Dyslexi?
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Anonym
    #1

    Dyslexi?

    Hej! Min son är 14 år med ADHD och Autism, han går i vanlig skola, klarar sej bra, utom oroligheterna dv.s. Ja, undrar om sonen kan ha en lätt dyslexi, hans lärare klagar på hur han stavar, att han glömmer bokstäver, byter ut när han pratar.
    Han går i sjuan och stavar det suan ofta. Du ska göa de (Du ska göra det) Ja vill ha nåtting utan mölk (Jag vill ha någonting utan mjölk)

    Några exempel på hur han stavar.
    Så skriver han och säger: En träd, en hus os.v.

    Kan det vara dyslexi, eller är det något annat? Att han slarvar med att skriva?
    Tacksam för snabba svar!
  2. 1
    Dyslexi? Hej! Min son är 14 år med ADHD och Autism, han går i vanlig skola, klarar sej bra, utom oroligheterna dv.s. Ja, undrar om sonen kan ha en lätt dyslexi, hans lärare klagar på hur han stavar, att han glömmer bokstäver, byter ut när han pratar.
    Han går i sjuan och stavar det suan ofta. Du ska göa de (Du ska göra det) Ja vill ha nåtting utan mölk (Jag vill ha någonting utan mjölk)

    Några exempel på hur han stavar.
    Så skriver han och säger: En träd, en hus os.v.

    Kan det vara dyslexi, eller är det något annat? Att han slarvar med att skriva?
    Tacksam för snabba svar!
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    Hej. Jag förstår din oro.. och tänk så härligt det vore att ha en spåkula så man får snabba svar. tyvärr är det inte så.. och är i ett forum går det inte att ställa diagnoser. Det får vi överlåta till logopeden.

    Några kännetecken hos en dyslektiker är tex.
    svårt med:
    rim och ramsor
    ordlekar (jord +gubbe=? )
    klockan
    att höra hur orden ska stavas.
    utelämna bokstäver, vända bokstäver
    gissar mkt vid läsning

    Vad säger skolan? Förutom att klaga menar jag. Det är ofta så att vi föräldrar får vara pådrivande för att få utredningar gjorda.

    Lite lästips hittar du i första tråden här i forumet.
  4. 2
    Hej. Jag förstår din oro.. och tänk så härligt det vore att ha en spåkula så man får snabba svar. tyvärr är det inte så.. och är i ett forum går det inte att ställa diagnoser. Det får vi överlåta till logopeden.

    Några kännetecken hos en dyslektiker är tex.
    svårt med:
    rim och ramsor
    ordlekar (jord +gubbe=? )
    klockan
    att höra hur orden ska stavas.
    utelämna bokstäver, vända bokstäver
    gissar mkt vid läsning

    Vad säger skolan? Förutom att klaga menar jag. Det är ofta så att vi föräldrar får vara pådrivande för att få utredningar gjorda.

    Lite lästips hittar du i första tråden här i forumet.
  5. Anonym
    #3
    Hur menar du med klockan? Han har väldigt svårt med klockan i a f.. Rättstavnings prov brukar ibland gå rent åt pipsvängen med en massa stavfel. Han blandar även små och stora bokstäver, som: soMaR (Sommar). Skolan säger att han inte klarar av språken, de säger att allt är för att han har dessa handikapp, men jag tvivlar, det där med att stava och sådant....
  6. 3
    Hur menar du med klockan? Han har väldigt svårt med klockan i a f.. Rättstavnings prov brukar ibland gå rent åt pipsvängen med en massa stavfel. Han blandar även små och stora bokstäver, som: soMaR (Sommar). Skolan säger att han inte klarar av språken, de säger att allt är för att han har dessa handikapp, men jag tvivlar, det där med att stava och sådant....
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    min son har haft väldiga problem med att läsa av och tolka klockan.

    Jag tycker nog att ni ska försöka få en utredning kring din sons språkliga problem. Tala med er barnläkare.. envisas med skolan. för oss tog det tyvärr nästan 3 år innan jag fick tillstånd en utredning.
  8. 4
    min son har haft väldiga problem med att läsa av och tolka klockan.

    Jag tycker nog att ni ska försöka få en utredning kring din sons språkliga problem. Tala med er barnläkare.. envisas med skolan. för oss tog det tyvärr nästan 3 år innan jag fick tillstånd en utredning.
  9. Medlem sedan
    Nov 2009
    #5
    Kan vara dyslexi eller mild språk störning, att skolan inte utrett saken är ju häpnadsväckande!?
  10. 5
    Kan vara dyslexi eller mild språk störning, att skolan inte utrett saken är ju häpnadsväckande!?

Liknande trådar

  1. Dyslexi?
    By cattaz in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 15:22
  2. Dyslexi
    By Aioli in forum Skolbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 09:57
  3. Ang dyslexi...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 16:40
  4. Dyslexi.
    By ar72 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 22:52
  5. Dyslexi?
    By Malenkaja in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 20:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar