Huvudmått
_1004 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Huvudmått

    Hej!
    Är bara lite nyfikna på hur mkt era bebisars huvud har vuxit sedan de föddes fram till nu.

    Arvids huvud har inte vuxit riktigt så mkt som skulle varit önskvärt men har inte så mkt att jämföra med heller.

    När han föddes hade han 35 i hattmåt, nu vid två månaders kontrollen så var måttet 37, 2cm, alltså har det bara vuxit 2 cm...

    Vi har fått remiss angående detta, men skulle ändå vilja veta hur mkt era bebisars huvud har vuxit.

    Kram
  2. 1
    Huvudmått Hej!
    Är bara lite nyfikna på hur mkt era bebisars huvud har vuxit sedan de föddes fram till nu.

    Arvids huvud har inte vuxit riktigt så mkt som skulle varit önskvärt men har inte så mkt att jämföra med heller.

    När han föddes hade han 35 i hattmåt, nu vid två månaders kontrollen så var måttet 37, 2cm, alltså har det bara vuxit 2 cm...

    Vi har fått remiss angående detta, men skulle ändå vilja veta hur mkt era bebisars huvud har vuxit.

    Kram
  3. Medlem sedan
    Nov 2006
    #2
    Alberts huvud var 34cm när han föddes och 38cm vid fem veckor. Hmm, kan det stämma? Det låter mycket?

    Nu har jag tittat i Astrids bok och hon hade huvudomfång 36cm när hon föddes och 38,5 vid fem veckor.

    Jag vet inte om det var till någon hjälp?
  4. 2
    Alberts huvud var 34cm när han föddes och 38cm vid fem veckor. Hmm, kan det stämma? Det låter mycket?

    Nu har jag tittat i Astrids bok och hon hade huvudomfång 36cm när hon föddes och 38,5 vid fem veckor.

    Jag vet inte om det var till någon hjälp?
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Jag kan tillägga att jag inte har någon koll på hur stort hans huvud är nu, vid nio veckor, vi har rätt glest mellan kontrollerna.
  6. 3
    Jag kan tillägga att jag inte har någon koll på hur stort hans huvud är nu, vid nio veckor, vi har rätt glest mellan kontrollerna.
  7. Medlem sedan
    Jan 2009
    #4
    Theas huvud var 35 cm när hon föddes och nu vid 6½veckas ålder är det 39cm.
  8. 4
    Theas huvud var 35 cm när hon föddes och nu vid 6½veckas ålder är det 39cm.
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5
    oki, då inser jag verkligen att hans huvud växer LITE väl lite... Har fått tid på måndag på sjukhuset så får vi se vad de säger då...

    Tack för era svar
  10. 5
    oki, då inser jag verkligen att hans huvud växer LITE väl lite... Har fått tid på måndag på sjukhuset så får vi se vad de säger då...

    Tack för era svar
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    Elliots huvud var 33 vid födseln. 36,5 varje mätning fram till v 6 då det var 38 cm.
  12. 6
    Elliots huvud var 33 vid födseln. 36,5 varje mätning fram till v 6 då det var 38 cm.
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7
    Hm, undra om Wildas huvud växer som det ska då???

    Hon hade 35 när hon föddes och 37,7 vid 7 veckor...

    Ska se till att kolla hattmåttet igen nästa vecka, då vi ska till BVC igen.

    Wilda har bara en pytteliten fontanell kvar. De andra är slutna, så jag är lite orolig att huvudet ska "stänga" sig för snabbt, så att hjärnan inte får utrymme att växa som den ska.

    Hur är Arvids fontaneller?
  14. 7
    Hm, undra om Wildas huvud växer som det ska då???

    Hon hade 35 när hon föddes och 37,7 vid 7 veckor...

    Ska se till att kolla hattmåttet igen nästa vecka, då vi ska till BVC igen.

    Wilda har bara en pytteliten fontanell kvar. De andra är slutna, så jag är lite orolig att huvudet ska "stänga" sig för snabbt, så att hjärnan inte får utrymme att växa som den ska.

    Hur är Arvids fontaneller?
  15. Medlem sedan
    Jan 2008
    #8
    Arvid har väldigt liten fontanell så det spelar nog i sig in att vi fick en remiss, sen avviker huvudet ifrån resten av kroppen om man ser till kurvorna.

    Vi andra i familjen har inte små huvuden så det e inget ärftligt från oss..

    Jag kan bara känna den främre fontanellen och det verkar som att det är den som läkaren utgick ifrån. Har de nämt något för dig om hennes fontaneller?
  16. 8
    Arvid har väldigt liten fontanell så det spelar nog i sig in att vi fick en remiss, sen avviker huvudet ifrån resten av kroppen om man ser till kurvorna.

    Vi andra i familjen har inte små huvuden så det e inget ärftligt från oss..

    Jag kan bara känna den främre fontanellen och det verkar som att det är den som läkaren utgick ifrån. Har de nämt något för dig om hennes fontaneller?
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9
    Jag fick själv fråga om fontanellen. Wilda har nu endast en pytteliten fontanell, den främre. Läkaren på BVC litar jag inte ett dugg på, han kunde inte ens hantera Wilda, var så valhänt när han undersökte henne. Tänkte faktiskt fråga på arbetet när jag ska dit, bra ibland att arbeta ihop med barnläkare
  18. 9
    Jag fick själv fråga om fontanellen. Wilda har nu endast en pytteliten fontanell, den främre. Läkaren på BVC litar jag inte ett dugg på, han kunde inte ens hantera Wilda, var så valhänt när han undersökte henne. Tänkte faktiskt fråga på arbetet när jag ska dit, bra ibland att arbeta ihop med barnläkare

Liknande trådar

  1. Huvudmått?
    By fridilina in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 12:52
  2. Mer om huvudmått..
    By willow in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 23:17
  3. Huvudmått?
    By camilla_73 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 17:09
  4. Huvudmått?
    By Ulrika med Jonathan in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 08:38
  5. Ang huvudmått
    By inger73 in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 10:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar