Egen gröt?
_0912 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Egen gröt?

    Hej,

    ger ni era bebisar gröt nu?
    Köper ni färdigt pulver eller gör egen?

    Jag har köpt sempers Mild havregröt fr. 4 mån,
    men funderar på att göra egen, vad gör man gröten av då?
    Havregryn är ju så stora o vassa jämfört med det där mjöliga pulvret som är i färdiggröten...
    O så funderar jag på berikningarna som är i färdiggröten...?

    Tack på förhand
  2. 1
    Egen gröt? Hej,

    ger ni era bebisar gröt nu?
    Köper ni färdigt pulver eller gör egen?

    Jag har köpt sempers Mild havregröt fr. 4 mån,
    men funderar på att göra egen, vad gör man gröten av då?
    Havregryn är ju så stora o vassa jämfört med det där mjöliga pulvret som är i färdiggröten...
    O så funderar jag på berikningarna som är i färdiggröten...?

    Tack på förhand
  3. Medlem sedan
    Feb 2009
    #2
    det som jag kommer ihåg av det som bvc-sköterskan sa om egen gröt var att man gör havregröt som vanligt men överkokar den ordentligt å sen mixar man den så att den blir helt slät. tyvärr så kommer jag inte ihåg om man skulle tillsätta något eller så men lite hjälp iaf
  4. 2
    det som jag kommer ihåg av det som bvc-sköterskan sa om egen gröt var att man gör havregröt som vanligt men överkokar den ordentligt å sen mixar man den så att den blir helt slät. tyvärr så kommer jag inte ihåg om man skulle tillsätta något eller så men lite hjälp iaf
  5. Medlem sedan
    Oct 2008
    #3
    Jag ger sempers gröt. Det som man väl ska tänka på är att om man inte ammar eller inte ammar så mycket så ska man ge den köpta gröten pga järnet bl a.
    Men om du fortfarande mestadels ammar så kan du väl göra egen. Har du inte fått en sån bok från bvc med lite recept o så? har för mig att där står hur man gör.

    Min loppa äter endast fast föda sen lite mer än en månad tillbaka. Hon får mild fruktgröt på morgonen och risgröt på kvällen. Båda från semper. I övrigt försöker jag tilllaga all hennes mat själv. Blir lite fruktburkar till mellis ibland bara.
  6. 3
    Jag ger sempers gröt. Det som man väl ska tänka på är att om man inte ammar eller inte ammar så mycket så ska man ge den köpta gröten pga järnet bl a.
    Men om du fortfarande mestadels ammar så kan du väl göra egen. Har du inte fått en sån bok från bvc med lite recept o så? har för mig att där står hur man gör.

    Min loppa äter endast fast föda sen lite mer än en månad tillbaka. Hon får mild fruktgröt på morgonen och risgröt på kvällen. Båda från semper. I övrigt försöker jag tilllaga all hennes mat själv. Blir lite fruktburkar till mellis ibland bara.
  7. Medlem sedan
    Apr 2009
    #4
    Jag gör egen gröt, bla mannagrynsgröt är toppen, Koka lite för mycket så kan du ha i kylen över dagen och sedan värma på lite på kvällen. Havregrynsgröt gör jag genom att mala havregrynen innan. Min dotter älskar jordgubbar och blåbär så jag mixar lite bär eller frukt och lägger på. Det känns lite bättre att ge egen gröt tycker jag för det är mindre tillsatser i den.
  8. 4
    Jag gör egen gröt, bla mannagrynsgröt är toppen, Koka lite för mycket så kan du ha i kylen över dagen och sedan värma på lite på kvällen. Havregrynsgröt gör jag genom att mala havregrynen innan. Min dotter älskar jordgubbar och blåbär så jag mixar lite bär eller frukt och lägger på. Det känns lite bättre att ge egen gröt tycker jag för det är mindre tillsatser i den.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Jag gör egen men ibland köpevarianten oxå. Eftersom min nioåring var mjölkallergiker på den tiden när det inte fanns färdig köpegröt som var mjölkfri så fick man vackert koka och jag har bara fortsatt. Billigt och bra.
    Jag gör skrädmjölsgröt(havremjöl), havregryns/råggrynsgröt som jag mixar grynen först. Mannagryn har jag inte gjort eftersom jag tycker det blir lite väl mkt mjölk i för våra små. Nu när han är så liten är just skrädmjölsgröten super då det är malt och klart.
    Ang berikningen så finns det lite olika sätt att berika med järn. Jag brukar:
    * blanda i järnberikad fruktpuré men vet inte om det finns längre??? Har inte kollat nu.
    * blanda i j'rnrikebröd men då är det svårt att få gröten slät.
    *undvika mjölk i gröten men hellre använda solhavre eller annat havremjölk som inte hämmar upptaget av järn.
    *aprikoser är naturligt järnrika och är lätta att göra egen puré av själv.
    Tja, det var väl några alternativ och mina ungar har iaf överlevt utan större men
  10. 5
    Jag gör egen men ibland köpevarianten oxå. Eftersom min nioåring var mjölkallergiker på den tiden när det inte fanns färdig köpegröt som var mjölkfri så fick man vackert koka och jag har bara fortsatt. Billigt och bra.
    Jag gör skrädmjölsgröt(havremjöl), havregryns/råggrynsgröt som jag mixar grynen först. Mannagryn har jag inte gjort eftersom jag tycker det blir lite väl mkt mjölk i för våra små. Nu när han är så liten är just skrädmjölsgröten super då det är malt och klart.
    Ang berikningen så finns det lite olika sätt att berika med järn. Jag brukar:
    * blanda i järnberikad fruktpuré men vet inte om det finns längre??? Har inte kollat nu.
    * blanda i j'rnrikebröd men då är det svårt att få gröten slät.
    *undvika mjölk i gröten men hellre använda solhavre eller annat havremjölk som inte hämmar upptaget av järn.
    *aprikoser är naturligt järnrika och är lätta att göra egen puré av själv.
    Tja, det var väl några alternativ och mina ungar har iaf överlevt utan större men
  11. Medlem sedan
    Apr 2009
    #6
    Tack för era svar! Jättebra att få höra hur ni har gjort!
  12. 6
    Tack för era svar! Jättebra att få höra hur ni har gjort!
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7

    Båda delarna.

    Vi köper mestadels färdigt pulver. Mest för att det är smidigt (går att ta med sej överallt, och vatten i en termos) sen åxå för att den köpta gröten innehåller vitaminer och andra tillskott som inte hemmalagad gröt gör. Jag brukar göra egen gröt när den andra är slut. Och hon gillar båda delarna. Här finns tips på hur man gör egen, men dom skriver åxå i texten att man helst ska ge köpt. Jag hade inte tänkt på det om inte min bvc "tant" hade sagt det till mig.

    Lycka till me gröten! =) /Mima
    MammaMima på Landet

    Hand by MiMA


    ♥UFFE♥ADAM♥ELIAS♥INEZ♥
  14. 7
    Båda delarna. Vi köper mestadels färdigt pulver. Mest för att det är smidigt (går att ta med sej överallt, och vatten i en termos) sen åxå för att den köpta gröten innehåller vitaminer och andra tillskott som inte hemmalagad gröt gör. Jag brukar göra egen gröt när den andra är slut. Och hon gillar båda delarna. Här finns tips på hur man gör egen, men dom skriver åxå i texten att man helst ska ge köpt. Jag hade inte tänkt på det om inte min bvc "tant" hade sagt det till mig.

    Lycka till me gröten! =) /Mima

Liknande trådar

  1. Ni som gör egen gröt
    By Hanna_panna in forum _0905 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 16:46
  2. egen gröt
    By maita in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 19:33
  3. Egen gröt ?
    By Quintuz in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 18:43
  4. Gör ni egen gröt
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 20:26
  5. Egen gröt
    By Plutt i april in forum _0705 Majbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 09:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar