Ferritin-värde?
_1007 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Ferritin-värde?

    Är det någon här som vet var gränsen för lågt ferritin-värde går när man är gravid? Är järntabletter enda botemedlet mot lågt ferritin?
  2. 1
    Ferritin-värde? Är det någon här som vet var gränsen för lågt ferritin-värde går när man är gravid? Är järntabletter enda botemedlet mot lågt ferritin?
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2
    Här är en länk till info om vilka värden som gäller för kvinnor. Det som du kan kolla upp också är väl B12 och folacin. Hb sjunker inte förrän ferritindepån är rejält låg.

    Hoppas du blev lite klokare av detta!
  4. 2
    Här är en länk till info om vilka värden som gäller för kvinnor. Det som du kan kolla upp också är väl B12 och folacin. Hb sjunker inte förrän ferritindepån är rejält låg.

    Hoppas du blev lite klokare av detta!
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
    Är jag blind eller var är länken??
  6. 3
    Är jag blind eller var är länken??
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4
    Näedå - du är inte alls blind - jag däremot verkar ha drabbats av den berömda gravidhjärnan...

    HÄR är länken!

    http://labhandboken.se/?p=1&u=ferritin&kod=513
  8. 4
    Näedå - du är inte alls blind - jag däremot verkar ha drabbats av den berömda gravidhjärnan...

    HÄR är länken!

    http://labhandboken.se/?p=1&u=ferritin&kod=513
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5
    Hej ja ghar lågt ferritin värde men har inte gränsvärdet i huvudet nu. Jag har tjatat till mig ett järndropp för jag har mått så dåligt och det gjorde verkligen susen.
  10. 5
    Hej ja ghar lågt ferritin värde men har inte gränsvärdet i huvudet nu. Jag har tjatat till mig ett järndropp för jag har mått så dåligt och det gjorde verkligen susen.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    lottak73 - vet du mer?

    Min BM tyckte att mitt ferritinvärde var för lågt (43 mikrog/l) och det ligger ju ändå en bit ovanför gränsen på 10mikrog/l - så jag fick börja sätta i mig järntabletter. (Och det funkade för jag blev av med orkeslösheten jag hade..) Men, då undrar jag ändå vad man "normalt" sett brukar ha för värden, om hon på en gång tyckte det var för lågt?

    Men, i din länk står det S-ferritin, och på mig mättes P-ferritin. Efter lite googlande ser jag att samma gränsvärden gäller - men är det samma saker??
    Finns det någon skillnad?
  12. 6
    lottak73 - vet du mer? Min BM tyckte att mitt ferritinvärde var för lågt (43 mikrog/l) och det ligger ju ändå en bit ovanför gränsen på 10mikrog/l - så jag fick börja sätta i mig järntabletter. (Och det funkade för jag blev av med orkeslösheten jag hade..) Men, då undrar jag ändå vad man "normalt" sett brukar ha för värden, om hon på en gång tyckte det var för lågt?

    Men, i din länk står det S-ferritin, och på mig mättes P-ferritin. Efter lite googlande ser jag att samma gränsvärden gäller - men är det samma saker??
    Finns det någon skillnad?
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7
    Kollade upp det där och det visar sig att det är olika mätmetoder som betecknas antingen S-ferritin - som mäts i Serum - eller P-ferritin som mäts i Plasma.


    Serum: man låter helblodet koagulera och centrifugerar sedan bort blodkroppar och koagel.

    Plasma: man tillsätter en substans som gör att helblodet inte koagulerar (vanligen Litium-heparin) centrifugerar sedan bort blodkropparna.

    Resultatet ska dock vara jämförbart - men fråga gärna din bm nästa gång!
  14. 7
    Kollade upp det där och det visar sig att det är olika mätmetoder som betecknas antingen S-ferritin - som mäts i Serum - eller P-ferritin som mäts i Plasma.


    Serum: man låter helblodet koagulera och centrifugerar sedan bort blodkroppar och koagel.

    Plasma: man tillsätter en substans som gör att helblodet inte koagulerar (vanligen Litium-heparin) centrifugerar sedan bort blodkropparna.

    Resultatet ska dock vara jämförbart - men fråga gärna din bm nästa gång!
  15. Medlem sedan
    Apr 2007
    #8
    Jag hade 7 i ferritinvärde efter att jag lyckats tjata mig till ett test. Fick omedelbara order om att äta två järntabletter om dagen trots att mitt Hb låg på runt 130

    Så, 7 var i alla fall alldeles för lågt enligt min BM. Mycket mer än så vet jag tyvärr inte.
    www.sofis.se
    Elis 080104 ♥ Minna 100712
  16. 8
    Jag hade 7 i ferritinvärde efter att jag lyckats tjata mig till ett test. Fick omedelbara order om att äta två järntabletter om dagen trots att mitt Hb låg på runt 130

    Så, 7 var i alla fall alldeles för lågt enligt min BM. Mycket mer än så vet jag tyvärr inte.
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    Tack för era svar. Mitt ferritin-värde låg på 12 och det tyckte min barnmorska och läkaren var okej för en gravid. Och visst det är ju över 10 som angavs som gräns i länken som någon hänvisade till men samtidigt mycket lägre än 43 som Mellas barnmorska tyckte var lågt. Konstigt att det råder så olika uppfattningar.... Hur som helst så är jag obeskrivligt trött och järntabletterna verkar ha dålig effekt på mig. Är orolig för hur det ska bli efter förlossningen om värdet är såpass lågt redan nu. I samband med min förra förlossning förlorade jag väldigt mycket blod p.g.a krånglande moderkaka och tydligen är sannolikheten stor att detta upprepas.
  18. 9
    Tack för era svar. Mitt ferritin-värde låg på 12 och det tyckte min barnmorska och läkaren var okej för en gravid. Och visst det är ju över 10 som angavs som gräns i länken som någon hänvisade till men samtidigt mycket lägre än 43 som Mellas barnmorska tyckte var lågt. Konstigt att det råder så olika uppfattningar.... Hur som helst så är jag obeskrivligt trött och järntabletterna verkar ha dålig effekt på mig. Är orolig för hur det ska bli efter förlossningen om värdet är såpass lågt redan nu. I samband med min förra förlossning förlorade jag väldigt mycket blod p.g.a krånglande moderkaka och tydligen är sannolikheten stor att detta upprepas.
  19. Medlem sedan
    Jan 2010
    #10
    Mitt hb höjdes ju när jag började med järntabletterna och det är ju det enda sedan dess som min bm har tagit prov på,vad jag vet. Men jag vet att det var just järndepåerna som hon pratade om i början (för långe sen) och att dom var för låga.Men på torsdag då det är dags igen så ska jag höra mig för lite mer ang detta..Nu har man ju lite mera kött på benen och vet lite mera =)
  20. 10
    Mitt hb höjdes ju när jag började med järntabletterna och det är ju det enda sedan dess som min bm har tagit prov på,vad jag vet. Men jag vet att det var just järndepåerna som hon pratade om i början (för långe sen) och att dom var för låga.Men på torsdag då det är dags igen så ska jag höra mig för lite mer ang detta..Nu har man ju lite mera kött på benen och vet lite mera =)
  21. Medlem sedan
    Sep 2003
    #11

    Tack!

    Tack för att du kollade upp det!
    (Och jag glömde att fråga min BM om det idag )
  22. 11
    Tack! Tack för att du kollade upp det!
    (Och jag glömde att fråga min BM om det idag )

Liknande trådar

  1. ferritin?
    By isha in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 21:40
  2. det här med järn och ferritin?
    By dödstrött mamma in forum Kropp & hälsa
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 20:13
  3. det här med järn och ferritin?
    By dödstrött mamma in forum Kropp & hälsa
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 09:41
  4. Ferritin?
    By ankieb in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 21:46
  5. S-ferritin, vad visar det?
    By TRÖTT hypokondriker in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 14:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar