Allergi mot morötter?
_0910 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Allergi mot morötter?

    Kan man ha det? Flickorna fick varsin skalad morot att knapra på innan middagen och det är ju inte första gången de får det, men idag så klagade 7-åringen på att det gjorde ont på tungan och när jag kollade kunde man se att tungspetsen var röd och svullen.

    Maken och äldsta dottern är allergisk mot röd paprika och deras symptom är samma...tungan svullnar upp och gör ont.

    Dottern påstår att hon har två kompisar på skolan som också är allergiska mot morötter men jag har aldrig hört talas om allergi mot morötter

    Någon som vet eller har erfarenhet?
    MammaMu till fem prinsessor
  2. 1
    Allergi mot morötter? Kan man ha det? Flickorna fick varsin skalad morot att knapra på innan middagen och det är ju inte första gången de får det, men idag så klagade 7-åringen på att det gjorde ont på tungan och när jag kollade kunde man se att tungspetsen var röd och svullen.

    Maken och äldsta dottern är allergisk mot röd paprika och deras symptom är samma...tungan svullnar upp och gör ont.

    Dottern påstår att hon har två kompisar på skolan som också är allergiska mot morötter men jag har aldrig hört talas om allergi mot morötter

    Någon som vet eller har erfarenhet?
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Min sambo är allergisk mot morötter (råa). Han kan äta kokta morötter men när han äter råa morötter börjar det klia i munnen väldigt mycket. Han är även allergisk mot råa potatisar (han kan inte skala potatis bland annat, äta rå potatis gör man ju inte så ofta). Vet inte om det hör ihop..
  4. 2
    Min sambo är allergisk mot morötter (råa). Han kan äta kokta morötter men när han äter råa morötter börjar det klia i munnen väldigt mycket. Han är även allergisk mot råa potatisar (han kan inte skala potatis bland annat, äta rå potatis gör man ju inte så ofta). Vet inte om det hör ihop..
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3
    Åh f-n...då stämmer det alltså!

    Vad tråkigt att dottern inte kan äta råa morätter längre
    Jag älskar morötter och det är så bra att ge barnen när de springer runt och är hungriga innan middagen är klar.
  6. 3
    Åh f-n...då stämmer det alltså!

    Vad tråkigt att dottern inte kan äta råa morätter längre
    Jag älskar morötter och det är så bra att ge barnen när de springer runt och är hungriga innan middagen är klar.
  7. Medlem sedan
    Nov 2005
    #4
    Ganska ok annars att vara allerigsk mot att skala potatis...
  8. 4
    Ganska ok annars att vara allerigsk mot att skala potatis...
  9. Medlem sedan
    May 2009
    #5
    Ja, jag tror jag också ska bli det..
  10. 5
    Ja, jag tror jag också ska bli det..
  11. Medlem sedan
    Aug 2009
    #6
    Är hon känslig mot björkpollen eller annan pollen? Det är en ganska vanlig korsreaktion nämligen. Min man är pollenallergiker och reagerar mot all stenfrukt, råa morötter, tomater, paprika och potatisskal (ingen trodde honom när han inte ville skala potatis när han var liten..) och även en del nötter (han klarar banan och apelsin..).
    Men läkarna har förklarat att han egentligen inte är allergisk mot maten utan pollen. Men vad spelar det för roll när man svullnar och det kliar liksom..

    /lisa på besök från novembergruppen
  12. 6
    Är hon känslig mot björkpollen eller annan pollen? Det är en ganska vanlig korsreaktion nämligen. Min man är pollenallergiker och reagerar mot all stenfrukt, råa morötter, tomater, paprika och potatisskal (ingen trodde honom när han inte ville skala potatis när han var liten..) och även en del nötter (han klarar banan och apelsin..).
    Men läkarna har förklarat att han egentligen inte är allergisk mot maten utan pollen. Men vad spelar det för roll när man svullnar och det kliar liksom..

    /lisa på besök från novembergruppen
  13. Medlem sedan
    May 2009
    #7
    Det stämmer på min sambo, han är björkallergiker och han reagerar ju mot rå morot och rå potatis. Och äpple och liknande.. dock inte tomater och paprika.
  14. 7
    Det stämmer på min sambo, han är björkallergiker och han reagerar ju mot rå morot och rå potatis. Och äpple och liknande.. dock inte tomater och paprika.
  15. Medlem sedan
    Mar 2009
    #8
    Va va va?? Hur funkar det? Är det inte så att han är allergisk mot pollen OCH det andra...? Och att det kanske ger utslag bara då det är pollen i luften då? I´m not following..
  16. 8
    Va va va?? Hur funkar det? Är det inte så att han är allergisk mot pollen OCH det andra...? Och att det kanske ger utslag bara då det är pollen i luften då? I´m not following..
  17. Medlem sedan
    Mar 2009
    #9
    Meh, ja fattar inte...är det pollen i potatis???
  18. 9
    Meh, ja fattar inte...är det pollen i potatis???
  19. Medlem sedan
    Aug 2007
    #10
    Nej inte vad vi vet. Hon har aldrig haft några såna problem. Bara för att vara säker...vilka symptom får man om man är allergisk mot björkpollen/övriga pollen?
  20. 10
    Nej inte vad vi vet. Hon har aldrig haft några såna problem. Bara för att vara säker...vilka symptom får man om man är allergisk mot björkpollen/övriga pollen?
  21. Medlem sedan
    Aug 2009
    #11
    Nä, inte pollen i morötter. Men det är knäppt, jag håller helt med!

    Det är ämnen i tex morot som liknar de i pollen. Jag kopierade följande från vårdguidens sida:

    Korsreaktioner:
    Den som är allergisk kan få så kallade korsreaktioner och reagera på olika livsmedel. Korsreaktionen beror på att vissa ämnen liknar det ämne du är allergisk mot. Det är inte alla som får korsreaktioner och man behöver inte reagera på alla ämnen som står på listorna. Får du inga besvär av ett födoämne kan du fortsätta att äta det.
    Vanliga korsallergier är framförallt klåda i munnen av nedanstående födoämnen:
    Allergi mot björkpollen kan ge korsreaktioner på aprikos, hasselnöt, kiwi, körsbär, mandel, morot, persika, plommon, potatis, päron, selleri, äpple.
    Allergi mot gråbo kan ge reaktioner om du äter anis, curry, fänkål, kamomill, koriander, kummin, malört, morot, paprika, persilja, selleri, senap, solrosfrö, vitlök.
    Allergi mot latex (gummi) kan ge reaktioner om du äter avokado, banan, jordnötter, kastanj, kiwi, körsbär, nektarin, plommon.
  22. 11
    Nä, inte pollen i morötter. Men det är knäppt, jag håller helt med!

    Det är ämnen i tex morot som liknar de i pollen. Jag kopierade följande från vårdguidens sida:

    Korsreaktioner:
    Den som är allergisk kan få så kallade korsreaktioner och reagera på olika livsmedel. Korsreaktionen beror på att vissa ämnen liknar det ämne du är allergisk mot. Det är inte alla som får korsreaktioner och man behöver inte reagera på alla ämnen som står på listorna. Får du inga besvär av ett födoämne kan du fortsätta att äta det.
    Vanliga korsallergier är framförallt klåda i munnen av nedanstående födoämnen:
    Allergi mot björkpollen kan ge korsreaktioner på aprikos, hasselnöt, kiwi, körsbär, mandel, morot, persika, plommon, potatis, päron, selleri, äpple.
    Allergi mot gråbo kan ge reaktioner om du äter anis, curry, fänkål, kamomill, koriander, kummin, malört, morot, paprika, persilja, selleri, senap, solrosfrö, vitlök.
    Allergi mot latex (gummi) kan ge reaktioner om du äter avokado, banan, jordnötter, kastanj, kiwi, körsbär, nektarin, plommon.
  23. Medlem sedan
    Aug 2009
    #12
    Kolla mitt svar ovan till Emmet27.
  24. 12
    Kolla mitt svar ovan till Emmet27.
  25. Medlem sedan
    Mar 2009
    #13
    Aha, nu fattar jag! Tack för lektionen !
  26. 13
    Aha, nu fattar jag! Tack för lektionen !
  27. Medlem sedan
    Aug 2007
    #14
    Dum fråga kanske...men gråbo...är det gräs?
  28. 14
    Dum fråga kanske...men gråbo...är det gräs?
  29. Medlem sedan
    Aug 2009
    #15
    eeh, det var en bra fråga. Ska kolla
  30. 15
    eeh, det var en bra fråga. Ska kolla
  31. Medlem sedan
    Aug 2009
    #16
    Det verkar vara nåt ogräsliknande.. ser ut som typ kardborre. Växer i vägkanter, på lastplatser osv.
  32. 16
    Det verkar vara nåt ogräsliknande.. ser ut som typ kardborre. Växer i vägkanter, på lastplatser osv.
  33. Medlem sedan
    Aug 2009
    #17
    Det var så lite

    Gubben min har varit pollenallergisk sen han var liten. Plus att han såklart trott att han varit allergisk mot all frukt osv (du ska se när han ätit päron...större läppar går inte att köpa för pengar..). Men förra året, 35 år senare, får han veta det där med korsreaktioner...
    Man vill ju vidareförmedla sin nya kunskap
  34. 17
    Det var så lite

    Gubben min har varit pollenallergisk sen han var liten. Plus att han såklart trott att han varit allergisk mot all frukt osv (du ska se när han ätit päron...större läppar går inte att köpa för pengar..). Men förra året, 35 år senare, får han veta det där med korsreaktioner...
    Man vill ju vidareförmedla sin nya kunskap
  35. Medlem sedan
    Feb 2009
    #18
    Ja!
    Ett barn jag hade på förskolan var det och även pollenallergiker.
  36. 18
    Ja!
    Ett barn jag hade på förskolan var det och även pollenallergiker.
  37. Medlem sedan
    Feb 2009
    #19
    vet ej om morötter och pllen har något samband. men problemen började samtidigt för henne. Pollenallergiker är ibland allergiska mot stenfrukter eller kärnfrukter.
  38. 19
    vet ej om morötter och pllen har något samband. men problemen började samtidigt för henne. Pollenallergiker är ibland allergiska mot stenfrukter eller kärnfrukter.
  39. Medlem sedan
    Aug 2007
    #20
    Borde ju inte vara ngn fara att bli utsatt för det då! Sällan vi hänger vid vägkanter eller på lastplatser
  40. 20
    Borde ju inte vara ngn fara att bli utsatt för det då! Sällan vi hänger vid vägkanter eller på lastplatser
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Morötter
    By sandringen in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 20:02
  2. Morötter!
    By Chamela in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 12:48
  3. Äta morötter????
    By maylin in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 15:39
  4. Morötter!!!!!!!
    By Mackan in forum Singelmingel
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 13:34
  5. Morötter...
    By sassa_74 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 21:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar