Innan man fick barn
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Innan man fick barn

    Så fanns det några meningar man inte trodde var så andvändbara.

    Tex "Nej man får inte smeta lypsyl under skorna"


    Men Kasper är ta mig tusan överallt och pillar och joxar och fixar och uppfinner. Det känns som det är otroligt mycket mera passning på honom än vad det varit på de andra barnen i samma ålder. Kreativiteten vet liksom inga gränser.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  2. 1
    Innan man fick barn Så fanns det några meningar man inte trodde var så andvändbara.

    Tex "Nej man får inte smeta lypsyl under skorna"


    Men Kasper är ta mig tusan överallt och pillar och joxar och fixar och uppfinner. Det känns som det är otroligt mycket mera passning på honom än vad det varit på de andra barnen i samma ålder. Kreativiteten vet liksom inga gränser.
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    Samma här

    Oscar är otroligt kreativ jämfört med hans båda storasystrar. Dessutom är han mer 'fysisk' - han sparkar boll otroligt träffsäkert, kastar bollar på katten med stor precision och är dessutom en liten rymmare. Det sista ger oss lite dåliga nerver, får jag erkänna. Han är mycket sådär att när man ber honom att komma, så står han och avvaktar och när man rör på sig för att fånga in honom, så vänder han på en femöring och drar iväg åt andra hållet med full fart. Det är ganska jobbigt, speciellt om det inträffar på trottoaren i något trafikerat område. Han kan få för sig att bara springa rakt ut i gatan. Han har dessutom ovanan och bara stå och skratta oss rakt upp i ansiktet när vi blir arga...suck.
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  4. 2
    Samma här Oscar är otroligt kreativ jämfört med hans båda storasystrar. Dessutom är han mer 'fysisk' - han sparkar boll otroligt träffsäkert, kastar bollar på katten med stor precision och är dessutom en liten rymmare. Det sista ger oss lite dåliga nerver, får jag erkänna. Han är mycket sådär att när man ber honom att komma, så står han och avvaktar och när man rör på sig för att fånga in honom, så vänder han på en femöring och drar iväg åt andra hållet med full fart. Det är ganska jobbigt, speciellt om det inträffar på trottoaren i något trafikerat område. Han kan få för sig att bara springa rakt ut i gatan. Han har dessutom ovanan och bara stå och skratta oss rakt upp i ansiktet när vi blir arga...suck.
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3
    De dagar när jag är fruktansvärt trött på Alice alla påhitt påminner jag mig själv om hur lugn hon är jämfört med sina båda bröder som verkligen var mer högt än lågt och som inte lyssnade över huvud taget. Men visst hittar hon på saker..städar gärna toalettgolvet med toaborsten, gömmer skor precis överallt..under soffan, i skafferiet etc, bråkar massvis med Elias och kan många tjuvnyp, lär sig saker efter att ha sett på bara en gång vilket gör att man ständigt får kolla vad hon pysslar med. Det är en underbar ålder just nu men ögonen i nacken får nog stanna kvar där ett tag till..
  6. 3
    De dagar när jag är fruktansvärt trött på Alice alla påhitt påminner jag mig själv om hur lugn hon är jämfört med sina båda bröder som verkligen var mer högt än lågt och som inte lyssnade över huvud taget. Men visst hittar hon på saker..städar gärna toalettgolvet med toaborsten, gömmer skor precis överallt..under soffan, i skafferiet etc, bråkar massvis med Elias och kan många tjuvnyp, lär sig saker efter att ha sett på bara en gång vilket gör att man ständigt får kolla vad hon pysslar med. Det är en underbar ålder just nu men ögonen i nacken får nog stanna kvar där ett tag till..
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Ja rymningarna känner jag igen, men där var Pontus klart värre. Han stack i vilken riktning som helst, gärna på parkeringar och jag fick se till att alltid ha stenkoll. Kasper är inte fullt lika farlig där, för Pontus skedde något magiskt i aug (han är född maj) då han var 2 och han började förstå skillnad på allvar och bara irriterad morsa och började lyssna på t ex parkeringar och sånt.

    Pontus var en del pass på också i samma ålder (Jennie var löjligt enkel men mer påfrestande för psyket för hon grät konstant om jag inte kunde hjälpa henne hela tiden och Pontus var liten och ammade då) men Pontus var mer arg och hetsig. Kastade klossar, bråkade med Jennie, vart tokarg om man plockade ner honom från något och det var en del fighter men när han var på bra humör krävdes ingen passning. Kasper klättrar med ett flin upp på köksbordet och när man plockar ner blir han inte arg utan klättrar bara upp 40 ggr till och hoppar på bordet. Ju farligare desto roligare för då blir man ju nerplockad. Vi har fått ta bort grinden för trappan för ungen klättrade över och då har han fritt tillträde till övervåningen där han gärna klättrar upp och bänglar på överslafen på våningssängen och det trots att vi tagit bort stegen. Just klättrandet gör mig en liten aning nervös får jag säga.
  8. 4
    Ja rymningarna känner jag igen, men där var Pontus klart värre. Han stack i vilken riktning som helst, gärna på parkeringar och jag fick se till att alltid ha stenkoll. Kasper är inte fullt lika farlig där, för Pontus skedde något magiskt i aug (han är född maj) då han var 2 och han började förstå skillnad på allvar och bara irriterad morsa och började lyssna på t ex parkeringar och sånt.

    Pontus var en del pass på också i samma ålder (Jennie var löjligt enkel men mer påfrestande för psyket för hon grät konstant om jag inte kunde hjälpa henne hela tiden och Pontus var liten och ammade då) men Pontus var mer arg och hetsig. Kastade klossar, bråkade med Jennie, vart tokarg om man plockade ner honom från något och det var en del fighter men när han var på bra humör krävdes ingen passning. Kasper klättrar med ett flin upp på köksbordet och när man plockar ner blir han inte arg utan klättrar bara upp 40 ggr till och hoppar på bordet. Ju farligare desto roligare för då blir man ju nerplockad. Vi har fått ta bort grinden för trappan för ungen klättrade över och då har han fritt tillträde till övervåningen där han gärna klättrar upp och bänglar på överslafen på våningssängen och det trots att vi tagit bort stegen. Just klättrandet gör mig en liten aning nervös får jag säga.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Ja de är definitivt olika på barn men varken Jennie eller Pontus har pysslat med så mycket småhyss. Jennie var extremt krävande när hon var 2 och ville ha uppmärksamhet, lekhjälp och mamma hela tiden och satt gärna och grät medans jag ammade för att hon fick amma. Inte så svårt att hinna med att passa men enerverande för psyket.

    Pontus han var mer hetsig och bråkig med Jennie. Kastade saker när han var arg men glad och nöjd hittade han aldrig på hyss och kunde leka själv rätt långa stunder utan hyss.

    Kasper däremot hittar på som mest hyss glad och nöjd och där pratar vi verkligen ögon i nacken *puh* Men han är inte lika hetsig och inte alls lika många fighter som med Pontus.
  10. 5
    Ja de är definitivt olika på barn men varken Jennie eller Pontus har pysslat med så mycket småhyss. Jennie var extremt krävande när hon var 2 och ville ha uppmärksamhet, lekhjälp och mamma hela tiden och satt gärna och grät medans jag ammade för att hon fick amma. Inte så svårt att hinna med att passa men enerverande för psyket.

    Pontus han var mer hetsig och bråkig med Jennie. Kastade saker när han var arg men glad och nöjd hittade han aldrig på hyss och kunde leka själv rätt långa stunder utan hyss.

    Kasper däremot hittar på som mest hyss glad och nöjd och där pratar vi verkligen ögon i nacken *puh* Men han är inte lika hetsig och inte alls lika många fighter som med Pontus.
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6

    Leah rymmer hemifrån

    dessutom Vi har blivit tvungna att ha dörrarna låsta här hemma på dagarna, för plötsligt är Leah borta! Detta i kombination med att hon inte längre vill ha blöja eller kläder på har då och då resulterat i att jag får springa ut efter en helnaken lite tjej Så som sagt, låsta dörrar är det här numera.
    Mamma till tre

    "På varje sak som går snett i livet går det över hundra välsignelser."
  12. 6
    Leah rymmer hemifrån dessutom Vi har blivit tvungna att ha dörrarna låsta här hemma på dagarna, för plötsligt är Leah borta! Detta i kombination med att hon inte längre vill ha blöja eller kläder på har då och då resulterat i att jag får springa ut efter en helnaken lite tjej Så som sagt, låsta dörrar är det här numera.
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7
    Samma här, kan det vara nåt av ett trejde barns-fenomen? Det är klart att det är olika på barn också, men en trea har förstås två fantastiska läromästare
    Leah hittar verkligen på allt möjligt, idag stoppade hon två batterier i uttaget till centraldammsugaren.
    Hur mår du med magen förresten? Det börjar väl bli ganska många veckor nu va, beräknat i juni eller?
  14. 7
    Samma här, kan det vara nåt av ett trejde barns-fenomen? Det är klart att det är olika på barn också, men en trea har förstås två fantastiska läromästare
    Leah hittar verkligen på allt möjligt, idag stoppade hon två batterier i uttaget till centraldammsugaren.
    Hur mår du med magen förresten? Det börjar väl bli ganska många veckor nu va, beräknat i juni eller?
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8
    Den har Kasper också provat. Tagit på sig skor och lallat ut och lagar jag mat och har fläkten igång så hör jag inte att dörren öppnas. Har 2-3 ggr hänt att jag stått och lagat mat och sett en unge utan ytterkläder och mössa gå på vägen och till min fasa insett att det är Kasper. Tur vi inte har mycket trafik alls på våran villagata. Har också haft dörren låst i perioder men så försöker han inte rymma på ett tag och då slappnar vi av och så hittar vi honom på gården igen. Problemet är ju att syskonen vill kunna gå till kompisar och komma hem utan att mötas av en låst dörr. Hoppas vettet växer ur snart.
  16. 8
    Den har Kasper också provat. Tagit på sig skor och lallat ut och lagar jag mat och har fläkten igång så hör jag inte att dörren öppnas. Har 2-3 ggr hänt att jag stått och lagat mat och sett en unge utan ytterkläder och mössa gå på vägen och till min fasa insett att det är Kasper. Tur vi inte har mycket trafik alls på våran villagata. Har också haft dörren låst i perioder men så försöker han inte rymma på ett tag och då slappnar vi av och så hittar vi honom på gården igen. Problemet är ju att syskonen vill kunna gå till kompisar och komma hem utan att mötas av en låst dörr. Hoppas vettet växer ur snart.
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9
    Ja kanske är det ett tredjebarnssyndrom Som du säger lär de sig av de bästa samt att de får ju rätt mycket tid för sig själv eftersom man inte har tid att vakta hela tiden heller.

    Magen mår bra, beräkat bf är 3e juli så jag är i v 31+0 idag. Tiden går verkligen löjligt fort. Det som är riktigt positivt är att än så länge växer lillasyster mycket bättre än Kasper så jag slipper både en massa oro och kontroller så länge allt ser bra ut. Nu tror jag väl inte hon blir någon bjässe heller men verkar än så länge följa mer Pontus kurva än Kaspers så vi får väl se var det slutar.
  18. 9
    Ja kanske är det ett tredjebarnssyndrom Som du säger lär de sig av de bästa samt att de får ju rätt mycket tid för sig själv eftersom man inte har tid att vakta hela tiden heller.

    Magen mår bra, beräkat bf är 3e juli så jag är i v 31+0 idag. Tiden går verkligen löjligt fort. Det som är riktigt positivt är att än så länge växer lillasyster mycket bättre än Kasper så jag slipper både en massa oro och kontroller så länge allt ser bra ut. Nu tror jag väl inte hon blir någon bjässe heller men verkar än så länge följa mer Pontus kurva än Kaspers så vi får väl se var det slutar.
  19. Medlem sedan
    Jun 2003
    #10

    Oscar rymde ju

    ...när vi var på Lanzarote. Vi hade precis kommit och gick och packade upp och sådär, 4 vuxna och alla trodde att nån annan höll koll på Oscar. Klassiker...
    Plötsligt var han bara borta och när det gick upp för oss att verkligen var BORTA blev vi skitstressade förstås. Rusade ut ur huset och såg honom längst ner på den lilla vägen - huset vi hyrde låg i ett inhägnat resortområde. Men Oscar såg vi längst ner på vägen, på väg ut genom grindarna och ut på den trafikerade vägen utanför...brrr!! Som tur var hade tyskarna som bodde i sista huset på gatan sett honom och de gick ut och spanade lite, de tyckte väl att det verkade konstigt med en liten grabb som knatade iväg helt ensam, barfota och endast iförd body. När de såg oss komma springande längre upp på gatan, fattade de att nåt var helfel och de gjorde en snabbutryckning och kastade sig ut på vägen och fångade Oscar. Vi var så tacksamma, kan jag säga!! Vilken tur. Och efter det var han under konstant övervakning...
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  20. 10
    Oscar rymde ju ...när vi var på Lanzarote. Vi hade precis kommit och gick och packade upp och sådär, 4 vuxna och alla trodde att nån annan höll koll på Oscar. Klassiker...
    Plötsligt var han bara borta och när det gick upp för oss att verkligen var BORTA blev vi skitstressade förstås. Rusade ut ur huset och såg honom längst ner på den lilla vägen - huset vi hyrde låg i ett inhägnat resortområde. Men Oscar såg vi längst ner på vägen, på väg ut genom grindarna och ut på den trafikerade vägen utanför...brrr!! Som tur var hade tyskarna som bodde i sista huset på gatan sett honom och de gick ut och spanade lite, de tyckte väl att det verkade konstigt med en liten grabb som knatade iväg helt ensam, barfota och endast iförd body. När de såg oss komma springande längre upp på gatan, fattade de att nåt var helfel och de gjorde en snabbutryckning och kastade sig ut på vägen och fångade Oscar. Vi var så tacksamma, kan jag säga!! Vilken tur. Och efter det var han under konstant övervakning...
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11

    Jag glömmer inte

    när det började rassla i en kupevärmare vi hade vid ombyggnationen. Det visade sig vara en gammal intorkad köttbulle....som antagligen sonen pillat dit.

    En av grabbarna lyckades spola ner pappas ena glasögonglas i toa, den andre rev av honom glasögonen i affären oc h det var innan man hade fattat att småbarnsföräldrars glasögon skulle vara i plast....krasch!

    Ett barn petade in en skruvmejsel i nät agget på en splirrans ny dator som sa poff! och inte kom igång igen.

    En annan satte sig på min bärbara så att skärmen gick av.

    Gömda nycklar är en annan variant.

    Gömt kodkort till nätbanken hittades under vardagsrumsmattan.
    Ja listan kan göras lååång!

    Men så här efteråt får man ju många goa skratt...
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  22. 11
    Jag glömmer inte när det började rassla i en kupevärmare vi hade vid ombyggnationen. Det visade sig vara en gammal intorkad köttbulle....som antagligen sonen pillat dit.

    En av grabbarna lyckades spola ner pappas ena glasögonglas i toa, den andre rev av honom glasögonen i affären oc h det var innan man hade fattat att småbarnsföräldrars glasögon skulle vara i plast....krasch!

    Ett barn petade in en skruvmejsel i nät agget på en splirrans ny dator som sa poff! och inte kom igång igen.

    En annan satte sig på min bärbara så att skärmen gick av.

    Gömda nycklar är en annan variant.

    Gömt kodkort till nätbanken hittades under vardagsrumsmattan.
    Ja listan kan göras lååång!

    Men så här efteråt får man ju många goa skratt...
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12
    Oj jösses! Tur föräldrapanik är ett universalt språk!
  24. 12
    Oj jösses! Tur föräldrapanik är ett universalt språk!
  25. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13
    haha, du har haft en hel hög kreativa barn. Tack för skratten
  26. 13
    haha, du har haft en hel hög kreativa barn. Tack för skratten

Liknande trådar

  1. Innan jag fick barn..
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 08:20
  2. Innan ni fick barn önskade ni
    By Tora. in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 17:23
  3. innan jag fick barn så reste
    By lottalotta in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 22:09
  4. Innan jag fick barn....
    By ~JENN~ in forum _0506 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 09:29
  5. fick spelet innan...
    By tolovi in forum _05 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 16:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar