Hur gör ni med kompisar?
Stora barn
  1. Extra fritids
    #1

    Hur gör ni med kompisar?

    Ni som har låg och mellanstadiebarn. Hur gör ni med att ta hem kompisar?
    Begränsar ni det på något sätt?
    Jag slutar tidigt många vardagar och är också ledig två vardagar/vecka så vi har ofta med oss kompisar hem. (har två skolbarn)
    "Alla" gillar att vara hos oss då vi har gott om utrymme och ofta en vuxen hemma.
    Å ena sidan är det skönt att kunna bjuda på det här och ta hem barn som annars skulle vara länge på fritids eller ensamma hemma. Å andra sidan kan man bli lite trött på det, inte minst på kostnaden att bjuda på mellis till ett par extra barn dagligen.
    Känns att vi behöver begränsa detta lite. Hur många vardagar/vecka är det rimligt att ta med kompisar?
  2. 1
    Hur gör ni med kompisar? Ni som har låg och mellanstadiebarn. Hur gör ni med att ta hem kompisar?
    Begränsar ni det på något sätt?
    Jag slutar tidigt många vardagar och är också ledig två vardagar/vecka så vi har ofta med oss kompisar hem. (har två skolbarn)
    "Alla" gillar att vara hos oss då vi har gott om utrymme och ofta en vuxen hemma.
    Å ena sidan är det skönt att kunna bjuda på det här och ta hem barn som annars skulle vara länge på fritids eller ensamma hemma. Å andra sidan kan man bli lite trött på det, inte minst på kostnaden att bjuda på mellis till ett par extra barn dagligen.
    Känns att vi behöver begränsa detta lite. Hur många vardagar/vecka är det rimligt att ta med kompisar?
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2
    Jag brukar försöka sprida ut det, ibland får de vara hos kompisarna och ibland hemma. Sen har jag ingen begränsning, utan känner efter från dag till dag. Kostnaden har jag inte funderat på.
  4. 2
    Jag brukar försöka sprida ut det, ibland får de vara hos kompisarna och ibland hemma. Sen har jag ingen begränsning, utan känner efter från dag till dag. Kostnaden har jag inte funderat på.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    I dagsläget finns det inget behov att begränsa. Sonen leker mest med en kompis från klassen. Den killen brukar vara här med sin 2 år äldre storebror. Det är ytterst sällan de vill ha mellis/fika då de är här eftersom de kommer från en annan kultur. Glass har de väl velat ha men bara någon enstaka gång så medans sonen fikar så sitter de på hans rum. Lite tråkigt men så är det bara.

    Jag kan ju tycka att om man har ekonomiska begränsningar så får man kanske bjuda på ngt billigare till mellis om ens barn ha hem kompisar. Det måste väl finnas andra alternativ än att begränsa kompisarna menar jag, eller??
  6. 3
    I dagsläget finns det inget behov att begränsa. Sonen leker mest med en kompis från klassen. Den killen brukar vara här med sin 2 år äldre storebror. Det är ytterst sällan de vill ha mellis/fika då de är här eftersom de kommer från en annan kultur. Glass har de väl velat ha men bara någon enstaka gång så medans sonen fikar så sitter de på hans rum. Lite tråkigt men så är det bara.

    Jag kan ju tycka att om man har ekonomiska begränsningar så får man kanske bjuda på ngt billigare till mellis om ens barn ha hem kompisar. Det måste väl finnas andra alternativ än att begränsa kompisarna menar jag, eller??
  7. TS
    #4
    Ja jag får försöka uppmuntra dem att vara hos andra lite också.
  8. 4
    Ja jag får försöka uppmuntra dem att vara hos andra lite också.
  9. TS
    #5
    jag bjuder alltid på mellis när de är här för alla vill ha.
    Men när mina barn är hos andra får de inte mellis. Därför har jag börjat fundera. Det går åt en liter yoghurt/dag plus flingor när de är här några stycken. Det blir mycket i längden.
  10. 5
    jag bjuder alltid på mellis när de är här för alla vill ha.
    Men när mina barn är hos andra får de inte mellis. Därför har jag börjat fundera. Det går åt en liter yoghurt/dag plus flingor när de är här några stycken. Det blir mycket i längden.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Finns det möjlighet till billigare mellis då kanske? Köp vanlig fil :-) och basmüsli...

    Som jag har skrivit nångång tidigare tycker jag att sonen ofta får pannkakor och sånt när han är hos andra, det är helt OK för min del, han är där för att ha roligt o inte för nån näringsberäknad måltid.

    Det är ju lite dubbelt, å ena sidan vill man väl att kompisarna ska trivas hemma hos en, å andra sidan såna här frågor. Svårt att styra var de helst vill vara.
  12. 6
    Finns det möjlighet till billigare mellis då kanske? Köp vanlig fil :-) och basmüsli...

    Som jag har skrivit nångång tidigare tycker jag att sonen ofta får pannkakor och sånt när han är hos andra, det är helt OK för min del, han är där för att ha roligt o inte för nån näringsberäknad måltid.

    Det är ju lite dubbelt, å ena sidan vill man väl att kompisarna ska trivas hemma hos en, å andra sidan såna här frågor. Svårt att styra var de helst vill vara.
  13. Medlem sedan
    Oct 2008
    #7

    Vårt problem är....

    att sonen inte orkar leka med kompisar varje dag efter skolan, men han inser inte det själv. Det gör att vi ibland måste begränsa så att han är hemma i lugn och ro. Brukar vara så att han lekt med kompis 2-3 dgr och jag märker att han är trött. Då brukar jag helt enkelt säga till redan på kvällen att i morgon blir det ingen kompis! Det funkar utan problem, han vet vad som gäller och frågar någon kompis säger han att det inte går. Oftare leker de hemma hos oss, men också hos kompisarna. Var tidigare hemma på heltid så jag är van att barnen oftare är här. Ett tag kände jag att det blev för mycket, då de var yngre och behövde mera passning. Mellanmålet jag ger är ur billigare ändan, och sonen blir bjuden på mellanmål i sin tur då han är hemma hos kompisar. Tycker att du helt enkelt ska förklara för barnen att det blir för mycket och så hålla kompisfria dagar ibland. Sen kan det ju automatiskt bli så att de oftare går hem till andra ifall ni inte tar hem kompisar lika ofta längre!
  14. 7
    Vårt problem är.... att sonen inte orkar leka med kompisar varje dag efter skolan, men han inser inte det själv. Det gör att vi ibland måste begränsa så att han är hemma i lugn och ro. Brukar vara så att han lekt med kompis 2-3 dgr och jag märker att han är trött. Då brukar jag helt enkelt säga till redan på kvällen att i morgon blir det ingen kompis! Det funkar utan problem, han vet vad som gäller och frågar någon kompis säger han att det inte går. Oftare leker de hemma hos oss, men också hos kompisarna. Var tidigare hemma på heltid så jag är van att barnen oftare är här. Ett tag kände jag att det blev för mycket, då de var yngre och behövde mera passning. Mellanmålet jag ger är ur billigare ändan, och sonen blir bjuden på mellanmål i sin tur då han är hemma hos kompisar. Tycker att du helt enkelt ska förklara för barnen att det blir för mycket och så hålla kompisfria dagar ibland. Sen kan det ju automatiskt bli så att de oftare går hem till andra ifall ni inte tar hem kompisar lika ofta längre!
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Jag förstår dig!
    Det handlar _inte bara_ om melliskostnader. Visst kan man mer än gärna bjuda, som du gör. Det gör vi med. Och jag jobbar LITE. Då känns alla extra kostnader. Vore det bara 1-2 ggr/vecka så...men här tjatatas det om att ta med hem vänner _varje dag_. Vi bjuder på en banan eller annan frukt. Kompisar får äve gå hem tidigare. De brukar säga "jag får stanna till kl 18" men vi säger tex kl 16:30.
    För som jag skrev; det handlar inte bara om kostnad. Jag tycker att NÅN gång vill jag ha bara mina barn i hemmet. Äta mellis med dem och prata. När vi, som idag, åkte iväg en sväng för att köpa en glass var det ledsna miner på kompisarna o de undrade direkt när vi kommer hem. Jag sa SNÄLLT att idag kan inte M leka, vi ska iväg och göra saker. Jag är väl gammalmodig antar jag som inte vill ha folk här _jämt_. Vi hade inte det hemma. Vi lekte mycket UTE därimot. Men M:s kompisar vill inte leka ute - hon vill dock det!! Så jag brukar säga till att gå ut om det är fint.
    Men man är ju olika som person. Om DU känner att DU vill ha "bara" din familj hemma så säg nej ibland. Det ÄR ok.
  16. 8
    Jag förstår dig!
    Det handlar _inte bara_ om melliskostnader. Visst kan man mer än gärna bjuda, som du gör. Det gör vi med. Och jag jobbar LITE. Då känns alla extra kostnader. Vore det bara 1-2 ggr/vecka så...men här tjatatas det om att ta med hem vänner _varje dag_. Vi bjuder på en banan eller annan frukt. Kompisar får äve gå hem tidigare. De brukar säga "jag får stanna till kl 18" men vi säger tex kl 16:30.
    För som jag skrev; det handlar inte bara om kostnad. Jag tycker att NÅN gång vill jag ha bara mina barn i hemmet. Äta mellis med dem och prata. När vi, som idag, åkte iväg en sväng för att köpa en glass var det ledsna miner på kompisarna o de undrade direkt när vi kommer hem. Jag sa SNÄLLT att idag kan inte M leka, vi ska iväg och göra saker. Jag är väl gammalmodig antar jag som inte vill ha folk här _jämt_. Vi hade inte det hemma. Vi lekte mycket UTE därimot. Men M:s kompisar vill inte leka ute - hon vill dock det!! Så jag brukar säga till att gå ut om det är fint.
    Men man är ju olika som person. Om DU känner att DU vill ha "bara" din familj hemma så säg nej ibland. Det ÄR ok.

Liknande trådar

  1. AJ kompisar!!!...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 20:35
  2. fy för kompisar
    By Gizmoo in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 19:35
  3. Ang kompisar
    By Lilla Jag in forum Känsliga snack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 19:55
  4. Det här med kompisar.....
    By tigeroga in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 17:12
  5. Kompisar
    By glad in forum Hitta nya vänner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 09:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar