Ska han aldrig prata?
_0808 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    Ska han aldrig prata?

    Jacob säger fortfarande inte ett ord, inte ens mamma! Han hummar, skriker och pekar, men han säger ingenting. Någon annan som också har en gestikulerande hummande unge?
    Det är bara döda fiskar som simmar medströms...
  2. 1
    Ska han aldrig prata? Jacob säger fortfarande inte ett ord, inte ens mamma! Han hummar, skriker och pekar, men han säger ingenting. Någon annan som också har en gestikulerande hummande unge?
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    Calle pratar lite,men inte särskilt många ORD.

    Han säger typ mamma,pappa,Affe,Offe(roffe vår katt),bomma(blomma) ,appa(lampa)

    hejja guppar,hejja hejja....och några till.....
  4. 2
    Calle pratar lite,men inte särskilt många ORD.

    Han säger typ mamma,pappa,Affe,Offe(roffe vår katt),bomma(blomma) ,appa(lampa)

    hejja guppar,hejja hejja....och några till.....
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3

    Vi har haft en liten gestikulerare...

    ... men nu under de senaste dagarna så har det plötsligt börjat ramla ut ord ur munnen på honom. Vår kille har varit jätteduktig på att nästan bara använda dää och ääähhh och visa med tecken vad han menar. Varför ska man då prata med ord tycks han ha tänkt.

    Mamma har han nog använt ganska länge, men aldrig pappa. Före i söndags! Varje dag då pappa har kommit hem från jobbet och mötts av en glad kille i trappan, så har pappa förhoppningsfullt frågat Ska du säga pappa!? Varpå vår lilla buse alltid glatt har ropat Mammmaaaaaa istället och skrattat gott åt sitt busande. Men i söndags började han plötsligt att säga pappa och nu är det ett evigt pappande hit och dit. Till pappas stora lycka förstås.

    Annars har han bara använt en handfull ord hittills. Men nu under den senaste veckan så har han först börjat härma massor av ord och sen även säga dem helt själv i olika situationer. Så nu kan jag räkna upp till 5-10 nya ord per dag ibland. Det var likadant med våra tre äldre barn. De var också ganska sena med pratet och sen lossnade proppen mitt i allt.

    Så hav förtröstan. Snart har ni säkert också en liten babblare hos er.
  6. 3
    Vi har haft en liten gestikulerare... ... men nu under de senaste dagarna så har det plötsligt börjat ramla ut ord ur munnen på honom. Vår kille har varit jätteduktig på att nästan bara använda dää och ääähhh och visa med tecken vad han menar. Varför ska man då prata med ord tycks han ha tänkt.

    Mamma har han nog använt ganska länge, men aldrig pappa. Före i söndags! Varje dag då pappa har kommit hem från jobbet och mötts av en glad kille i trappan, så har pappa förhoppningsfullt frågat Ska du säga pappa!? Varpå vår lilla buse alltid glatt har ropat Mammmaaaaaa istället och skrattat gott åt sitt busande. Men i söndags började han plötsligt att säga pappa och nu är det ett evigt pappande hit och dit. Till pappas stora lycka förstås.

    Annars har han bara använt en handfull ord hittills. Men nu under den senaste veckan så har han först börjat härma massor av ord och sen även säga dem helt själv i olika situationer. Så nu kan jag räkna upp till 5-10 nya ord per dag ibland. Det var likadant med våra tre äldre barn. De var också ganska sena med pratet och sen lossnade proppen mitt i allt.

    Så hav förtröstan. Snart har ni säkert också en liten babblare hos er.
  7. Medlem sedan
    Jul 2005
    #4
    Det lustiga är att storebror pratade tidigt och mycket. Antagligen lossnar proppen på lillebror också och då kanske vi längtar tillbaka till den "tysta "tiden
  8. 4
    Det lustiga är att storebror pratade tidigt och mycket. Antagligen lossnar proppen på lillebror också och då kanske vi längtar tillbaka till den "tysta "tiden
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Malaika pratar mycket och gärna! Har börjat med att fråga "ä dä?" om allt och gärna flera gånger, liiiite mycket ibland till och med (typ 150:e gången vi tittar på Bamse och den lilla åsnan och hon frågar Å dä? på precis samma ställen som de första 149 gångerna. Till slut får jag nästan lust att skrika "DET ÄR EN ÅSNA FÖR SJUTTON GUBBAR!" men det gör jag förstås inte:O)
    Annars är vi uppe i 3-4 ords meningar ibland, och en hel del engelska även om svenskan dominerar
  10. 5
    Malaika pratar mycket och gärna! Har börjat med att fråga "ä dä?" om allt och gärna flera gånger, liiiite mycket ibland till och med (typ 150:e gången vi tittar på Bamse och den lilla åsnan och hon frågar Å dä? på precis samma ställen som de första 149 gångerna. Till slut får jag nästan lust att skrika "DET ÄR EN ÅSNA FÖR SJUTTON GUBBAR!" men det gör jag förstås inte:O)
    Annars är vi uppe i 3-4 ords meningar ibland, och en hel del engelska även om svenskan dominerar

Liknande trådar

  1. Hur prata med någon som inte "kan" prata
    By Anonym64 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 11:43
  2. Använd ALDRIG ALDRIG lökpulver
    By Li-- in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 07:42
  3. Jag ska aldrig, aldrig mera
    By Anna m V & E in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 13:56
  4. Hur prata med nån som inte vill prata?
    By Förtvivlad in forum Pappasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 16:46
  5. Man ska aldrig säga aldrig...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 09:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar