Jag ska
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Jag ska

    få FÖDA HEMMA IGEN! Tjohoo!
    Jag och min sambo väntar smått till januari.
    Det blir det fjärde barnet i vår lilla familj.

    Vem kunde gissa det? Inte jag.
    Är så lycklig så.


    /Emmie med Tindra (2003) och Eli (2006)
    båda födda planerat oassisterat hemma.
    ~ Tindra 2003 ~
    ~ Eli 2006 ~
    ~ bonusen Alvar 2006 ~
    ~ Tilde 2010 ~

    I wish I was a glow worm
    A glow worm´s never glum
    `Cos how can you be grumpy
    When the sun shines out you bum
  2. 1
    Jag ska få FÖDA HEMMA IGEN! Tjohoo!
    Jag och min sambo väntar smått till januari.
    Det blir det fjärde barnet i vår lilla familj.

    Vem kunde gissa det? Inte jag.
    Är så lycklig så.


    /Emmie med Tindra (2003) och Eli (2006)
    båda födda planerat oassisterat hemma.
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2
    jag vet, men bestämde mig för att vänta tills du skrev här eller på oäf...såg att du skrivit i ankomstgruppen

    GRATTIS!

    Härligt
  4. 2
    jag vet, men bestämde mig för att vänta tills du skrev här eller på oäf...såg att du skrivit i ankomstgruppen

    GRATTIS!

    Härligt
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3
    tack.
  6. 3
    tack.
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4

    Grattis!

    Vad underbart!

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  8. 4
    Grattis! Vad underbart!

    //A
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Tycker jag med..!
  10. 5
    Tycker jag med..!
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6

    Viskar...

    Med små bokstäver... (Äh, det går ju inte att ändra teckenstorleken här??!?!)
    Jag blir lite avis...

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  12. 6
    Viskar... Med små bokstäver... (Äh, det går ju inte att ändra teckenstorleken här??!?!)
    Jag blir lite avis...

    //A
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    hihi, skönt att höra jag inte varit knäpp som varit det nu i dryga fyra år alltså... avis på alla andra.
  14. 7
    hihi, skönt att höra jag inte varit knäpp som varit det nu i dryga fyra år alltså... avis på alla andra.
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    GRATTIS vännen!

    Åh, vad härligt att höra!

    Och ja, jag blir oxå lite (läs: jävligt mycket) avis!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  16. 8
    GRATTIS vännen! Åh, vad härligt att höra!

    Och ja, jag blir oxå lite (läs: jävligt mycket) avis!
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9
    Tack! Skulle vara skoj träffas någon dag nu när vi bor så nära.
  18. 9
    Tack! Skulle vara skoj träffas någon dag nu när vi bor så nära.
  19. Medlem sedan
    Feb 2000
    #10

    Ja..

    men det måste ju gå att lösa, eller hur?
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  20. 10
    Ja.. men det måste ju gå att lösa, eller hur?
  21. Medlem sedan
    May 2006
    #11
    Bekostar ni det själva eller går det att "bråka" till sig bidrag från trista landstinget i Uppsala?

    Vill föda hemma!
  22. 11
    Bekostar ni det själva eller går det att "bråka" till sig bidrag från trista landstinget i Uppsala?

    Vill föda hemma!
  23. Medlem sedan
    Jun 2003
    #12
    Jo ja alltså mina andra två barn är födda planerat oassisterat hemma i gävleborgslän, och jag önskar inget hellre än att göra lika denna gång. Barnmorska har aldrig varit något alternativ för mig, det skulle inte gå ha någon med.
    Jag vet mvc första gången pratade om att barnmorskan faktiskt kunde hålla sig lite undan om jag ville det och typ "sitta på en stol i köket". Det skulle inte kännas bra alls! Det är ju ännu värre ha någon hemma som bara ska sitta där.. Stackars barnmorska..

    Tyvärr finns inte bidrag i gävleborgslän heller, jag tycker det är jättetråkigt att kvinnor inte får välja! För mig gör det ingen skillnad, jag vill inte ha någon barnmorska i vilket fall. Men jag tycker det är fruktansvärt om hemfödelse faller på olika regler, ekonomi eller om någon föder hemma själv fastän de egentligen hade velat haft en barnmorska med.

    Skulle jag vilja ha barnmorska med skulle jag bekostat en, inte två. Och jag skulle ha bråkat!! Du är inte den första, så snart måste det göra effekt!! Jag backar upp och det finns säkert fler om du vill..
  24. 12
    Jo ja alltså mina andra två barn är födda planerat oassisterat hemma i gävleborgslän, och jag önskar inget hellre än att göra lika denna gång. Barnmorska har aldrig varit något alternativ för mig, det skulle inte gå ha någon med.
    Jag vet mvc första gången pratade om att barnmorskan faktiskt kunde hålla sig lite undan om jag ville det och typ "sitta på en stol i köket". Det skulle inte kännas bra alls! Det är ju ännu värre ha någon hemma som bara ska sitta där.. Stackars barnmorska..

    Tyvärr finns inte bidrag i gävleborgslän heller, jag tycker det är jättetråkigt att kvinnor inte får välja! För mig gör det ingen skillnad, jag vill inte ha någon barnmorska i vilket fall. Men jag tycker det är fruktansvärt om hemfödelse faller på olika regler, ekonomi eller om någon föder hemma själv fastän de egentligen hade velat haft en barnmorska med.

    Skulle jag vilja ha barnmorska med skulle jag bekostat en, inte två. Och jag skulle ha bråkat!! Du är inte den första, så snart måste det göra effekt!! Jag backar upp och det finns säkert fler om du vill..
  25. Medlem sedan
    May 2006
    #13
    Verkar skitsvårt att kunna pressa fram pengar till nåt sånt här, de hänvisar hela tiden till att beslutet att inte erbjuda valmöjligheten med hänvisning till Socialstyrelsens rekommendation. Att det är så himla farligt för både mor och barn...

    Jag skulle personligen inte törsa föda hemma oassisterat, man är ju inte helskärpt i alla lägen under en förlossning och i skicket att bedöma adekvat om det går bra eller om det börja osa bränt.

    Men det är konstigt att de INTE erbjuder bidrag till oss som vill. En hemförlossning är ändå billigare för landstinget än om man kommer in på förlossningen och tar upp plats där. Och ändå får man knappt klämma ut ungen innan de ska skicka hem en!

    Man kan undra vari vinsten ligger...?

    Hr inte riktigt orkat ta tag i det hela igen, har liksom resignerat men du ger mig ju förnyad kraft!
    Måste nog jobba på det här lite mer..
  26. 13
    Verkar skitsvårt att kunna pressa fram pengar till nåt sånt här, de hänvisar hela tiden till att beslutet att inte erbjuda valmöjligheten med hänvisning till Socialstyrelsens rekommendation. Att det är så himla farligt för både mor och barn...

    Jag skulle personligen inte törsa föda hemma oassisterat, man är ju inte helskärpt i alla lägen under en förlossning och i skicket att bedöma adekvat om det går bra eller om det börja osa bränt.

    Men det är konstigt att de INTE erbjuder bidrag till oss som vill. En hemförlossning är ändå billigare för landstinget än om man kommer in på förlossningen och tar upp plats där. Och ändå får man knappt klämma ut ungen innan de ska skicka hem en!

    Man kan undra vari vinsten ligger...?

    Hr inte riktigt orkat ta tag i det hela igen, har liksom resignerat men du ger mig ju förnyad kraft!
    Måste nog jobba på det här lite mer..
  27. Medlem sedan
    Jun 2003
    #14
    Ändå finns det nya studier på hemförlossningar men Socialstyrelsen är den segaste institutionen som finns...

    Min upplevelse har verkligen varit tvärtom. Jag har känt full kontroll och fokus. Jag har lätt kunnat ta avgörande beslut och har haft handlingförmåga att genomföra det som skulle krävts för vändning, navelsträngsprolaps, blödningar, dystoci eller medtaget barn etc.

    Det är helt fel det inte finns möjlighet att få välja. Fel fel fel.
    Förstår inte varför, de har ju så bråttom skicka hem omföderskor iaf på ackis.
    Vinsten är väl statliga bidrag för varje utklämd unge och ju mer komplikationer = mer bidrag. Sunt eller?

    Berätta var jag ska ringa och tjata så gör jag det.
  28. 14
    Ändå finns det nya studier på hemförlossningar men Socialstyrelsen är den segaste institutionen som finns...

    Min upplevelse har verkligen varit tvärtom. Jag har känt full kontroll och fokus. Jag har lätt kunnat ta avgörande beslut och har haft handlingförmåga att genomföra det som skulle krävts för vändning, navelsträngsprolaps, blödningar, dystoci eller medtaget barn etc.

    Det är helt fel det inte finns möjlighet att få välja. Fel fel fel.
    Förstår inte varför, de har ju så bråttom skicka hem omföderskor iaf på ackis.
    Vinsten är väl statliga bidrag för varje utklämd unge och ju mer komplikationer = mer bidrag. Sunt eller?

    Berätta var jag ska ringa och tjata så gör jag det.
  29. Medlem sedan
    Sep 2003
    #15

    men är det verkligen så?

    Jag har förstått att Socialstyrelsen faktiskt inte säger så mycket om hemförlossningar, och i af inte att det är så hemskt och farligt. Däremot har de fastställt att det inte är något som alla landsting har skyldighet att ombesörja. De vill m a o inte tvinga alla landsting att se till att det finns en tillräcklig mängd hem-BMr och sjukhus på "rätt" avstånd överallt, eller ens att landstingen ska ge bidrag till hemmafödare, isynnerhet eftersom förlossningsvården på sjukhusen har problem med tillgängligheten i t ex norrlandslänen.

    Det är inte så himla ofta jag känner att jag vill ta Socialstyrelsen i försvar - men jag har inte kunnat hitta något dokument därifrån om anti-hemfödsel - men du får gärna länka om du har något.
  30. 15
    men är det verkligen så? Jag har förstått att Socialstyrelsen faktiskt inte säger så mycket om hemförlossningar, och i af inte att det är så hemskt och farligt. Däremot har de fastställt att det inte är något som alla landsting har skyldighet att ombesörja. De vill m a o inte tvinga alla landsting att se till att det finns en tillräcklig mängd hem-BMr och sjukhus på "rätt" avstånd överallt, eller ens att landstingen ska ge bidrag till hemmafödare, isynnerhet eftersom förlossningsvården på sjukhusen har problem med tillgängligheten i t ex norrlandslänen.

    Det är inte så himla ofta jag känner att jag vill ta Socialstyrelsen i försvar - men jag har inte kunnat hitta något dokument därifrån om anti-hemfödsel - men du får gärna länka om du har något.
  31. Medlem sedan
    Sep 2003
    #16

    har bara indirekt läst

    Det går ju att googla fram reaktioner på vad socialstyrelsen sagt - och det jag läser därur är faktiskt inte så värst annorlunda än vad holländska motsvarigheten till socialstyrelsen säger (och där är man ju positivt inställd till hemfödslar) - varvid den svenska har perspektivet att de inte vill/kan tvinga landsting att ha sjukhus på 20-30 min ifrån alla hem i Sverige och att hemfödsel därför inte ses som ett bra alternativ i Sverige.
    Den slutsatsen kan jag begripa, det är något som man haft svårt att hantera i Holland också - de som bor i utkanterna av Nederländerna eller ute på öarna får föda hemma, men har ofta en husläkare som bm istället för en bm för att det anses säkrare.
    (Vilket jag har mina egna tankar om... jag har hellre en rutinerad utbildad barnmorska hos mig än en allmänpraktiker som gör lite förlossningar vid sidan av, så där..)
  32. 16
    har bara indirekt läst Det går ju att googla fram reaktioner på vad socialstyrelsen sagt - och det jag läser därur är faktiskt inte så värst annorlunda än vad holländska motsvarigheten till socialstyrelsen säger (och där är man ju positivt inställd till hemfödslar) - varvid den svenska har perspektivet att de inte vill/kan tvinga landsting att ha sjukhus på 20-30 min ifrån alla hem i Sverige och att hemfödsel därför inte ses som ett bra alternativ i Sverige.
    Den slutsatsen kan jag begripa, det är något som man haft svårt att hantera i Holland också - de som bor i utkanterna av Nederländerna eller ute på öarna får föda hemma, men har ofta en husläkare som bm istället för en bm för att det anses säkrare.
    (Vilket jag har mina egna tankar om... jag har hellre en rutinerad utbildad barnmorska hos mig än en allmänpraktiker som gör lite förlossningar vid sidan av, så där..)
  33. Medlem sedan
    Jun 2003
    #17
    Men Mella!! GRATTIS!!! Vad roligt med en liten lillebror! *kram*
  34. 17
    Men Mella!! GRATTIS!!! Vad roligt med en liten lillebror! *kram*
  35. Medlem sedan
    Sep 2008
    #18
    Men grattisk, vad kul

    Och även jag känner mig lite småavis....längtar efter nummer tre då även "lillen" slutat amma nu (3 år=stora killen). Kan sitta och drömma mig bort i framtiden med en trea. OCh vår dotter som snart är sex år har tydligen drömt om att vi ska få en till. HOn pratar om det hela tiden...men jag känner mig inte riktigt trygg med tillvaron just nu. Vi befinner oss utomlands just nu...vet inte alls hur man ser på hemfödelse här i landet...

    Men är så glad för er skulle emmie
  36. 18
    Men grattisk, vad kul

    Och även jag känner mig lite småavis....längtar efter nummer tre då även "lillen" slutat amma nu (3 år=stora killen). Kan sitta och drömma mig bort i framtiden med en trea. OCh vår dotter som snart är sex år har tydligen drömt om att vi ska få en till. HOn pratar om det hela tiden...men jag känner mig inte riktigt trygg med tillvaron just nu. Vi befinner oss utomlands just nu...vet inte alls hur man ser på hemfödelse här i landet...

    Men är så glad för er skulle emmie
  37. Medlem sedan
    Jun 2003
    #19
    Tack söta du!
    Javisst saknar jag amningen också! Mysigt.
    Barnen tycker det ska bli jättespännande.
    Var bor ni någonstans? Det låter som något jag önskar jag vågade mig på med småbarn.
  38. 19
    Tack söta du!
    Javisst saknar jag amningen också! Mysigt.
    Barnen tycker det ska bli jättespännande.
    Var bor ni någonstans? Det låter som något jag önskar jag vågade mig på med småbarn.
  39. Medlem sedan
    Sep 2003
    #20

    :-) Tack!

    Tack! Och grattis själv!!

    Nu blev det ju en sjukhusfödsel den här gången (vi försökte faktiskt fixa en hem-bm i sista sekund, men det var inte helt enkelt så mitt i semestertider ).

    Efter att ha haft en lååååååååååång latensfas med riktigt värkarbete, det pågick nästan en hel vecka, så var jag klar att kasta mig framför ett tåg eller något. Antingen ville jag ha en bra hembarnmorska ELLER så ville jag ha först en ryggbedövning och sen ett snitt... Och eftersom den spontana hem-bm-planen gick i stöpet var jag övertygad om att det var ryggbedövning och snitt som gällde - bara det kunde ta slut på hela eländet!

    Vi hade kuskat fram och tillbaka till sjukhuset ett par gånger - och bilresor med värkar var faktiskt VÄRRE än jag trott.. Men när vi åkte in för ryggspruta och snitt ;-) var jag 9 cm öppen som tur var, med en bm som hade mer än mycket bra förståelse och sympati för en omföderska som ser sig som hemföderska och INTE ville ha att göra med hela den medicinska cirkusen om det inte var nödvändigt.

    Hon hjälpte mig att bli lugn så jag kunde skrapa ihop koncentrationen igen, och höll sig föredömligt bra i bakgrunden. Och faktum är att de var kanonbra på att låta oss vara ifred efter Arild föddes - hela bondingen och anknytningen och den där mysiga känslan med sprillans nyfödd bebis var faktiskt minst lika bra som under våra hemmafödslar och det tackar vi för!
  40. 20
    :-) Tack! Tack! Och grattis själv!!

    Nu blev det ju en sjukhusfödsel den här gången (vi försökte faktiskt fixa en hem-bm i sista sekund, men det var inte helt enkelt så mitt i semestertider ).

    Efter att ha haft en lååååååååååång latensfas med riktigt värkarbete, det pågick nästan en hel vecka, så var jag klar att kasta mig framför ett tåg eller något. Antingen ville jag ha en bra hembarnmorska ELLER så ville jag ha först en ryggbedövning och sen ett snitt... Och eftersom den spontana hem-bm-planen gick i stöpet var jag övertygad om att det var ryggbedövning och snitt som gällde - bara det kunde ta slut på hela eländet!

    Vi hade kuskat fram och tillbaka till sjukhuset ett par gånger - och bilresor med värkar var faktiskt VÄRRE än jag trott.. Men när vi åkte in för ryggspruta och snitt ;-) var jag 9 cm öppen som tur var, med en bm som hade mer än mycket bra förståelse och sympati för en omföderska som ser sig som hemföderska och INTE ville ha att göra med hela den medicinska cirkusen om det inte var nödvändigt.

    Hon hjälpte mig att bli lugn så jag kunde skrapa ihop koncentrationen igen, och höll sig föredömligt bra i bakgrunden. Och faktum är att de var kanonbra på att låta oss vara ifred efter Arild föddes - hela bondingen och anknytningen och den där mysiga känslan med sprillans nyfödd bebis var faktiskt minst lika bra som under våra hemmafödslar och det tackar vi för!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar