nu att din chef går att prata med!
    Kram

Liknande trådar

  1. Är det ok att sjukskriva sig??
    By Veru in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 22:33
  2. Kan man sjukskriva sig
    By Guinan in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 10:34
  3. Sjukskriva sig
    By trött & ledsen in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 15:37
  4. Sjukskriva sig?
    By Cec ilia in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 19:27
  5. När sjukskriva sig???
    By Mulle3 in forum _0706 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 13:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar