Vaniljsocker och vanilla extract
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Vaniljsocker och vanilla extract

    Hur räknar man om ett svenskt recept som innehåller vaniljsocker, till att istället innehålla vanilla extract?

    För en amerikan som aldrig bott i Sverige eller Europa för den delen, tror jag det blir svårt att hitta vaniljsocker. Finns på IKEA, jag vet, men det skulle vara enklare att kunna använda extrakt.

    Håller på att översätta ett recept på en svensk rabarberpaj.
    .............................. ......
    villha.blogspot.com
    grrringo.blogspot.com
  2. 1
    Vaniljsocker och vanilla extract Hur räknar man om ett svenskt recept som innehåller vaniljsocker, till att istället innehålla vanilla extract?

    För en amerikan som aldrig bott i Sverige eller Europa för den delen, tror jag det blir svårt att hitta vaniljsocker. Finns på IKEA, jag vet, men det skulle vara enklare att kunna använda extrakt.

    Håller på att översätta ett recept på en svensk rabarberpaj.
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Fråga inne på mat& dryck istället - både despoerado, Anne med britterna och CarolinaK är duktiga på sånt.
    Extrakt är ganska mycket atarkare. Jag skulle smaka mig fram, ett par droppar i taget och anteckna hur mycket som var bra.
  4. 2
    Fråga inne på mat& dryck istället - både despoerado, Anne med britterna och CarolinaK är duktiga på sånt.
    Extrakt är ganska mycket atarkare. Jag skulle smaka mig fram, ett par droppar i taget och anteckna hur mycket som var bra.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    1 tsk vaniljessans (vanilla extract på svenska) brukar det vara i de flesta amerikanska pajer som behöver lite vaniljsmak så det skulle jag rekommendera. Som TTUK skriver så är vaniljessans starkare än vaniljsocker.
  6. 3
    1 tsk vaniljessans (vanilla extract på svenska) brukar det vara i de flesta amerikanska pajer som behöver lite vaniljsmak så det skulle jag rekommendera. Som TTUK skriver så är vaniljessans starkare än vaniljsocker.
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4
    Annars kan man göra eget vaniljsocker! Mixa vaniljstâng och strösocker och lât stâ ett tag (funkar inte sâ bra om du ska baka imorgon, alltsâ), nâgon vecka eller sâ. Allra godast.
  8. 4
    Annars kan man göra eget vaniljsocker! Mixa vaniljstâng och strösocker och lât stâ ett tag (funkar inte sâ bra om du ska baka imorgon, alltsâ), nâgon vecka eller sâ. Allra godast.
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5
    Tack. Försöker översätta ett recept till en amerikanska som nog inte har den blekaste om vaniljsocker, eller hur man skulle kunna göra sitt eget.
  10. 5
    Tack. Försöker översätta ett recept till en amerikanska som nog inte har den blekaste om vaniljsocker, eller hur man skulle kunna göra sitt eget.
  11. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6
    Jo...
  12. 6
    Jo...
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Att köra med en tsk vaniljessans är nog det enklaste. Annars hittade jag mest frågor ifrån svenskar som inte kunde hitta vanilla extract i Sverige när jag letade på nätet, men de kan ju använda vaniljsocker istället... När jag t ex lagar egen vaniljsås så häller jag i någon tsk vaniljessans istället för vaniljsocker och det funkar bra. Det är ju bara lite vaniljsmak man är ute efter så det spelar inte så stor roll vilket av de två som man använder.
  14. 7
    Att köra med en tsk vaniljessans är nog det enklaste. Annars hittade jag mest frågor ifrån svenskar som inte kunde hitta vanilla extract i Sverige när jag letade på nätet, men de kan ju använda vaniljsocker istället... När jag t ex lagar egen vaniljsås så häller jag i någon tsk vaniljessans istället för vaniljsocker och det funkar bra. Det är ju bara lite vaniljsmak man är ute efter så det spelar inte så stor roll vilket av de två som man använder.

Liknande trådar

  1. Vaniljsocker?
    By cammi_83 in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 08:21
  2. Apropå Vanilla Sky.
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 10:46
  3. Vanilla
    By mostera in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 22:42
  4. UK/US: yeast extract???
    By daisy in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 22:50
  5. Fattade inte Vanilla Sky
    By Kajan in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 09:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar