luftproblem efter gallstensoperation
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2010
    #1

    luftproblem efter gallstensoperation

    Ungefär samtidgit som jag upptäckte att jag hade problem med kram från gallastenar, ungefär samtidigt så började jag plågas av extrema rapningar. Har därför alltid kopplat dessa två hop.

    Nu har jag nyligen blivit opererad och fått gallblåsan borttagen. (titthålsoperation) men besvären med luft/rapningar är värre än någonsin.

    Läkarna hadde ingen tid att prata med mej om det, och sköterskorna verkade inte veta något, fick höra lite olika från alla.

    Vet att det är fler här som opererat bort gallblåsan. Någon som även har erfarenhet kring rapning.
  2. 1
    luftproblem efter gallstensoperation Ungefär samtidgit som jag upptäckte att jag hade problem med kram från gallastenar, ungefär samtidigt så började jag plågas av extrema rapningar. Har därför alltid kopplat dessa två hop.

    Nu har jag nyligen blivit opererad och fått gallblåsan borttagen. (titthålsoperation) men besvären med luft/rapningar är värre än någonsin.

    Läkarna hadde ingen tid att prata med mej om det, och sköterskorna verkade inte veta något, fick höra lite olika från alla.

    Vet att det är fler här som opererat bort gallblåsan. Någon som även har erfarenhet kring rapning.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Fyllde de buken med gas under operationen?
  4. 2
    Fyllde de buken med gas under operationen?
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
    Är inte säker, att de la in en gas för att se bättre gjorde de, men vet inte exakt var, i buken tror jag inte det var, eftersom det inte var där man opererade.

    Har även mellanåt smärtor vid axlarna speciellt när jag ligger på höger sida, det säger de beror på gasen, men att jag rapar verkade ingen ha något säkert svar på, alla hade lite olika teorier och det blev ganska jobbigt då man träffade ganska många personer.
  6. 3
    Är inte säker, att de la in en gas för att se bättre gjorde de, men vet inte exakt var, i buken tror jag inte det var, eftersom det inte var där man opererade.

    Har även mellanåt smärtor vid axlarna speciellt när jag ligger på höger sida, det säger de beror på gasen, men att jag rapar verkade ingen ha något säkert svar på, alla hade lite olika teorier och det blev ganska jobbigt då man träffade ganska många personer.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Buken kanske det inte heter, men själva innanmätet då? Om man fyller det med gas så borde det väl rimligen ta vägen någonstans? Om du känner det i axlarna kan det väl vara det du känner av i tarmarna också?

    Eller så inte, jag bara gissar.
  8. 4
    Buken kanske det inte heter, men själva innanmätet då? Om man fyller det med gas så borde det väl rimligen ta vägen någonstans? Om du känner det i axlarna kan det väl vara det du känner av i tarmarna också?

    Eller så inte, jag bara gissar.
  9. Medlem sedan
    Jan 2010
    #5
    Tack för svar, ska fundera på det, och hur som hoppas att det blir bättre snart. Det var ju inte heller på grund av rapningar jag blev opererad utan räddslan för nya kramper.
  10. 5
    Tack för svar, ska fundera på det, och hur som hoppas att det blir bättre snart. Det var ju inte heller på grund av rapningar jag blev opererad utan räddslan för nya kramper.
  11. Medlem sedan
    Nov 2009
    #6
    Gallblåsan ligger i buken. Mycket riktigt så använder man gas för att spänna upp bukväggen som en ballong. Då ser man vad man gör vilket ju är en fördel.

    Det skulle kunna vara så att din magmun är något slapp/öppen eftersom du säger att du rapar mycket även annars. När bukhålan då fylls av gas så skulle det möjligen kunna ändra tryckförhållandena så att magmunnen öppnas ännu lättare. Kanske. Har du halsbränna också?

    Att du har ont i axeln är ett klassiskt exempel på det som kallas referred pain. Gasen spänner ut vävnader som inte har några smärtreceptorer. Via omkopplingar gör det då istället ont i axeln. Har man opererat i buken utan att använda gas så kan ont i axeln efteråt vara ett tecken på ökat tryck i buken pga blödning.
  12. 6
    Gallblåsan ligger i buken. Mycket riktigt så använder man gas för att spänna upp bukväggen som en ballong. Då ser man vad man gör vilket ju är en fördel.

    Det skulle kunna vara så att din magmun är något slapp/öppen eftersom du säger att du rapar mycket även annars. När bukhålan då fylls av gas så skulle det möjligen kunna ändra tryckförhållandena så att magmunnen öppnas ännu lättare. Kanske. Har du halsbränna också?

    Att du har ont i axeln är ett klassiskt exempel på det som kallas referred pain. Gasen spänner ut vävnader som inte har några smärtreceptorer. Via omkopplingar gör det då istället ont i axeln. Har man opererat i buken utan att använda gas så kan ont i axeln efteråt vara ett tecken på ökat tryck i buken pga blödning.
  13. Medlem sedan
    Jan 2010
    #7
    Tack för svar
  14. 7
    Tack för svar

Liknande trådar

  1. Gallstensoperation
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 17:59
  2. Gallstensoperation...
    By MariaKingsley in forum _1009 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 10:57
  3. Gallstensoperation
    By Linda_T_M_ in forum _0706 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 12:22
  4. Gallstensoperation
    By Jordgubben in forum _0507 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 12:37
  5. efter en gallstensoperation
    By undrar in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 13:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar