Är det ovanligt att få ringorm...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Är det ovanligt att få ringorm...

    ...av husdjur i allmänhet & hund i synnerhet? Växer ringorm i synnerhet, smittar den rent allmänt?
    Kan den spridas rent allmänt över hela kroppen, kan den växa, och hur botar man den i synnerhet?...

    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  2. 1
    Är det ovanligt att få ringorm... ...av husdjur i allmänhet & hund i synnerhet? Växer ringorm i synnerhet, smittar den rent allmänt?
    Kan den spridas rent allmänt över hela kroppen, kan den växa, och hur botar man den i synnerhet?...

  3. ÅJ67 m 3 kidz
    #2
    Ringorm ser ut som just en ring och jag vet inte hur vanlig smitta är från hund till människa men rätt vanligt från katt & marsvin vet jag. Det behandlas med lamisil svamp-salva och är inte särskilt svårbehandlat om man behandlar i tid.

    Vi har haft det i ett par omgångar i familjen och så länge man inte får det i hårbotten så är det inget att bekymra sig över tycker jag.
  4. 2
    Ringorm ser ut som just en ring och jag vet inte hur vanlig smitta är från hund till människa men rätt vanligt från katt & marsvin vet jag. Det behandlas med lamisil svamp-salva och är inte särskilt svårbehandlat om man behandlar i tid.

    Vi har haft det i ett par omgångar i familjen och så länge man inte får det i hårbotten så är det inget att bekymra sig över tycker jag.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    Mig veterligt är det synnerligen ovanligt, det brukar vara de som är djurhållare som smittas som jag kom ihåg från när jag var i stallmiljö. *hade hälsolära om häst där*
    Eftersom det är en svamp kan den säkert smitta och den sprider sig ju över kroppen som jag förstått det. Det finns säkert någon synnerligen receptbelagd medicin.

    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...esvar/Ringorm/
  6. 3
    Mig veterligt är det synnerligen ovanligt, det brukar vara de som är djurhållare som smittas som jag kom ihåg från när jag var i stallmiljö. *hade hälsolära om häst där*
    Eftersom det är en svamp kan den säkert smitta och den sprider sig ju över kroppen som jag förstått det. Det finns säkert någon synnerligen receptbelagd medicin.

    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...esvar/Ringorm/
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4

    aha du...

    ...det är nog fasen det - vår hund tål inte avmaskning så... jag har provat med Elizabet Arden 24hours men det funkad sådär...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  8. 4
    aha du... ...det är nog fasen det - vår hund tål inte avmaskning så... jag har provat med Elizabet Arden 24hours men det funkad sådär...
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5

    jag känner att en...

    ...synnerligen receptbelagd medicin känns tuffast!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  10. 5
    jag känner att en... ...synnerligen receptbelagd medicin känns tuffast!!!
  11. ÅJ67 m 3 kidz
    #6
    Nu fick jag inte ihop det, varför skall du avmaska vid ringorm? Köp lamisil och smörj med så tror jag det fixar sig och sen ser du till att hålla lite hygien så kommer du klara dig från smitta.
  12. 6
    Nu fick jag inte ihop det, varför skall du avmaska vid ringorm? Köp lamisil och smörj med så tror jag det fixar sig och sen ser du till att hålla lite hygien så kommer du klara dig från smitta.
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7

    alltså inte pussa...

    ...hund & när jag klappat så ska jag tvätta händerna och så, är det så du menar med hygien, för frésch är både hund & jag!!! Topphygien skulle jag vilja säga!!!

    Jag trodde det hade med att de har mask att göra?...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  14. 7
    alltså inte pussa... ...hund & när jag klappat så ska jag tvätta händerna och så, är det så du menar med hygien, för frésch är både hund & jag!!! Topphygien skulle jag vilja säga!!!

    Jag trodde det hade med att de har mask att göra?...
  15. ÅJ67 m 3 kidz
    #8
    Ja ungefär så, jag misstänkte nästan att din hygien i övrigt inte är något att anmärka på.

    Ringorm är trots namnet en svampinfektion i huden och är ganska lättbehandlad om man börjar i tid.
  16. 8
    Ja ungefär så, jag misstänkte nästan att din hygien i övrigt inte är något att anmärka på.

    Ringorm är trots namnet en svampinfektion i huden och är ganska lättbehandlad om man börjar i tid.
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9

    jag är nog lite sen...

    ...i starten så jag får nog strutta iväg till min ill doctore!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  18. 9
    jag är nog lite sen... ...i starten så jag får nog strutta iväg till min ill doctore!!!
  19. ÅJ67 m 3 kidz
    #10
    Gör det, dottern blev felbehandlad så det tog en månad innan vi fick läkarna att erkänna att det var ringorm och då hade hon stora, kala fläckar i hårbotten. Det är en j--la tur för läkarna att hon har hårväxt för två så att det inte syns att det fortfarande är lite tunnare just där hon har haft utslagen.
  20. 10
    Gör det, dottern blev felbehandlad så det tog en månad innan vi fick läkarna att erkänna att det var ringorm och då hade hon stora, kala fläckar i hårbotten. Det är en j--la tur för läkarna att hon har hårväxt för två så att det inte syns att det fortfarande är lite tunnare just där hon har haft utslagen.
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11

    jag har på benet...

    ...och det vill inet riktigt ge sig... utan blir jäkligare... hmmmm
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  22. 11
    jag har på benet... ...och det vill inet riktigt ge sig... utan blir jäkligare... hmmmm
  23. Medlem sedan
    Jul 2002
    #12
    Jag har lärt mig att det tydligen inte är alldeles ovanligt att få det via duschen på gymmet och tydligen vanligare för män.
  24. 12
    Jag har lärt mig att det tydligen inte är alldeles ovanligt att få det via duschen på gymmet och tydligen vanligare för män.
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13

    vilken tur att jag...

    ...adrig gymmar eller är man - då hade jag ju haft jättemånga!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  26. 13
    vilken tur att jag... ...adrig gymmar eller är man - då hade jag ju haft jättemånga!!!

Liknande trådar

  1. Ringorm?
    By Mimmi in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 12:07
  2. Ringorm
    By funni in forum Barnsjukdomar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 09:37
  3. Ringorm
    By Jenny+fyra kottar in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 09:36
  4. Ringorm
    By shuna76 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 14:27
  5. Ringorm vid graviditet?
    By Fyran på väg! bf 15/6 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 13:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar