Lämna 1,5 åring med syskon?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. anonym
    #1

    Lämna 1,5 åring med syskon?

    3 syskon, födda 02, 03 och sent 08. När kan man börja lämna dessa tre syskon ensamma under ca 30 min för en snabb tur till affären? Hur gammalt ska det yngsta barnen vara för att ansvaret på de två stora barnen inte ska vara för stort?

    Är det skillnad om den minsta sover middag, eller är vaken?
    Är det skillnad om en granne är vidtalad om att barnen är ensamma hemma?

    /anonym
  2. 1
    Lämna 1,5 åring med syskon? 3 syskon, födda 02, 03 och sent 08. När kan man börja lämna dessa tre syskon ensamma under ca 30 min för en snabb tur till affären? Hur gammalt ska det yngsta barnen vara för att ansvaret på de två stora barnen inte ska vara för stort?

    Är det skillnad om den minsta sover middag, eller är vaken?
    Är det skillnad om en granne är vidtalad om att barnen är ensamma hemma?

    /anonym
  3. Medlem sedan
    May 1998
    #2
    Barn är olika och det finns nog inga generella regler för hur gamla de ska vara för att kunna vara barnvakter åt sina syskon, men jag tycker inte att 7 och 8 åringar ska ha ansvar för yngre barn. De kan säkert vara ensamma själva en liten stund, men inte vara barnvakt. Då får man ta med sig den minste, tycker jag.
  4. 2
    Barn är olika och det finns nog inga generella regler för hur gamla de ska vara för att kunna vara barnvakter åt sina syskon, men jag tycker inte att 7 och 8 åringar ska ha ansvar för yngre barn. De kan säkert vara ensamma själva en liten stund, men inte vara barnvakt. Då får man ta med sig den minste, tycker jag.
  5. Medlem sedan
    Mar 2010
    #3
    Håller med Birgitta97. Speciellt om det är _två_ mindre barn 7åringen ska vara barnvakt åt.

    Det där med att en granne är vidtalad är ju bra men det beror på mycket på vilken kontakt barnen har med grannen osv.
  6. 3
    Håller med Birgitta97. Speciellt om det är _två_ mindre barn 7åringen ska vara barnvakt åt.

    Det där med att en granne är vidtalad är ju bra men det beror på mycket på vilken kontakt barnen har med grannen osv.
  7. Medlem sedan
    May 2008
    #4
    Jag lämnar inte min 08 med äldre syskon 02, däremot med äldre syskon 00 mycket kort stund och med äldre syskon 98 i dryg timme eller mer.

    Har man ett barn som man tror kommer sova hela tiden skulle jag lämnat min 08 med syskon 02, om h*n t.ex. säger till grannen om barnet vaknar.
  8. 4
    Jag lämnar inte min 08 med äldre syskon 02, däremot med äldre syskon 00 mycket kort stund och med äldre syskon 98 i dryg timme eller mer.

    Har man ett barn som man tror kommer sova hela tiden skulle jag lämnat min 08 med syskon 02, om h*n t.ex. säger till grannen om barnet vaknar.

Liknande trådar

  1. Lämna bara ett syskon på dagis
    By anonym in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 10:35
  2. Sjukt barn - lämna syskon?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 12:44
  3. Lämna en 4½ åring..??
    By -Helena m AoM- in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:37
  4. Lämna en 7- och 9-åring?
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 14:36
  5. lämna 2 åring
    By Frågande in forum Mammasnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 08:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar