Flytta mellan föräldrar - bra el dåligt?
Styvfamiljer
  1. Anonym
    #1

    Flytta mellan föräldrar - bra el dåligt?

    Jag är bonusmamma åt en femårig flicka där föräldrarna separerade för ca 3 år sen. De har redan från början haft flickan halvtid men inga bestämda dagar, det har anpassats efter arbetstider och annat. Bägge föräldrarna jobbar ganska oregelbundna tider. Sedan ett halvår ungefär är det dock varannan vecka som gäller vilket funkar hyfsat bra. Men det är ofta som hon får vara en dag eller natt hos den andra föräldern för att mamman eller pappan vill det, kan var på grund av jobb men också andra skäl, t ex att den andra föräldern längtar efter flickan. Nu på sommaren när mamman jobbar så är dessutom flickan hos oss på dagarna eftersom mamman inte vill att hon ska vara på dagis. Så just nu är hon hos mamma på kvällar och nätter och hos pappa på dagarna.

    Är det bra för ett barn att flytta mellan föräldrar så här? Hon är ett hyfsat harmoniskt barn, är kanske lite för snäll och duktig (tycker jag som själv är sån och har haft ganska jobbigt med självkritik), hon pratar mycket om mamma när hon är hos oss och verkar längta mycket efter mamma. Hon har dock en väldigt fin och bra relation till sin pappa, dom leker mycket och tillbringar mycket tid tillsammans. Jag och flickan har också en bra relation, och likaså verkar hon ha en bra relation med mammans nya kille och hans son.

    Som lekman så tycker jag det känns som att det kan bli för otydligt och rörigt för henne, kan det ge men senare i livet? Någon som har erfarenhet? Någon som är utbildad inom området och kan ge råd?
  2. 1
    Flytta mellan föräldrar - bra el dåligt? Jag är bonusmamma åt en femårig flicka där föräldrarna separerade för ca 3 år sen. De har redan från början haft flickan halvtid men inga bestämda dagar, det har anpassats efter arbetstider och annat. Bägge föräldrarna jobbar ganska oregelbundna tider. Sedan ett halvår ungefär är det dock varannan vecka som gäller vilket funkar hyfsat bra. Men det är ofta som hon får vara en dag eller natt hos den andra föräldern för att mamman eller pappan vill det, kan var på grund av jobb men också andra skäl, t ex att den andra föräldern längtar efter flickan. Nu på sommaren när mamman jobbar så är dessutom flickan hos oss på dagarna eftersom mamman inte vill att hon ska vara på dagis. Så just nu är hon hos mamma på kvällar och nätter och hos pappa på dagarna.

    Är det bra för ett barn att flytta mellan föräldrar så här? Hon är ett hyfsat harmoniskt barn, är kanske lite för snäll och duktig (tycker jag som själv är sån och har haft ganska jobbigt med självkritik), hon pratar mycket om mamma när hon är hos oss och verkar längta mycket efter mamma. Hon har dock en väldigt fin och bra relation till sin pappa, dom leker mycket och tillbringar mycket tid tillsammans. Jag och flickan har också en bra relation, och likaså verkar hon ha en bra relation med mammans nya kille och hans son.

    Som lekman så tycker jag det känns som att det kan bli för otydligt och rörigt för henne, kan det ge men senare i livet? Någon som har erfarenhet? Någon som är utbildad inom området och kan ge råd?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2

    Vi har haft det så i tio år

    och har man bara en bra relation med varandra så ser jag inga nackdelar.
    Bara måste...... allt....
  4. 2
    Vi har haft det så i tio år och har man bara en bra relation med varandra så ser jag inga nackdelar.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Det som främst kan ge "men för livet" är att hamna i lojalitetskonflikt mellan frånskilda föräldrar som strider (om exempelvis umgängestider eller former). Exakt hur uppdelningen i tid mellan föräldrarna ser ut spelar mindre roll, det viktiga är att de är överens om hur de vill ha det.

    Och att föräldrarna är lyhörda för barnens behov, så att de anpassar umgängesformer, tider och scheman om de upptäcker att barnet verkar må dåligt och känna sig otrygg av den variant man har för tillfället.
  6. 3
    Det som främst kan ge "men för livet" är att hamna i lojalitetskonflikt mellan frånskilda föräldrar som strider (om exempelvis umgängestider eller former). Exakt hur uppdelningen i tid mellan föräldrarna ser ut spelar mindre roll, det viktiga är att de är överens om hur de vill ha det.

    Och att föräldrarna är lyhörda för barnens behov, så att de anpassar umgängesformer, tider och scheman om de upptäcker att barnet verkar må dåligt och känna sig otrygg av den variant man har för tillfället.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4
    Eftersom det verkar fungera bra för alla berörda så kan i alla fall inte jag se något som skulle vara fel med det hela. Jag tycker att det verkar bra att de är så pass lyhörda för varandras situationer. Önskar att jag hade haft det så själv genom åren.....
  8. 4
    Eftersom det verkar fungera bra för alla berörda så kan i alla fall inte jag se något som skulle vara fel med det hela. Jag tycker att det verkar bra att de är så pass lyhörda för varandras situationer. Önskar att jag hade haft det så själv genom åren.....
  9. Medlem sedan
    May 1998
    #5
    Låter ju som idealiska förhållanden i mina öron. Föräldrarna är överens och samarbetar väl, nya partners funkar för barnet, barnet är harmoniskt. Vad kan bli bättre, liksom?

    Klart man ska vara uppmärksam på hur barnet mår även i framtiden, man kan behöva ändra på både boende och umgänge över tid, men man ska inte skapa problem där inga finns... Slappna av och njut av konfliktfria relationer!
  10. 5
    Låter ju som idealiska förhållanden i mina öron. Föräldrarna är överens och samarbetar väl, nya partners funkar för barnet, barnet är harmoniskt. Vad kan bli bättre, liksom?

    Klart man ska vara uppmärksam på hur barnet mår även i framtiden, man kan behöva ändra på både boende och umgänge över tid, men man ska inte skapa problem där inga finns... Slappna av och njut av konfliktfria relationer!
  11. Tokfian
    #6
    Bättre än att ha 40 mil mellan föräldrarna och bara få umgås med den ena på lov...

    Självklart att det bättre att ha tillgång till båda sina föräldrar än att få träffa den ena mer sällan... Bra är dock om föräldrarna kommer bra överens så att det inte är för mycket schismer och det verka ju vara så i ert fall... tror inte du behöver oroa dig... som barn är man mycket anpassningsbar (vet av egen erfarenhet då jag varit bonusbarn sedan två års ålder).
  12. 6
    Bättre än att ha 40 mil mellan föräldrarna och bara få umgås med den ena på lov...

    Självklart att det bättre att ha tillgång till båda sina föräldrar än att få träffa den ena mer sällan... Bra är dock om föräldrarna kommer bra överens så att det inte är för mycket schismer och det verka ju vara så i ert fall... tror inte du behöver oroa dig... som barn är man mycket anpassningsbar (vet av egen erfarenhet då jag varit bonusbarn sedan två års ålder).

Liknande trådar

  1. Tystnadsplikt mellan föräldrar???
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 23:45
  2. Om att flytta samtal mellan ämnen
    By Eventa Aff in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 09:08
  3. flytta mellan bärbara datorer
    By binni in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 13:46
  4. Sova mellan föräldrar
    By anonymt namn in forum Sömn – barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 09:33
  5. Rivalitet mellan föräldrar?
    By Surmule in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 12:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar