Delad förldrarledighet?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Anonym
    #1

    Delad förldrarledighet?

    Önskar lite erfarenhet om hur ni andra delar på er föräldrarledighet, har en 5 årig dotter, men hade inte GV om henne de första tre åren då mamman inte ville skriva på papprena. Dock har vi haft ett delat umgänge, visserligen upptrappande från någon dag i veckan tills för något årsedan med VV.

    I samband med GV fick jag 30 dagar av föräldrarledigheten, men mamman har ca 90 dagar kvar.

    Vi har haft flera diskussioner om detta, och för min dotters mamma är det absolut uteslutet att jag skall få några fler dagar, de är hennes (PUNKT)

    Är jag ensam om en sådan situation? Hur har ni andra gjort/hanterat liknade situationer?
  2. 1
    Delad förldrarledighet? Önskar lite erfarenhet om hur ni andra delar på er föräldrarledighet, har en 5 årig dotter, men hade inte GV om henne de första tre åren då mamman inte ville skriva på papprena. Dock har vi haft ett delat umgänge, visserligen upptrappande från någon dag i veckan tills för något årsedan med VV.

    I samband med GV fick jag 30 dagar av föräldrarledigheten, men mamman har ca 90 dagar kvar.

    Vi har haft flera diskussioner om detta, och för min dotters mamma är det absolut uteslutet att jag skall få några fler dagar, de är hennes (PUNKT)

    Är jag ensam om en sådan situation? Hur har ni andra gjort/hanterat liknade situationer?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Som jag ser det så kan du inte göra ngt mer. Om mamman vägrar dela med sig av några till så är det som det är - bara till att gilla läget lixom.

    Med tanke på att mamman hade EV i början så fck hon ju de flesta utom dina "öronmärkta". Sen om hon då plockat ut de flest under dessa år så är det ju klart att det inte finns så många kvar. Dessutom så har ju mamman ingen laglig skyldighet att ge dig några extra utöver dina egna "öronmärkta".
  4. 2
    Som jag ser det så kan du inte göra ngt mer. Om mamman vägrar dela med sig av några till så är det som det är - bara till att gilla läget lixom.

    Med tanke på att mamman hade EV i början så fck hon ju de flesta utom dina "öronmärkta". Sen om hon då plockat ut de flest under dessa år så är det ju klart att det inte finns så många kvar. Dessutom så har ju mamman ingen laglig skyldighet att ge dig några extra utöver dina egna "öronmärkta".
  5. Medlem sedan
    Mar 2010
    #3
    För det 1:a Grattis till att nu har fått det att fungera.

    För det 2:a Vad klokt av er att inte börja med vv direkt. Det är väldigt omdisskuterat om det är bra för barnet. Tips Läs lite utvecklingsspykologi tex Johan Cullberg om spädbarnets utveckling och hur det knyter an, finner sin jag skänsla osv. Att ha vv om en 7månaders kan vara katastrof för barnet.

    För det 3:e tycker jag du måste ha en viss förtåelse för att mamman inte chansade och gick med på gv direkt. Även om det känns orättvist så förstår du säkert att det är riskfullt att göra så innan man vet om sammarbetet kommer att fungera med den andre föräldern.

    För det 4:e Oavsett anledningen till att ni inte delade lika från start så har ju mamman förlorat mest i förlorad arbetsinkomst osv. Hennes yrkeskarriär har belastas mest av att hon varit mammaledig så därför kan du väl unna henne att få lite extra pengar då hon behöver vara föräldraledig? Du kan ju också ta leding när du vill även om du inte har föräldradagar.

    För det 5:e Du kommer kunna få en minst lika god kontakt med ditt barn trots att ni inte hade vv från början. Det inser du väl? Eller hur?

    För det 6:e Du och mamman måste kunna sammarbeta en låååång tid frammåt. Varför bråka om _småsaker_ med ditt barns mamma?

    (För det 7:e Du har inte juridiskt rätt att kräva dessa dagar. )
  6. 3
    För det 1:a Grattis till att nu har fått det att fungera.

    För det 2:a Vad klokt av er att inte börja med vv direkt. Det är väldigt omdisskuterat om det är bra för barnet. Tips Läs lite utvecklingsspykologi tex Johan Cullberg om spädbarnets utveckling och hur det knyter an, finner sin jag skänsla osv. Att ha vv om en 7månaders kan vara katastrof för barnet.

    För det 3:e tycker jag du måste ha en viss förtåelse för att mamman inte chansade och gick med på gv direkt. Även om det känns orättvist så förstår du säkert att det är riskfullt att göra så innan man vet om sammarbetet kommer att fungera med den andre föräldern.

    För det 4:e Oavsett anledningen till att ni inte delade lika från start så har ju mamman förlorat mest i förlorad arbetsinkomst osv. Hennes yrkeskarriär har belastas mest av att hon varit mammaledig så därför kan du väl unna henne att få lite extra pengar då hon behöver vara föräldraledig? Du kan ju också ta leding när du vill även om du inte har föräldradagar.

    För det 5:e Du kommer kunna få en minst lika god kontakt med ditt barn trots att ni inte hade vv från början. Det inser du väl? Eller hur?

    För det 6:e Du och mamman måste kunna sammarbeta en låååång tid frammåt. Varför bråka om _småsaker_ med ditt barns mamma?

    (För det 7:e Du har inte juridiskt rätt att kräva dessa dagar. )

Liknande trådar

  1. 2-delad overall
    By Sanna med P & S in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 11:15
  2. Delad vårdnad - delad kostnad?
    By Molle11 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 22:18
  3. Hur ser jag om jag har delad..
    By Bea in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 12:59
  4. Delad VAB
    By seven in forum Feminism & jämställdhet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 15:46
  5. Ang delad fp 2
    By Lina in forum Föräldraskap
    Svar: 100
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 10:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar